Rendezett munkaügyi kapcsolatok – a mentesülés egy kérdése

Kérdés: Ügyfelemet 2009 augusztusában pénzbírsággal sújtotta az APEH, mert a helyszíni hatósági ellenőrzés időpontjában még nem jegyezte be az alkalmi munkavállalói kiskönyvekbe a foglalkoztatás megkezdését. Ügyfelem az összes munkavállalót bejelentette utólag és nemcsak a pénzbírságot fizette be, hanem a járulékokat is. Elképzelhető, hogy az Áht. legújabb módosítása értelmében törölve lett a rendezetlen munkaügyi kapcsolatokkal összefüggő feketelistáról? Eddig nem kaptam hivatalos megerősítést, valóban így történt-e. Hol állítják össze a listát, eddig ugyanis csak az OMMF-től kaptam érdemi választ? Elérhető esetleg a teljes országra, illetve minden erre illetékes hatóságra kiterjedő egységes kimutatás? Hol kérhetek egységes hatósági igazolást arról, ha ügyfelem jogosult állami támogatás igénybevételére?
Részlet a válaszából: […] Az 1/2006. (II. 2.) FMM rendelet szerint a rendezettmunkaügyi kapcsolatoknak az Áht. 15. §-ában meghatározott követelményeiteljesülésének megállapítása alapjául a következő iratok szolgálnak:– az Áht. 15. § (5) bekezdése a)-h) pontjában meghatározottfeltételek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. július 19.

Levonás a munkabérből – miért felel a munkáltató?

Kérdés: 2009 végén felmondtunk munkavállalónknak. Munkabérét végrehajtói letiltás terhelte, ami alapján munkáltatóként minden hónapban rendszeresen levontuk és a megadott számlaszámra utaltuk az összeget. Ezt a bérelszámoláson feltüntettük. Most, 2010 áprilisában jelentkezett volt munkavállalónk, hogy a végrehajtótól azt a felvilágosítást kapta, az említett és általunk igazolt levonások nem érkeztek meg sem a végrehajtóhoz, sem a végrehajtást kérőhöz. Terhel-e minket emiatt felelősség?
Részlet a válaszából: […] ...erről a munkáltatótudomást szerez), a letiltást kibocsátó szervet erről értesítenie kell.A Vht. 60. §-a a végrehajtó számára ellenőrzési jogkörtbiztosít a munkáltatónál: eszerint a végrehajtó a helyszínen is ellenőrizheti,hogy a munkabérre vezetett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 28.

Károkozás – túlzott benzinfogyasztással

Kérdés: Egyik munkavállalónk gépjárművezetőként dolgozik, és autójával feltűnően sok benzint fogyaszt a többiekhez képest. Mivel nagyon bonyolult lenne folyamatosan ellenőrizni a fogyasztás tényleges mértékét, ezért arra gondoltunk, hogy a munkavállalónak jegyzék ellenében adunk át üzemanyagot, és a fogyasztási norma szerinti részre visszaszolgáltatási kötelezettséget írunk elő; így neki kellene bizonyítania, hogy miért fogyasztott többet. Alkalmazhatónak tartják a kárigény érvényesítésének egyszerűsítésére ezt a megoldást?
Részlet a válaszából: […] ...felelősség alól, ha bizonyítja, hogy– a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy– a munkáltató a biztonságos őrzés feltételeit nembiztosította [Mt. 169. § (2) bek.].A bírói gyakorlat alapján a munkavállaló avisszaszolgáltatási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 28.

Munkahelymegőrző támogatás – 50 fő feletti leépítés esetén

Kérdés: A válság súlyosan érintette vállalatunkat, ezért fokozatos leépítéseket tervezünk, összesen mintegy 80 főtől tervezünk megválni az elkövetkező 1-1,5 évben. Van-e olyan foglalkoztatási célú támogatási eszköz, amellyel elkerülhető lenne az ilyen nagy arányú leépítés?
Részlet a válaszából: […] ...vonatkozásában jelentősnek tekinthető, a térségmunkaerőpiacát rendkívül hátrányosan érinti, és a munkaügyi központmunkahely-megőrzési támogatást indokoltnak tart.A munkaügyi központ forráskiegészítésre irányuló kérelmet azSZMM-hez abban az esetben terjeszthet be...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 7.

Kölcsönzött munkavállaló felelőssége az általa kezelt dolgokért

Kérdés: Munkavállalókat kölcsönzünk raktárosi munkakörbe, ahol a belsős munkavállalóinkkal leltárfelelősségi megállapodásokat kötöttünk az általuk kezelt készletekre vonatkozóan. A kölcsönzött munkavállalókkal a leltárfelelősségi megállapodást a kölcsönvevőnek, azaz nekünk, vagy a kölcsönbeadónak kell megkötni, és kinek felel ilyenkor a munkavállaló leltárhiány esetén?
Részlet a válaszából: […] ...a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy– a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy– a munkáltató a biztonságos őrzés feltételeit nembiztosította [Mt. 169. § (2) bek.].A felelősség megállapíthatóságához szükséges...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 7.

Hétvégi munkavégzés elrendelése az új állattartási szabályok miatt

Kérdés: Kisállat-kereskedést üzemeltetek, amely hétfőtől péntekig tart nyitva. A 2010. július 1-jétől hatályos szabályok szerint az állat tartójának az állatot naponta legalább egy alkalommal ellenőriznie szükséges. Egy munkavállalót alkalmazok. Milyen jogszerű lehetőségeim vannak az új előírás betartására, ha ezt a feladatot is elsősorban a munkavállaló kötelezettségévé kívánom tenni?
Részlet a válaszából: […] ...a 13-16. §-ban meghatározottakat is alkalmazni kell,vagyis irányadóak a kisállat-kereskedésre is az állatok napi egyszeriellenőrzésére vonatkozó szabályok. Figyelemmel arra, hogy a kérdés szerintcsupán egy munkavállalót alkalmaznak, a következő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 7.

Megőrzési felelősség a dolog rongálódása esetén

Kérdés: Egyik munkavállalónk a munkavégzéséhez speciális mérőeszközt használt, amelyet az Mt. 169. §-a szerinti megőrzési felelősséggel vett át. Egyik reggel viszont azzal ment be a műszakvezetőhöz, hogy a gépet mérés közben leejtette, és teljesen összetört. A szerviz megállapította, hogy a károsodás nem helyreállítható, többe kerül az alkatrészek beszerzése, mint az új készülék; ennek ára egyébként mintegy félmillió forint. A kérdésem az, hogy ilyen esetben kötelezhető-e a munkavállaló a teljes kár megtérítésére, mivel vétkességre tekintet nélkül felel az átvett eszközért?
Részlet a válaszából: […] A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kártköteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggelátvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetbentart, kizárólagosan használ, vagy kezel; ez a teljes anyagi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 26.

Károkozás munkavállalói elismerése

Kérdés: Az egyik munkavállalónk szabálytalanul kezelte a házipénztárt, és nagyobb összegben, több hónap óta saját részére pénzt vett ki belőle. Ezt utóbb önként bevallotta, és írásban el is ismerte, megjelölve a pontos összeget is. Ugyanakkor kiderült, hogy a pénztárhoz más is hozzáférhetett, az nem volt megfelelően lezárva, mivel az egységnél az volt – a vezető által is ismert – bevett gyakorlat, hogy mindenki vett ki pénzt, amikor szüksége volt rá a munkájához. Ilyen esetben milyen alapon lehet a kártérítési felelősség megállapítása iránt pereskedni?
Részlet a válaszából: […] ...akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiánytelháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy a munkáltató a biztonságos őrzésfeltételeit nem biztosította [Mt. 169. § (2) bek.]. Ilyennek minősülhet az, haa pénzhez a munkáltatónál kialakult...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Leltárfelelősség polcon lévő árukra

Kérdés: Több munkavállalónk eladóként dolgozik egy olyan boltban, ahol a vásárlók önkiszolgáló rendszerben férnek hozzá az áruhoz. A munkavállalókat rá akarjuk szorítani, hogy figyeljék a vevőket, mivel jelentős mennyiségű áru vész el naponta (feltételezhetően a vevők emelik el). Alkalmazhatunk-e ehhez leltárfelelősségi megállapodást?
Részlet a válaszából: […] ...átadásának és átvételének módját ésszabályait,– a leltárhiány meghatározásának szabályait,– a leltári készlet biztonságos megőrzését szolgálómunkáltatói kötelezettségeket.A munkavállalót e feltételekről a leltárfelelősségimegállapodás megkötését...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Rendezett munkaügyi kapcsolatok – a támogatás visszavonása

Kérdés: A rendezett munkaügyi kapcsolatokat érintő törvények módosításának hatálybalépésével – ismereteink szerint – jelentősen megváltoztak az állami támogatásokból való kizárás szabályai. A törvény hogyan érintette a bejelentés nélküli foglalkoztatás miatt megbírságolt munkáltatók helyzetét? Cégünket ugyanis idén év elején közel félmillió forint bírsággal sújtotta a munkaügyi hatóság. A helyzetünk érdekessége, hogy már korábban pályáztunk egy jelentős összegű állami támogatást ígérő programra, és még a hatóság eljárásának befejezését megelőzően arról értesítettek bennünket, hogy a cégünk érdemes a támogatásra. Jelenleg tehát a kezünkben van a pozitív támogatói döntés, és várjuk, hogy megköthessük a szerződést. Mivel befizettük a bírságot, reméljük nem lesz törvényes korlátja annak, hogy megkapjuk a támogatást. Visszavonható-e jogszerűen a támogatói döntés? Ha igen, biztosítanak-e a jogszabályok egyéni méltányosság gyakorlására lehetőséget, vagy egyéb olyan mentesülési lehetőséget, amely kiutat jelent? Mikor juthatunk ismét állami támogatáshoz?
Részlet a válaszából: […] ...alól. Egyéniméltányosság gyakorlását sem teszik lehetővé a jogszabályok. A 2009. június1-je után indult hatósági ellenőrzés során hozott határozatok a határozatjogerőre emelkedésének és végrehajthatóvá válásának napjától számított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.
1
27
28
29
32