×

A globális kiegyezés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
Globalizált világunkban egyre fontosabb a globális kiegyezés, azaz a "global compact" gondolatának érvényesítése. A Kofi Annan ENSZ-főtitkár által sürgetett – és az Egyesült Nemzetek Szervezete által is támogatott – gyakorlat egyik fő törekvése, hogy az üzleti világban is támogatni kell az emberi jogok védelmét, illetve a munkaadóknak is tisztelniük kell munkavállalóik emberi méltóságát. A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) ugyancsak ezen alapelvek fontosságát hangsúlyozza.

Az 1990-es években mindinkább felerősödtek azok a törekvések, amelyek a piacgazdaság által kevéssé szabályozott területeken társadalmi elvárások közvetítésével próbálták és próbálják hangsúlyozni a vállalkozások felelősségét és kötelezettségeit. Ennek nyomán ma már a nagyvállalatok önmagukról kialakított képének gyakran részét képezi a vállalatok által megfogalmazott és publikált viselkedési kódex, amelyben többnyire hitet tesznek az adott cég környezettudatossága és az emberi értékek iránti elkötelezettsége mellett.

Társadalmi késztetés

Ezeket a – jóllehet társadalmi késztetésre kialakuló – vállalati kezdeményezéseket egy mindinkább intézményesülő társadalmi szabályozás egészíti ki, amely azonban – ma már – többnyire túlmutat az egyes nemzetek általános joganyagán, és nemzetek feletti megállapodások formáját ölti. A munka világát illetően ezek közül kiemelendő a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet, az ILO, amelynek 184 egyezménye és 192 ajánlása fogalmazza meg az egyes nemzeti joganyagokkal, illetve a vállalkozásokkal szemben támasztott követelményeket.

Nem utolsósorban a globalizáció ellen szerveződő törekvések és mozgalmak indíttatták Kofi Annant, az ENSZ főtitkárát arra, hogy a globalizáció pozitív megközelítését adja, s bizonyos globális alapelvek érvényesülését, érvényesítését sürgesse a Nemzetek Közössége égisze alatt. Ennek az 1999 januárjában életre hívott kezdeményezésnek adta a globális kiegyezés – global compact – nevet.

Irányadó elvek

Kofi Annan kezdeményezésének bázisát három olyan alapelv képezi, melyek – különösen teoretikus szinten – aligha vitatottak a nemzetközi közvéleményben. Ezek az emberi jogok egyetemes nyilatkozata, a munkához való alapvető jog deklarációja, valamint a környezet és fejlődés riói alapelvei. E premisszákból kilenc további elv fogalmazódik meg követelményként az emberi közösséggel és ezen belül elsősorban az üzleti világgal szemben. Érdemes tehát megismerni a Kofi Annan által ösztönzött kilenc alapelvet. Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatából és az emberi jogok korszerű felfogásából két további követelmény vezethető le. Ezek szerint az üzleti világnak tiszteletben kell tartania és támogatnia kell a nemzetközileg kihirdetett emberi jogok védelmét, illetve a munkaadóknak tisztelniük kell munkavállalóik emberi méltóságát.

Az ENSZ legrégebbi szakosított szervezete, a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal (IOE) főigazgatójának éves jelentése immár évek óta a "méltó munka" (decent work) témája köré épül. A munkához való jog és a méltó munka tisztelete mindinkább szervező gondolatává válik az ILO tevékenységének is.

Ez a követelmény ma még a világ nagyon sok országában csak célkitűzés, olyan azonban, amelyre a nemzetközi közösség hivatkozik, amikor mérlegel bizonyos akciókról, törekvésekről, nemzetekről.

Érdemes ezzel kapcsolatban idézni a Magyar Köztársaság Alkotmányát, amelynek 54. §-a kimondja az élethez és az emberi méltósághoz való jogot csakúgy, mint a 70. §-ában az ember bármilyen hátrányos megkülönböztetésének tilalmát és a munkához való jogot.

Közös fellépéssel

A globális kiegyezés elve a legtöbb konkrét követelményt az üzleti szféra számára a munka világában fogalmazza meg. Ezek szerint kiemelten fontos az egyesülés szabadságának tiszteletben tartása, a kollektív szerződések jogának hatékony felfogása. Ez az elv a munkavállaló védelmét mondja ki a munkahelyen: a munkavállalók közös fellépésének, egyesülésének, érdekérvényesítésének jogát. Ez egybecseng az Alkotmány 70/C §-ával, amely kimondja, hogy Magyarországon "Mindenkinek joga van ahhoz, hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson, vagy ahhoz csatlakozzon".

Hasonlóan fontos a következő alapelv is, amely kimondja, hogy a kényszer- és rabszolgamunka minden formáját meg kell szüntetni. Ma már nem találunk a Földön olyan legitim társadalmi erőt, amely hivatalos ideológiájának fogadná el a kényszer- vagy a rabszolgamunka alkalmazását. Ugyanakkor még számos olyan ország létezik, ahol a családi adósságért cserébe – sokszor a hagyományokra hivatkozva – cseléddé válik valaki, vagy végez más számára kényszerből munkát. Nemzetközi egyezmények korlátozzák a nők kiszolgáltatottságát csakúgy, mint a munkaviszonyban történő zaklatás és erőszak különböző formáit.

Diszkriminációs tilalom

A Nemzetközi Közösség – Kofi Annan kezdeményezésére is – kiemelten kezeli a gyermekmunka megszüntetésének követelményét. Az ILO 182. számú egyezménye – két évvel ezelőtt – a modern kor követelményeinek megfelelően szabályozta a gyermekmunka tilalmát, és az egyezmény vitája kapcsán feltűnő volt, milyen erős társadalmi mozgalmak állnak e hatékonnyá szerveződő tilalom mögött.

Az ötödik alapelv mondja ki a gyermekmunka tilalmát, azonban az idézett ILO-egyezmény már túlmegy a puszta tiltáson, és megjelenik benne az a felismerés is, hogy a gyermekek jogait érdekeik védelmével lehet csak érvényesíteni. Nem elegendő tehát, ha a gyermek nem dolgozik, nincs kényszerítve munkavállalásra, de biztosítani kell számára a lehetőséget a tanulásra, a harmonikus életre, a fejlődésre. A világ nagyon sok országában e követelményeknek ma még nehéz eleget tenni, hiszen például a háborúk hatásai különösen erősen hatnak a gyerekek helyzetére, de még olyan ország is több van a világon, ahol a gyermekek maguk is közvetlenül részt vesznek a harci cselekményekben.

Az emberi méltóság megsértésének igen gyakori formája a munkavállalás és a foglalkoztatás körében tapasztalható diszkrimináció. A global compact hatodik alapelve a nemi, faji, vallási vagy egyéb megkülönböztetések tilalmát mondja ki az üzlet világában. A foglalkoztatónak – mondja az ENSZ főtitkára – a képességek alapján kell kiválasztania a munkavállalókat. A magyar törvények az eddigiekben is megegyezést mutattak az e pontban ajánlott alapelvekkel, és ismeretes az a jogalkotói törekvés, amely az álláshirdetéseket is meg akarja "tisztítani" a diszkrimináció minden formájától.

Mint az eddigiekből is látható, Kofi Annan azokat a követelményeket fogalmazza meg, amelyek tekintetében vélhetően széles körű konszenzus alakult ki a világban, hiszen az elvek érvényesülése csak azok kölcsönös elfogadásától várható. A fejlett országok és a harmadik világ ellentétének homlokterében a Föld energiahelyzete és a környezetvédelem áll, nem véletlen tehát, hogy e területen működnek a legmarkánsabb civil szervezetek is. A global compact három alapelvet fogalmaz meg a környezettel kapcsolatban, amelyekre az üzleti világ képviselőinek figyelniük kell.

A hetedik alapelv a megelőzés fontosságát mondja ki, azt, hogy – egyebek közt – előzetes kockázati elemzésekkel kell feltárni valamely üzleti tevékenység vagy termék várható negatív környezeti hatásait. Ha e kockázatelemzés azt mutatja, hogy az adott tevékenység veszélyes, vagy a termék a környezetre ártalmas lehet, lehetőség szerint az adott termék előállítását kerülni kell.

Fókuszban a környezet

A Magyarországon hatályos 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól ugyanezen korszerű felfogást tükrözi, kimondva, hogy "A környezet védelmének alapelvei: az elővigyázatosság, a megelőzés és a helyreállítás; 6. § (1) a környezethasználatot úgy kell megszervezni és végezni, hogy: a legkisebb mértékű környezetterhelést és igénybevételt idézze elő; a környezetszennyezést megelőzze; kizárja a környezetkárosítást."

A nyolcadik alapelv azon kezdeményezések támogatását mondja ki, amelyek a fokozott környezeti felelősséget hangsúlyozzák. Ezek a kezdeményezések a különböző társadalmakban a legkülönfélébb formákat mutatják.

Végül a kilencedik alapelv – a global compact egész filozófiájának megfelelően – a környezetvédelem helyett az aktív megoldásra hív fel, azaz a környezetbarát technológiák fejlesztését és elterjesztését bátorítja. E technológiák segíthetnek a levegő és a vizek tisztaságának megőrzésében csakúgy, mint a természeti erőforrások költségtakarékos kihasználásában.

A szociális felelősség ott kezdődik, ahol a törvények hatásköre véget ér. E határvonal kijelölése kormányzati felelősség. S ha e felelősség vállalati szinten nem is kérhető számon, azonban a cégek is gyakran megfogalmazzák saját stratégiájukat, a társadalmi alapértékek mellett önként vállalt elkötelezettségüket. Ezeket a nyilatkozatokat gyakran rendszerbe foglalják, és viselkedési kódexnek – codes of conduct – nevezik.

E kódexek vezérelvként funkcionálnak a vállalat és a környezet viszonyában, a vevőkkel, a kormányzattal és más közösségekkel való kapcsolatában. Ez a szabályzat intézményesíti a vállalati felelősséget és az önként vállalt kötelezettségeket, irányt mutatva ugyanakkor a mindenkori vezetés számára.

Viselkedési kódexek

Jóllehet minden vállalat szabadon dönt arról, hogy kíván-e ilyen viselkedési kódexet létrehozni, kétségtelen tény, hogy egy cég piaci megítélését javítja a társadalmi felelősségvállalás melletti nyílt elkötelezettsége. Természetesen nem jelenthető ki, hogy egy viselkedési szabályzattal rendelkező cég egyértelműen jobb, mint egy másik, amely nem kötelezte el magát hasonló kódex mellett. Annál is inkább, mert nem a leírt szavak, hanem a cselekedetek tükrözik a vállalat felelősségvállalását. Jelentős számban működnek vállalatok, amelyek társadalmi felelősségvállalása jól tükröződik minőségpolitikájukban, társadalmi kapcsolataikban, környezettudatos viselkedésükben: jóllehet viselkedési kódexet minderről nem állítottak össze. Éppen ezért önmagában még nem értékmérő vagy kritikai vélemény, ha megállapítjuk, hogy Magyarországon egyelőre nagyon kevés vállalat kötelezte el magát egy írott formában is megjelenő viselkedési szabályzat mellett. Többnyire multinacionális cégek sajátja a hasonló szabályzatok összeállítása, de nem kétséges, hogy hamarosan az egységes Európa piaci és társadalmi nyomásának hatására mind többen lesznek, akik ilyen nyílt formában fejezik ki társadalmi felelősségvállalásukat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem