Munkába járás költségtérítése – a visszamenőleges kifizetés

Kérdés: Amennyiben a munkavállaló visszamenőleg 3 évre jogosult lehetett munkába járási költségtérítésre, és tudja igazolni a bérletek megvételét, visszamenőlegesen a munkáltatónak kötelessége-e kifizetni a költségtérítést? A visszamenőleges időszakra – 3 évre – kifizetett költségtérítés kifizethető adómentesen a munkavállaló részére, vagy csak a tárgyévi fizethető adómentesen az Szja-tv. 25–26. §-ai alapján?
Részlet a válaszából: […] ...váltották meg, az elszámolás a bérlet vagy menetjegy vásárlásáról kiállított elektronikus számla és a szolgáltató által ahhoz kiadott igazolás alapján történik [39/2010. Korm. rendelet 3. § (2), (3a) bek.]. Ha tehát a munkavállaló rendelkezik ezekkel a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Cégautó biztosítása megbízottnak

Kérdés: Amennyiben egy kereskedelmi képviselet vezetője a tisztséget megbízási jogviszonyban látja el, jogosult lehet a céges autó használatára? A cégautó esetében mennyire szigorúan kell betartani azt a követelményt, hogy a megbízott rendszerint saját eszközével dolgozik? Mennyire érvényesülhet cégautó esetén ez az elvárás?
Részlet a válaszából: […] ...amely fenntartásának költségeit a megbízó viseli.A felek a szerződési szabadság keretében – a jogszabályok keretein belül – szabadon határozhatják meg a szerződés tartalmát. Önmagában az, hogy a megbízó a megbízott részére a feladat ellátásához...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Köztisztviselő besorolása – a főiskolai tanulmányok

Kérdés: A Kttv. 8. §-ának (5) bekezdése alapján a köztisztviselő besorolásánál figyelembe vehető-e 1987. szeptember 1. és 1990. június 30. időtartamú főiskolai képzésből hat hónap?
Részlet a válaszából: […] ...rendeli el. A főiskolai hallgatói jogviszony ugyanakkor nem munkavégzésre irányuló jogviszony, ezért e jogszabályhely arra nem irányadó. A Kttv. 8. §-ának (6) bekezdése ugyanakkor kimondja, hogy az (5) bekezdés alkalmazása szempontjából az 1992. július...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Előírt képzés – ha a köztisztviselő nem teljesíti

Kérdés: Közszolgálati tisztviselők kötelező továbbképzése esetén van-e következménye annak, ha a köztisztviselő a Probono felületén nem végzi el a munkáltató által előírt képzéseket?
Részlet a válaszából: […] ...töltött idő megszerzését követően – magasabb besorolási fokozatba kell sorolni, haa) a feladatainak ellátására – a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt év kivételével – megfelelt fokozatú minősítést kap, ésb) a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Több munkakör betöltése egy munkaviszonyban

Kérdés: Mire kell figyelni, ha egy munkavállaló ugyanannál a munkáltatónál több munkakört tölt be, különösen a munkaszerződés és munkaköri leírás tartalmának meghatározása során? Mennyiben bonyolítja a konstrukciót, hogy elvileg az egyik pozíció betöltése esetén vezető állású a munkavállaló, míg a másikban nem feltétlenül, illetve hogy eltérő közvetlen felettesek alá tartoznak a pozíciók?
Részlet a válaszából: […] ...kell tartani, hiszen a két munkakör kapcsán ez eltérő előírásokat jelenthet (pl. mások lehetnek a munkavédelmi követelmények, az irányadó munkaidő-beosztás vagy a pótszabadság mértéke). A munkaköri leírásban mindkét munkakörbe tartozó feladatokat meg kell határozni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

„GYES-ről” visszatérő köztisztviselő felmentése

Kérdés: A közös hivatalunknál dolgozik egy köztisztviselő, aki jelenleg GYES-en van. 2018. október 29. napjától lett kinevezve határozatlan időre a közös hivatalnál köztisztviselői státuszba, 2022. február 4. és 2022. július 21. napjáig szülési szabadságát töltötte, 2022. július 22. és 2025. március 5. napjáig pedig a gyermekgondozás céljából igénybe vett fizetési nélküli szabadságát tölti. A köztisztviselő tervezetten a gyermeke hároméves korának betöltésekor szeretne visszajönni dolgozni. Időközben a köztisztviselő által végzett fő munkaköre megszűnt, a települési adót ugyanis 2023. évben eltörölték. A megmaradt munkaköri feladatait átcsoportosítanánk, más köztisztviselők között kerülne szétosztásra. A hivatal egyre nehezedő költségvetési helyzetében költségtakarékossági megfontolások okán nem szeretnénk a köztisztviselőt tovább foglalkoztatni. A munkáltatói részről milyen lépéseket, milyen határidővel szükséges megtenni a közszolgálati jogviszony jogszerű megszüntetésével kapcsolatban?
Részlet a válaszából: […] ...munkaköre megszűnik. A tényállásból kiderül, hogy „a köztisztviselő által végzett fő munkaköre megszűnt”, mivel a települési adót 2023. évben eltörölték. Ebből arra is következtethetünk, hogy a köztisztviselő munkakörébe tartozó feladatok egy része megszűnt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Kérdés: Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját szervezésű programjaik (workshopok) is vannak. A teremberendezőknek, recepciósoknak és a takarítóknak jár-e vasárnapi pótlék?
Részlet a válaszából: […] ...azaz csak az olyan munkakörben dolgozó munkavállaló lesz több műszakos tevékenység keretében foglalkoztatott, aki közvetlenül az adott tevékenység ellátásában vesz részt (pl. a könyvelő nem lesz az, ha a recepciós esetleg annak minősül). A kérdésben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

Kérdés: A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját a képviselőtestület állapítja meg úgy, hogy az nem haladhatja meg a társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíjának 90%-át. Ebben az esetben a Mötv. 71. §ának (5) bekezdése alapján meg kell határozni, hogy a polgármester mekkora tiszteletdíjra lenne jogosult, ha nem főállású, hanem társadalmi megbízatású lenne, és ennek az elméleti összegnek a 90%-át nem haladhatja meg a társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíja?
Részlet a válaszából: […] ...50%-ával egyezne meg. Így ki kell számolni, hogy mennyi lenne a fentiekben írt, a Mötv. 71. §-ának (4) bekezdése szerinti, irányadó lakosságszámtól függő összeg, azaz 1 300 000 forint meghatározott – 40, 50, 55, 60, 65, 75, 85 – százaléka...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

Kérdés: A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e megadni? A 106. § (1) bekezdése – különös tekintettel a 105. § (2) bekezdés rendelkezéseivel összevetve, ahol a mérlegelést a jogalkotó külön is kiemeli – mindazonáltal ettől eltérő megoldást sugall.
Részlet a válaszából: […] ...támogatásra jogosult”. Vagyis itt a „jogosult” szó nem önmagában, hanem azzal a feltétellel együtt értelmezendő, hogy „ha az adott munkáltató mérlegelési jogkörében úgy döntött, ezt a támogatást nyújtja”. (Kéziratzárás: 2024. 10....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Kötelező béremelés fizetés nélküli szabadságot követően

Kérdés: Több ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kérdéssel, hogy sok esetben a munkába fizetés nélküli szabadság után visszatérő kismama ugyan jelzi visszatérési szándékát, de egyben be is adja a felmondását úgy, hogy már többet nem áll munkába a munkáltatónál. Az ügyfelek ilyen esetekben azt a gyakorlatot követnék, hogy a visszatérő munkavállaló munkaszerződésének módosítását – habár az Mt. ezt kötelezővé teszi – nem tennék meg, így a megváltandó szabadságok, valamint az esetleges végkielégítés összegét a korábbi (a szülési szabadság kezdetén hatályban lévő) munkaszerződésben meglévő munkabér alapján számítanák. Melyik időponttól/eseménytől terheli a munkáltatót a munkaszerződés módosításának kötelezettsége? Lehet-e az a gyakorlat, hogy az így felmondó munkavállalónak legalább egy napra, a fizetés nélküli szabadság megszűnését követően munkába kell állnia, akár csak „papíron” is annak érdekében, hogy a bérét lehessen korrigálni, egy munkaszerződésmódosításban? Az Mt. kommentár ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy a kötelező módosítás szabályozási hátterében az a gondolat áll, hogy a felsorolt személyek munkától való távolléte közérdek, vagy legalábbis privilegizált magánérdek, ezért a munkavállalót ebből származóan ne érje hátrány.
Részlet a válaszából: […] ...kell alapul venni. Ilyen munkavállalók hiányában a munkáltatónál ténylegesen megvalósult átlagos éves béremelés mértéke az irányadó [Mt. 59. §].Nincs olyan szabály, amely lehetőséget biztosítana a munkáltatónak, hogy a béremelési ajánlatát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.
1
2
3
321