"Nők 40-nel" nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban

Kérdés:

Önkormányzati fenntartású bölcsődében egy kisgyermeknevelő a közalkalmazotti jogviszonya mellett érvényesítette a nők negyven év jogosultsági idővel igénybe vehető kedvezményes öregségi nyugdíját. Ehhez természetesen a munkáltató hozzájárult. A közalkalmazotti jogviszonya tehát nem szűnt meg, folyamatosan határozatlan idejű jogviszonyban áll. Meddig köteles a munkáltató foglalkoztatni a nyugdíjas közalkalmazottat? Módosítani kell-e a határozatlan idejű kinevezését határozott idejűre azért, mert nyugdíjas lett? Milyen módon lehet megszüntetni a nyugdíjas közalkalmazott jogviszonyát? Módosítható-e a kinevezése határozatlanról határozottra, és ha igen, milyen módon?

Részlet a válaszából: […] ...kölcsönös és egybehangzó akaratnyilatkozattal, azaz közös megegyezéssel megszüntetik [Kjt. 25. § (2) bek.]. Ennek megfelelően az adott esetben a közalkalmazotti jogviszony automatikus megszűnéséhez vezethet a közalkalmazott halála vagy a munkáltató jogutód...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. november 28.

Létszámcsökkentés a felmentés indokolása

Kérdés: Ha a Kit. hatálya alá tartozó kormányzati igazgatási szerv az adott szervezeti egységén foglalkoztatott kormánytisztviselők számát csökkenteni kívánja, mert a feladat ellátásához kevesebb fő is elegendő, akkor a felmentést a Kit. 107. § (1) bekezdése c) pontjának azzal a fordulatával indokolhatja-e, mely szerint a kormánytisztviselő által betöltött álláshely átszervezés miatt megszűnik, vagy más indok lenne a helytálló? Munkáltató által elhatározott létszámcsökkentés lenne az adott szervezeti egységnél, mivel tartós távollétről visszatért az egyik kormánytisztviselő, akinek a szervezeti egységénél a feladatai ellátása érdekében kinevezésmódosítással elkezdtek korábban alkalmazni egy másik kormánytisztviselőt, akinek szintén határozatlan időre szól a kinevezése, és így most többen lesznek ennél a szervezeti egységnél, mint ahány fő kell a feladatellátáshoz.
Részlet a válaszából: […] ...lenne a Kit. 107. § (1) bekezdése a) pontjának alkalmazása, hiszen az létszámcsökkentésről szól, ám az mégsem lehet irányadó, mert annak végrehajtását a Kit. a kormány döntéséhez köti. A tényállásból azonban az következik, hogy jelen esetben nem a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. március 29.

Büntetlen előélet – az igazolás hiányának következményei

Kérdés: A közalkalmazotti jogviszonyba való kinevezés feltételeként a Kjt. 20. §-ának (2) bekezdése egyebek mellett a büntetlen előéletet szabja meg. Közalkalmazottunk erkölcsi bizonyítványa a pályázat benyújtásakor egy hete már lejárt, és noha ígéretet tett egy újabb beszerzésére, erre mégsem került sor. A közalkalmazottunk már lassan két hónapja dolgozik, de még mindig nem adta le az erkölcsi bizonyítványát. Jogszerű lehet-e a közalkalmazotti jogviszony próbaidő alatti azonnali hatályú megszüntetése arra hivatkozással, hogy a közalkalmazott vállalása ellenére utólag sem csatolta az erkölcsi bizonyítványát, és ezzel nem igazolta, hogy büntetlen előéletű?
Részlet a válaszából: […] ...bemutatására. Amint azt a fentebb hivatkozott ügyben a bíróság kifejtette, ilyen esetben a közalkalmazott felmentése esetén irányadó juttatásokat is meg kell fizetnie a munkáltatónak a közalkalmazott részére [Kjt. 33. § (1) bek., EBH2015.M.17.]. Ezen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. október 14.

Önkormányzati munkaügyi pervesztés költsége – áthárítható-e a polgármesterre?

Kérdés: A város önkormányzata két munkaügyi pert veszített, aminek az összköltsége kb. 12 millió forint. A munkaügyi per oka, hogy a polgármester indokolás nélkül kirúgta az önkormányzati hivatalnál 30 éve dolgozó két szakembert. Ilyen látványos, szakmai indokkal nem alátámasztott elbocsátáskor is az önkormányzatnak kell kifizetni a költségeket, vagy az áthárítható a polgármesterre, mivel őt többen figyelmeztették arra, hogy a pert el fogja veszteni az önkormányzat?
Részlet a válaszából: […] ...következően a két felmentett köztisztviselő felmentését is a jegyző írta alá, kivéve, ha az érintettek ún. önkormányzati tanácsadók vagy főtanácsadók voltak. Az önkormányzati (fő)tanácsadói kinevezés ugyanis a polgármester, a képviselő-testület és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. március 26.

Közalkalmazotti vezetői megbízás visszavonása

Kérdés: A Kjt. hatálya alá tartozó munkáltató vagyunk; az SzMSz módosítására a közeljövőben kerül sor. Ugyanakkor az egyik érintett főosztályunk vezetőjének munkájával a fenntartó önkormányzat nincs megelégedve. A belső ellenőrzés ugyanis megállapította, hogy közvetve több feltárt működési jogsértés létrejötte visszavezethető a vezető mulasztásaira. Ezt a személyt nem kívánjuk az új SzMSz szerinti szakmai egység vezetőjévé kinevezni. Hogyan járunk el helyesen?
Részlet a válaszából: […] ...alapján olyan indok jöhet számításba, amely vagy a munkáltató működésével kapcsolatos objektív ok (pl. átszervezés miatt megszűnik az adott vezetői poszt), vagy a vezető megbízású közalkalmazott nem megfelelő munkavégzésével, esetleges kötelezettségszegésével,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. február 17.