×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 85. számában (2005. március 15.)

Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőzően megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Összeghatárok 2005-ben

Minimálbér

A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) összege 57 000 forint/hó, hetibér alkalmazása esetén 13 120 forint, napibér alkalmazása esetén 2624 forint, órabér alkalmazása esetén 328 forint a 327/2004. (XII. 11.) Korm. rendelet 2. §-ának (1) bekezdése alapján.

Adómentes juttatások

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CVII. törvény I. számú mellékletének 8.3. és 8.17., valamint 8.30. pontjai értelmében adómentes juttatásnak minősül a természetbeni étkezés 8000 forint/hó, az étkezési utalvány 4000 forint/hó, az üdülési csekk 57 000 forint/év, az iskolakezdési támogatás 17 000 forint/év öszszeghatárig.

Járulékfizetési felső határ

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról szóló módosított 1997. évi LXXX. tv. (Tbj. ) 19. §-ának (1)-(2) bekezdése alapján a munkáltató változatlanul 18 százalékos, a munkavállaló (biztosított) 8,5 százalékos nyugdíjjárulékot, 11 százalékos, illetve 4 százalékos egészségbiztosítási járulékot köteles fizetni. A járulékfizetési felső határ egy naptári napra jutó összege 16 440 forint.

Tételes egészségügyi hozzájárulás

A tételes egészségügyi hozzájárulás öszszege az erről szóló 1998. évi LXVI. tv. 9. §-ának (1) bekezdése alapján 2005. január 1-jétől változatlanul naptári naponként 115 forint, azaz havi 3450 forint. 2005. november 1-jétől azonban naptári napi 65 forintra, havi 1950 forintra csökken. Nem kell megfizetni a tételes egészségügyi hozzájárulást az 50 év feletti tartósan munkanélküli személy foglalkoztatása esetén. 2005. január 1-jétől részmunkaidős foglalkoztatás esetén a tételes egészségügyi hozzájárulást a teljes és részmunkaidő arányának megfelelően, de legalább 50 százalékban kell megfizetni.

Munkaadói járulék

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény [Flt.] 40-41. §-a alapján a munkaadói járulék változatlanul az elszámolt bruttó munkabér 3 százaléka, a munkavállalói járulék 1 százalék.

Rehabilitációs hozzájárulás

Az Flt. 41/A §-ának (5) bekezdésében szabályozott rehabilitációs hozzájárulás mértéke a tárgyévet megelőző második év KSH által közzétett, nemzetgazdasági éves bruttó átlagkeresetének 8 százaléka, ami 2005-ben 131 700 forint/év/főt jelent.

Vállalkozói járulék

Az Flt. 46/B §-ának (1) bekezdésében szereplő vállalkozói járulék az egyéni és a társas vállalkozó egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelmének 4százaléka.

Szakképzési hozzájárulás

A szakképzési hozzájárulás a vonatkozó 2003. évi LXXXVI. tv. 3. §-ának (3) bekezdése szerint változatlanul a bérköltség 1,5 százaléka.

Bérgarancia-támogatás

A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény 7. §-ának (1) bekezdése értelmében a bérgarancia-támogatás jogosultanként nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző második év – Központi Statisztikai Hivatal által közzétett – nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének négyszeresét. Ez az összeg 2005-ben 548800 forintot jelent a Munkaügyi Közlöny 2004/12. számában megjelent FMM Közlemény szerint.

A 2005-ben hazánkban foglalkoztatható külföldiek száma

A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a Magyar Közlöny 9. számában jelentette meg közleményét, amely szerint 2005-ben Magyarországon egyidejűleg engedéllyel foglalkoztatható külföldiek legmagasabb száma 87 000 fő.

A közmunkaprogramok támogatása

A Magyar Közlöny 10. számában hirdették ki a közmunkaprogramok támogatási rendjéről szóló 49/1999. (III. 26.) Korm. rendelet módosításáról szóló 16/2005. (I. 26.) Korm. rendeletet. Az eredeti jogszabály a munkanélküliség csökkentésére alkalmas fejlesztési, felújítási, különösen infrastrukturális és környezetvédelmi, továbbá az elmaradott térségek felzárkóztatását célzó közfeladatok ellátásának ösztönzéséről szól. Erre éves költségvetési előirányzat szolgál, melynek felhasználását szabályozza a rendelet. A támogatotti kör -például a legalább 100 fő közmunkával történő foglalkoztatásáról gondoskodó területfejlesztési tanácsok, önkormányzatok, a közhasznú társaságok stb. – vissza nem térítendő támogatást kaphatnak, amit a foglalkoztatott személyek munkabérére, valamint annak járulékára, utazási költségtérítésére, munkaruhájuk és egyéni védőeszközeik költségeire, képzési költségeikre, valamint – 2005. január 1-jétől – nem csupán a kis értékű, hanem bármilyen tárgyi eszközeinek beszerzési költségeire kell fordítani. Új feltétel, hogy ez utóbbi beszerzési költség viszont az elnyert pályázati támogatási összeg legfeljebb 10 százalékig terjedhet.

Változott a közmunkaprogramok előkészítését végző Közmunkatanács tagjainak összetétele is. Új tagként szerepel -a minisztériumok átalakulásával összefüggésben – az ifjúságügyi, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter képviselője, illetőleg az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke.

További változás, hogy a kormány által kiemelten fontos közfeladatnak közmunka révén történő ellátása, valamint a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű települések foglalkoztatási helyzetének elősegítése céljából kiírt pályázat speciális szabályai körében a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által nyújtható támogatási előleg mértékét másként állapítja meg a jogszabály. Eddig a támogatás 25 százalékának mértékéig terjedhetett az előleg, mostantól a dologi kiadásokra, valamint legfeljebb 2 havi munkabérre és közterheire vonatkozhat.

A rendelet 2005. január 31-én lépett hatályba.

A kollektív szerződések regisztrálása

A Magyar Közlöny 11. számában található a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter 2/2005. (I. 28.) FMM rendelete a kollektív szerződések bejelentésének és nyilvántartásának részletes szabályairól szóló 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet módosításáról. A rendelet az 5 – különböző munkáltatói körre vonatkozó – bejelentő adatlap tartalmát érintően fogalmaz meg kisebb, pontosító jellegű változásokat. AMunka Törvénykönyve szerint a kollektív szerződést a szerződő felek együttesen kötelesek a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak a kollektív szerződés megkötését követő 30 napon belül nyilvántartásba vételre bejelenteni, és a kapcsolódó adatszolgáltatást teljesíteni. Ugyanez vonatkozik a kollektív szerződés módosítására, felmondására, hatályának változására, illetőleg megszűnésére.

A foglalkoztatáspolitikai járulékkedvezmény elszámolása

A Magyar Közlöny 14. számában jelent meg a foglalkoztatáspolitikai célú járulékkedvezmény elszámolásának részletes szabályairól szóló 7/2005. (II. 8.) PM-FMM együttes rendelet. A jogszabály a januári számunkban ismertetett, a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény [Pftv.] végrehajtási jogszabálya.

A Pftv. 2005. január 1-től társadalombiztosításijárulék-kedvezmény bevezetéséről rendelkezik, amely a pályakezdő fiatalok első foglalkoztatóját, a gyermekgondozási segélyről, gyermekgondozási díjról, gyermeknevelési támogatásról, valamint ápolási díjról visszatérők munkáltatóit, valamint az 50 év feletti munkanélkülit foglalkoztató munkaadókat illeti meg.

A Pftv. 17. §-ának (2) bekezdése felhatalmazást ad a pénzügyminiszternek, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek, hogy az APEH és a Munkaerő-piaci Alap közötti elszámolás tartalmát és részletes szabályait együttes rendeletben megállapítsa.

A rendelet a munkaadó által az illetékes APEH igazgatósághoz benyújtandó támogatásigénylésre szolgáló adatlap tartalmát is meghatározza. Ezt – a foglalkoztatás Egységes Munkaügyi Nyilvántartásba vételéről szóló igazolással együtt – csatolni kell a 1522-es számú Bevallás az államháztartással szembeni egyes juttatások igényléséhez című bizonylathoz. Ennek alapján az APEH az összesített igényeket havonta megküldi a Munkaerő-piaci Alap részére, mely a Magyar Államkincstáron keresztül utalja át a szükséges összeget az APEH részére, amely a munkáltatók számára kiutalja a térítést.

A Prémiumévek Programmal kapcsolatos munkáltatói költségek megtérítése

Szintén a 14. számú Magyar Közlönyben található a Prémiumévek Programmal, valamint a különleges foglalkoztatási állománnyal kapcsolatos egyes munkáltatói költségek költségvetési megtérítésének eljárási szabályairól kiadott 8/2005. (II. 8.) PM rendelet.

A Prémiumévek Programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvénnyel az Országgyűlés új foglalkoztatási célú jogintézményeket vezetett be 2005. január 1-jétől. Azok a köztisztviselők, közalkalmazottak, akik jogviszonyánakegyébként felmentéssel történő megszüntetésére kerülne sor, vagy már felmentési idejüket töltik, a munkáltató működésével, a munkakör megszűnésével összefüggő ok miatt, választásuk szerint bekapcsolódhatnak e programokba.

Az érintettek közszolgálati, közalkalmazotti jogviszonya meghatározott ideig (a prémiumévek program esetén a nyugdíjba vonulásig, de legfeljebb 3évig, a különleges foglalkoztatási állomány esetén legfeljebb 1 évig) továbbra is fennáll, ezen időszak alatt heti legfeljebb 12 órában dolgoznak, és havonta korábbi illetményük 60 százalékát kapják. A különleges foglalkoztatási állomány időtartama alatt emellett munkaerő-piaci kötelezettség is fennáll: az érintettnek vállalnia kell, hogy elhelyezkedését segítő munkaerő-piaci szolgáltatásokat vesz igénybe. Ezekről a szolgáltatásokról a különleges foglalkoztatási állományba helyezett köztisztviselő elhelyezkedését segítő munkaerő-piaci szolgáltatások és azok igénybevételének részletes szabályairól kiadott 30/2004. (XII. 21.) FMM rendelet szól.

A törvény másik, pénzügyi tárgyú végrehajtási jogszabálya a 8/2005. (II. 10.) PM rendelet. Ez meghatározza, hogy a munkáltató – felügyeleti szervén keresztül, helyi önkormányzat által fenntartott szerv esetén a jegyzőn keresztül – a 60 százalékos juttatás, valamint a közalkalmazott, köztisztviselő egyéb juttatásai költségvetési megtérítését milyen rend szerint igényelheti a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságainál.

Jegybanki alapkamat

A jegybanki alapkamat mértéke 2005. február 22-étől 8,25 százalék. A 2/2005. (II. 21.) MNB rendelet a Magyar Közlöny 22. számában jelent meg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem