Gyakornoki idő és minősítés

Kérdés: Önkormányzati fenntartású bölcsődében felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket foglalkoztatunk. Kisgyermeknevelőnk határozott idejű jogviszonyban dolgozik, Gyakornok besorolással. Gyakornoki ideje a határozott idejű szerződés végéig szólt, azaz 2025. 06. 30-ig, ezzel azonban még nem szerezte meg a 2 év szakmai gyakorlatát, ez csak 2025. 08. 13-án teljesült. 2025. 07. 01-jei hatállyal jogviszonyát 2025. 11. 30-ig meghosszabbították, így gyakornoki ideje 2025. 08. 13-ra módosult. A 401/2023. Korm. rendelet 37. §-a (6) bekezdésének b) pontja szerint, ha a gyakornoki idő május 1. és augusztus 31. között jár le, május hónapban tesz minősítő vizsgát a pedagógus. Ennek a törvényi előírásnak az említett pedagógus nem tett eleget, mivel szerződését később hosszabbították meg, amivel biztossá vált, hogy a szakmai gyakorlathoz szükséges 2 év teljesül. Azóta jelentkezett az őszi minősítési eljárásba, minősítése folyamatban van. Hogyan kellene eljárnunk helyesen a fenti esetben? Meg kell hosszabbítanunk a gyakornoki időt? Amennyiben igen, meddig?
Részlet a válaszából: […] ...az esetben a pedagógus-előmenetel hatálya alá tartozó, felsőfokú szakképzettséggel rendelkező kisgyermeknevelő tekintetében a 257/2000 Korm. rendelet 9/A. §-ának (1) bekezdése sorolja fel, hogy a 401/2023. Korm. rendelet mely rendelkezései irányadók. Ezek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Bérkorrekció és távollétidíj-számítás

Kérdés: A munkaszerződés alapján a munkavállaló személyi alapbére bruttó 500.000 Ft/hó, valamint abban egy havi átalány formájában történő bérpótlék-kifizetés is szerepel, bruttó 50.000 Ft összegben. Ez az Mt. 140–144. §-a szerinti bérpótlékokra vonatkozik, nem tételes elszámolás alapján, hanem fix havi díjazással, amely az alapbérrel együtt kerül kifizetésre. Az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekcióval kapcsolatban ilyen esetben a korrekció kizárólag az alapbérre vonatkozik, vagy a havi átalány formájában fizetett bérpótlékra is kiterjed? Ha a munkáltató a GYED-ről vagy GYES-ről – a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságról – visszatérő munkavállalót nem tudja foglalkoztatni, és a munkaviszonya olyan jogcímmel kerül megszüntetésre, amelynek értelmében végkielégítés jár részére, a végkielégítés alapját milyen módon lehet megállapítani abban az esetben, ha az elmúlt hat hónapban nem történt tényleges munkavégzés? Ilyen esetben mire alapozható a távolléti díj helyes megállapítása?
Részlet a válaszából: […] ...meg.Az Mt. 59. §-a értelmében a munkáltató az Mt. 127–132. §-aiban meghatározott távollét (pl. szülési szabadság, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság) megszűnését követően ajánlatot tesz a munkavállaló számára...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Bérkorrekció gyermekgondozási szabadság után – ha felszámolás alatt áll a cég

Kérdés: Felszámolás alatt álló cég esetén GYES-ről visszatérő édesanyánál ugyanúgy el kell-e végezni az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekciót?
Részlet a válaszából: […] ...munkavállaló gyermeke harmadik életéve betöltéséig – a gyermek gondozása céljából – fizetés nélküli szabadságra jogosult, amelyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni [Mt. 128. § (1) bek.]. A munkáltató e távollét megszűnését...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Többlettanítási igény – jogcímek és megoldások

