Hét százalék – az illetménynövekedés feltétele

Kérdés: Természettudományos tárgyak oktatásához megfelelő szakképzettséggel rendelkező pedagógus – amennyiben kémiát és biológiát is tanít, és mindkét tárgy oktatásához megfelelő szakképzettséggel rendelkezik – csupán egyszeri 7%-os, egyes tantárgyak után járó illetménynövekedésre jogosult, vagy tantárgyanként 7% illeti meg, azaz ebben az esetben 14%?
Részlet a válaszából: […] matematika, digitális kultúra, természettudomány, integrált természettudomány, fizika, kémia, biológia, földrajz. Jelen esetben a pedagógus két tantárgyat tanít a felsoroltak közül, tehát e tárgyak után is jár számára a 7-7%-os illetménynövekedés, mivel nincs olyan szabály, amely ezzel kapcsolatosan megszorítást tartalmazna. A 401/2023. Korm. rendelet 95/A. §-ának (4) bekezdése továbbá kimondja, hogy az egyes tantárgyak után járó illetménynövekedésre való jogosultság a tantárgyfelosztásban az 5. melléklet szerinti tantárgy tanítására történt kijelölés hónapjának első napjától a kijelölés megszüntetése hónapjának utolsó napjáig, illetve, ha a kijelölés megszüntetésére[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Jogszabályváltozás és a képesítési feltételek

Kérdés: Szociális intézményünknél egy ellenőrzés során vizsgálták az 1/2000. SZCSM rendelet szerinti végzettségek, szakképzettségek meglétét. Több dolgozónál azt állapították meg, hogy végzettsége, szakképzettsége nem felel meg a jelenleg hatályos rendeletnek. A probléma oka az, hogy amikor a dolgozó az intézmény alkalmazásába került, akkor megfelelt az előírásoknak, viszont azóta úgy változott a jogszabály, hogy bizonyos, addig elismert végzettség, szakképzettség kikerült belőle. Minden jogszabályváltozásnál át kell vizsgálni a már meglévő dolgozóknál, hogy végzettségük, szakképzettségük megfelel-e az éppen aktuális jogszabályoknak?
Részlet a válaszából: […] bekezdése is tartalmaz mentesítési lehetőséget, kimondva, hogy a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményben, illetve a családsegítést és gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó intézményekben a munkakör betöltéséhez szükséges képesítési előírások alól – ide nem értve a vezető beosztású, megbízású vagy munkakörű, valamint a szakápolási központban szakápolást végző személyeket – a munkáltatói jogkör gyakorlója határozott időre, de legfeljebb 5 évre, házi segítségnyújtás esetén 3 évre felmentést adhat, haa) a munkakört betölteni kívánó személy a képesítés megszerzése érdekében már szakirányú oktatásban vesz részt,b) az adott munkakör betöltésére nem áll rendelkezésre a képesítési előírásoknak[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Elszámolás a „túlvett” cafeteriával

Kérdés: A munkáltató cafeteriát biztosít a munkavállalónak. A munkavállaló munkaviszonya egyoldalúan (felmondás/azonnali hatályú felmondás útján) megszűnik. Ha a munkavállaló a munkaviszony megszűnéséig az arányos cafeteria összegéhez képest magasabb összeget („többlet”) vett igénybe, akkor ezt a „többletet” a munkáltató visszakövetelheti? Erre munkabérből való levonás útján lehetőség van? Ha a munkaviszony azonban a felek közös megegyezése alapján szűnik meg, úgy van-e bármi akadálya annak, hogy a munkavállalónak kifizetendő munkabér összegét a cafeteria munkaviszony megszűnéséig arányos összegét meghaladó résszel csökkentsék?
Részlet a válaszából: […] megszűnésekor – a jogosultsági feltételek teljesülésének (azaz a megfelelő tartamú munkaviszony fennállásának) hiánya miatt – visszafizetendővé (tartozássá) válik.Az előlegnyújtásból eredő követelést ugyan a munkáltató is egyoldalúan levonhatja [Mt. 161. § (2) bek. b) pont], de az ilyen típusú kifizetéseknél, ahol az előleget csak tartalmilag lehet megállapítani, és a munkavállaló nem kifejezetten akként kapja meg a juttatást, a bírói gyakorlatból közzétett esetek alapján az utólagos jogérvényesítés a jellemző. Azaz, a munkáltató a tartozást fizetési felszólítással vagy bíróság előtt érvényesítheti [Mt. 285. § (1)–(2) bek.].A közös megegyezésben ugyanakkor[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Gyógypedagógiai pótlék – a jogosultság kezdete

