×

Jogharmonizáló – Kötött munkaidő helyett rugalmas

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 90. számában (2005. augusztus 15.)
A közelmúltban a munkaidő szabályozása újból a fókuszba került. Most induló többrészes sorozatunk a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet által kibocsátott dokumentum alapján átfogó képet ad az egyezmények történetéről, a felülvizsgálat eredményéről és a jövő céljairól.

A munkaidő nemzetközi relációban kettős megfeleltetésre készteti és kényszeríti Magyarországot. Az Európai Unió irányelveinek átvétele nem kérdés, a magyar jog harmonizációjának hiányossága vélhetően csatlakozásunk elé gördített volna akadályt. Amíg a közösségi jog adaptációja házi feladat, addig a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet egyezményeinek ratifikációja a fakultatív teendők közé tartozik. Ettől függetlenül meghatározó a világ munkajogának alapjait lefektető, az ENSZ szakosított szerveként tripartit módon működő szervezet jogalkotása.

A munkaidő mindig központi kérdés és létfontosságú téma volt a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) szabályalkotása számára. Ezt mutatja, hogy már az ILO első egyezményének tárgya is a munkaidő rendezése volt, majd azt követően még számos egyezmény tartalmazott szabályozást e közgazdasági elemekkel ugyancsak átitatott kritikus munkajogi kategóriára. Az ILO Igazgató Tanácsa a normák felülvizsgálatának politikájával foglalkozó munkabizottságot állított fel, amely áttekintette a munkaidővel foglalkozó összes ILO-egyezményt és ajánlást.

Az első egyezmény

A munkaidő-csökkentés és különösen a nyolcórás munkanap bevezetése a XIX. század közepétől állandósult követelése volt a munkásmozgalomnak. Az ipari forradalom korai szakaszában nem volt szokatlan, hogy a munkaidő hossza elérte a napi 14-16 órát is, azután fokozatosan napi 12, 11, majd 10 órára csökkent. Ez utóbbi volt a jellemzően alkalmazott munkaidő Európa-szerte az első világháború kezdetén. A háború alatt és után a munkásszervezetek által gyakorolt nyomás meggyorsította az előrelépést a nyolcórás munkanap felé. Ennek eredményeként néhány foglalkozásban, illetve ágazatban az államok többségében gyakorlattá vált, hogy a törvény napi nyolc órára, illetve heti 48 órára korlátozta a munkaidőt.

Az ILO 1919-es megalakítása óta mindig prioritást adott a nyolcórás munkanapra vonatkozó nemzetközi normák kidolgozásának és elfogadásának. A számunkra más okok miatt felejthetetlenül rossz emlékű versailles-i békeszerződések rendszerének – amely az ILO létrehozását is előírta – "Munka" címet viselő része tartalmazza "a munkaidő szabályozását, ideértve a napi és a heti munkaidő maximális tartamának meghatározását" mint a munkakörülmények javításához sürgősen szükséges intézkedések egyikét. Hasonlóképpen, a nyolcórás munkanap, illetve negyvennyolc órás munkahét normakénti bevezetése – ahol még nem történt meg – bekerült azon különleges fontosságú és sürgős módszerek és elvek közé, amelyek alkalmazását minden ipari társadalomnak meg kellett kísérelnie – legalábbis addig a mértékig, ameddig sajátos körülményei lehetővé tették. Anyolcórás munkanap nemzetközi normaként történő bevezetésének beillesztése az ILO prioritásainak sorába jól tükrözte az első világháború előtti munkásszervezetek fő követeléseinek egyikét

A Versailles-i Szerződés alternatív javaslatát – nyolcórás munkanap vagy negyvennyolc órás munkahét – megfontolásra a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia első, Washingtonban, 1919 októberében tartott ülése elé terjesztették. Ajavaslatok néhány fontos vonatkozásban eltértek egymástól. A nyolcórás munkanap elve 56 órás munkahetet eredményezett volna heti hét munkanap esetén, amint az a folyamatos üzemű iparágakban, eljárásokban, illetve foglalkozásokban általánosan elterjedt volt. Másrészt viszont heti fél munkanap és egy pihenőnap bevezetésével akár heti 48 óránál rövidebb munkaidőt is eredményezhetett. A heti 48 órás munkaidő azt biztosította, hogy a napi munkaidő heti hat nap átlagában nem lehet több, mint nyolc óra, de lehetővé tette a hosszabb munkaidőt egyes napokon, ha azt más napokon rövidebb munkaidő ellensúlyozta. A szervezőbizottság által vitaalapként a konferencia elé bocsátott tervezet a 48 órás munkahét elvét testesítette meg, de a konferenciára bízta a döntést, hogy a két elv közül melyiket válassza.

Az első elfogadott okmány, az 1919-es 1. számú egyezmény a munkaidőről (ipar) a Versailles-i Szerződésben foglalt két elv ötvözetét testesítette meg, az összes ipari dolgozóra vonatkozóan. Az egyezmény az állami és magán-iparvállalatoknál és azok leányvállalatainál foglalkoztatott személyekre vonatkozik, de nem vonatkozik azokra a vállalatokra, amelyek kizárólag egy és ugyanazon család tagjait foglalkoztatják. Az egyezmény az iparvállalatoknál általában napi nyolc és heti 48 órában korlátozta a munkaidőt, és 56 órára azokban az esetekben, ahol az eljárásokat jellegüknél fogva váltott műszakokban folyamatosan kell végezni. Rendelkezik továbbá az egy időszakra vetített átlagos munkaidő lehetőségéről, valamint az általános szabály alóli állandó és eseti kivételekről. Az egyezmény előírja, hogy a munkaadói és a munkavállalói szervezetek közötti konzultációt követően történjen meg az a szabályozás, amely rögzíti a túlórák maximális számát az egyes esetekre vonatkozóan, továbbá rögzíti azt is, hogy a túlmunkáért adott fizetség nem lehet kevesebb, mint a rendes fizetség egy és egynegyedszerese. Így, koncepcióját tekintve az egyezmény előírja az általános szabályt (8 órás munkanap és 48 órás munkahét), amely alól korlátozott számú konkrét kivételt engedélyez.

Az 1. számú egyezmény alapgondolata az, hogy a Versailles-i Szerződésben foglalt nyolcórás munkanap és 48 órás munkahét normakénti kombinációját a nemzeti törvényhozásoknak kell a munkaidő jogi korlátozásának formájába öntenie, amelyet a törvényalkotók fogalmaznak meg és a kormány végrehajtó apparátusa érvényesít. A szándék nem pusztán az volt, hogy "szabványos alapmunkahetet" határozzanak meg, amely szerint számítható a "normál" munkaidő, vagyis az, hogy mikortól kell alkalmazni a túlmunka után járó emelt összegű fizetséget. Egy ilyen szabály korlátlanul hagyná a munkaórák számát, hacsak a munkaadók és a dolgozók között erre nézve megállapodás nem jön létre. Nem nyújtana védelmet a túlzott igénybevétellel szemben, nem biztosítana ésszerű időt a pihenéshez és felfrissüléshez, a társadalmi életben való részvételhez, ami pedig a Versailles-i Szerződés vonatkozó rendelkezéseinek a célja volt.

A 30. számú egyezmény

Míg az 1. számú egyezmény csak az ipari dolgozókra vonatkozik, addig a 30. számú a munkaidőről, amelyet 1930-ban fogadtak el, a nyolcórás munkanap és a 48 órás munkahét elvét kiterjeszti a kereskedelmi és irodai ágazatokban foglalkoztatott személyekre is. A 30. számú egyezmény azokra a személyekre hatályos, akiket kereskedelmi szervezetek, közöttük postai, távirati és telefonszolgáltatók, dolgozóikat főleg irodai munkában alkalmazó közigazgatási szolgáltatóintézmények, ipari vállalatnak nem minősített vegyes kereskedelmi-ipari tevékenységet ellátó vállalatok foglalkoztatnak. Az egyezmény heti 48 órára és napi nyolc órára korlátozza ezeknek az embereknek a munkaidejét. Bizonyos rugalmasságot engedélyez a heti munkaidő szervezésében, feltéve hogy a munkaidő egyetlen nap sem haladja meg a tíz órát. Bizonyos feltételek mellett engedélyezi a napi munkaórák számának növelését azzal a céllal, hogy bepótolják a helyi ünnep miatti általános munkaszünet, baleset vagy vis maior következtében kiesett munkaidőt, mely kérdéskörrel az 1. számú egyezmény nem foglalkozik. A 30. számú egyezmény kivételes esetekben lehetővé teszi, hogy közhatósági rendelet engedélyezze a munkaidő egy hétnél hosszabb időszakra történő felosztását, azzal a feltétellel, hogy az időszakon belüli hetekre vetített átlagos heti munkaidő nem haladja meg a 48 órát, és a napi munkaidő egyetlen napon sem haladja meg a tíz órát.

Egyéb egyezmények

Az ILO szabályozó tevékenysége a munkaidő területén nem ért véget a 30. számú egyezmény elfogadásával. 1919 és 2004 között összesen 16 egyezményt és 11 ajánlást fogadott el a munkaidővel kapcsolatos témákban, azokon a dokumentumokon kívül, amelyek a kapcsolódó területekkel, így a heti pihenőidővel, a fizetett szabadsággal, a munkaidő-szervezéssel és az éjszakai munkával foglalkoznak.

Ezek sorából kiemelkedik az 1921-es 14. számú egyezmény (az ipari) heti pihenőidőről, az 1957-es (106. sz.) egyezmény (a kereskedelmi és irodai) heti pihenőidőről, és az 1970-es (132. sz.) módosított egyezmény a fizetett szabadságról. Az 1935-ös 47. számú egyezmény a 40 órás munkahétről rendelkezik. Aszabály szellemében minden az egyezményt ratifikáló ILO-tag nyilvánítsa ki egyetértését a negyvenórás munkahét elvének oly módon történő alkalmazásával, hogy az ne járjon az életszínvonal csökkenésével, és tegye meg, vagy segítse elő az e cél érdekében megfelelőnek ítélhető intézkedéseket.

A 14. számú egyezmény úgy rendelkezik, hogy az állami vagy magán-iparvállalatoknál, vagy azok leányvállalatainál dolgozókat elvileg minden hétnapos időszakra legalább egy 24 órás összefüggő pihenőidőszak illeti meg. Hasonlóképpen, a 106. számú egyezmény értelmében a hatálya alá eső minden személynek elvben minden hétnapos időszakban egy megszakítás nélküli legalább 24 órás időtartamú pihenőidő jár.

Végül, a 132. számú egyezmény értelmében mindenkit, aki az egyezmény hatálya alá tartozik, meghatározott minimális időtartamú éves fizetett szabadság illet meg. Az egyezményt ratifikáló minden tagállamnak a ratifikációhoz csatolt nyilatkozatban meg kell határoznia a szabadság hosszát, amely nem lehet rövidebb, mint szolgálati évenként három munkahét. Az ILO Igazgató Tanácsa felszólította a tagállamokat, hogy vegyék fontolóra a 14. és a 106. egyezmény ratifikálását. Az ILO a fizetett szabadságról szóló egyezményre tekintettel a status quo fenntartása mellett döntött, belátva, hogy minden további fejleményt a megfelelő időben kell figyelembe venni.

Ratifikálási arányok és kezdeti aggodalmak

A munkaidő fontossága ellenére az 1. és a 30. számú egyezmény csak szerény ratifikálási arányt ért el 2004-ig. Az 1. számú egyezményt 52 tagállam ratifikálta, az utolsó ratifikációra 1988-ban került sor. A 30. számú egyezményt 30 tagállam ratifikálta, a legutóbbi ratifikáció 1985-ben történt. Figyelemre méltó, hogy a tíz iparilag legfontosabb ILO-tag egyike sem ratifikálta a 30. számú egyezményt, és az 1. számú egyezményt is közülük csupán hárman ratifikálták. Viszont az utóbbi években két ország felmondta az egyezményeket.

Az 1. számú egyezmény ratifikációjának első akadályai röviddel az elfogadása után megmutatkoztak. Noha az ILO Konferencia közel egyhangú szavazással fogadta el, a nemzetközi versenytől való félelem, az a széles körben elterjedt aggodalom, hogy a nyolcórás munkanap bevezetése lefékezheti a háború által elpusztított javak újjáteremtéséhez szükséges intenzív termelést, valamint általában a háború utáni időszak gazdasági problémái számos országot visszatartottak az egyezmény ratifikálásától.

Ami a 30. számú egyezmény ratifikációját illeti, már elfogadása előtt is komoly fenntartások fogalmazódtak meg abban a tekintetben, hogy mennyire megvalósítható egyetlen nemzetközi okmány, amely a lakosság "fizetett alkalmazottként" emlegetett óriási szeletét fogja át, tekintettel a kérdés rendkívüli kiterjedtségére és bonyolultságára, valamint az egyes országok által a kérdés kezelésére választott megközelítések változatosságára, a közöttük mutatkozó messzemenő eltérésekre. A 30. számú egyezmény ratifikálását az is hátráltathatta, hogy annak hatálybalépésekor már a munkahét 40 órásra csökkentése lett az új cél a munkaidőre vonatkozó nemzetközi munkaügyi szabályalkotás területén.

Ez azt a benyomást kelthette a kormányokban, hogy a nyolcórás munkanap és a 48 órás munkahét kérdése nyitott utat a 40 órás munkahét előtt, amely következésképpen rövidesen az ILO napirendjének élére kerül. Az ILO megállapította, hogy a nehézségek legnagyobb számban a kivételekkel kapcsolatosan merülnek fel.

A nemzeti törvények által elrendelt egyes kivételekről a két egyezmény nem rendelkezik, továbbá általában az egyezményekben foglalt kivételek sokkal korlátozottabb körre vonatkoztak, mint ahogy azokat a nemzeti törvények és gyakorlat szentesítette. A kiesett munkaidő pótlására szóló időhatárok és korlátok a 30. számú egyezményben foglaltak szerint kiterjedésüket tekintve túlságosan megszorítóak voltak.

Mindazonáltal az 1. és 30. számú egyezmény ratifikálásával és végrehajtásával kapcsolatos nehézségek ellenére, az ILO arra a megállapításra jutott, hogy az 1. számú egyezmény elfogadásakor uralkodott általános helyzethez képest jelentős előrelépés történt mind a nemzeti, mind a nemzetközi normák, mind pedig a jelenlegi gyakorlat területén. Az egyes országokban alkalmazott munkaidő hosszának áttekintéséből egyértelmű csökkenési trend bontakozott ki, amely különösen az áttekintést megelőző években vált markánssá. Továbbá, ami a munkaidő tartamának csökkenését illeti, az általános helyzet és fejlemények kedvezőnek mutatkoztak, és további várható előrelépésre utaltak.

Az ILO azt is megállapította, hogy ez a fokozatos fejlődés együtt járt a szabályozási módszerek rugalmasságának bizonyos mértékű növekedésével, és több országban is megfigyelhető módon a munkaidő hosszának és a kivételeknek korlátok közé szorításával. Számos ország szemmel láthatóan preferálta a rendes munkaidő fokozatos hozzáigazítását a társadalmi-gazdasági körülményekhez, e tekintetben felhasználva a szabad kollektív tárgyalások lehetővé tételét. Egyes – különösen az iparilag fejlettebb – országokban kisebb-nagyobb mozgásteret hagytak a munkaidő átmeneti változtatási lehetőségei számára, mely lehetőségeket azonban olykor csökkentett a progresszív túlóradíj alkalmazása.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8712 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8712 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5173 olvasói kérdésre 5173 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8712 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8712 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5173 olvasói kérdéssel.

Fiatal munkavállaló munkaközi szünete

Fiatal munkavállaló munkaközi szünete kiadható úgy, hogy az első részlet 30 perces (esetünkben 3 óra munkavégzés után), a második részlet pedig 15 perces (a következő 3 óra...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő heti pihenőnapon

Az Mt. 105. §-ának (1) bekezdése alapján hetenként két pihenőnapot, a (4) bekezdés szerint pedig havonta legalább egy pihenőnapot vasárnapra kell beosztani. A pihenőnap beosztása...

Tovább a teljes cikkhez

Táppénz helyett fizetett szabadság – nem kérhető

Munkavállalónk táppénzen volt. Mivel még sok az éves szabadsága, szeretné kérni, hogy a táppénz helyett szabadságot írjunk ki neki. Ha a munkavállaló egy írásbeli kérelemben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeret tartamának módosítása

Adott egy hotel, ahol egyes részlegeken hathavi munkaidőkeretben dolgoznak. A hathavi keretnek október végén lesz vége. A vezetőség azt szeretné, hogy novembertől egy alkalommal...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő elszámolása általános munkarendben

Egyik intézményünkben a 4 havi munkaidőkeretet egy ideig nem hosszabbítjuk meg, hanem kifizetésre kerülnek a túlórák (Kjt.-sek és Mt.-sek tekintetében). Helyesen járunk el, ha így...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkör gyakorlása betegség esetén

Vezérigazgatónk, aki a munkáltatói jogok gyakorlója, szeptember közepe óta beteg, és előreláthatólag még pár hétig nem jön vissza. A munkáltatói jogokban nincs helyettese a belső...

Tovább a teljes cikkhez

Határozott idejű közalkalmazotti jogviszony megszüntetése felmentéssel

Adott egy határozott idejű kinevezéssel foglalkoztatott közalkalmazott. A határozott idő 2024. december 31-én jár le, de szerződését 2025. február 15-ig tudjuk meghosszabbítani. A...

Tovább a teljes cikkhez

Közalkalmazott jogviszony-megszüntetésének kezdeményezése az egészségi állapot miatt

Az önkormányzati konyhán 2015. november 1. óta közalkalmazotti jogviszonyban dolgozó munkatársunk betegség miatt egy éve táppénzen van, az egy év 2024. október 2-án járt le. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vezető állású munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése – a védett kor

A vezető tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetésére az Mt. általános szabályait kell alkalmazni. A vezető tisztségviselőnél is számít a védett kor? Ha idén leváltják, de...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeret tartamának módosítása

Adott egy hotel, ahol egyes részlegeken hathavi munkaidőkeretben dolgoznak. A hathavi keretnek október végén lesz vége. A vezetőség azt szeretné, hogy novembertől egy alkalommal...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő elszámolása általános munkarendben

Egyik intézményünkben a 4 havi munkaidőkeretet egy ideig nem hosszabbítjuk meg, hanem kifizetésre kerülnek a túlórák (Kjt.-sek és Mt.-sek tekintetében). Helyesen járunk el, ha így...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkör gyakorlása betegség esetén

Vezérigazgatónk, aki a munkáltatói jogok gyakorlója, szeptember közepe óta beteg, és előreláthatólag még pár hétig nem jön vissza. A munkáltatói jogokban nincs helyettese a belső...

Tovább a teljes cikkhez

Határozott idejű közalkalmazotti jogviszony megszüntetése felmentéssel

Adott egy határozott idejű kinevezéssel foglalkoztatott közalkalmazott. A határozott idő 2024. december 31-én jár le, de szerződését 2025. február 15-ig tudjuk meghosszabbítani. A...

Tovább a teljes cikkhez

Közalkalmazott jogviszony-megszüntetésének kezdeményezése az egészségi állapot miatt

Az önkormányzati konyhán 2015. november 1. óta közalkalmazotti jogviszonyban dolgozó munkatársunk betegség miatt egy éve táppénzen van, az egy év 2024. október 2-án járt le. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vezető állású munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése – a védett kor

A vezető tisztségviselő munkaviszonyának megszüntetésére az Mt. általános szabályait kell alkalmazni. A vezető tisztségviselőnél is számít a védett kor? Ha idén leváltják, de...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondási idő – a tartam növekedése

Munkáltatói felmondás esetén, ha a munkaszerződésben harminc napnál több felmondási idő szerepel (pl. hatvan nap), abban az esetben is növekszik a felmondási idő az Mt. 69. §-a alapján?

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti nyílt nap szervezése a munkahelyen

A munkáltató és a szakszervezet a nyílt nap tartásának helyszínében az alábbiak miatt nem tud megegyezni. A munkáltató raktártelephelyén a szakszervezeti nyílt napok lebonyolítását...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járási költségtérítés – a kifizetés határideje

Amennyiben egy munkáltató engedélyezi egy munkavállaló részére a munkába járási költségtérítést, van-e olyan lehetősége, hogy belső szabályzatban előírja azt, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5173 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 270-ik lapszám, amely az 5173-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem