Védett tisztségviselők – létszámszámítás több szakszervezet esetén

Kérdés: Társaságunknál egy szakszervezet 5+1 fő "védett" tisztségviselővel rendelkezik. Abban az esetben, ha a már működő szakszervezet mellett egy új szakszervezeti alapszervezet is létrejön – amely az előzőtől független szakszervezethez tartozik –, ugyanúgy jár-e a legfeljebb 5 fő védettségi "keret" a második szakszervezetnek is, vagy csak a munkáltatónál jelölhető 1 fő? Álláspontunk szerint csak ez utóbbi, mivel a létszámtól függő keret önálló telephelyenként összesen értendő, így az új szakszervezet – a keret "kimerülése" okán – már csak a munkáltatói 1 fő védett tisztségviselő jelölésére lesz jogosult. A kérdésben foglalt telephely önálló, a létszám a négyezer főt meghaladja, mindkét szakszervezet a munkáltatónál képviselettel rendelkezik.
Részlet a válaszából: […] ...által felmondással történő megszüntetéséhez, valamint a munkáltatónak a tisztségviselőt érintő, munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatást elrendelő intézkedéséhez [Mt. 273. § (1) bek.]. E személy a védett szakszervezeti tisztségviselő. A szakszervezet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. szeptember 23.

Szakszervezeti tisztviselő védettségének jogalapja

Kérdés: A munkáltató az Mt. 273. §-ának (3) és (4) bekezdéseiben foglaltak alapján kérte, hogy a szakszervezet adja meg a munkajogi védelemben részesülő választott tisztségviselők neveit. A társaságcsoport egyik legnagyobb szervezeti egységén belül az évtizedes gyakorlat alapján a bonyolult struktúra és az átlagosnál nagyobb mértékű munkavállalói létszám miatt belső szervezeti egységek is működnek, amelyeknél külön-külön üzemi tanácsok és szakszervezeti bizottságok is működnek. A munkáltató ezt a speciális szakszervezeti és üzemitanács-szervezeti felépítést soha nem vitatta. Az egyik kisebb szervezeti egység szakszervezeti elnöke a munkáltató oldaláról felmerült szervezeti változás miatt – átszervezés –, a munkáltatón belül ugyanazon munkakörben, ugyanazon feladatvégzés mellett egy másik szervezeti egységbe került át. A tisztségviselő ennek ellenére elnöki feladatait ellátja, és helyette az általa "elhagyott" szervezeti egységben nem kívánnak a szakszervezeti tagok másik elnököt választani. A szakszervezet ezt a személyt az Mt. 273. §-ának (4) bekezdése alapján munkajogilag védett tisztségviselőként jelölte meg. A munkáltató az Mt. előírásaira hivatkozva ezt kifogásolta, és ellenvéleményét azzal indokolta, hogy mivel a munkavállaló másik kisebb egységbe került, megítélése szerint a korábbi szervezeti egységben már nem jelölhető munkajogilag védett tisztségviselőnek. Joga van-e a szakszervezetnek ebben a speciális esetben a munkajogi védelem lehetőségét fenntartani? Jól értelmezte a szakszervezet azt a jogalkotói akaratot, hogy az Mt. 273. §-ának (3) és (4) bekezdései ténylegesen eltérő eseteket szabályoznak? Megítélésünk szerint az Mt. 273. §-ának (3) bekezdése a telephelyhez való kötöttséget jelenti, míg a jogszabályhely (4) bekezdése ilyen előírást nem tartalmaz.
Részlet a válaszából: […] ...munkáltató által felmondással történő megszüntetéséhez, valamint a munkáltató tisztségviselőt érintő, munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatást elrendelő intézkedéséhez [Mt. 273. § (1) bek.]. A szakszervezet az üzemi tanácsi választások [Mt. 236. § (2) bek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 27.

Üzemi tanácstag – munkajogi védelem nélkül

Kérdés: Az Mt. 236. §-ának (1) bekezdésében előírt és a munkavédelmi képviselők megválasztásához hasonlóan szintén kötelezőnek tekinthető üzemi tanácsok vonatkozásában a jogalkotó miért alkalmaz más munkajogi védettségi szabályt? Itt arra utalnék, hogy az Mt. 260. §-ának (3) bekezdése kizárólag az üzemi tanács elnöke számára biztosít munkajogi védelmet. Egy korábbi kérdésre adott válaszuk indoklásának értelmező kiterjesztésénél vajon a jogalkotó ténylegesen elfeledkezett-e arról, hogy minden üzemi tanácsi tagot is munkajogi védelemben kellene részesíteni? Utalok ismételten arra, hogy az üzemi tanács választása hasonlóan kötelező jellegű, mint a munkavédelmi képviselő választása.
Részlet a válaszából: […] ...által felmondással történő megszüntetéséhez, vagy a munkáltató üzemi tanács elnökét érintő, a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásra irányuló intézkedéséhez. A védelem az üzemi tanács elnökét megbízatásának idejére és annak megszűnését...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. szeptember 16.

Folyamatban lévő csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok

Kérdés: 2012 júniusában üzemi tanács híján tájékoztattuk a cégünknél működő szakszervezetet, hogy csoportos létszámcsökkentést kívánunk végrehajtani. A konzultáció 2012. június 28. napja óta mind a mai napig folyik. Az új Mt.-ben azonban azt olvastuk, hogy a csoportos létszámcsökkentés elhatározását az üzemi tanáccsal kell közölni. Ilyen esetben mi a teendő? Újra kell kezdenünk az egész eljárást, és megtenni az új jogszabályok szerinti tájékoztatásokat?
Részlet a válaszából: […] ...hét nappal a munkáltató köteles volt a munkavállalókképviselőivel írásban közölni a tervezett csoportos létszámcsökkentés okait, afoglalkoztatási csoportok szerinti megosztásban a tervezettlétszámcsökkentéssel érintett, illetve a döntést megelőző...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. augusztus 27.

Szakszervezeti tisztviselők – változó védelem

Kérdés: Nagyvállalatként működik cégünk. Jelenleg huszonöt szakszervezeti tisztviselő dolgozik nálunk összesen három telephelyen, és mind részesül munkajogi védelemben. Úgy tudjuk, hogy az új Mt. maximalizálja a szakszervezeti tisztviselők számát. Hány szakszervezeti tisztviselő lehet, és mi lesz a többiekkel?
Részlet a válaszából: […] ...szakszervezeti tisztséget betöltőmunkavállaló munkaviszonyának munkáltató általi felmondásához, valamintmunkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásához (pl. a korábbi átirányításhoz,kiküldetéshez, kirendeléshez) kötődik. Ezekhez a munkáltatói intézkedésekheztehát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. június 11.

Konzultáció csoportos létszámcsökkentés esetén

Kérdés: Vállalkozásunknál sajnálatos módon csoportos létszámcsökkentést vagyunk kénytelenek végrehajtani. Tudomásunk szerint mielőtt átadjuk a felmondásokat, konzultálnunk kell a szakszervezettel vagy az üzemi tanáccsal. Nálunk azonban egyik sem működik. Ez esetben mentesülünk a konzultációs kötelezettség alól?
Részlet a válaszából: […] ...hét nappal köteles a munkavállalók képviselőivel írásban közölnitöbbek közt a tervezett csoportos létszámcsökkentés okait és foglalkoztatásicsoportok szerinti megosztásban a tervezett létszámcsökkentéssel érintettmunkavállalók létszámát – minden...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 27.

Üzemi megállapodás kötőereje csoportos létszámcsökkentés esetén

Kérdés: Cégünk kénytelen csoportos létszámcsökkentést végrehajtani, és ezzel kapcsolatban fordulunk Önökhöz. Kötelező-e ilyen esetben is betartani azt az üzemi tanáccsal megkötött, üzemi megállapodásban foglalt vállalást, amely szerint a munkáltató csoportos létszámcsökkentés esetén nő, roma munkavállaló, fogyatékos személy, illetve negyven éven felüli munkavállaló munkaviszonyát nem szünteti meg?
Részlet a válaszából: […] ...és a munkavállalók képviselői a konzultáció során megállapodástkötnek, azt írásba kell foglalni, és meg kell küldeni az állami foglalkoztatásiszervnek [Mt. 94/B. § (6) bek.].A munkáltató és a munkavállalók képviselői között akonzultáció során...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 13.

Üzemitanács-választás – jelöltállítási jog

Kérdés: Munkáltatónk üzemi tanácsi választást tart. Egy szakszervezet szeretne mindhárom telephelyen jelöltet állítani, bár csak az egyiken dolgozók között vannak tagjai. Ezzel persze jelentősen rontja a többi szakszervezet képviseleti esélyeit. Valóban állíthat jelöltet minden telephelyen, akkor is, ha nincs mindenütt tagsága?
Részlet a válaszából: […] ...nincs tagja. Ajelöltállítás joga ugyanis nem ad felmentést a taggá válás feltételei – adottesetben a részlegben (telephelyen) való foglalkoztatás – alól (BH 1997. 154). Aszakszervezet tehát nem állíthat jelöltet saját jogon akkor, ha az adotttelephelyen nincs...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 17.