×

Csődbe jutott önfoglalkoztatók

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 42. számában (2001. július 15.)

 

Várhatóan az ősszel tárgyalja az Országgyűlés a kormány előterjesztését a jogi személyiség nélküli vállalkozások tulajdonosai és egyben dolgozói, köztük az egyéni vállalkozók, valamint a nem munkaviszonyban dolgozó társas vállalkozások tagjai és segítő családtagjai, röviden az önfoglalkoztatók szociális biztonságának megteremtéséről. Jelenleg az a furcsa helyzet áll fenn, hogy míg a kisvállalkozások csődje esetén alkalmazottaik munkanélküli-ellátásban részesülhetnek, a „főnököknek" nincs olyan jövedelmük, amely a megélhetésüket biztosítaná az újrakezdésig. Az előterjesztés több megoldási módot sorakoztat fel, de elsősorban az önkéntes önsegélyző munkanélküli-pénztárak megalakítását javasolja.

 

Az önfoglalkoztatók szociális kiszolgáltatottsága nem új keletű probléma, az elmúlt évtizedben többször sürgették megoldását az érintettek és érdekvédelmi szervezeteik, igazából azonban az utóbbi egy-két évben került a figyelem előterébe. 1999 májusában parlamenti interpelláció, majd törvénymódosító javaslat született a témában, szakértői munkacsoport alakult a kérdés elemzésére, a múlt év májusában pedig az Országgyűlés határozatban kérte fel a kormányt, hogy készítsen tájékoztatót, előterjesztést a számára.

Kiszolgáltatottan

A piaci versenyben megrokkanó, vagy a versenyt más okból feladni kényszerülő kisvállalkozók munkanélküli-ellátásba történő bevonását talán a leghangosabban a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) szorgalmazta. Ennek, mint Antalffy Gábor ügyvezető elnök kifejtette, a többi között a multinacionális cégek példátlan mértékű terjeszkedése, az ezzel összefüggésben megsokasodott kisboltbezárások, csődök, valamint a felemelt minimálbérből adódó közteher-növekedések és azok következményei voltak az okai. Ugyanakkor a láthatáron lévő EU-csatlakozás is lépésre késztette a KISOSZ-t. Az önfoglalkoztató fogalma ugyanis valamennyi uniós tagállamban ismert, vállalkozók azokban az országokban is tönkremehetnek, viszont szinte egyik tagállamban sem maradnak valamilyen védelem nélkül.

Az érdekvédelmi szövetségben korántsem pusztán munkanélküli-segéllyel gondolták megoldani a problémát, hanem komplex program megvalósítását vetették fel. Ez eleve feltételezte az ellátás ideje alatt történő, az új vállalkozás beindításához szükséges átképzést, új szakképesítés megszerzését, majd ezt követően bizonyos újrainduló anyagi támogatást is. A KISOSZ Országos Tanácsa nem tudta viszont egyértelműen meghatározni, hogy a kötelező járulékfizetési, vagy az önkéntes pénztári rendszer lenne-e a jobb megoldás, ezért az év elején kikérték vállalkozóik véleményét.

A válaszolók döntő többsége szerint bármelyikük bármikor kerülhet olyan helyzetbe, hogy munkanélküli-ellátás igénybevételére kényszerül, és kilencven százalékuk élne is ezzel, de az átképzés lehetőségével is. A vállalkozások megszüntetésénél azonban nem kizárólag az anyagi csőd játszhat szerepet, hanem számos más ok, például az önkéntes döntés a vállalkozási profil megváltoztatására. Az önfoglalkoztatók a munkanélküli-ellátás érdekében hajlandóak lennének az ehhez szükséges 3 plusz 1,5 százalékos mértékű munkaadói és munkavállalói járulékok megfizetésére is.

A „kötelező járulékfizetés" vagy az „önkéntes biztosítópénztár" nagy kérdésére a válaszolók kétharmada az előbbi mellett foglalt állást. Ám – tették hozzá – ha a kormányzat mégis az önkéntes pénztári forma mellett döntene, úgy ebben a vállalkozók jelentős állami szerepvállalást várnának el, és a szabályozásban többnyire a jelenlegi munkanélküli-járulék feltételeit fogadnák el. Mindenesetre a KISOSZ a javaslatait eljuttatta a Gazdasági Minisztériumhoz, és azokat figyelembe vették a kormány-előterjesztés összeállításánál.

Eltérnek a statisztikák

Sokan és sokféleképpen vizsgálódtak az utóbbi hónapokban az önfoglalkoztató vállalkozók helyzetéről, számos kérdésre azonban nem könnyű megtalálni a feleletet. Meglehetősen nagy a bizonytalanság például abban, hogy kiket fed ez a fogalom. Az nyilvánvaló, hogy – bár a gondok megoldását a KISOSZ példásan szorgalmazta – korántsem szűkíthető le a kör a kiskereskedőkre, a különböző szolgáltatókra, még ha ők meglehetősen népes és homogén csoportot képviselnek is.

A Kölcsönös Segélyegyleteket Támogató Alapítvány átfogó tanulmányában például – amelyet ugyancsak jól hasznosítottak a kormány-előterjesztés összeállításánál – több definíciót is megad, és az önfoglalkoztatók között említi többek között az egyéni vállalkozó kisiparosokat, az egészségügyi és szociális vállalkozást, az orvosi, klinikai, szakpszichológusi, magán-állatorvosi és gyógyszerészi tevékenységet folytató természetes személyeket, az úgynevezett egészségügyi vállalkozókat is. Ugyancsak ebbe a körbe veszi a betéti társaságok bel- és kültagjait, az ügyvédi irodák, a gépjárművezető-képző, valamint az oktatói munkaközösségek tagjait, az egyéni gazdálkodókat, az őstermelőket és a segítő családtagokat.

Vannak, akik 3-400 ezerre, mások 1,2-1,3 millióra becsülik az önfoglalkoztatók számát. A reális szám azonban valahol a két szélső érték között középen, 5-600 ezer között lehet – mondja Czöndör Gyula, az alapítvány munkatársa, a program vezetője. Hangsúlyozza a feltételes módot, ugyanis ahány statisztika, annyiféle adat található. Az Országos Egészségbiztosító Pénztár 1998-as kimutatásaiban például összesen mintegy 850 ezer olyan vállalkozót tüntet fel, aki az önfoglalkoztató kategóriába sorolható, és ebből 392 ezer az egyéni vállalkozó. Ugyanabból az évből az APEH adóbevallási statisztika viszont már csak 225 ezer egyéni vállalkozóról „tud".

Megszűnő vállalkozások

Az önfoglalkoztatók munkanélküli-ellátása szempontjából azonban ennél nagyobb jelentősége van annak, hogy évente hányan „dobják be a törülközőt". A statisztikák és a becslések – amelyek e tekintetben talán pontosabbak és jobban is használhatók – meglehetősen drámaiak. Az APEH adatai szerint 1996-ban például az egyéni vállalkozásoknak csaknem a negyede szűnt meg, mintegy 14 százalékuk év közben indult, és ennek 3 százaléka néhány hónapon belül abba is hagyta a tevékenységet. 1997-ben majd kétszer annyi egyéni vállalkozás húzta le a rolót, mint amennyi indult, de itt figyelembe kell venni azt is, hogy a társas vállalkozások száma ugyanebben az időszakban folyamatosan emelkedett. Feltehető tehát, hogy sokan gazdasági megfontolásokból csupán formát váltottak.

Mindent összevetve az önfoglalkoztatók 5-7 százaléka megy évente ténylegesen tönkre – vonja le a következtetést a kutató, aki ezek után megadja az önkéntes önsegélyző munkanélküli-pénztár „receptjét" is. Eszerint: egy önfoglalkoztató vállalkozónak – aki, mint a többség, 40 ezer forintos minimálbér után fizet tb-járulékot, és ekkora jövedelem után is adózik -, nyilván legalább ekkora összeg után kellene a pénztárba is befizetnie a körülbelül havi 2 ezer forint tagdíjat. Ahhoz azonban, hogy ennek fejében – miként a munkanélküli a maga ellátási rendszerében – 9 hónapig részesüljön szolgáltatásban, legalább egyéves vállalkozói s legkevesebb kétéves pénztártagi múlttal kellene rendelkeznie. Ilyen feltételek mellett a pénztár biztonságos működése körülbelül 30-40 ezer pénztári tagot feltételez.

Állami segítséggel

Tóth László, a Gazdasági Minisztérium Foglalkoztatásstratégiai Főosztályának vezetője emlékeztet arra, hogy a 90-es évek elején a kormány már felvetette az önkéntes munkanélküli-pénztárak létrehozásának lehetőségét, sőt, 600 millió forintos (!) induló támogatást is felajánlott. A dologból akkor nem lett semmi. Néhány évvel később a pénztártörvény is kinyitotta a kaput az önszerveződés előtt, de míg nyugdíjpénztárak alakultak – fölös számban is -, munkanélküli-pénztár egy sem jött létre. Ma némileg más a helyzet, hiszen lényegesen több a tapasztalat. Közismertté vált például az is, hogy a jómódú nyugatiak körében is általánosak az önkéntes pénztárak, illetve a kiegészítő öngondoskodás különböző formái, s gyakran ott sem csupán ráadásként.

Legkorábban az őszi országgyűlési ülésszakon válhat a lehetőségekből valóság – véli a főosztályvezető. Kétségtelen azonban, hogy az önkéntes pénztárak megalakulásához nagy szükség lenne egy nagyobb összegű induló állami támogatásra. Félő ugyanis, hogy a pénztárba elsősorban a minimálbéres vállalkozók lépnek be, vagy azok, akik úgy érzik, előbb-utóbb be kell szüntetniük a vállalkozásukat, tehát viszonylag hamar rászorulnának a szolgáltatásra.

A szakemberek kiszámolták ugyanis, hogy ha a mintegy félmillió önfoglalkoztató vállalkozó ugyanolyan vagy hasonló arányban válna munkanélkülivé, mint a foglalkoztatottak, akkor – ahogy mondani szokták – nullszaldós lenne a rendszer. A számtani műveletekből azonban az is kiviláglott, hogy a pénztárak megszervezésében és fenntartásában az érintett érdekvédelmi szervezeteknek, így a KISOSZ-nak, illetve az Iposznak is lenne szerepe.

Támogatás a munkahelyteremtéshez
A munkaügyi ellátórendszer évek óta ismer és alkalmaz olyan eszközt, amely a munkahelyteremtés önfoglalkoztatási formáját hivatott segíteni, igaz, ez nem kapcsolódik a vállalkozás sikertelenségéhez, csődjéhez. Ellenkezőleg, annak kiteljesedését hivatott szolgálni, olyannyira, hogy a Munkaerő-piaci Alapból pályázat útján kapható legfeljebb egymilliós támogatás elnyerésének egyik feltétele éppen a meglévő saját erő, amely nem lehet kevesebb, mint a tervezett beruházás, fejlesztés értékének 20 százaléka. A vállalkozónak a visszatérítendő kamatmentes tőketámogatáshoz fel kell még mutatnia fedezetül megfelelő értéket, ingatlant, például egy évre szóló üzleti tervet, azonkívül három hónapos együttműködést az illetékes munkaügyi központtal. Nagy előnye ennek a támogatási formának, hogy időt hagy a projekt eredményes beindulásához, a kölcsön részletekben történő visszafizetését ugyanis a felvételtől számított 13. hónapban kell megkezdeni. A pályázatokat a munkaügyi központok az év elején írják ki, a beadási határidők azonban kéthavonként ismétlődnek, gyakorlatilag tehát folyamatosak. Az önfoglalkoztatók – többnyire kiskereskedők, iparosok, kisgépszerelők – élnek is a lehetőséggel, például csupán a fővárosban évente mintegy 80-100 pályamunkát adnak be, többnyire sikerrel. Az idén május végéig 24-en pályáztak a munkahelyteremtés önfoglalkoztatási formájához elnyerhető támogatásra.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem