×

Munkaerő-piaci szolgáltatások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 36. számában (2001. január 15.)

 

A munkaerő-piaci szolgáltatások fontos szerepet töltenek be a különféle foglalkoztatási problémák megoldásában. Állást keresők és állást kínálók egyaránt könnyen teremthetnek kapcsolatot a tanácsadó, illetve közvetítő vállalkozásokkal.

 

Tavaly október 15-étől hatályos a munkaerő-piaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet, amely kiterjed a megyei (fővárosi) munkaügyi központnak a munkaerő-piaci szolgáltatásokkal és azok támogatásával kapcsolatos tevékenységére, a munkaügyi központ támogatásával munkaerő-piaci szolgáltatást végző természetes személyeknek és szervezeteknek az e szolgáltatással kapcsolatos tevékenységére, valamint azokra a természetes személyekre és szervezetekre, akik igénybe veszik a munkaügyi központ által végzett vagy támogatott munkaerő-piaci szolgáltatást.

Munkaerő-piaci és foglalkozási információ

Az információnyújtás – amely történhet önállóan vagy tanácsadás, állásbörze, továbbá munkaközvetítés keretében – elősegítheti az elhelyezkedést és az üres álláshelyek betöltését. Az információs szolgáltatás kiterjed a foglalkozásokra, a térségben elérhető képzésekre, a régió, a megye, valamint a kistérség munkaerő-piaci helyzetére, a munkaerő-kereslet és -kínálat helyi jellemzőire vonatkozó tudnivalókra, a foglalkoztatást elősegítő támogatásokra és a munkanélküli-ellátásokra vonatkozó lehetőségekre, továbbá a foglalkoztatással összefüggő jogszabályokkal kapcsolatos tájékoztatásra és az azokról szóló ismertetőkre.

Tanácsadás

A munka-, pálya-, álláskeresési, rehabilitációs, helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás magában foglalja a tanácsadó tevékenységhez, valamint a munkaerő-piaci képzéshez kapcsolódó pszichológiai tanácsadást is. A tanácsadás formája lehet egyéni tanácsadói beszélgetés, csoportos tanácsadás, strukturált csoportfoglalkozás, érdeklődés-, érték-, képesség-, valamint személyiségvizsgálat, a pályaismeret bővítése.

Munkatanácsadás

A munkatanácsadás arra irányul, hogy feltárja az azt igénybe vevő személy elhelyezkedését akadályozó körülményeket, valamint kidolgozza az azok megszüntetésére, a sikeres elhelyezkedés megvalósítására irányuló tervet.

Pályatanácsadás

A pályatanácsadás célja, hogy elősegítse az azt igénybe vevő személy pályaválasztásának, pályamódosításának, érdeklődésének, képességének, személyiségének és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő pályaterv kialakítását.

A pályatanácsadásnak ennek megfelelően két formája van: a pályaválasztási, illetve a pályamódosítási tanácsadás. A pályaválasztási tanácsadás segítséget nyújt a pályaválasztási döntéshez, illetve a pályaválasztáshoz, valamint a munkaerő-piaci keresletnek megfelelő képzési lehetőség kiválasztásához. A pályamódosítási tanácsadás ehhez képest új képzési irány vagy foglalkozás megtalálásához ad segítséget az olyan személy számára, akinek a szakmai képzettsége nem felel meg a személyiségének, a képességének, valamint a munkaerő-piaci keresletnek.

Álláskeresési tanácsadás

Az álláskeresési tanácsadás az olyan emberek elhelyezkedését segíti elő, akik munkát akarnak vállalni, de nem rendelkeznek az álláskereséshez szükséges ismeretekkel. Mindez történhet egyéni álláskeresési tanácsadás, álláskeresési technikák oktatása vagy álláskereső klub keretében.

Rehabilitációs tanácsadás

A rehabilitációs tanácsadás elősegíti a foglalkozási rehabilitáció irányának meghatározását olyan megváltozott munkaképességű személyek számára, akik nem közvetíthetők ki a képzettségi szintjüknek megfelelő munkakörbe.

Pszichológiai tanácsadás

A munka-, a pálya-, az álláskeresési és a rehabilitációs tanácsadáshoz, továbbá a munkaerő-piaci képzéshez kapcsolódóan – amennyiben arra a szolgáltatás céljának elérése érdekében szükség van – a szolgáltatást igénybe vevő személy pszichológiai tanácsadásban is részesülhet, amely segít feltárni a munkanélküliek számára az életvezetésből, a személyiségproblémákból eredő, elhelyezkedést akadályozó körülményeket.

Helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás

A helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás szakmai, módszertani segítségnyújtással járul hozzá a térség foglalkoztatási helyzetének javításához, a gazdasági élet résztvevői közötti együttműködés kialakulásához, a foglalkoztatási feszültségek kezeléséhez, a vállalkozási tevékenység élénküléséhez, továbbá új munkahelyek teremtéséhez. E cél érdekében magában foglalja:

  • a térségben a munkaadók gazdasági- foglalkoztatási helyzetének nyomon követését, a csoportos létszámcsökkentések, a foglalkoztatási feszültségek kialakulásának megelőzése érdekében történő információnyújtást, tanácsadást,
  • programok kezdeményezését a csoportos létszámcsökkentéssel érintett munkavállalók újbóli elhelyezkedésének, a térségben tapasztalható foglalkoztatási feszültségek enyhítésének, a térség gazdasági-foglalkoztatási szerkezet váltásának elősegítése érdekében, közreműködést az ilyen programok kidolgozásában és megvalósításában,
  • kapcsolattartást a térség gazdasági életében részt vevő munkaadókkal, a térség helyi önkormányzataival, a térségben működő más szervezetekkel, közreműködésük elősegítését a gazdasági szerkezet átalakítását, a foglalkoztatási helyzet javítását célzó programokban, továbbá
  • a munkaerő-piaci információkkal való közreműködést a térségben működő területfejlesztési tanácsok döntéseinek előkészítésében, az e testületek által indított programokhoz való csatlakozást.
Fogalmak
Állást kínáló: minden olyan foglalkoztató, aki munkaerőigényét bejelentette és a közvetítést kéri.

Foglalkoztató: akinek valamely természetes személy foglalkoztatásra irányuló jogviszony alapján végez munkát.

Foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya természetes személy által ellenérték fejében végzett munka.

Állásbörze: az állást keresők és az állást kínálók személyes információcseréjét közvetlen formában elősegítő rendezvény.

Közhasznú szervezet: a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében meghatározott szervezet.

Munkaerőigény: a foglalkoztatónál olyan tevékenység jövőbeni ellátására felmerült igény, amelyben a munkavégzés foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében történik.

Munkaközvetítés

A munkaügyi központ kirendeltsége együttműködik a munkanélküliként nyilvántartott és a közvetítést kérő személyekkel, valamint az álláskínálókkal. A munkaközvetítés egyéni közvetítés és csoportos közvetítés formában valósulhat meg.

A munkaközvetítés keretében a kirendeltség dolgozója személyes beszélgetés során feltárja az álláskereső előtt a foglalkoztatással kapcsolatos, valamint az azt akadályozó körülményeket (iskolai végzettség, szakképzettség, korábban betöltött munkakörök, szakmai gyakorlat, lakóhely, tartózkodási hely, munkaképesség), továbbá tájékoztatja őt a számára megfelelő munkalehetőségek fő jellemzőiről, így különösen a foglalkoztatás helyéről, idejéről, a munkarendről, továbbá a kereseti lehetőségről. Amennyiben a foglalkoztatás valami miatt akadályba ütközik, úgy a kirendeltség azt tanácsolja, hogy a munkanélküli megfelelő munkaerő-piaci szolgáltatást vegyen igénybe.

A kirendeltség kapcsolatot tart azokkal az álláskínálókkal, akik foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztatnak, vagy foglalkoztatni kívánnak valakit, s elősegíti az álláskeresők és az álláskínálók találkozását annak érdekében, hogy közöttük foglalkoztatásra irányuló jogviszony jöjjön létre.

A kirendeltség a munkaközvetítés során arra törekszik, hogy az álláskereső számára feltárja a szakképzettségének, szakmai gyakorlatának s egyéb körülményeinek megfelelő foglalkoztatási lehetőségeket, s hogy az álláskínálók számára a munkaerőigénynek megfelelő álláskeresőket válasszon ki s közvetítsen.

Közvetítés álláskeresőknek

A kirendeltség csak az olyan álláskereső részére végez munkaközvetítést, aki rendelkezik a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel, és kapcsolatot tart a kirendeltséggel, vagyis mérlegeli a számára javasolt foglalkoztatási lehetőséget, és ennek eredményéről tájékoztatja a kirendeltséget, s a kirendeltség által meghatározott időpontban, de legalább háromhavonta jelentkezik a kirendeltségnél.

Tilos olyan személyt kiközvetíteni, aki – az erre vonatkozó jogszabály szerint – nem foglalkoztatható munkaviszonyban, valamint munkaviszonyon kívüli munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban. Ugyancsak tilalom alá esik a nem létező állásba való kiközvetítés. Nem lehet kiközvetíteni a munkanélkülit olyan munkaadóhoz, ahol munkaközvetítés tárgyát képező tevékenységet is érintő sztrájk van, vagy ahol a foglalkoztatási feltételek nyilvánvalóan hiányoznak. Nem lehet olyan munkaerőigényre közvetíteni, amely jogszabálysértő feltételeket tartalmaz.

A foglalkoztató álláskereső közvetítését kérheti az olyan foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban ellátandó tevékenység ellátására, amelyre nem áll fenn bejelentési kötelezettség.

Személyi feltételek
A munkaügyi szervezet által támogatott szolgáltatást végző személynek a következő feltételekkel kell rendelkeznie:

1. munkaerő-piaci és foglalkozási információk, valamint helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás esetén bármely felsőfokú végzettség, munkaerő-piaci információnyújtásnál e területen szerzett két év szakmai gyakorlat;

2. munka-, pálya-, rehabilitációs tanácsadás esetén

  • munkavállalási tanácsadó végzettség, vagy
  • szociálpedagógiai végzettség, vagy
  • szociális munkás végzettség, vagy
  • munka- és pályatanácsadó végzettség, vagy
  • felsőoktatási diáktanácsadó posztgraduális végzettség, vagy
  • felsőfokú mentálhigiénés végzettség, vagy
  • pályaorientációs tanár, vagy
  • pszichológus végzettség, vagy
  • munka- és pályatanácsadó szakpszichológus végzettség, vagy
  • szervezet és munka szakpszichológiai végzettség;

3. pszichológiai tanácsadás esetén

  • pszichológus végzettség, vagy
  • munka- és pályatanácsadó szakpszichológus végzettség, vagy
  • szervezet és munka szakpszichológiai végzettség;

4. álláskeresési tanácsadás esetén felsőfokú humán végzettség.

A munkaerőigény bejelentése

A munkaadó köteles bejelenteni az olyan be nem töltött álláshelyet, ahol munkaviszonyban történik a foglalkoztatás. A külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 8/1999. (XI. 10.) SZCSM rendeletben meghatározott körben a bejelentés az olyan álláshelyre is kiterjed, amelyben a munkavégzés egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban történik.

A munkaerőigényt a 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet 2. számú melléklete szerinti bejelentőlapon vagy azzal azonos adattartalmú okiraton kell bejelenteni annál a kirendeltségnél, amelynek területén a foglalkoztatás történik. Ha azonban a munka természetéből adódóan a munkavégzés több kirendeltség területére terjedhet ki, a munkavégzés megkezdése szerinti kirendeltségnél, ha pedig a munkaerő foglalkoztatása a foglalkoztató több – különböző kirendeltség területén lévő – telephelyén történik, a foglalkoztató székhelye szerinti kirendeltségnél kell bejelenteni a munkaerőigényt.

Az első bejelentéskor a foglalkoztatónak – a rendelet 1. számú melléklete szerinti adatlapon – a székhelye (telephelye) szerint illetékes kirendeltséggel közölnie kell az alapadatait, a székhelyhez kapcsolódó adatait, valamint a telephely adatait. Ezt követően ezekről csak akkor kell tájékoztatást adnia, ha azokban változás történik.

Meddig érvényes a munkaerőigény?

A munkaerőigény a bejelentés napjától számított legfeljebb 60 napig érvényes. Az érvényesség azonban a lejárat előtt meghosszabbítható.

Közvetítés foglalkoztatónak

A kirendeltség – kérelemre – annak a foglalkoztatónak végez közvetítést, amely jogszerű formában és tartalommal bejelentette munkaerőigényét, továbbá vállalja, hogy fogadja a rendelet 3. számú mellékletében meghatározott, a kirendeltség által kiállított közvetítő lappal megjelenő személyeket, és a közvetítő lapon igazolja a közvetítés eredményét, valamint fogadja a kirendeltség képviselőjét, s tájékoztatja őt a foglalkoztatás körülményeiről.

A kirendeltség az állást kínálótól tájékoztatást kérhet a tevékenységére és működésére vonatkozó adatokról – így kérheti különösen az alapító okirat, a bejegyzésre vonatkozó okirat csatolását, a foglalkoztató adószámának bejelentését. A kirendeltségnek jogában áll más hatóságot megkeresni az említett adatok megszerzése végett.

A munkaerőigény területi hatálya

A foglalkoztató a munkaerőigényben leírt álláshelyre kérheti a közvetítést akár a munkaerőigény bejelentésével érintett kirendeltség illetékessége alá tartozó településekről, akár a munkavégzés helyének vonzáskörzetébe tartozó településekről, akár bármely településről, illetőleg az ország egész területéről. A munkavégzés helyének vonzáskörzetébe ebből a szempontból azok a települések tartoznak, amelyekről a foglalkoztatás helye tömegközlekedési eszközzel könnyen elérhető. A kirendeltség a település szerint illetékes kirendeltséghez továbbítja a munkaerőigényt.

Hirdetés

Ha a munkaerőigényben közölt álláshely – a foglalkoztató nyilatkozata alapján – hirdethető, a kirendeltség az azzal kapcsolatos valamennyi adatot (például a foglalkoztató neve, címe, telefonszáma, az álláshelyről tájékoztatást adó személy neve, az ellátandó munkakör, tevékenység megjelölése, a várható kereset, az alkalmazási feltételek) nyilvánosságra hozhatja.

Amennyiben azonban a foglalkoztató úgy nyilatkozott, hogy a munkaerőigényben megjelölt álláshely nem hirdethető, és arra a foglalkoztató közvetítést sem kér, az álláshely adatai nem hozhatók nyilvánosságra.

Abban az esetben, ha a foglalkoztató a munkaerőigényben szereplő, de nem hirdethető álláshelyre kér közvetítést, az álláshellyel kapcsolatos munkakör megnevezése, az ahhoz szükséges szakképzettség, a várható kereset nyilvánosságra hozható. Egyéb adatok csak a kirendeltség által kiválasztott s a munkaerőigénynek megfelelő személlyel közölhetők.

Létszám-, idő- és költségnormák
Álláskereső klub

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a támogatott biztosítja:

  • négy hétre számolva 500 ezer Ft összköltség (ideértve a következő költségeket: legalább tíz telefon/fő/nap, fénymásolás, újság, telefonkönyv, postaköltség, kiosztandó tájékoztatók, irodaszer, számítógép-használat),
  • két fő klubvezető, 1 fő asszisztens,
  • klublétszám: 12-18 fő,
  • három hétig tartó klub + egy hét előkészület és zárás költsége egy fő munkanélküli személyre (15 fővel) 33 ezer Ft (számított óradíj: 1190 Ft/óra egy főre).

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a munkaügyi központ biztosítja:

  • négy hétre számított összes bruttó bérköltség (járulékokkal) 393 ezer Ft bér három főre,
  • három hétig tartó klub + egy hét előkészület és zárás költsége egy fő munkanélküli személyre (15 fővel) 26 ezer Ft (számított óradíj: 936 Ft/óra egy főre).

Éves szinten egy álláskereső klubban 120-150 fő ügyféllel lehet számolni. Ehhez a toborzás folyamatában a munkaügyi központ ügyintézői 1200-1500 fő ügyféllel találkoznak.

Munka-, pályaválasztási tanácsadás

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a támogatott biztosítja:

  • összköltség: 2855 ezer Ft,
  • éves ügyfélkör: 500-600 fő/tanácsadó (egyéni és csoportos tanácsadás együtt),
  • egy ügyfélre jutó összköltség: 5190 Ft/fő.

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a munkaügyi központ biztosítja:

  • éves bruttó bérköltség (járulékkal) 2000 ezer Ft,
  • egy ügyfélre jutó bérköltség: 3640 Ft/fő (kb. 8000 Ft/nap, 1000 Ft/óra).

Pszichológiai tanácsadás

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a támogatásban részesülő biztosítja:

  • összköltség: 2700 ezer Ft,
  • éves ügyfélkör: 500 fő/pszichológus,
  • a pszichológusi tevékenység sajátossága: egy ügyfélre 1-6 órát kell fordítani (feltáró beszélgetés egy óra, pszichodiagnosztikai vizsgálatok három óra, tesztek kiértékelése egy óra, a vizsgálati eredmények megbeszélése, pszichológiai tanácsadás egy óra).

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a munkaügyi központ biztosítja:

  • éves bruttó bérköltség (járulékokkal) 2000 ezer Ft,
  • egy tanácskérőre jutó bérköltség 4 ezer Ft (kb. 1000-1100 Ft/óra).

Rehabilitációs tanácsadás

Ha a szolgáltatás tárgyi feltételeit a támogatásban részesülő biztosítja:

  • éves tanácsadási esetszám: 500-600 fő/tanácsadó,
  • egy tanácsadási esetre jutó összköltség: 5190 Ft/fő.

Ha a szolgáltatás nyújtásának tárgyi feltételeit a munkaügyi központ biztosítja:

  • éves bruttó bérköltség (járulékkal) 2000 ezer Ft,
  • egy tanácsadási esetre jutó bérköltség: 3640 Ft/fő (kb. 8000 Ft/nap, 1000 Ft/óra).

Támogatás munkaerő-piaci szolgáltatást végzők részére

A munkaügyi központ központi szervezeti egysége pályázat alapján támogatást nyújthat annak a közhasznú szervezetnek, amely az elmaradott térségekben vagy a munkaerőpiacon hátrányos helyzetben lévő rétegek számára térítésmentesen nyújt munkaerő-piaci és foglalkozási információt. Ugyancsak támogatást kaphat, aki munka-, pálya-, álláskeresési, rehabilitációs és pszichológiai tanácsadást nyújt azoknak a munkanélkülieknek, akiknek a munkaügyi központ e szolgáltatások igénybevételét felajánlotta, vagy helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadást végez.

A támogatások feltétele, hogy a támogatást kérő a pályázat benyújtását megelőzően legalább egy évig folytassa azt a szolgáltatási tevékenységet, amelynek támogatására a pályázatot benyújtotta, s vállalja, hogy a pályázati felhívásban meghatározott dologi feltételeket a támogatott szolgáltatás teljes időtartama alatt biztosítja. A támogatást kérőnek vállalnia kell továbbá, hogy rendeltetésszerűen használja fel a szolgáltatással kapcsolatban tudomására jutott adatokat. A munkaügyi központ által támogatott szolgáltatást nyújtó személyeknek meg kell felelniük a rendelet 4. számú mellékletében meghatározott feltételeknek is.

A támogatás további feltétele, hogy a támogatott szolgáltatást igénybe vevő személyeket a munkaügyi központtal kötött megállapodásban rögzített azonosításra alkalmas módon nyilvántartsa. Magánszemély csak akkor kaphat támogatást, ha a támogatni kért szolgáltatási tevékenységre jogosító vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik.

A közhasznú szervezetnek nem minősülő vállalkozás részére csak akkor állapítható meg a támogatás, ha a támogatni kívánt szolgáltatással a munkaügyi központ is foglalkozik, és a munkaügyi központ rendelkezik a támogatott szolgáltatás szakmai ellenőrzésének személyi feltételeivel, továbbá a támogatni kívánt szolgáltatási tevékenységet – a munkaügyi központ alkalmazásában, valamint a munkaügyi központ támogatásával – végző személyek száma a megyében nem haladja meg a rendelet 6. számú mellékletében meghatározott létszámnormákat. (Ez utóbbi követelmény nem érvényesül a helyi [térségi] foglalkoztatási tanácsadásnál.)

Az egyes szolgáltatási tevékenységet ellátó személyekre ajánlott megyei létszámnorma a következő:

  • munka-, pálya-, rehabilitációs tanácsadás esetén 30 ezer fő lakosra legfeljebb két tanácsadó,
  • pszichológiai tanácsadás esetén 125 ezer fő lakosra egy fő pszichológus,
  • álláskeresési tanácsadás esetén 30-100 ezer fő lakosságszámú településen egy álláskereső klub (két fő álláskeresőklub-vezető, egy fő asszisztens), 100-500 ezer fő lakosságszámú településen két álláskereső klub (klubonként két fő álláskeresőklub-vezető, egy fő asszisztens), 500 ezer fő feletti lakosságszámú településen három álláskereső klub (klubonként két fő álláskeresőklub-vezető, egy fő asszisztens), 10-30 ezer fő lakosságszámú településen álláskeresési technikák oktatása (egy fő).

Pályázati felhívás

A támogatásokra meghirdetett pályázati felhívásnak tartalmaznia kell a pályázat kiírásának célját, a pályázaton történő részvétel feltételeit, a támogatott szolgáltatás dologi feltételeit, a pályázat keretében nyújtható támogatás forrását, mértékét, a pályázat tartalmára vonatkozó előírásokat és az esetleges szükséges mellékleteket, továbbá a pályázat benyújtásának helyét és határidejét, a pályázatot elbíráló szerv megnevezését, valamint a pályázat elbírálásának határidejét.

A támogatás időtartama, összege

A támogatás vissza nem térítendő formában legfeljebb 3 évre adható. A támogatásról szóló államigazgatási határozatban meghatározzák azt a szolgáltatást, amelyhez a kirendeltség támogatást nyújt, továbbá a támogatás mértékét, a folyósítás időtartamát, az elszámolás módját, valamint a támogatás visszakövetelésének részletes feltételeit. A nem közhasznú szervezetnek adott támogatás összegét a munka-, pálya-, álláskeresési, rehabilitációs és pszichológiai tanácsadás esetében a rendelet 5. számú mellékletében meghatározott létszám-, idő- és költségnormák alapján számítják ki. Az említett szolgáltatások esetében a támogatott szervezet a támogatás 20 százalékára a munkaügyi központtal kötött megállapodásban meghatározott eredmény teljesítésekor jogosult. A támogatásban részesülő személy az általa végzett szolgáltatási tevékenységről tájékoztatja a munkaügyi központ központi szervezeti egységét az általuk kötött megállapodásban meghatározott módon.

Megállapodás

A támogatás folyósításának további feltételeiről a munkaügyi központ és a támogatást kérő állapodik meg. A munkaügyi központ a támogatást kérő számára nem adhat át általa nyilvántartott személyes adatot, valamint nem hirdethető álláshelyre vonatkozó munkaerőigényt.

Keresetpótló juttatás
A munkanélküli részére – egy naptári évben legfeljebb 90 napra – keresetpótló juttatás állapítható meg a kirendeltség által felajánlott csoportos foglalkozáson (álláskereső klub) való részvétel, valamint az intenzív álláskeresést elősegítő szolgáltatás igénybevételének időtartamára, ha a szolgáltatás időtartama, álláskereső klub esetében eléri legalább a 15 napot, az intenzív álláskeresést elősegítő szolgáltatás esetében legalább az 5 napot. A támogatás csak a munkaügyi központ által végzett, vagy az olyan szolgáltatás időtartamára jár, amelyhez a munkaügyi központ támogatást állapított meg.

A keresetpótló juttatás összege a munkanélküli-járadéknak a keresetpótló juttatás iránti kérelem benyújtása időpontjában érvényes alsó határa. Pályakezdő munkanélküli részére az így meghatározott összeg 20-40 százaléka állapítható meg.

A keresetpótló juttatást a szolgáltatás igénybevételének igazolását követően folyósítják. A juttatás megállapításáról szóló államigazgatási határozat tartalmazza a folyósítást megalapozó szolgáltatás megnevezését, a szolgáltatást végző szerv megjelölését, a keresetpótló juttatás összegét, valamint folyósításának feltételeit, időtartamát, továbbá a jogalap nélkül felvett támogatás visszafizetésének feltételeit.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem