Online munkaidő-nyilvántartás

Kérdés: Munkahelyemen rugalmas munkaidőben dolgozunk, és online munkaidő-nyilvántartást vezetünk. Ebben rögzítjük a munkaidő kezdetét, hozzárendelve az elvégzendő feladatot is. A munkáltató lehetőséget biztosít, hogy otthonról is beléphessünk ebbe a rendszerbe, és így dolgozzunk. Az erre vonatkozó szabályokra lennék kíváncsi, valamint hogy az így vezetett munkaidő-nyilvántartó rendszer megfelel-e a követelményeknek?
Részlet a válaszából: […] ...naponként vagy egybefüggő 24 óránként a tényleges munkavégzés kezdő és befejező időpontját. Tartalmaznia kell a nyilvántartásnak a rendkívüli munkavégzés, a készenlét és az ügyelet kezdő és befejező időpontját. A nyilvántartásnak közvetetten alkalmasnak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. május 23.

Készenlét, rendkívüli munkaidő és napi pihenőidő

Kérdés: Cégünk szolgáltatási – karbantartási – tevékenységet folytat. Karbantartói állományban dolgozó munkavállalóink általános munkarendben, fix munkaidőben dolgoznak. Tevékenységük a cég által üzemeltetett létesítmények karbantartására terjed ki. Esetenként – átlagban havi 2-3 alkalommal – előfordul, hogy hétköznap – munkaidő után –, illetve hétvégén valamilyen meghibásodás történik, amire saját állományú karbantartót küldünk ki. Ebben az esetben szükséges-e készenléti díjat fizetnie a cégnek, tekintettel arra, hogy ha a munkát nem tudja vállalni a karbantartó, akkor semmilyen jogi következményt nem fűz hozzá a cég? Az elvégzett rendkívüli munkáért járó díjazás a törvényben meghatározottak szerint van elszámolva. A pihenőidőre vonatkozóan, hogy ha éjszaka kell munkára kimenni, akkor pihenőidőnek az egybefüggő 11 órát kell tekintenem, vagy ezt a rendkívüli munkaidő megszakítása előtti és utáni pihenőidővel össze lehet-e vonni?
Részlet a válaszából: […] ...pihenőidő esetén a következő napon 11 óra előtt nem kezdheti meg a munkavégzést. A napi pihenőidőt részletekben kiadni nem lehet. Azaz a rendkívüli munkavégzés előtti és utáni időket összeadva nem adható ki a napi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. július 29.

Ügyeleti idő elszámolása

Kérdés: Informatikus munkavállalóink rendszerfelügyelőként gyakran teljesítenek ügyeletet. Az új Mt. szerint nemcsak az ügyelet alatti tényleges munkavégzés, hanem a teljes ügyeleti idő rendkívüli munkavégzésnek számít majd. Attól tartok, hogy így nagyon hamar kimerül a rendkívüli munkavégzés 250 órás éves kerete. Van-e más munkaidőszabály, amely során az ügyeleti időt figyelembe kell vennünk az új törvény szerint?
Részlet a válaszából: […] ...csak 12-8, azaz 4 óramunkavégzésre kötelezhető. A tényleges munkavégzés idejétől függetlenül, a 16óra ügyeletet be kell számítani a rendkívüli munkavégzés éves korlátjába, és aheti beosztás szerinti munkaidő 48 órás maximumába is.Végül fel kell hívnia figyelmet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. június 11.

Munkaközi szünet ledolgozása

Kérdés: Cégünk termelővállalat, ahol négyhavi munkaidőkeretet alkalmaznak. Az idei évben bevezetik, hogy a munkaközi szünetet (20 perceket) le kell dolgozni a két, illetve három műszakosoknak is, havonta egy szombaton. Az egy műszakosoknak 20 perccel később ér véget a munkaidő (ez idáig is így volt). Két és három műszakos munkavállalóktól havonta egy szombatot, azaz egy pihenőnapot elvesz a munkáltató a többi munkavállalóval szemben, vagy arra az egy napra szabadságot kell kivenni (ilyenkor tehát szabadságot veszít a dolgozó). A munkavállalók maradnának 20 perccel tovább mindennap, azonban a folyamatosan termelő gépsor esetében ez nem lehetséges, hiszen egyszerre csak egy ember tud munkát végezni. Ha napi 8 óra a munkaidő, és a munkáltató 7 óra 40 percre osztja be a dolgozót, akkor szabályos megoldás-e, ha a munkáltató munkaidőkeretet alkalmaz? Ilyen esetben belefér-e a munkaidőkeretbe még egy plusznap (szombat) ledolgoztatása, vagy ez a nap túlmunkavégzésnek fog minősülni? 2012-ben 252 napot, 2016 munkaórát kell dolgoznunk ténylegesen.
Részlet a válaszából: […] ...azaz 6 óra 40 perc munkavégzés rendelhetőel szombaton. Ha a munkáltató több munkaidőt osztana be, az már munkaidőkeretenfelüli, tehát rendkívüli munkavégzés lenne [Mt. 126. § (1) bek. b) pont].A munkáltatónak tekintettel kell lennie a heti pihenő­időszabályaira is....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. március 19.

Munkavégzés nyilvántartása kötetlen munkarend esetén

Kérdés: Korlátolt felelősségű társaságunk üzletkötőket alkalmaz teljes munkaidős munkaviszonyban. Az üzletkötők a munkaszerződésük szerint kötetlen munkarendben és változó munkavégzési helyen végeznek munkát. Milyen módon kell eleget tenni a munkaviszonnyal kapcsolatos nyilvántartási kötelezettségünknek, és mire kell kiterjednie, ha ennyire nehezen ellenőrizhető a munkavégzés ténye? A fenti esetben értelmezhető-e a rendkívüli munkavégzés fogalma?
Részlet a válaszából: […] ...hogy ezáltal lehetőségnyílik a munkavállalók hatékonyabb ellenőrzésére is.A kötetlen munkarendben dolgozó munkavállalók esetében arendkívüli munkavégzésre és annak díjazására is eltérő szabályok vonatkoznak.Rendkívüli munkavégzésnek minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. március 16.

Elektronikus munkaidő-nyilvántartás

Kérdés: Cégünknél jelenleg papíron vezetjük a munkaidő-nyilvántartást. Ezt fel kívánjuk váltani elektronikus nyilvántartásra. Olyan kártyákat helyeznénk üzembe, amelyeket a munkahelyre belépéskor, valamint távozáskor kellene "lehúzniuk" a munkavállalóknak, és ez jelentené a munkaidő kezdetét és a végét. Ha ilyen rendszerre váltunk, megfelelően teljesítjük az Mt. 140/A. §-ban foglalt nyilvántartási kötelezettségünket?
Részlet a válaszából: […] ...szabályok megtartásáravonatkozó egyértelmű következtetést lehessen levonni. Így a nyilvántartásból kikell derülnie, hogy rendes vagy rendkívüli munkavégzésről van-e szó, továbbáezek kezdetének és befejezésének időpontját is meg kell határozni. Mindezen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 8.

Készenléti jellegű munkakör – munkaidő és díjazás

Kérdés: Intézményünknél a vagyonőrök kéthavi munkaidőkeretben dolgoznak. Két hónap alatt tizenöt 24 órás szolgálatot kell teljesíteniük. Munkaidő-beosztásuk szerint egymást váltva, 24 óra munkavégzésre vannak beosztva, majd ezt követően 72 óra pihenőidő jár részükre. Költségvetési intézményként működünk, a Magyar Államkincstár számfejtő hely adatai alapján a havi kötelező óraszám 174 óra kellene, hogy legyen. Ennek megfelelően a kötelező óraszám havi fix béres munkavállalónál két hónapra 348 óra. A vagyonőrök azonban a fentebb kifejtettek szerint két hónap alatt 360 óra munkát végeznek. A munkaóra-különbözetre milyen összegű bér jár, ha havi fix béresek, a tevékenységünk szolgáltatási funkció, és folyamatos vagyonvédelmet kell biztosítaniuk?
Részlet a válaszából: […] ...vagy heti40 óra. Vagyis a felek feltehetően nem éltek a munkaidő mértéke megemeléséneklehetőségével. A kérdés alapján nem került sor rendkívüli munkavégzéselrendelésére, ugyanakkor a munkavállalók a 360 órás munkaidő teljesítésévelkét hónap alatt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 23.