Nyugdíjas státusz igazolása


Nyugdíjas munkavállaló foglalkoztatása esetén – figyelembe véve a GDPR előírásait is – kérheti-e a munkáltató a munkavállalótól a nyugdíj-megállapító határozat másolatát? Amennyiben igen, a határozat teljes terjedelmében bekérhető, vagy elegendő csak azokat a részeket (oldalakat) bekérni, amelyek a munkáltató szempontjából relevánsak, illetve elfogadható-e, ha a munkavállaló a számára érzékeny, nem releváns adatokat (pl. ellátás összege, egyéb ellátások) kitakarja? Ebben az esetben mennyi a megőrzési idő? Amennyiben a dokumentum másolata nem kérhető be jogszerűen, milyen módon tudja a nyugdíjas munkavállaló hitelt érdemlően igazolni nyugdíjas státuszát a munkáltató felé? Végezetül, egy esetleges hatósági (pl. munkaügyi vagy adóhatósági) ellenőrzés során a hatóság kérheti-e a munkáltatótól a nyugdíjhatározat másolatát, illetve annak meglétét vizsgálhatja-e?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2025. november 4-én (284. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 5534

[…] kötöttség és az adattakarékosság elvének. Ez alapján személyes adatok gyűjtése csak meghatározott, egyértelmű és jogszerű célból történhet, az adatkezelés céljai szempontjából megfelelőek és relevánsak kell, hogy legyenek, és a szükségesre kell korlátozódniuk [GDPR 5. cikk (1) bek. b) és c) pontok].E követelményeknek nem felel meg, ha a munkáltató másolatot készít a nyugdíj-megállapító határozatról, hiszen a nyugdíjas státuszról való meggyőződéshez elegendő az okirat megtekintése. A munkavállaló kitakarhatja azokat az adatokat, amelyek ehhez nem szükségesek (pl. az egyéb ellátásokra való utalást). Annak nincs akadálya, hogy a munkáltató az okirat bemutatásáról saját használatra feljegyzést készítsen. Az adatokra a munkajog nem ír elő általános megőrzési időt, azok tehát mindaddig […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.