Munkaidő-nyilvántartás és a munkavállaló aláírása
Kérdés
A gyakorlatban rendkívül nagy hibaforrás, ha a munkavállalók vezetik a munkaidő-nyilvántartást. Ezt kiküszöbölendő, megfelelő eljárás-e, ha a munkáltató az Mt. 134. §-ának (3) bekezdésére alapozva a munkaidő-beosztás és a munkaidő-nyilvántartás összekapcsolásaként egy olyan nyomtatványt rendszeresít, amelyben eleget tesz annak a követelménynek, hogy a munkavállaló munkaidő-beosztását legalább egy héttel előre közölni kell? Tehát közli a munkaidő-beosztást, a munkaidő-nyilvántartást pedig azzal teljesíti, hogy a tervezett munkaidő-beosztásnak megfelelő vagy attól eltérő óraszámot ír a teljesített munkaidő rovatba, ebből pedig kiderül az esetlegesen felmerülő rendkívüli munkaidő óraszáma. Az említett törvényi hivatkozás szerint megfelelő az eljárás, ha ezt a nyomtatványt a munkavállalóval (a lehetőséget megadva neki a változások átnézésére) hónap végén íratja csak alá a munkáltató. Mivel a törvény nem ír elő formai követelményeket a munkaidő-nyilvántartásra, ezért, álláspontom szerint, a naprakészség nem a dolgozó aláírásával valósul meg, hanem a munkaidő kezdetének és végének feltüntetésével. Tehát egy olyan típusú munkaidő-nyilvántartás, amely nem tartalmazza minden beosztás szerinti napon a dolgozó aláírásának a helyét, nem ellentétes a jogszabállyal. Kérem a fenti kérdéssel kapcsolatos álláspontjukat megosztani!
Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2014. február 17-én (97. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1887
[…] 134. § (5) bek.].A formai követelményekkel kapcsolatban gyakori kérdés, hogy a munkaidő-nyilvántartást vajon a munkavállalónak alá kell-e írnia, és ha igen, milyen gyakorisággal. A kérdésre a jogintézmény célja alapján adhatunk választ. Itt nem a munkáltató vagy a munkavállaló jognyilatkozatáról van szó, hanem – ahogy az elnevezés is mutatja – csak bizonyos tények, adatok nyilvántartásáról. Ez pedig nem követeli meg a nyilvántartást vezető aláírását. A felek általános együttműködési kötelezettségéből eredően [Mt. 6. § (2) bek.] azonban mindenképpen tájékoztatni kell a munkavállalót, hogy a munkaidővel kapcsolatos adatokat a munkáltató milyen formában tartja nyilván, és – a jövőbeli viták elkerülése érdekében – érdemes rendszeres ellenőrzési, betekintési lehetőséget biztosítani részére a nyilvántartott adatokba. Az adatok ellenőrzését, elfogadását a munkavállaló aláírásával igazolhatja.Megítélésünk szerint a fenti formai és tartalmi követelményeknek a kérdésben vázolt megoldás teljesen megfelel. A munkaidő-beosztásra vezetett esetleges eltérésekkel a kívánt adatok szerepelni fognak a nyilvántartásban, és elegendő, ha azt a hónap végén […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*