Távol lévő pedagógus – a helyettesítésének díja

Kérdés: Pedagógus helyettesítése és a helyettesítési óradíj összegének meghatározásában kérném szíves segítségüket két esetben. A pedagógus 2025. I. 20-tól a tanév végéig a munkáltató által engedélyezve távol van, az egyik kolléga vállalta heti 10 órában az ő délutáni helyettesítését. Ez tartós helyettesítés, az óradíjat hogyan kell számolni? A másik esetben a pedagógus 2025. I. 21-től kórházba került, az ő távolléte esetében kb. 3-4 héttel számolunk, a helyettesítését végző kollégák helyettesítését és a helyettesítési óradíjakat hogyan kell helyesen számolni?
Részlet a válaszából: […] ...munkakörére irányadó neveléssel-oktatással lekötött munkaidő 110%-áig (tehát iskolában a 24 óra felett heti további 2 órában, óvodapedagógus esetén a 32 óra felett további 3 órában) kerülhet sor, ami az egyes hetekre (jelen esetben a két hétre) egyenlőtlenül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 4.

Nyugdíjas pedagógus – a jogviszony-megszüntetés feltételei

Kérdés: A Púétv. szerinti köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló óvodapedagógus jogviszonya fenntartása mellett korábban már kérte a nyugdíja megállapítását a Tny. 18. §-ának (2a) bekezdésében foglaltak alapján, és azt azóta igénybe is veszi. Amennyiben a nyugdíj mellett foglalkoztatott pedagógus jelzi munkáltatójának, hogy szeretné jogviszonyát felmentéssel megszüntetni, az esetben a Púétv. 49. §-a (1) bekezdésének e) pontja alapján a munkáltató köteles-e felmentéssel – felmentési idő kiadásával – megszüntetni a jogviszonyt, vagy e tekintetben felajánlhatja-e például a közös megegyezés jogcímén történő jogviszony-megszüntetést? A Púétv. 3. §-ának 26. pontjában foglaltak alapján nyugdíjasnak minősülés vonatkozásában van-e különbség a tekintetben, hogy az érintett pedagógus öregségi nyugdíjat, vagy a Tny. 18. §-ának (2a) bekezdésében foglaltak szerinti, „nők 40”-et igényelte meg korábban, vagy e vonatkozásban mindkét esetben egyaránt nyugdíjasnak minősül a pedagógus, és alkalmazható a Púétv. 49. §-a (1) bekezdésének e) pontja szerinti felmentési lehetőség? Ez alapján a végkielégítésre való jogosultság vonatkozásában is mindkét esetben nyugdíjasnak minősül már a pedagógus, és felmentés esetén sem illeti meg egyik esetben sem a végkielégítés? Amennyiben a munkáltató a pedagógus kérésére nyugdíjasnak minősülésre tekintettel felmentéssel szünteti meg a jogviszonyt, azt csak felmentési idő biztosítása mellett teheti meg?
Részlet a válaszából: […] A nyugdíjazással összefüggő felmentést a Púétv. 49. §-a (1) bekezdésének e) pontja és (2) bekezdése akként szabályozza, hogy egyfelől a munkáltató – saját döntése alapján – felmenthet minden olyan foglalkoztatottat, aki megfelel a nyugdíjasnak minősülés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Köznevelési patthelyzet

Kérdés: Óvodapedagógus anyukát GYES-ről visszatérve a munkáltató nem tudja a kinevezésben foglalt intézményben foglalkoztatni. Ebben az esetben felmentéssel megszüntetheti a munkáltató a jogviszonyt, ha az anyuka nem hajlandó másik intézményben munkát vállalni? Jogosult kérvényezni a gyermek 8 éves koráig a munkavégzés helyének megváltoztatását? Illetve az anyukának lemondás esetén kötelező letölteni a 90 napos lemondási időt?
Részlet a válaszából: […] ...óvodapedagógusok – akár önkormányzati, akár magánfenntartású óvodában dolgoznak – a Púétv. szerinti köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állnak. A Púétv. 39. §-a (3) bekezdésének ae) pontja értelmében a kinevezési okmánynak tartalmaznia kell a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Kérelem – óvodapedagógusból asszisztens

Kérdés: Az önkormányzatunk által fenntartott óvodánkban az egyik óvodapedagógusunk a következő írásos kéréssel fordult az intézmény igazgatója felé: az óvodapedagógusi határozott álláshelyén a továbbiakban pedagógiai asszisztensként szeretne dolgozni határozott idejű jogviszonyban, vállalva ezzel bére csökkenését. A fent nevezett dolgozónak óvónői szakközépiskolai, óvónő végzettsége van. A Púétv. megengedi, hogy pedagógus-álláshelyen, pedagógiai asszisztensként dolgozzon úgy, hogy az intézménynek nincs üres pedagógiai asszisztens álláshelye? Illetve, amennyiben ezt a törvény nem engedi, milyen formában tudja foglalkoztatni az intézmény igazgatója a dolgozót?
Részlet a válaszából: […] ...a felek megállapodásukkal módosíthatnak [Púétv. 39. § (3) bek. aa) pont, 41. § (1) bek.]. Az sem tiltott, hogy az eredetileg (óvoda)pedagógus munkakörben foglalkoztatottat a munkáltató nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő (NOKS) munkakörben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.

Jogviszonyok között a köznevelésben

Kérdés: Ha egy munkavállaló a Púétv. szerint köznevelési dolgozói jogviszonyban áll, de a továbbiakban nevelést és oktatást közvetlenül segítő munkakörben szeretnénk foglalkoztatni, akkor ebben az esetben van-e valamilyen lehetőség jogviszonyváltásra úgy, hogy folyamatos maradjon a jogviszony? Vagy meg kell szüntetni a munkavállalói jogviszonyt, el kell vele számolni, és új köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt kell létesíteni?
Részlet a válaszából: […] ...alapján foglalkoztatott munkavállalóra vagy köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állóra vonatkozik-e? A Púétv. szabályai szerint a pedagógusok, valamint a nevelést és oktatást közvetlenül segítő (NOKS) munkakörben foglalkoztatottak nagyobb része...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Átfedési időre járó díjazás

Kérdés: Óvodapedagógusok esetében egy csoportban dolgozó intézményegység-vezető részére fizethető-e átfedési időre járó többlettanítási díj?
Részlet a válaszából: […] ...átfedési időre – vagyis arra a legfeljebb 2 órás időtartamra, amely alatt a napi munkarend szerint egymást váltó óvodapedagógusok az óvodai neveléssel kapcsolatos feladatokat közösen látják el – akkor jár díjazás (többlettanítási óradíj) a Púétv. 130....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 26.

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

Kérdés: A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e megadni? A 106. § (1) bekezdése – különös tekintettel a 105. § (2) bekezdés rendelkezéseivel összevetve, ahol a mérlegelést a jogalkotó külön is kiemeli – mindazonáltal ettől eltérő megoldást sugall.
Részlet a válaszából: […] ...– a munkáltató mérlegelési jogkörében nyújthatja. A (2) bekezdés értelmében a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állót a) a pedagógusigazolvány a Púétv. 109. §-a szerint, b) a munkába járás költségtérítése a munkába járással kapcsolatos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Kérdés: Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást szeretne igénybe venni „B” és „C”, valamint hétvégén saját gépjárművel történő hazautazást „A” és „C” település között. Ki kell részére mindkét költségtérítést fizetnünk?
Részlet a válaszából: […] A munkáltató köteles megtéríteni a napi munkába járás költségeit, amelyek a lakóhely vagy a tartózkodási hely és a munkavégzés helye közötti oda- és visszautazás kapcsán merülnek fel, főszabály szerint helyközi közlekedésben. Szintén kötelező megtéríteni a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Pedagógus-béremelés – besorolás és összegek

Kérdés: A Púétv. alapján végrehajtandó béremeléssel kapcsolatosan, értelmezésem alapján a jogszabály bázisösszeget nem határoz meg, az alapot a 2023. évi pedagógus-átlagbérből kell meghatározni intézményenként. 2023. évben január, illetve november hónapban került sor pedagógus-béremelésre. Ez alapján intézményi szinten minden pedagógus besorolású dolgozót alapul véve határozható meg a 2023. évi átlagbér. A 2023. évi átlagbér meghatározását követően a 32,2%-os bérfejlesztés megvalósíthatóságának elve az értelmezésem alapján a következő: intézményenként a kiszámolt 2023. évi pedagógus-átlagbérre rá kell számolni a32,2%-os bérfejlesztést. Így megkapjuk az intézményenkénti 2024. évi pedagógus-bértömeget. A gyakornok besorolású dolgozók bértömegét ebből levonjuk, illetve a sávhatáron belüli alsó határon lévő összegeket a Pedagógus I., Pedagógus II. és Mesterpedagógusok tekintetében is, és a fennmaradt összeget elosztjuk az intézményben lévő Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus létszámmal. Az így kapott egységnyi összeget a Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus illetménysáv alsó összegéhez (538.000 Ft, 555.000 Ft, 630.000 Ft) hozzáadjuk dolgozónként. Ennek következményeként az intézményekben az azonos besorolású dolgozók bére azonos lenne, de intézmény és intézmény között azonos besorolásoknál eltérő összegeket eredményezne. A fent leírtak helyesek-e, és valóban így kell meghatározni 2024. évben a pedagógusok bérét?
Részlet a válaszából: […] ...vonatkozik, a 2023. évi. Ami az egyénenkénti emelést illeti, ezt úgy kellett végrehajtani, hogy minden érintett legalább a rá irányadó pedagógusfokozathoz tartozó illetménysáv aljával azonos összeget megkapja. Mivel a forrás azonban nem csak erre volt elegendő,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Óvoda igazgatóhelyettese – a képzettségi feltételek

Kérdés: Az önkormányzati fenntartású óvoda igazgatóhelyettesének végzettségére milyen jogszabály vonatkozik, milyen végzettségi és szakképzettségi követelményei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...Az igazgatóhelyettesnek így értelemszerűen azoknak a feltételeknek kell megfelelnie, amelyeket az alapmunkaköréhez (jelen esetben az óvodapedagógus munkakörhöz) ír elő a 401/2023. Korm. rendelet. Összetett felépítésű intézmény esetében alkalmazni kell a 401/2023. Korm...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. október 15.
1
2
3
33