Vezetői „szék” elfoglalása és a próbaidő

Kérdés: Óvodavezetői, illetve konyhavezetői (intézményvezető, főigazgatói) pályázat került kiírásra. Ha a pályáztatás eredményes/érvényes, kötelező-e azonnal az új munkavállalókat intézményvezető, főigazgatói minőségben alkalmazni, vagy elég a 3 hónapos próbaidő letelte után, ha addig az intézményvezető személye megoldott? (A vezetői feladatokat a főigazgatóhelyettes, illetve az intézményvezető-helyettes látja el jelenleg is.) A kérdés azért merül fel, mert önkormányzati fenntartású mindkét intézmény, így a törzskönyvi nyilvántartásban (pl. a NAV-nál, a banknál), illetve a felügyeleti szerveknél azonnal át kell vezetni a változásokat, ha a vezető személye változik. De ha a munkavállalónak nem felel meg a munka, vagy a fenntartó nincs megelégedve a próbaidő alatt, akkor bármelyik fél felmondhatja a szerződést, és a felügyeleti szerveknél újra kell kezdeni a változások bejelentését.
Részlet a válaszából: […] ...kérdése. Az egyértelmű, hogy az említett nyilvántartásokban attól az időponttól kell átvezetni a változást, amikortól az új vezető megbízása hatályba lép. Munkajogi tekintetben két kérdés merül fel. Egyfelől, hogy mennyi idővel kell megelőznie...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Vezetői megbízás meghosszabbíthatósága

Kérdés: Szociális intézményben dolgozók részére (munkakörök: élelmezésvezető, gazdasági munkatárs) a vezetői megbízás hány alkalommal hosszabbítható meg?
Részlet a válaszából: […] ...kérdés megválaszolása során azt feltételezzük, hogy a szociális intézmény a Kjt. hatálya alá tartozik. A magasabb vezetői, illetve vezetői feladat ellátása a Kjt. általános szabálya szerint magasabb vezető, illetve vezető beosztásra történő megbízással történik....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Színházigazgató – két szerepben

Kérdés: Önkormányzati fenntartású költségvetési szervként működő színház igazgatói munkakörére pályázat útján kiválasztott személy rendelkezik egy heti 40 órás oktatói munkakörre létesített munkaviszonnyal. Az igazgató az önkormányzati intézményben is heti 40 órás munkaviszonyban kerül foglalkoztatásra. Fenntartható-e az igazgató két 40 órás, ún. főállása, amennyiben mindkét munkáltató hozzájárul a másik jogviszony fenntartásához (létesítéséhez)?
Részlet a válaszából: […] ...feladatainak ellátását. Fontos, hogy az egyes munkaviszonyokban ne ütközzék a munkaidő-beosztás, hozzátéve, hogy az igazgató – mint vezető állású munkavállaló – munkarendje kötetlen [Mt. 209. § (4) bek.], ami segíti a két „állás” feladatainak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Rendelkezésre állás munkaadói ellenőrzése

Kérdés: A dolgozó munkarendje kötetlen. Olyan munkakörben dolgozik, hogy külföldiekkel kell neki szorosan együttműködni (nem vezető beosztású). A munkáltató heti szinten engedélyezett egy nap otthoni munkavégzést. A dolgozónak külföldi a felettese, de Magyarországon dolgozik, magyar munkáltatónál. A munkáltatója engedte számára, hogy 9–15 óráig legyen bent napi szinten a cégnél, a többit pedig otthonról pótolja, mert van kiskorú gyermeke, ezzel is segítve a rugalmasságot, hogy tudja vinni óvodába/iskolába. A munkáltató észrevette, hogy a dolgozó visszaél ezen bizalmával, és több napot van otthoni munkavégzésen, továbbá nem is dolgozza le a napi 8 óráját, pontosan olyan időadatokat ír be, ami nagy valószínűséggel valótlan. Például, hogy reggel 5-től 7-ig dolgozik otthonról, és sajnos már volt rá példa, hogy találkoztak vele a boltban, vásárolt munkaidőben. Mit tud tenni a munkáltató, hogy egységesen járjon el a többi munkavállalóval szemben? Attól tart a munkáltató, hogy másoknak is megtetszik ez a helyzet. Hogyan tudná szabályozni, hogy bent kell neki lenni heti 4 napot? Hogyan tudná ellenőrzés alá vonni? Van-e erre egyáltalán lehetősége a munkáltatónak kötetlen munkarend esetén?
Részlet a válaszából: […] Először is fontos kiemelni, hogy a munkáltató nem köteles minden munkavállalóval szemben azonos módon eljárni – a korlátozás mindössze annyi, hogy az eltérő eljárás nem sértheti az egyenlő bánásmód követelményét, illetve nem lehet rendeltetésellenes [Mt. 285. § (3)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Ismételt határozott idejű munkaszerződés – próbaidő-kikötés és végkielégítés