Kérdés: Önkormányzati óvodában foglalkoztatott intézményvezető és tagintézmény-vezető többlettanítási igényt adott le, melyhez a jelenléti ívet is csatolta. Ez viszont nem támasztja alá a többletmunkát. Tekintettel arra, hogy a társult kistelepülésen egy csoport van az óvodában, a csoportban két óvónőt és egy dajkát foglalkoztatnak, akik közül az egyik óvónő a tagintézmény-vezető. A tagintézmény-vezetőnek, mivel órakedvezménye van, ezért folyamatosan többletmunkára jogosult. Van olyan munkaszervezési módszer, amellyel ennél az esetnél meg lehetne oldani, hogy ne legyen folyamatos többletmunkája a tagintézmény-vezetőnek, tekintettel arra, hogy magas az anyagi vonzata, melyre az állami támogatás már nem nyújt fedezetet?
Részlet a válaszából: […] ...kevesebb neveléssel-oktatással lekötött (csoportban töltendő) munkaidővel rendelkezik, mint a beosztott óvónők. Ennek mértékét – gyermeklétszámtól függően – a 401/2023. Korm. rendelet 2. melléklete határozza meg. A „többlettanítás-igény” kapcsán a Púétv. 82...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Munkabért terhelő követelések – a letiltás sorrendje

Kérdés: A Vht. 63. §-a alapján a 61. § szerinti levonás után fennmaradó összegből korlátozás nélkül végrehajtás alá vonható a havonta kifizetett munkabérnek az a része, amely meghaladja a 200 ezer Ft-ot. Két letiltás esetén a levonás mértéke 50%, vagyis 33% és 17%. Nettó 500 ezer forintos bérnél két letiltás esetén a letiltás 50%, 250 ezer forint és a 200 ezer forint feletti rész 50 ezer forint, összesen 300 ezer forint. A 33% és 17% arányát a 300 ezer forinthoz viszonyítsuk (198 ezer és 102 ezer forint), vagy a 250 ezerhez, de akkor a maradék 50 ezer forint melyik letiltásban fog törleszteni? És mi van akkor, ha van egy sorban álló harmadik is?
Részlet a válaszából: […] ...szemben fennálló több követelést a munkabérből a törvényben meghatározott, alábbi sorrendben (rangsorban) kell levonni (letiltani):a) gyermektartásdíj,b) jogszabályon alapuló egyéb tartásdíj,c) munkavállalói munkabér és a vele egy tekintet alá eső járandóság (65....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Letiltás a munkabérből – a végrehajtás alól mentes rész

Kérdés: A letiltás módosult szabályai szerint 2025. július 1-jétől a mentes rész 116.029 Ft. Ezt a szabályt mind egy korábban kiadott, mind egy új letiltás esetén alkalmazni kell már? Melyik havi munkabérnél, a június vagy csak a július havitól? A családi adókedvezmény mentes a letiltás alól 2025. július 1-jétől. Ez a mentesség csak az újonnan kiadott letiltásokra vonatkozik? Akiknek „régi” letiltásuk van, abból pedig ugyanúgy kell levonni, mint eddig?
Részlet a válaszából: […] ...nem haladja meg a minimálbér nettó összegének 60%-át [Vht. 62. § (1) bek.], azaz 2025-ben 116.029 Ft-ot. Ez a mentesség nem áll fenn a gyermektartásdíj és a szüléssel járó költség (gyermektartásdíj) végrehajtása esetén. Ezt a szabályt a 2025. július 1-jén...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Dajka visszasorolhatósága – az „igazságosság” szerepe

Kérdés: Bölcsődei dajkánk 2020. november 1-jén kezdett dolgozni „C” besorolással. Szakmunkás-bizonyítvánnyal rendelkezik ruhakészítő szakmában, illetve egy 33149901 gyermek- és ifjúsági felügyelő OKJ-s szakképesítéssel. Értelmezésünk szerint, mivel nem rendelkezik érettségivel, „C” helyett csak „B” besorolású lehetne. Helyes-e az értelmezésünk, továbbá vissza lehet-e sorolni „C” helyett „B”-be? Ha igen, mikortól? Ha nem lehet, akkor gyakorlatilag ez a dajka 5 éve a magasabb pótlékot kap, mint a társai, akik rajta kívül helyesen mindannyian „B”-be vannak sorolva. Ez így nem igazságos a többiekre nézve. Mi lenne a helyes eljárás ebben az esetben? Az 5 évi pótlékkülönbözet hozzávetőlegesen 272.000 Ft.
Részlet a válaszából: […] ...nem szükségesek.Jelen esetben ez azt jelenti, hogy mind a ruhakészítő szakmunkás-bizonyítvány, mind a 33 149901 OKJ azonosító számú gyermek- és ifjúsági felügyelő szakképesítés (mely nem dajka, hanem gyermekfelügyelő munkakör betöltésére jogosított) a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Ami a „Pedagógus I” fokozatba soroláshoz kell

Kérdés: Bölcsődében foglalkoztatott kisgyermeknevelő, aki 2025-ben szerez diplomát, de előtte a bolti eladó középfokú végzettségével dolgozott legalább 6 évet, Pedagógus I. fokozatba sorolandó-e?
Részlet a válaszából: […] ...kérdésben vélhetően a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakképzettségről szóló, alapfokozatú (BA) diploma megszerzéséről lehet szó, ez ugyanis az egyetlen felsőfokú pedagógus-szakképzettség, amely a kisgyermeknevelő munkakör betöltésére jogosít a 15/1998. NM rendelet 2...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Felsőfokú végzettségtől a pedagógus-életpályáig

Kérdés: A 15/1998. NM rendelet képesítési előírásaival kapcsolatban kérdezzük bölcsődei kisgyermeknevelő ügyében. E munkakörbe szeretnénk felvenni egy védőnőt és egy szociális munkást úgy, hogy a meglévő főiskolai végzettségük mellett elvégeznék a fenti rendeletben előírt középfokú képesítést is. A rendelet szerint pontosan ki a felsőfokú szociális szakképzettségű személy? A szociális munkás e körbe értendő? Ha a bölcsődében középfokú „E” besorolású kisgyermeknevelő utáni „szint” felsőfokon, mint „F” nem létezik, akkor a védőnőt és a szociális munkást (plusz megfelelő középfokú képesítéssel) mi alapján tudjuk a pedagógus-életpálya szerint gyakornoknak vagy Pedagógus I.-nek felvenni? Mert a felsőfokban egyáltalán nem kételkedünk, ha, mondjuk, egy javítóintézetben lévő kisgyermeknevelőről lenne szó. A bölcsődében mint kisgyermeknevelőt ezt a két felsőfokú végzettségű személyt hogyan, mi alapján sorolhatjuk be a pedagógus-életpálya hatálya alá?
Részlet a válaszából: […] ...elfogad. Pedagógus-munkakörnek bölcsődében a 257/2000. Korm. rendelet 2/a. melléklet II. pontja alapján a következők minősülnek: kisgyermeknevelő, gyógypedagógus, pszichológus, szaktanácsadó, konduktor. Mivel jelen esetben kisgyermeknevelő munkakörbe szeretnék felvenni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.

Ha a munkavállaló nem kéri a szabadsága kiadását

Kérdés: Mit tehet a munkáltató, ha a munkavállaló a saját döntése alapján kiadható hét munkanap szabadságáról nem hajlandó nyilatkozni? Írásban felszólítottuk, e szabadságnapok kiadásáról nyilatkozzon november 25-ig, hogy tervezni tudjunk az év végi feladatkiosztás kapcsán, de ennek nem akar eleget tenni, felháborodott a levélen is. Mit tehetünk?
Részlet a válaszából: […] ...a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni [Mt. 122. § (2) bek.]. Szintén a munkavállaló rendelkezhet a gyermek után járó, a szülői és az apasági pótszabadságról [Mt. 118. § (4) bek. és 122. § (4a) bek.]. A szabadságot –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. december 16.
1
2
3
68