Felszolgálási díj felosztásának szabályai


A 71/2005. GKM rendelet foglalkozik a felszolgálási díj (szervizdíj) mértékének megállapításáról, valamint a felszolgálási díj alkalmazásának és felhasználásának szabályairól. Ez – értelmezésünk szerint – nem tér ki arra, hogy hogyan lehet azt a dolgozók között elosztani. Van-e lehetőség arra, hogy a munkavállalónak ne csak a ledolgozott óraszámát vegyük figyelembe, hanem belső szabályzattal egy "pontrendszert" hozzunk létre mintegy ösztönzően a minél magasabb színvonalú kiszolgálás érdekében (kedvesség, kreativitás, precizitás stb.)?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2022. március 29-én (226. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4379

[…] megállapodnia. Ha a munkahelyen munkavállalói érdekképviseleti szervezet nem működik, a felszolgálási díj felosztásának arányáról az üzemeltetőnek a közreműködőkkel kell írásban megállapodni [71/2005. GKM rendelet 1. § (4)–(5) bek.]. A jogszabály a felosztás logikájára vonatkozóan nem ír elő tartalmi követelményeket, vagyis nincs akadálya annak, hogy ne egyenlő arányban, hanem egy értékelési rendszer alapján kerüljön felosztásra a felszolgálási díj a közreműködők között. Ugyanakkor a jogszabályból következik, hogy a teljes felszolgálási díjat fel kell osztani az adott hónapban; vagyis nem objektív, hanem csak szubjektív értékelési rendszer alakítható ki, a közreműködők teljesítményét egymáshoz viszonyítva kell megállapítani, és a teljes összeget ennek alapján kell felosztani.A formai követelmények körében viszont a jogszabály egyértelmű: vagy az érdekképviselettel kell megállapodni, vagy a közreműködőkkel a felosztás szabályairól; nincs arra lehetőség, hogy a munkáltató egyoldalú belső szabályzatot […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.