Kérdés: Egy bölcsődei csoportba olyan gyermek is jár, aki a pedagógiai szakszolgálat által korai fejlesztésre és gondozásra jogosult, és azt igénybe is veszi a pedagógiai szakszolgálati szakemberek közreműködésével. A vizsgálat a nyár folyamán történt, a vizsgálati eredményt szeptemberben kapta meg az intézmény. A bölcsődei kisgyermek után járó gyógypedagógiai pótléknak mely időponttól kell kifizetésre kerülni? A vizsgálat időpontjától? A szakértői vélemény intézmény részére való rendelkezésre állásától? A fejlesztés kezdetétől? (Jelen esetben ez három eltérő időpont.)
Részlet a válaszából: […] a kisgyermeknevelőket, a gyógypedagógust és a konduktort gyógypedagógiai pótlék illeti meg. A pótlék tehát azon időponttól kezdve illeti meg a kisgyermeknevelő munkakörben foglalkoztatottat, amikortól kezdődően az SNI-s vagy korai fejlesztésre jogosult gyermek nevelését, gondozását ténylegesen végzi. Vagyis amikortól az adott csoportba bekerült az ilyen gyermek, azaz a fejlesztés kezdetétől.A ki nem fizetett pótlék a jogosult kisgyermeknevelő szempontjából elmaradt munkabérnek minősül, amelyet a hároméves munkajogi elévülési időben akár bíróság előtt is[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Alacsonyabb besorolású munkakörbe helyezés – az illetmény összege

Kérdés: Intézményünk egyik közalkalmazottját esetfelelős munkakörbe neveztük ki, melyhez figyelembe tudtuk venni a főiskolai végzettségét, tehát „F” fizetési osztályba soroltuk be. Ebben a munkakörben nem felelt meg, így a beleegyezésével másik munkakörbe lett helyezve. Az új munkakörhöz elegendő az érettségi, ezt a 257/2000. Korm. rendelet nem is engedi, csak az „E” fizetési osztályig a besorolást. Helyesen járunk-e el, ha a közalkalmazott beleegyezése nélkül egyoldalúan módosítjuk „D” fizetési osztályba a besorolást? Ebben az esetben az illetménye is csökkenni fog. Csökkenhet az illetménye vagy várakoztatni kellene? Szabályos-e, ha a kinevezés módosítása előtt nyilatkoztatjuk a közalkalmazottat, hogy a munkáltatói döntést tudomásul veszi?
Részlet a válaszából: […] közalkalmazott munkakörét, a besorolásának alapjául szolgáló fizetési osztályt és fokozatot, az illetményét és a munkavégzés helyét [Kjt. 21. § (3) bek.]. Mivel a munkakör módosításához szükséges volt a közalkalmazott beleegyezése, a kinevezés módosítása e tekintetben – a kérdésből is kitűnően – konszenzussal történt. A kérdésfeltevésből az következik, hogy a kinevezés módosítása vagy nem tartalmazta a munkakör módosítása mellett a közalkalmazott besorolásának alapjául szolgáló új fizetési osztályt és fokozatot, valamint az illetményt, vagy ezeket a korábbi kinevezéssel azonos módon tartalmazta. Hiszen ellenkező esetben a kérdés minden bizonnyal nem merült volna fel. Ha valóban erről van szó, kétségtelen, a munkáltatónak korrigálnia kell az így kialakult helyzetet, és a jogszabálynak megfelelően szükséges módosítani a fizetési osztályt. Az illetmény összegét csak közös megegyezéssel lehet módosítani, ugyanakkor a Kjt.-vel ellentétes besorolás módosításához, mivel az érvénytelen, nem szükséges a közalkalmazott hozzájárulása.Noha nem tartalmazza a kérdés a közalkalmazott új munkakörének megnevezését, ha ahhoz elegendő az érettségi, és a 257/2000. Korm. rendelet szerint csak az „E” fizetési osztályig van lehetőség a besorolásra, valóban nem lehetséges az „F” fizetési osztályba sorolni a közalkalmazottat, hiszen főiskolai végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakörről lenne szó ez esetben [Kjt. 61. § (1) bek. f) pont]. Ha csak érettségi szükséges a munkakör betöltéséhez, a Kjt. 61. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján közalkalmazottjuk a D fizetési osztályba sorolandó. Másfelől ugyanakkor, ha az új munkakör az „E” fizetési osztályba sorolást is lehetővé teszi (amint erre a kérdés is utal),[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Magasabb szakképesítés – mégsem számít a besorolásnál

Kérdés: A közalkalmazott temetőgondnokként dolgozik településüzemeltetési tevékenységet végző helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési szervnél. A közalkalmazott hozott egy 1990-ben kiállított bizonyítványt arról, hogy a rendőrtiszthelyettes-képző iskola közbiztonsági és közlekedési szakán végzett, és jogosult a járőr-őrszolgálati beosztás betöltésére. Középfokú végzettségnek/szakképesítésnek számít-e a benyújtott dokumentum? Besorolható-e magasabb fizetési osztályba a közalkalmazott a képzettség alapján? (Jelenleg „A” fizetési osztályba van sorolva.)
Részlet a válaszából: […] temetőőr-munkakör a fizikai munkakörök közé tartozik, és betöltője kizárólag „A” fizetési osztályba sorolható. A jogalkotó szerint tehát a temetőőr-munkakör betöltéséhez elegendő az alapfokú iskolai végzettség, e munkakör ellátásához magasabb szakképesítésre nincs szükség. Így hiába végezte el a szóban forgó közalkalmazott a rendőrtiszthelyettes-képzést,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Egészségügyi intézményvezető besorolása

Kérdés: Településünkön a kistérségi társulás alá rendelték (társulási döntéssel) a járóbeteg-szakellátást, ami addig kft.-ként működött, de megszűnt. A társulás népjóléti, szociális és gyermekvédelmi feladatokat lát el a környék több településén költségvetési intézmény formájában, melynek a székhelye a mi településünk. Az addigi intézményvezető közalkalmazotti jogviszonyban magasabb vezetőként látta el a feladatát, majd a NEAK értesítése alapján egészségügyi szolgálati jogviszonyra kellett módosítani a kinevezését a finanszírozás miatt, ami meg is történt. Figyelembe véve az Eszjtv. 8. §-ának (3) bekezdésében, a Vhr. 5. §-ában, valamint a 256/2013. Korm. rendelet 1. §-ának (1) bekezdésében meghatározottakat, az intézményvezetőt az Eszjtv. 1. melléklete szerinti – intézményvezetőt megillető – legmagasabb fizetési fokozatba soroltuk. A NEAK szerint nem jó a besorolás, mert az intézményvezetőt az 1/A. melléklet szerint kellett volna besorolni, ami az egészségügyi szakdolgozók bértáblája. (Az intézményvezetőnek mentálhigiénés főiskolai és egyéb egyetemi végzettsége van.) Melyik besorolás tekinthető jogszerűnek, figyelembe véve azt, hogy a szociális és egyéb feladatok ellátását az intézményvezető-helyettes végzi, az intézményvezető pedig a járóbeteg-szakellátással járó összes intézményi feladatot?
Részlet a válaszából: […] legmagasabb fizetési fokozathoz az 1. mellékletben meghatározott összeg százhúsz százalékát. Ez alól egyetlen magasabb vezetői kategória jelent kivételt a törvény szerint, az ápolási igazgató, amely esetben az Eszjtv. 1/A. mellékletét kell alapul venni [Eszjtv. 8. § (3) és (3c) bek.]. Álláspontunk szerint ebből nem vonatható le olyan következtetés, hogy az intézményvezető illetménye meghatározásakor az 1/A. melléklet lenne irányadó olyan esetben, ha az illető személy nem rendelkezik az Eszjtv. 8. §-a (3) bekezdésének első mondatában felsorolt végzettségekkel. A magasabb vezetői illetményekre való jogosultsághoz ugyanis az Eszjtv. csak a munkakört határozza meg, a végzettséget nem. Kétségtelen, hogy[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Pedagógus helyett gyakornoki besorolás

Kérdés: A Púétv. hatálya alá tartozó óvodai dajka jövő májusban óvodapedagógus diplomát szerez. A diploma bemutatását követő hó 1-jétől pedagógus-bértáblába kell sorolni. Lesz is, van is üres óvodapedagógus álláshelyünk, így nem pedagógus végzettségű NOKS-os, hanem óvodapedagógus lesz a kollégából. Ha NOKS-munkakörben szerez óvodapedagógus diplomát, akkor gyakornok fokozatba kerül? Hiába van a kollégának több mint 6 éves jogviszonya, nem tudjuk Pedagógus I-be sorolni. Jól értelmezzük a jogszabályt?
Részlet a válaszából: […] bekezdés b) pontja alapján azonban a (12) bekezdés nem alkalmazható a pedagógus szakképzettséggel vagy szakképesítéssel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakört betöltőkre. Az ún. „hatéves szabály” tehát csak a jogviszony létesítésekor alkalmazható, és csak óvodapedagógus munkakört betöltő személyekre. Ugyan jelen esetben az érintett átkerülne óvodai dajka munkakörből óvodapedagógus munkakörbe, de mivel a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonya folyamatos, ezért csak gyakornokként sorolható be. Esetében a 401/2023. Korm. rendelet 37. §-ának (1) bekezdése alkalmazandó, melynek értelmében a köznevelési intézményben a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Szakmai gyakorlat és besorolás

Kérdés: Bölcsődében közalkalmazotti jogviszonyban álló kisgyermeknevelőnk idén pedagógusdiplomát szerez. A diploma fordítása már megvan, most az elismertetési eljárás van folyamatban. Azt tudjuk, hogy az elismerési határozat bemutatásának napjától – kedvező elismertetés esetén – a pedagógus-bértáblába kell sorolni a Kjt. hatálya alá tartozó kisgyermeknevelőnket. Gyakornok vagy Pedagógus I. fokozatba kerül? Besorolása eszmei kezdete: 2011. 09. 01. A 257/2000. Korm. rendelet 9/E. §-ának (2) bekezdése szerint a bölcsődében, minibölcsődében fennálló foglalkoztatási jogviszonya alatt pedagógus-munkakör betöltéséhez szükséges alap- vagy mesterfokozatot szerző, korábban középfokú végzettsége alapján besorolt személyt, ha az (1) bekezdés szerinti munkakörben
a) legalább két év szakmai gyakorlatot szerzett, Pedagógus I. fokozatba,
b) két évnél kevesebb szakmai gyakorlat esetén Gyakornok fokozatba
kell sorolni.
Részlet a válaszából: […] számít. A szakmai gyakorlatként figyelembe vehető időket a 257/2000. Korm. rendelet 9/E. §-ának (1) bekezdése sorolja fel, idetartozik:a) a család-, gyermek- és ifjúságvédelem területén alapfokozathoz vagy mesterfokozathoz kötött szakmai munkakörben, vezető beosztásban,b) a szociális képzést folytató felsőoktatási intézményben folytatott oktatói, terepkoordinátori tevékenységgel összefüggő munkakörben,c) a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter igazolása alapján közszolgálati, kormányzati szolgálati jogviszony keretében a gyermek- és ifjúságvédelem országos irányításával összefüggő munkakörben, vagyd) a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter igazolása alapján kormányzati szolgálati jogviszony keretében a gyermekek napközbeni[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Vezérigazgatói juttatások a munkaviszony megszűnése esetére

Kérdés: Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezérigazgatóját a város közgyűlése választotta meg határozott időre. Személye 2008 óta változatlan. A közgyűlési határozatok alapján a vezérigazgató a gazdasági társasággal határozott időre szóló munkaviszonyt létesített a következők szerint: 2008. október 1. – 2011. május 31., 2010. január 1. – 2013. május 31., 2013. június 1. – 2018. május 31., 2018. június 1. – 2022. június 30., 2022. július 1. – 2027. június 30. 2008. október 1. óta folyamatosan munkaviszonyban áll a gazdasági társasággal. A munkaviszonyok megszűnésekor elszámolás nem történt, az ekkor kiadandó dokumentumokat sem adta át a munkáltató. A közgyűlés időközben a gazdasági társaságot 2025. október 15-ével megszüntette, annak feladatait a továbbiakban egyik költségvetési szerve fogja ellátni. A feladatátvételre az Áht. 9/A. alcíme alapján kerül sor. Az átvevő költségvetési szerv a Kjt. hatálya alá tartozik. Az Áht. 11/F. §-a alapján a gazdasági társaság munkavállalói átkerülnek az átvevő költségvetési szervhez, ahol közalkalmazottként továbbfoglalkoztatásuk biztosított, vagy nyilatkozhatnak arról, hogy a jogállásváltozáshoz nem járulnak hozzá. Ebben az esetben munkaviszonyuk a változást követő harmincadik napon, azaz 2025. november 14-én automatikusan megszűnik. Az Áht. 11/F. §-ának (11) bekezdése szerint az átvevő költségvetési szerv az Áht. 11/F. § (3)–(4), (6) és (10) bekezdései esetén köteles a megszűnés napjával a munkavállaló számára az Mt. 77. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerinti végkielégítést és az Mt. 63. §-ának (2) bekezdése szerinti távolléti díjat megfizetni. A vezérigazgató az Mt. 208. §-ának (1) bekezdése értelmében vezető állású munkavállalónak minősül, és a közgyűlés által jóváhagyott Javadalmazási Szabályzatban meghatározott juttatások illetik meg. Jogviszonya megszűnésével kapcsolatban a munkaszerződés mindössze az alábbiakat tartalmazza: „A munkaviszony megszűnésére az Mt. 63. §-ában, a munkaviszony megszüntethetőségére az Mt. 64. §-ában és 210. §-ában foglaltak az irányadók. A munkaviszony az Mt. 64. §-a alapján megszüntethető: közös megegyezéssel, azonnali hatályú felmondással.” A Javadalmazási Szabályzat szerint: „A munkaszerződés alapján a vezérigazgató részére a munkaviszony megszüntetése, illetve megszűnése esetén járó juttatások” „határozott időtartamú munkaviszony esetén a vezérigazgatót az Mt., valamint a 2009. évi CXXII. törvény szabályai szerinti mértékben illethetik meg a járandóságok, ettől a rendelkezéstől a felek megállapodása sem térhet el a munkavállaló javára. Határozott időtartamú munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a vezérigazgató részére egyszeri juttatás adható, mértéke nem haladhatja meg 4 havi átlagbér összegét. A juttatás nyújtásáról és mértékéről a közgyűlés dönt a munkaviszony megszűnését megelőzően.” Milyen juttatások illetik meg a vezérigazgatót, amennyiben úgy dönt, hogy nem járul hozzá a jogállásváltozáshoz? A vezérigazgató juttatásainak megállapításakor a 2008. október 1-jét vagy a 2022. július 1-jét kell irányadónak tekinteni?
Részlet a válaszából: […] létesítsenek egymással.Az Áht. 11/A. §-ának (1) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaság által ellátott állami vagy önkormányzati feladat, illetve végzett egyéb tevékenység költségvetési szerv által történő átvételére, a társaság megszüntetésére, a megszüntetéssel összefüggő eljárások lefolytatására, a társaság jogainak és kötelezettségeinek rendezésére, a társaság tagjának helytállási kötelezettségére az Áht. 9/A. alcímében foglaltakat kell alkalmazni.Amennyiben a vezérigazgató arról nyilatkozik, hogy továbbfoglalkoztatásához a Kjt. hatálya alá tartozó költségvetési szervnél nem járul hozzá, vagy a kinevezési okmány átvételét követő tizenöt napon belül nem tesz nyilatkozatot, illetve nem írja alá a kinevezési okiratot, munkaviszonya jogállásváltozás nélkül a jogállásváltozás időpontját követő harmincadik napon megszűnik [Áht. 11/F. § (6) bek.]. Az Áht. 11/F. §-ának (11) bekezdése értelmében az átvevő költségvetési szerv ebben az esetben köteles a megszűnés napjával a munkavállaló számára az Mt. 77. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerinti végkielégítést és az Mt. 63. §-ának (2) bekezdése szerinti távolléti díjat megfizetni. Az Mt. szerint a végkielégítés mértéke legalább három év esetén egyhavi (ez lenne a mérték, ha 2022. július 1-je lenne a jogosultsági idő kezdete), legalább tizenöt év esetén négyhavi távolléti díj összege (ez utóbbi az irányadó, ha a munkaviszony kezdete 2008. október 1.) [Mt. 77. § (3) bek. a) és d) pont]. Figyelemmel arra, hogy a vezető állású munkavállaló 2008. október 1-je óta folyamatosan, megszakítás nélkül munkaviszonyban áll a munkáltatóval, és a munkáltató maga is folyamatosnak tekintette a munkaviszonyt azzal, hogy az egyes munkaszerződések lejártakor nem került sor elszámolásra, sem a munkaviszony megszűnése és megszüntetése esetén egyébként felmerülő igazolások és egyéb dokumentumok kiállítására, a felek lényegében folytatólagosan több ízben meghosszabbították[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.
1
2
3
7