Bérkompenzáció elszámolása

Kérdés: Egyház által foglalkoztatott munkavállaló részére 2012-ben a 371/2011. Korm. rendelet szerinti bérkompenzációt állapítottunk meg, melyet a rendelet értelmében a nem rendszeres bérek között számfejtettünk. Az idei évben ismét rendelkezésre áll a bérkompenzáció, mint lehetőség, a 408/2012. Korm. rendelet szerint. Kérdésünk, hogy a 2012. évi nem rendszeres bérként számfejtett bérkompenzáció 2013-ban hogyan funkcionál? Része lesz az alapbérnek, s ezt követően kell megállapítani a 2013. évi bérkompenzáció mértékét, vagy a 2012. évi bérkompenzáció továbbra is nem rendszeres bér marad, s az akkor megállapított összeghez képest a jelen jogszabály szerinti támogatás összegére kell korrigálni a kompenzáció összegét? További kérdésünk, hogy a kompenzáció összegét a munkaidő arányában (pl. 4 órás munkaviszony esetében az összeg felében) kell megállapítani?
Részlet a válaszából: […] ...egyéb, munkavégzéshez kapcsolódó, szociális célú juttatás. Ezt mutatja az is, hogy a munka­szerződésben ilyen jogcímen nem szerepel a munkáltató által a munkavállalónak kifizetendő tétel, ez az összeg nem a munkavégzés ellenértéke, hanem az állami...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Munkaidő-beosztás közlése

Kérdés: Cégünk fő tevékenysége a közúti árufuvarozás. A gépkocsivezetők négyhavi munkaidőkeretben vannak foglalkoztatva, munkaidő-beosztásuk egyenlőtlen. A vonatkozó jogszabály előírásai szerint – kollektív szerződés hiányában – hét nappal előre kellene a gépkocsivezetőkkel közölni a munkaidő-beosztásukat. A gépkocsivezetők munka­idejének beosztását – a beérkező megrendelések függvényében – mindig az előző munkanap tudjuk meghatározni. Milyen megoldást javasolnak a vonatkozó előírások betarthatóságára?
Részlet a válaszából: […] ...tehát valóban az, hogy kollektív szerződés lerövidíti a munkaidő-beosztás előzetes közlésének határidejét úgy, hogy az megfeleljen a munkáltató üzemelésének. Emellett az Mt. azt az új szabályt is rögzíti, miszerint a munkáltató az adott napra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 29.

Lemondás a szabadságról

Kérdés: Bár klinikánkon a leterheltség miatt nincs lehetőség a szabadságok kiadására, a közalkalmazottak (orvosok, ápolónők) jogviszonyának esetleges megszűnése esetén arra sincs pénze a klinikának, hogy a szabadságmegváltást kifizesse. Mivel a belső ellenőrzés a jogszerű működést is megkívánja, ezért most mindenkivel aláíratnak egy papírt, hogy az éves szabadságának meghatározott részéről – esetemben 20 munkanapról – lemond. Érvényes ez?
Részlet a válaszából: […] ...30 napig csak azon a címen támadhatja meg saját beleegyezését, hogylényeges tényben vagy körülményben tévedésben volt, illetve a munkáltató őtmegtévesztette, vagy a munkáltató az aláírásra őt jogellenes fenyegetésselvette rá (Mt. 7....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 27.

Kompenzációs juttatás családi kedvezmény megszűnése esetén

Kérdés: Az a közalkalmazott, akinek év közben megszűnik a családi kedvezménye, kaphat-e az év hátralévő hónapjaira kompenzációs juttatást? Erre vonatkozóan idáig nem találtunk magyarázatot.
Részlet a válaszából: […] ...szervnél foglalkoztatott munkavállalónak a2011. évi kompenzációjának megállapításához tárgyév elején nyilatkoznia kell amunkáltatójának – a kompenzáció összegének megállapítása érdekében – a családikedvezményre való jogosultságról, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. december 12.

Heti munkaidő – 44 óra?

Kérdés: Azt olvastuk a sajtóban, hogy idén nyáron bevezetik a 44 órás munkahetet. Igaz ez a hír?
Részlet a válaszából: […] ...(1) bekezdés]. Ettől eltérni – magasabb rendes munkaidőt megállapítani- csak a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak, vagy a munkáltatóhozzátartozója esetén lehetséges; ennél kevesebbet dolgozni pedig vagyrészmunkaidőben (Mt. 78/A. §), vagy ún....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. július 18.

Vezetői megbízások a közalkalmazottaknál

Kérdés: A könyvtárban mint munkáltatónál a határozatlan idejű vezetői megbízások a 2010. évi CLXXV. törvény 7. §-a alapján 5 évig terjedő határozott idejűvé alakultak át. Mi a helyzet az újonnan kinevezettekkel? Ha az a vezető, akinek a vezetői munkaköre kötelezően 5 éves határozott idős vezetői megbízássá alakult át, 3 év múlva nyugdíjjogosult lesz, fel lehet-e menteni? Kell-e részére valamilyen kompenzációt fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...vezetőbeosztás ellátására történő megbízás a pályázat elnyerését követően legfeljebböt év határozott időre szól. Vagyis a munkáltatónak ad felhatalmazást arra,hogy az öt évnél rövidebb időtartamot határozzon meg. Akár 3 évet is, haegyértelmű, hogy a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. május 16.

Költségvetési szervnél foglalkoztatottak 2011. évi kompenzációja

Kérdés: A Magyar Közlöny 2010. évi 200. számában megjelent a 352/2010. (XII. 30.) Korm. rendelet. E szerint az jogosult kompenzációra, akinek a tárgyhó első napján érvényes bruttó illetménye kevesebb, mint 293 440 Ft. A 3. § (1) bekezdés a 2. § vonatkozásában illetményként kell figyelembe venni a Kjt. 66., 66/A. és 79/E. §-a szerinti illetményt, továbbá a Kjt. 70-75. §-a alapján megállapított illetménypótlékot. Úgy gondoljuk, hogy a 3. § (1) bekezdése és a felsorolt Kjt. §-ok nem azonos fogalmakat tartalmaznak. Mi tartozik a bruttó illetménybe? Mit kell figyelembe venni a kompenzáció alapjául?
Részlet a válaszából: […] ...venni -közalkalmazottak esetén – a Kjt. 66., 66/A. és 79/E. §-a szerinti illetményt(beleértve a garantált illetmény feletti, a munkáltató döntése alapjánmegállapított illetményrészt is), továbbá a közalkalmazott számára a Kjt.70-75. §-a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. április 26.

Rendes felmondást megelőzően kiadott szabadság megítélése

Kérdés: Egyik kollégánk az idei évre járó 28 munkanap szabadságából október elején még egyetlen napot sem vett ki, ezért a könyvelőnk tanácsára arról értesítettük őt, hogy a munkáltató által kiadható szabadság terhére november 1. napjától november 24. napjáig elrendelünk számára 17 munkanap szabadságot. A visszatértét követően rendes felmondást közöltünk vele, jelenleg a felmentési idejét tölti. Az okirat átadása után egy levélben azzal fordult hozzánk, hogy "nyilvánvalóan az volt az egyetlen célja a jogellenesen elrendelt kényszerszabadságnak, hogy ezáltal a munkáltató anyagilag mentesítse magát az előre eltervezett felmondás idején megfizetendő anyagi juttatások terhe alól, amivel nem csak anyagi kárt okozott, hanem visszaélt a szabadság rendeltetésével is". Felszólított, hogy fizessünk számára megfelelő kompenzációt, ellenkező esetben bírósághoz fordul. A követelést nem tartjuk jogosnak, hiszen a 17 nap alatt ő anyagi hátrány nélkül pihenhetett. Jól gondolom, vagy javasolják, hogy egyezzünk meg?
Részlet a válaszából: […] ...a szabadság kiadása körében úgy rendelkezik, hogy aszabadság kiadásának időpontját – a munkavállaló előzetes meghallgatása után -a munkáltató határozza meg, azonban az alapszabadság egynegyedét – amunkaviszony első három hónapját kivéve – a munkáltató...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. január 10.

Rendezett munkaügyi kapcsolatok

Kérdés: Kiemelt akkreditációs tanúsítvánnyal rendelkező munkáltatóként 36 fő megváltozott munkaképességű munkavállalót foglalkoztat cégünk. Jelenleg a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának elősegítése érdekében vissza nem térítendő bértámogatásban és költségkompenzációs támogatásban is részesülünk. 2008 júliusában cégünket a munka- és pihenőidőre vonatkozó jogszabályok megsértése miatt a munkaügyi felügyelőség határozatában elmarasztalta, és munkaügyi bírságot szabott ki. Az említett határozat miatt eleshet-e cégünk az említett támogatásoktól?
Részlet a válaszából: […] ...Áht. 15. §-a (9) bekezdésének ae) pontja alapján amunkáltató kapcsolatrendszere akkor minősül rendezettnek, ha a munkaidőre,pihenőidőre vonatkozó jogszabályok megsértése miatt a támogatás igénylésénekidőpontját megelőző két éven belül meghozott jogerős...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 24.

Költségkompenzációs támogatásra való jogosultság

Kérdés: 40 megváltozott munkaképességű személyt foglalkoztató kiemelt akkreditációs tanúsítvánnyal rendelkező szervezetként költségkompenzációs támogatásban részesültünk. A támogatást 2008 áprilisában szüntették meg, mivel március 16-án lejárt az akkreditációs tanúsítványunk érvényességi ideje. Továbbá határozatban visszakövetelték a márciusi törthónapra, valamint az áprilisra kifizetett támogatás összegét. Cégünk 2008. március 18-án kérelmet nyújtott be az akkreditációs tanúsítvány megújítására, amelyet végül 2008. június 2-án állított ki részünkre a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal. Jogszerű volt-e a támogatás megszüntetése? Van-e jogi lehetőség a támogatás június 2-tól történő újbóli folyósítására?
Részlet a válaszából: […] ...rendelet (III.) 2. §-ának (1) bekezdés f) pontjaalapján védett foglalkoztató a kiemelt, illetve a feltételes tanúsítvánnyalrendelkező munkáltató. A kiemelt tanúsítvány a munkáltatót védettfoglalkoztatóvá minősíti, míg a feltételes tanúsítvány a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. október 13.