×

Ágazati bérkörkép

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 68. számában (2003. október 15.)
Az utóbbi időben mind több szakmai vélemény lát napvilágot arról, hogy a hazai bérek – különösen az utóbbi két évben – elszakadtak a teljesítményektől. A munkaadók és a szakszervezetek természetesen más-más optikán keresztül ítélik meg e kérdést, hiszen a dolgozók a lehető legmagasabb bér elérésére törekednek, a munkáltatók pedig legfeljebb annyit fizetnek, amennyit versenyképességük elbír. Noha a munkapiaci szereplők helyzetértékelése eltérő, az ágazati bérviszonyok összevetése és elemzése figyelemre méltó tanulságokkal szolgál. Ezek szerint az 1992-2002-es ágazati bérfolyamatok nagyon is reálpiaci tendenciákon alapulnak. További tapasztalat, hogy csak hosszú évek alatt rendeződhet át az ágazatok közötti bérszerkezet.

A tapasztalatok azt jelzik, hogy a munka világának szereplői időnként alábecsülik egymás és a maguk erejét. A minimálbér 2001. évi emelésekor mind a vállalkozások, mind a foglalkoztatottak érdekképviseletei azért aggódtak, hogy a hatásvizsgálat nélküli, rendkívüli mértékű emelés munkahelyek tömegét szüntetheti meg. Nem így történt. A magyar gazdaság kibírta a második nagyobb minimálbér-emelést is.

Bérfelzárkózási anomáliák

Igaz, a szakszervezetek arra panaszkodtak, hogy a munkahelyeken "összetorlódtak" a keresetek, s a legkisebb bérnél magasabb fizetésért foglalkoztatott dolgozók esetleg semmiféle béremelést nem kaptak. A munkáltatói érdekképviseletek ezzel szemben megnőtt költségeiket nehezményezték, jóllehet az ezt követő időszakban a bérek a korábbiaknál is jelentősebben nőttek. Megindult a bérfelzárkózás folyamata – mondhatnánk elégedetten. Ez részben igaz is, csakhogy kényszerlépések is tapasztalhatók: a 2002-2003-as növekedés mögött ugyanis a közszféra bérrendezése által keltett, felfokozott bérnövekedési várakozás, valamint az államigazgatásba visszaáramló munkaerő pótlásának igénye áll.

A 2003. júliusi adatok szerint a foglalkoztatottak reálkeresete 4,4 százalékos infláció mellett 13,1 százalékkal emelkedett országosan egy év alatt. Ebben komoly szerepet játszottak a kedvező változások a személyi jövedelemadóban, noha a bruttó keresetek is 14,1 százalékos növekedést mutattak.

Az országos kereseti átlagot nagymértékben emelte a közszféra tavalyi béremelésének áthúzódó hatása. De mi a helyzet a versenyszférában? A közszférához képest a vállalkozások esetében a bruttó keresetek több mint 15, a nettók pedig 10 százalékkal alacsonyabb növekedést mutattak az előző év azonos időszakához viszonyítva. A KSH adatai szerint az ipar termelékenysége az év első hét hónapjában gyorsabban (6,8 százalék) emelkedett, mint az ipari bruttó átlagkereset reálértéke, ami 4,6 százalékot tett ki. Óhatatlanul adódik a kérdés: mégsem borultak fel a versenyszférában a termelékenységi, illetve reálbér-növekedési arányok?

A minimálbér jelentős emelése után joggal vártuk azt, hogy országos szinten javulni fog a minimálbérrel leginkább érintett, alacsony átlagkeresetű ágazatok helyzete. Ezzel szemben ezen ágazatok béraránya az országos átlaghoz képest nemhogy javult volna, hanem egyenesen tovább romlott 2002-re a 2000-es évhez viszonyítva.

Ha 1992-től nézzük a trendet, azt láthatjuk, hogy az elmúlt 10 évben az ágazatok közötti kereseti különbségek folyamatosan nőttek, a szegények szegényebbek, a gazdagok gazdagabbak lettek. 1992-ben a legkedvezőbb helyzetű szektor, a pénzügyi szféra átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest 190,1 százalék volt, ez az arány 2002-re 197 százalékra nőtt úgy, hogy közben 216 százalék felett is volt. A leggyengébb pozíciójú ágazat, a textil-, bőr- és cipőipar átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest viszont 66,3-ról 56,5 százalékra csökkent. A textilipari ágazatcsoport bruttó átlagkeresete végig a mezőny utolsó helyén haladva és kereseti arányában folyamatosan romolva 2002-re bruttó 69 233 forintot ért el, ami nem sokkal magasabb, mint a minimálbér.

Az Európai Szociális Charta a tisztes bér meghatározásán belül a minimálbér/átlagkereset arányát 60 százalékban tartja kívánatosnak, jelen esetben a textilágazat egészének kereseti aránya e szint alatt van. Az ágazat kereseti arányának folyamatos romlását a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva, a minimálbér két éven át tartó jelentős növelése sem tudta megállítani.

Kedvezőtlen tendenciák

Hasonló volt a helyzet a feldolgozóiparban is, itt az átlagkereset 74,8-ról 64,6 százalékra esett vissza 10 év alatt. A harmadik legalacsonyabb átlagkeresetű ágazat, a mezőgazdaság esetében azonban az önmagában gyenge eredmény (2002-ben 68,8 százalék) az évek során javuló tendenciát is mutatott, 1994 és 1998 között 70 százalék felett volt az átlagkereset aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest. Meglepő, hogy éppen a nagyarányú minimálbér-emelés éveiben esett vissza 72-ről 68,8 százalékra az ágazat béraránya.

A textiliparhoz hasonlóan más szektorok pozíciója is gyengült az átlaghoz képest a minimál-béremelés időszakában, ilyen például a feldolgozóipar, az egyéb közösségi személyi szolgáltatás, az élelmiszeripar, a fafeldolgozás, a papírgyártás, a kiadói, nyomdai tevékenység. Sőt igazában a versenyszféra egyik ágazatánál sem mutatható ki (a mezőgazdaságot kivéve) emelkedés a minimálbér-emelés éveiben.

A 2000-2002-es éveket tekintve számottevő emelkedés tapasztalható viszont a közszféra legjelentősebb területein, a közigazgatás, a védelem, a kötelező társadalombiztosítás, az oktatás és az egészségügyi, szociális ellátás körében. A közszféra 2002-ben történt felzárkóztatása erőteljesen növelte az országos átlagkereset szintjét. Valószínűsíthetően ennek következtében nem jelenik meg a minimálbér-emelés hatása markánsan az alacsony átlagkeresetű ágazatok nemzetgazdasági átlaghoz viszonyított bérarányában.

Az ágazatok közötti kereseti arányok eltérése, 1992-2002

 

1992

1994

1996

1998

2000

2002

Legmagasabb keresetű ágazat átlagkeresetének

190,1

184,6

187,5

210,2

216,1

197,0

Legalacsonyabb aránya a nemzetgazdasági átlaghoz (%)

66,3

61,4

64,9

62,3

61,0

56,5

Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva

Ágazati eltérések

Ugyanakkor az átlag feletti keresettel rendelkező ágazatok zöménél a korábbi kereseti előny csökkenése mutatható ki 2002-re, amelyben minden bizonnyal szerepet játszott a minimálbér-emelés átlagkereset-növelő hatása is (pénzügyi tevékenység, vegyipar, villamosenergia-ipar stb.). Ezt az is bizonyítja, hogy az arányromlás valamennyi szektornál a 90-es években végbement javuló tendencia után következett be. A kilencvenes években emelkedő átlagkereseti arány megtorpanása és visszafordulása sajnálatosan több tevékenységi körben is kimutatható 2000-2002 között, mint például a bányászatban, a feldolgozóiparban, az élelmiszeriparban, a fa-, és papírgyártásban, a kiadói tevékenységben, a fémalapanyag-gyártásban, az építőiparban, a kereskedelemben, az ingatlanügyletek területén és a gazdasági szolgáltatásban.

A 10 év egészében mindezek ellenére több ágazat bérhelyzete érzékelhető javulást mutatott. Ilyenek voltak: a mezőgazdaság, a feldolgozóipar, az élelmiszeripar, az egyéb nemfém ásványi termékek gyártása, a gépipar, a villamosenergia-ipar, a szállítás, a raktározás, a posta és távközlés, a pénzügyi tevékenység. Számottevően rontott azonban bérpozícióján a fafeldolgozás, a papírgyártás, a kiadói, nyomdai tevékenység, a fémalapanyag-gyártás, az építőipar, a kereskedelem, a javítás, valamint a szálláshely-szolgáltatás. A feldolgozóipari, de az ipar egészére vonatkozó átlagkeresetek is 2002-re az átlag alá kerültek. Az ipari ágazatcsoporton belül igen nagy eltérések mutatkoznak.

A 2000. évhez képest közel 6 százalékos arányromlás egyértelműen azt mutatja, hogy a jelentős minimálbér-emelés összességében nem javított a gyengébb helyzetű ágazatok kereseti átlagán annyit sem, mint amennyi a két év országos átlagkereset-növekedési üteme volt. Magyarázatul szolgálhat erre a paradoxonra, hogy a legkisebb kereset emelése azokat az ágazatokat, cégeket érintette a leginkább, amelyek jövedelmezősége gyengébb az átlagnál. Így a minimálbérre való átállás elvitte a bértartalékokat, és a nem minimálbéren foglalkoztatott munkavállalók – működő bértarifa-rendszer híján – az átlagosnál is szerényebb keresetemelésben részesültek. Ezáltal a minimálbér-emelés vállalati, ágazati hatása részben közömbösítődött.

A felzárkózás éve

A közszférában – jellemző ágazatait tekintve – a 2002-ben történt béremelés a statisztikák szerint valóban csak a felzárkóztatásra volt elegendő. Ráadásul csak az 1992-es bérarányokhoz képest (a bérrendezés nem eredményezte az ágazatok közötti kívánatos bérarányt). Ezen belül az egészségügy és a szociális ellátás területén több mint 6, az egyéb közösségi, személyi szolgáltatásnál pedig 10 százalékos relatív lemaradás maradt meg 1992-höz képest. Ezzel szemben az oktatásban közel 7 százalékkal magasabb lett a bérarány, illetve 5 százalékos javulás következett be a közigazgatás, a védelem s a kötelező társadalombiztosítás ágazataiban.

Általánosságban tehát azt lehet elmondani a közszféráról, hogy a 2002-es intézkedésekkel – a nemzetgazdasági átlagkeresethez viszonyítva – az 1992-es bérarányokat érték el.

Általában jellemző, hogy 2002 végére azok az ágazatok őrizték meg a pozíciójukat vagy javítottak viszonylagos helyzetükön, amelyek esetében vagy a minimálbér-emelésnek, vagy a közszféra bérrendezésének a hatása jelentős volt. Ágazati viszonylatban azonban ez sem feltétlenül érvényesült. Meg kell ugyanis jegyezni, hogy az ágazati bérarányok viszonylagosak, nagymértékben függenek az országos átlagkereset alakulásától. A 2002. évi közszférában történő bérrendezés az országos átlagot olyan mértékben megemelte, hogy ez képes volt elfedni esetenként a szintén rendkívüli mértékű minimálbér-emelés ágazati hatásait is. Az arányok alakulását a foglalkoztatotti szerkezetváltás is nagymértékben befolyásolta.

Az ágazati kereseti arányok és a rangsor tekintetében komoly ingadozások mutatkoztak a vizsgált 10 év alatt, ezért megvizsgáltuk a kezdő (1992) és a záró év (2002) közötti béralakulás egészét is. A keresetek esetében megnéztük a 2000-es indexet is, amely a 2002. évi speciális bérfolyamatokat nem tartalmazza, ezért jobban mutatja a hosszú távú folyamatokat.

Ágazati kereseti arányok a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva, 1992-2002

Gazdasági ág, ágazat

Ágazati bruttó bér/nemzetgazdasági bruttó bér (%)

1992

1994

1996

1998

2000

2002

2002*

A, B

Mezőgazdaság, erdőgazd., halászat

68,7

72,6

73,7

72,0

67,6

68,8

66,5

C

Bányászat

126,3

127,4

126,6

125,4

128,8

113,2

109,2

D

Feldolgozóipar

94,7

95,8

101,5

99,1

100,6

92,8

79,0

15, 16

Ebből: Élelmiszer-, ital-, dohánytermék gyárt.

95,0

98,2

100,8

96,0

97,0

88,9

76,2

17-19

Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása

66,3

61,4

64,9

62,3

61,0

56,5

46,1

20-22

Fafeldolgozás, papírgy., kiadói, nyomdai tev.

108,0

105,6

104,5

96,9

91,2

84,1

73,5

23-25

Vegyipar

129,1

133,0

144,4

142,9

146,9

132,3

110,8

26

Egyéb nemfém ásványi termék gy.

96,5

97,6

104,0

104,6

106,6

100,1

86,5

27, 28

Fémalapanyag, fémfeld. termék gy.

97,8

100,8

105,1

102,0

100,1

87,9

76,1

29-35

Gépipar

95,6

97,7

106,3

107,3

111,8

103,1

87,3

36, 37

Máshova nem sorolt feldolg. ipar

74,8

72,0

72,8

69,7

68,0

64,6

54,1

E

Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízell.

123,1

123,6

131,9

133,3

136,4

126,9

120,1

C-E

Ipar

98,9

100,0

105,8

103,1

104,0

95,7

82,5

F

Építőipar

89,5

89,3

86,4

79,9

73,3

70,4

61,5

G

Kereskedelem, javítás

100,9

97,0

97,8

92,5

88,7

87,0

77,2

H

Szálláshely-szolg., vendéglátás

85,9

82,6

78,6

68,5

64,6

66,2

63,2

I

Szállítás, rakt., posta és távközlés

105,5

104,6

109,3

112,3

112,7

106,6

98,0

J

Pénzügyi tevékenység

190,1

184,6

187,5

210,2

216,1

197,0

192,2

K

Ingatlanügyletek, gazdasági szolg.

116,2

112,8

111,5

119,7

115,3

109,2

104,2

L

Közigazgatás, védelem, köt. tb.

131,5

118,0

112,5

111,7

118,0

137,1

159,7

M

Oktatás

98,4

94,0

82,2

88,3

92,7

105,1

134,4

N

Egészségügyi, szociális ellátás

90,6

86,8

79,4

77,9

77,9

84,3

94,9

O

Egyéb közösségi, személyi szolg.

101,1

102,1

101,6

94,3

91,1

91,1

101,3

A-O

Nemzetgazdasági átlag

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

* 2002. decemberi KSH-adat. A 2002-ben történt központi béremelések hatását ez tükrözi leginkább

Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva

Kereseti rangsor

Az előnyösebb bérpozíciójú ágazatok körében alapvetően azokat látjuk, ahol az eddigi vizsgálatok is kedvező folyamatokat mutattak. Vannak azonban kivételek. Ilyen ágazat például a bányászat, amelynek a legutóbbi években meggyengült a pozíciója. Noha ágazati béraránya az országos átlagkeresethez viszonyítva 2002-ben még jobb volt az átlagnál, de ugyanezen évben az 1992-hez viszonyított bázisindexe már az országos átlag alá esett.

Ki kell emelni a mezőgazdaságot is, amely esetében az ágazati kereseti arányok az emelkedő tendencia ellenére még csak 66,5 százalékon állnak. A javuló tendenciát ennek ellenére az is alátámasztja, hogy a 2002/1992-es kereseti bázisindexe meghaladja az országos átlagot. (Tehát az 1992-2002. közötti bérnövekedés összességében magasabb volt, mint az országos.)

A gépipar hullámzó ágazati kereseti arányokat ért el a 10 év során, átlagkeresete ma 87,3 százaléka az országosnak. A 10 éves együttes bérnövekedést tekintve viszont jóval meghaladja az országos átlagot. Az ingatlanügyletek és a gazdasági szolgáltatás területén a kereseti arányok átlag felettiek, a tízéves bruttó bérnövekedés viszont átlag alatti.

Javítható hatékonyság

Amennyiben a 10 év bérnövekedési adatait és ezen időszakban a foglalkoztatottak létszámának alakulását összevetjük, akkor érdekes következtetésre jutunk. Azokban az ágazatokban, ahol a bruttó bérek növekedése meghaladja az országos keresetnövekedést, a foglalkoztatottak létszáma is az átlagot meghaladóan bővült. Ilyen a feldolgozóipar egésze, a gépipar, a pénzügyi tevékenység, a közigazgatás, a védelem, a kötelező társadalombiztosítás.

Van azonban ellenpélda is, amikor is az átlagon felüli bérnövekedést jelentős létszámcsökkentés kísérte. Ilyen a mezőgazdaság, a vegyipar, a villamosenergia-ipar, a gáz-, gőz-, vízellátás és az oktatás. Jelentős ugyanakkor azon szektorok száma, ahol mind a kereseti mutatók, mind a foglalkoztatás az átlagosnál kedvezőtlenebbül alakultak. Ilyen az élelmiszeripar, a textilipar, a fémalapanyag, a fémfeldolgozási termék gyártása, az építőipar, az egészségügyi és szociális ellátás.

A bérek és a foglalkoztatás gyakorta azonos irányú mozgásából arra is következtethetünk, hogy az a viszonylag általános szakszervezeti-munkavállalói várakozás, miszerint a mérsékelt bérnövekedés segíti leginkább a létszám megtartását, illetve növelését, általánosságban véve nem valós összefüggés. Sokkal inkább igaz az, hogy a hanyatló ágazatokban mindkét mutató kedvezőtlenül alakul, a prosperáló ágazatoknál pedig a bérek és a foglalkoztatás egyaránt dinamikusabban növekszik az átlagosnál. Nem szabad ugyanakkor lebecsülni azt a klasszikus összefüggést sem, amely szerint a hatékonyságot az egyébként piacképes ágazat esetében a létszám racionalizálása nagymértékben javítja. A piaci folyamatokhoz alkalmazkodni képtelen ágazatok körében azonban semmilyen mértékű létszámleépítés vagy bérvisszafogás sem eredményezhet megfelelő hatékonyságjavulást.

Nemzetközi kitekintés

Az egyes országok ágazatok szerinti kereseti sorrendjének nemzetközi összehasonlítása lényegi eltéréseket mutat. E különbségek nemcsak a csatlakozó és az uniós országok között, de államonként is más rangsort jeleznek. A legnagyobb különbség a közigazgatási szférában tapasztalható.

Van azonban sok hasonlóság is. Egyformán gyenge kereseti szint jellemzi a szálláshely-szolgáltatást, a vendéglátást – országonként az utolsó vagy utolsó előtti helyet elfoglalva. Az építőipar és a kereskedelem, a járműjavítás ugyancsak több országban a sereghajtó ágazatok között található. A mezőgazdaságra vonatkozóan nem teljesek az adatok, azonban az agrárium valamennyi csatlakozó országban a kereseti rangsor végén helyezkedik el. Egyformán jó pozíciót foglal el a pénzügyi tevékenység és a villamosenergia-ipar, a gáz-, hő- és vízellátás. A bányászat szintén kedvező kereseti pozíciót mutat az összehasonlított országok többségében, bár nagy eltérések is láthatóak. Hollandiában például a legjobban kereső ágazat, Finnországban viszont csak a 10. a sorban. A többi szektor esetében nagyon vegyes a kép a vizsgált országokon belül. Az általános tendenciákat leszámítva az ágazati sorrend a legtöbb esetben az egyes országok gazdasági hagyományait, preferenciáit is tükrözi.

Bruttó bérnövekedés és a létszám alakulása ágazatonként (%), 1992-2002

Ágazat

Bruttó kereset növekedése

Létszám alakulása

2000/1992

2002/1992

2002/1992

Mezőgazdaság, erdőgazd., halászat

386,8

550,0

36,1

Bányászat

401,0

492,2

13,0

Feldolgozóipar

417,6

538,5

87,4

Ebből: Élelmiszer-, ital-, dohányt. gyárt.

401,3

513,9

69,9

Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyárt.

361,7

468,5

74,1

Fafeldolgozás, papírgy., kiadói, nyomdai tev.

332,2

428,1

99,0

Vegyipar

447,3

562,7

80,5

Egyéb nemfém ásványi termék gyárt.

434,4

569,9

71,0

Fémalapanyag, fémfeld. termék gyárt.

402,7

493,6

83,4

Gépipar

460,2

592,5

116,2

Máshova nem sorolt feldolgozó ipar

357,3

474,1

95,1

Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellátás

435,7

566,4

68,1

Ipar

413,4

531,7

82,0

Építőipar

322,2

432,1

82,4

Kereskedelem, javítás

345,5

473,4

109,6

Szálláshely- szolgáltatás, vendéglátás

295,4

423,2

120,7

Szállítás, rakt., posta és távközlés

420,3

555,4

83,0

Pénzügyi tevékenység

447,0

569,3

92,6

Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás

390,1

516,5

154,7

Közigazgatás, védelem, köt. tb.

352,7

572,4

129,2

Oktatás

370,3

586,8

84,1

Egészségügyi, szociális ellátás

338,3

511,0

81,4

Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás

354,0

494,9

89,3

Nemzetgazdaság összesen

393,1

549,3

87,4

Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva

Kereseti különbségek

A kereseti arányok különböző elemeit vizsgálva azt láthatjuk, hogy minél jobbak a pénzügyi feltételek egy területen, a javadalmak eltérései annál nagyobbak. Magyarország gazdasági felzárkózása tehát a kereseti különbségek problematikáját nem oldja meg, sőt, akár fokozhatja is. Az uniós országokban szintén jelen vannak azok a különbségek, amelyeket itthon megoldandó problémának tekintünk.

Nehezen eldönthető, hogy milyen kereseti arányokat tartunk elfogadhatónak, és mit indokolatlannak. Valószínű, hogy e kérdésekre a választ csak a szociális partnerek együttesen mondhatják ki, és a megoldások megkeresése is közösen képzelhető el. A bérarányok – a gazdaság és a társadalom számára – elfogadható behatárolását a bérfelzárkóztatási folyamat szerves részének kell tekinteni.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban – a 2004. évi adó-, járulék- és költségvetési törvények tárgyalásával – gyakorlatilag megkezdődtek a jövő évi bértárgyalások. Az országos szinten megkötött bérmegállapodás, amely az új minimálbér mellett általában ajánlást tartalmaz a következő évi keresetnövelés kívánatos mértékére, országos szinten irányadó.

Sajnos Magyarországon nincsenek hagyományai, és érdemben nem is alakult még ki az ágazati bérmegállapodások gyakorlata. A versenyszféra bérfolyamataira tehát – e formákon keresztül – nem lehet érdemi hatást gyakorolni. Várható, hogy a korábbi években megkezdődött struktúraváltásnak az uniós csatlakozás fog újabb lendületet adni a következő években.

Ágazati bérpozíciók

Az ágazatok bérpozícióira már évek óta jellemző, hogy a kvalifikált munkaerőt alkalmazó, nagyobb hozzáadott értéket termelő területeken az átlagnál jobbak a kereseti lehetőségek. A jövőben természetesen az uniós pénzek felhasználása is befolyásolni fogja az ágazatok egymáshoz viszonyított helyzetét. Miként az sem elhanyagolható, hogy a tavalyi év után a munkavállalók körében még mindig igen erős a bérnövekedési várakozás.

Ugyanakkor arról a paradox helyzetről sem feledkezhetünk meg, hogy jelentős munkavállalói csoportok mind a minimálbér-emelés, mind pedig a költségvetési bérrendezés hatásaiból kimaradtak. Köreikben éppen abban az időszakban lett a legerősebb a várakozás, amikor a kutatói és a kormányzati elemzők a bérek szinten tartásának fontosságát hangsúlyozzák. Vállalati felmérések mindeközben arról szólnak, hogy jövőre azok a cégek számolnak az átlagosnál nagyobb béremeléssel, amelyeknél az idén is kimagasló keresetnövekedés volt.

A kormány adó- és járulékterveit figyelve az érdekvédők hiába keresték azokat a könnyítéseket, amelyek elősegíthették volna, hogy jövőre minél alacsonyabb bruttó szinten lehessen megállapodást kötni. Ebben mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldal véleménye megegyezik. Szakszervezeti szakértők azt is kiszámolták, hogy az aktuális kormányzati tervek szerint a reálpozíciók megtartásához 8 százalékos bruttó keresetnövekedés, míg az általuk igényelt 3,5 százalékos reálbér-növekedéshez 12 százalékos bruttó emelés kellene. Mind a visszafogott gazdasági növekedést, mind pedig az előző évek tendenciáit tapasztalva azonban a munkáltatók előzetes elzárkózása is természetesnek mondható. Országos, ágazati és vállalati szinten tehát nehéz bértárgyalások várhatóak a közeljövőben.

A havi bruttó keresetek alakulása ágazatonként, 2002

Keresetek

Ágazatok

Létszám, ezer fő (%)

Átlag alatti

85,8 ezer Ft alatt

Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat;

331,7

(12,2%)

Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása;

Máshova nem sorolt feldolgozóipar;

Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás

85,8-100,5 ezer Ft között

Építőipar

121,4

(4,5%)

100,5-116,5 ezer Ft között

Élelmiszer-, ital-, dohánytermék gyártása;

855,0

(31,4%)

Fafeldolgozás, papírgyártás, kiadói, nyomdai tevék.;

Fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gyártása;

Kereskedelem, javítás; Egészségügyi, szociális ellátás;

Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás

Összesen

1308,1

(48,0%)

Átlag körüli

116,5-134,8 ezer Ft között

Egyéb nemfém ásványi termék gyártása;

908,8

(33,3%)

Gépipar; Szállítás, raktározás, posta és távközlés;

Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás; Oktatás

Összesen

908,8

(33,3%)

Átlag feletti

134,8-153,2 ezer Ft között

Bányászat

6,1

(0,2%)

153,2-171,6 ezer Ft között

Vegyipar; Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellátás;

450,7

(16,5%)

Közigazgatás, védelem, köt. társadalombiztosítás;

171,6 ezer Ft felett

Pénzügyi tevékenység

52,9

(1,9%)

Összesen

509,7

(18,7%)

Forrás: KSH Gyorsjelentések alapján számolva

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem