Hivatali út vagy kiküldetés
Kérdés
Az Eszjtv., a Kjt. vagy az Mt. hatálya alá tartozó munkavállaló esetében mit lehet "hivatali útnak" vagy mit lehet "kiküldetésnek" tekinteni? Hogyan lehet megkülönböztetni a "hivatali utat" a "kiküldetéstől"?
Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2023. május 16-án (244. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4685
[…] szerint a kiküldetés – továbbá általában a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás – csak ideiglenes lehet. Tartama naptári évenként összesen a 44 beosztás szerinti munkanapot vagy a 352 órát nem haladhatja meg. Ha az éves korláton felül is a munkaszerződéstől eltérő munkahelyen kívánja foglalkoztatni a munkáltató a munkavállalót, ahhoz a felek közös megegyezésére van szükség [Mt. 45. § (3) bek., 58. §]. Egy bizonyos személyi kör esetében a kiküldetés elrendelése korlátozott. Idetartoznak a gyermeket nevelő, a hozzátartozójukat ápoló, illetve az egészségkárosodott munkavállalók, akik csak hozzájárulásuk mellett kötelezhetőek más helységben végzendő munkára. A külön nevesített munkavállalói csoportokon túlmenően is, a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás esetén fokozottan merül fel a méltányosság elvének fontossága, amely szerint a munkáltató utasítása nem járhat a munkavállaló aránytalan sérelmével [Mt. 6. § (3) bek.]. E körben figyelembe kell venni a munkavállaló személyi, családi körülményeit, egészségi állapotát, szakképzettségét stb. A munkavállaló a kiküldetése idejére a ténylegesen ellátott munkakörre előírt, de legalább a munkaszerződése szerinti alapbérre jogosult. A kiküldetés emellett jelentős többletköltséget okozhat a munkavállalónak (pl. utazás, szállás, étkezés). A munkáltató kötelezettsége, hogy a munkavállalónak megtérítse a munkaviszony teljesítésével felmerült, szükséges és indokolt költségeket [Mt. 51. § (2) bek. a) pont]. A költségtérítés általános szabálya mellett, a […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*