Kérdés: Adott egy shared service center mint munkáltató, amely harmadik országbeli állampolgárokat is alkalmaz különböző munkavállalási típusú tartózkodási engedéllyel, szükségszerűen határozott idejű munkaviszony keretében. Az engedélyek megújításakor a felek szükségszerűen újabb határozott idejű munkaviszonyt létesítenek [Mt. 192. § (3) bek.], amely értelmezési problémákat vet fel a próbaidő kikötésével és a végkielégítés szabályaival kapcsolatban. Az újabb és a korábbi határozott idejű munkaviszony szerinti hasonló munkakör – mint tilalmazott esetkör próbaidő kikötésekor – alatt pontosan mi értendő és milyen különbözőség az elvárt munkakörök között, hogy a próbaidő jogszerűen ismételten kiköthető legyen? Például elegendő-e, ha a felelősségi szint változik (pl. csapat vezetése), vagy elvárt, hogy az ellátott feladatok legalább 51%-ban eltérjenek az előző munkakörtől? Figyelemmel arra, hogy a tartózkodási engedély meghosszabbításakor a felek újabb határozott idejű munkaviszonyt létesítenek az újabb tartózkodási engedélyre hivatkozva, ilyen ismételten létesített munkaviszonyok hossza összeadódik-e a korábbi engedély alapján létesített munkaviszony tartamával? A tartózkodási engedélyeket tipikusan 1-2 évre igénylik, azaz, ha az ismételten létesített jogviszonyok tartama nem összeszámítandó, a hároméves jogosultsági idő elérésére nem kerül sor, azaz a végkielégítésre való joguk sem nyílik meg. Amennyiben azonban az új munkaviszonyok hossza összeszámítódik, úgy végkielégítésre jogosulttá válhatnak.
Részlet a válaszából: […] ...a feleknek még nem volt módjuk „kipróbálni” egymást. Álláspontunk szerint idetartozik, ha az újabb munkaviszonyban a munkavállaló már vezetői feladatokat is ellátna. Ugyanakkor nem az új (megváltozott) feladatok arányának (pl. 51%), hanem – az eset összes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Lemondott főigazgató – a helyettesítés megoldása

Kérdés: Többcélú intézmény (óvoda és bölcsőde) főigazgatója lemondott a vezetői megbízásáról. A lemondási idő 90 nap (2025. július 1. – 2025. szeptember 30.), eddig a főigazgatói feladatokat köteles ellátni. Tekintettel arra, hogy az intézményben van SzMSz szerinti főigazgató-helyettes, megbízható-e határozott, egyévi időtartamra az intézmény vezetésével? A köznevelési törvény szerint erre – véleményem szerint – a fenntartónak joga van, és a főigazgató-helyettes ezt köteles elfogadni. A főigazgató lemondását a képviselő-testület fogja tárgyalni. A képviselő-testület pályázatot fog kiírni a főigazgatói poszt betöltésére, azonban azt célszerű a 2026/2027-es tanévtől alkalmazni. Az óvodapedagógusok körében a július–augusztus hónap az, amikor valaki esetlegesen más munkáltatónál vállal állást. Amennyiben kiírja a pályázatot a képviselő-testület, és szeptember 1-jei kezdéssel alkalmaz új főigazgatót, ehhez dupla finanszírozást kell hozzárendelni, mert a régi főigazgatónak szeptember 30-ával szűnik meg a főigazgatói megbízása? A volt főigazgatót besorolása szerinti óvodapedagógusként köteles a fenntartó továbbfoglalkoztatni?
Részlet a válaszából: […] ...(SzMSz) meghatározott helyettes látja el. A 20/2012. EMMI rendelet 4. §-a értelmében az intézmény SzMSz-ében kell meghatározni a vezetők közötti feladatmegosztást, a kiadmányozás és a képviselet szabályait, illetőleg az intézményvezető...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Azonnali hatályú felmondás – a munkáltatói következetlenség kérdése

Kérdés: A munkáltató – húsz év elteltével – azonnali hatállyal felmondott egy business operations vezető munkavállalójának azért, mert tíz nap alatt több alkalommal elhagyta a munkahelyét bejelentés és engedély nélkül. A munkaszerződésben az egy műszakos munkarend és a heti negyven óra munkaidő került rögzítésre. A munkáltató a távollétek időtartamának díjazását levonta a fizetéséből, majd azonnali hatállyal felmondott. Aránytalannak (ezzel együtt jogellenesnek) minősíthető-e ez a munkáltatói intézkedés úgy, hogy korábban is előfordult, engedélykérés nélkül elhagyta a munkahelyét a munkavállaló, de soha nem ment a munka rovására, és soha senki ezt nem kifogásolta, bár nyilvánvalóan volt erről tudomásuk? A távollétek soha nem befolyásolták a munkavégzést, és a munkáltató elégedett volt a munkavállaló teljesítményével. Így megvalósult-e az azonnali hatályú felmondás indokaként fennálló kötelezettségszegés? A munkáltató nem adott előzetes figyelmeztetést, írásbeli felszólítást, más munkajogi szankciót nem alkalmazott, bár bérlevonás történt. Az azonnali hatályú felmondás aránytalan intézkedés volt? Az eljárás a kettős értékelés tilalmába ütközött?
Részlet a válaszából: […] Mivel minden ügy teljesen egyedi körülményeken nyugszik, az azonnali hatályú felmondás jogszerűségével kapcsolatosan csak az eset valamennyi körülményének ismeretében lehet állást foglalni. A leírt tényállás alapján ugyanakkor az alábbiakra hívjuk fel a figyelmet. Az Mt. 78....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Nyolchavi felmentési idő – mentesítés a munkavégzési kötelezettség alól

Kérdés: Az önkormányzat egyik intézményében (bölcsőde), a Kjt. 30. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján az egyik közalkalmazott (kisgyermeknevelő) jogviszonya felmentéssel szűnik meg, mert a felmentési idő végével öregségi nyugdíjasnak minősül. Mindkét félnek ez a közös akarata, mivel a közalkalmazott nyugdíjba kíván vonulni, és az ehhez szükséges feltételekkel rendelkezik. A felmentési idő teljes időtartamára szeretné a munkáltató felmenteni a munkavégzés alól. A Kjt. alapján, jelen esetben, a felmentési idő nyolc hónap. Jogszerűen jár-e el a vezető, ha a felmentés teljes időtartamára, és nem csak a felére mentesíti a közalkalmazottat a munkavégzés alól?
Részlet a válaszából: […] ...tartama alatt is mentesítheti a munkavégzési kötelezettség alól. Erre figyelemmel jogszerűen jár el a munkáltatói jogkört gyakorló vezető, ha a felmentés teljes időtartamára, és nem csak a felére mentesíti a közalkalmazottat a munkavégzés alól. A közalkalmazott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Osztályvezető kormánytisztviselő – „lefokozás” a gyermekgondozási szabadság alatt

Kérdés: A Kit. hatálya alá tartozó munkavállaló osztályvezetői megbízása visszavonható-e a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság alatt?
Részlet a válaszából: […] ...hanem kormánytisztviselő, aki kormányzati szolgálati jogviszonyban áll. Ezen túlmenően felhívjuk a figyelmet: a Kit. nem szabályozza a vezetői megbízás intézményét, ugyanis az osztályvezető szakmai vezető [Kit. 3. § (8) bek. e) pont], aki osztályvezetői...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Elektronikus jelenléti ív jóváhagyása

Kérdés: Elektronikus jelenléti ívet vezetünk a szellemi alkalmazottaknak, de több kollégának külföldi a felettese. Helyes-e, hogy csak a dolgozó hagyja jóvá (pipálja le) a jelenléti ívét, a vezetője nem? Mi ennek a munkajogi háttere, előnye és hátránya?
Részlet a válaszából: […] ...az adatok hitelességét jobban biztosítja, ha a munkaidő-nyilvántartást rendszeresen jóváhagyja a munkáltató részéről eljáró vezető is.(Kéziratzárás: 2025. 07....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.
1
2
3
90