A munkaerő-kölcsönzés (amit időnként – tévesen – munkaerőlízingnek is neveznek) olyan rugalmas munkaerő-piaci eszköz, amely ideális megoldás lehet a cégek, vállalkozások számára az átmeneti problémák kezeléséhez, a termelés feltételeihez való igazodáshoz, a piac hektikus ingadozásából, a szezonalitásból adódó változások áthidalásához.
Mint olyan sok más minden, 1989-1990 fordulóján Magyarországon a munkaerőpiac is alapvető változásokon ment keresztül. Emlékezzünk az akkori helyzetre: az addig teljesen ismeretlen munkanélküliség sokkoló hatása, különösen annak mértéke, rohamos növekedése, a nagy állami vállalatok szétesése, az addig biztosnak tűnő munkahelyek drasztikus megszűnése, a gazdaság összeomlása, az infláció jelentős emelkedése stb. teljesen új, szokatlan helyzetet teremtett a munkaerőpiacon is.
A cégek olyan új foglalkoztatási formákat kerestek, amelyek a nehéz, átmeneti időben nagyobb biztonságot adhattak képlékeny piaci helyzetük átvészeléséhez. Ilyen rugalmas eszközt kínáltak a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó cégek.
1989 végéig – az akkor érvényben lévő jogszabályok miatt – üzleti alapon nem igazán volt érdemes munkaerő-kölcsönző céget létrehozni. Igaz ugyan, hogy a szabályozás ismerte a kirendelés" fogalmát (ez bizonyos mértékig hasonlított a kölcsönzésre, hiszen gyakran előfordult például, hogy a mezőgazdasági termelőszövetkezet átirányította a helyi konzervgyárba a téli időszakra fölöslegessé" váló munkatársait, s így két legyet ütöttek egy csapásra: nem lógatták a lábukat a dolgozók, a gyár pedig folyamatosan tudott termelni, nem kellett munkaerő után szaladgálnia), de ez üzleti alapon azért nem működhetett, mert az akkori rendelkezések szerint a kirendelő vállalat a bérköltségnél csak alig néhány százalékkal nagyobb díjat érvényesíthetett az igénybevevővel szemben, ez pedig túlságosan alacsony árrés volt ahhoz, hogy érdemes legyen ezzel foglalkozni. A jogszabályi változás ezt a korlátozást eltörölte, így szabaddá vált az út a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások előtt.
Nem véletlenül először a nemzetközi cégek jelentek meg a piacon, hiszen nekik volt több évtizedes, széles körű tapasztalatuk a szakma országos bevezetéséről. A szolgáltatás beindítása meglehetősen tőkeerős vállalkozásokat feltételezett, hiszen egy addig nálunk teljesen ismeretlen, új szakmát kellett bevezetni, ami a szolgáltatáshoz képest jelentős beruházást (megfelelő színvonalú iroda, berendezés, külföldön jól kiképzett személyzet) s óriási reklámköltséget igényelt. Az sem mellékes, hogy a potenciális megrendelők eleinte elsősorban a multik voltak, akiknek ez a szolgáltatás otthon már évek óta a megszokott eszköztárukban szerepelt.
Az elmúlt tíz évben nagyon sok cég alakult már tisztán magyar tulajdonban is ezen a területen. Pontos számukat valószínűleg senki nem tudja megmondani, hiszen ezt a tevékenységet közel kétezer cég felvette a tevékenységi körébe (többnyire valamilyen más munkaerő-piaci tevékenységgel, például közvetítéssel, oktatással együtt). Kizárólag munkaerő-kölcsönzéssel senki, elsősorban munkaerő-kölcsönzéssel, talán ha tíz vállalkozás foglalkozik, ezeknek a többsége a fővárosban, mivel a kereslet túlnyomó része is itt jelenik meg.
A munkaerő-kölcsönzés fogalma
A munkaerő-kölcsönzés gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szolgáltatást nyújtó cég határozott időre munkavégzés céljából kölcsönadja az alkalmazottját a megbízónak. A megbízó dolga csupán annyi, hogy ellássa feladattal a kölcsönkapott dolgozót, közvetlenül ellenőrizze a napi munkavégzést. Minthogy nem a saját alkalmazottjáról van szó, a munkaadói jogokat és kötelezettséget nem ő, hanem a kölcsönzőcég gyakorolja. Ebben a háromszögben tulajdonképpen kizárólag a kölcsönző cég jelenti a munkát végző és a megbízó közötti jogi kapcsolatot, aki kétfelé köt szerződést.
Természetesen a szolgáltatást igénybe vevő számára ez pénzbe kerül, amely fedezni hivatott a szolgáltatócég által a munkavállalónak kifizetett munkabérrel kapcsolatos összes költséget, valamint megfelelő hasznot is biztosít.
Milyen esetekben érdemes kölcsönvenni munkaerőt?
Minden cég életében előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor valamilyen oknál fogva nem akar, vagy nem tud újabb alkalmazottakat felvenni, azonban a folyamatos munkavégzés érdekében mégis találnia kell olyan megoldást, amely zökkenőmentessé teheti ezt az átmeneti időszakot. Ennek ideális formája lehet a munkaerő-kölcsönzés. Alábbiakban, a gyakorlatban leggyakrabban előforduló esetek ismertetésével világítjuk meg, mire is jó ez a szolgáltatás.
Helyettesítés
A bármilyen ok miatt távol lévő kollégákat is kell, s lehet pótolni bizonyos feladatok elvégzése idejére. Nem állhat meg az élet a cégnél csak azért, mert nyaralni ment a titkárnő, lábát törte a könyvelő, továbbképzésen van a bérszámfejtő, vagy nősül a targoncás. Néhány napos, hetes, esetleg hónapos távollét helyettesítése sok esetben már nem oldható meg belső átszervezéssel, mindenképpen szükség lehet egy időszakos munkatársra.
Természetesen megoldás lehet határozott idejű szerződéssel alkalmazni valakit, de azért ez nem is olyan egyszerű. Ha nincsen olyan adatbázisunk, ahonnan könnyen, gyorsan előbányászhatunk nálunk már korábban jelentkezett dolgozót, nincsen az ismeretségi körben olyan munkavállaló, akiben szakmailag és emberileg is megbízunk, nincsen gyakorlatunk vagy tapasztalatunk hirdetések megjelentetésében, s időnk sincs az ilyesmire, s híján vagyunk az ehhez szükséges kapcsolatrendszernek is, úgy egyszerűbb és gyorsabb, ha egy erre specializálódott szolgáltatócéghez fordulunk segítségért, ugyanis ezek a cégek nyilvántartásból dolgoznak, így hamar találhatnak megfelelő munkatársat, az igényünk szerint. A náluk jelentkezők, nyilvántartottak számára az sem jelent problémát, hogy csak átmeneti időre lesz munkájuk, hiszen erről a lehetőségről a kölcsönzőcég előzetes ismertetése révén már tudomást szereztek.
Konkrét feladat elvégzése
Előfordulhat, hogy egy előre nem várt megrendelés teljesítéséhez bővíteni kellene cégünk létszámát, azonban – mivel a termelés felfutása csak átmeneti időre tűnik valószínűnek – fölösleges lenne végleg elköteleznünk magunkat, nem beszélve a szerződések későbbi felbontásával járó kellemetlenségekről. Gyakori eset, hogy az év végi könyvelési többletfeladatok elvégzéséhez, a mérleg előkészítéséhez számviteli munkatársakat kölcsönöznek. Ugyanígy jellemző a szezonális ingadozással termelő vállalkozásoknál (például az élelmiszer-ipari, konzervipari cégeknél) az aránylag magas, ám változó létszámigényhez való ilyen alkalmazkodás, főleg a nem túl nagy szakmai ismereteket követelő betanított munkák esetében.
Rugalmas létszámgazdálkodás
Az utóbbi néhány évben egyre több olyan céggel találkozunk, ahol ismét nagyon fontos lett annak figyelembevétele, hogy a munkabérköltségek sorában mekkora összeg szerepel. Egyszerűbben fogalmazva: a kölcsönzést olyan eszköznek tekintik, amely kiválóan alkalmas a bérköltségek megfelelő keretek között tartására.
A tapasztalat szerint elsősorban olyan cégeknél fordul ez elő, ahol valamilyen létszám-gazdálkodási megfontolásból (például létszámstop) ilyen módon rugalmasan lehet kezelni a létszámra vonatkozó belső előírásokat, anélkül oldva meg a változó feladatokat, hogy bővíteni kellene az alkalmazottak számát.
Elképzelhető az is, hogy valamiért (például be nem jegyzett képviseleti iroda) a megbízó cég nem léphet fel munkaadóként, mégis szüksége van munkatársakra – ezt csak egy kölcsönzőcégen keresztül teheti meg.
Sok esetben bizonyos részfeladatok elvégzéséhez, az alaptevékenységhez nem szorosan kötődő területek működtetéséhez is praktikus egy külsős szolgáltatócéget igénybe venni (adatrögzítés, recepció üzemeltetése, takarítás, karbantartás stb.). Ez a fajta kölcsönzés akár évekig is tarthat, tehát jelentős tartalékot képezhet a törzsállományunkkal szemben azoknak a száma, akik olyan módon végeznek nálunk folyamatosan munkát, hogy nem terhelik a létszámkeretet.
Sokszor (főleg a kisebb létszámú cégeknél) a megbízó cégnél nincsen szükség munkaügyi területen jártas, bér-, tb-, adózási feladatokkal megbízott saját munkatársra, a kölcsönzőcég azonban mint külső személyzeti osztály is képes az összes ezzel összefüggő feladat ellátására.
A próbaidő helyettesítése
Előfordulhat, hogy mielőtt meghoznánk a végső döntésünket a dolgozó alkalmazásáról, szeretnénk futni még egy kört", valamilyen módon kitolni a személyi kérdésekről hozandó döntés határidejét. Ennek egyik módja lehet a néhány hónapos kölcsönzés, amellyel akár – teljesen legálisan – meghosszabbíthatjuk a próbaidőt is, hiszen a kölcsönzési idő után alkalmazott munkatársunk csak ekkor kerül velünk munkaviszonyba, innentől számít a törvényes, legfeljebb 90 napos próbaidő. A kölcsönzés időtartama ezzel szemben nincs korlátozva, akár évekig is tarthat.
Persze a cégek többsége a próbaidő jellegű kölcsönzést csak 1-2 hónapig igényli, általában ennyi idő elég ahhoz, hogy felmérhessük leendő kollégánk tudását, beilleszkedési képességét. Ugyanilyen jellegű kölcsönzés történhet abban az esetben is, ha cégünk olyan változás, piaci versenyhelyzet, átalakulás előtt áll, amely kimenetele bizonytalan, nehezen vagy egyáltalán nem tervezhető.
A kölcsönzés előnyei
Gyorsaság
Mivel a munkaerő-kölcsönző cégek szinte kizárólag naprakész adatbankból dolgoznak, a megbízások teljesítése rendkívül gyors lehet. A megkeresésre való konkrét reagálás napokon, sőt ideális esetben akár órákon belül megtörténhet. Így jelentős időt takaríthatunk meg (elég, ha arra gondolunk, hogy nem kell akár hetekig, hónapokig válogatnunk a hirdetésünkre jelentkezők között, s ezzel rengeteg időt, energiát, pazarolnunk olyan feladat elvégzésére, amire vannak megfelelő, nagyobb szakmai tudással, tapasztalattal rendelkező vállalkozások).
A munkaerő-kölcsönzők rugalmasan tudnak alkalmazkodni a változó igényekhez, hiszen általában elég őket telefonon vagy faxon, e-mailen megkeresni, jelezni a feladat elvégzéséhez szükséges szempontokat, amennyiben rendelkeznek adatbázisukban a megfelelő jelölttel, már irányítják is a megbízóhoz.
Csökkenthető a papírmunka
Mivel a kikölcsönzött munkatárs a kölcsönzőcég alkalmazottja, az összes, a munkaviszony létesítésével, fenntartásával, megszüntetésével való adminisztrációs feladatot is átvállalják, tehát jelentősen csökkenthető a papírmunka.
Garancia a dolgozóért
A magára valamit is adó kölcsönzőcég garanciát vállal a kölcsönzés idejére az általa kikölcsönzött munkatársért. Ez természetes is, mivel a saját alkalmazottjáról van szó, aki őt képviseli a megbízónál, a dolgozónak semmilyen jogi kapcsolata nincsen a megbízóval. Azért, hogy ez a felelősségvállalás valós legyen, a kölcsönzőcég arra törekszik, hogy minőségi szolgáltatást nyújtson, hogy a megbízás ne csak egyszeri alkalomra szóljon, hanem rendszeres kapcsolatot építsen ki a partnereivel.
Költségkímélés
Mivel minden a gyorsaságon alapszik, nem meglepő, hogy kölcsönzéskor megtakarítható a hirdetésre szánt költség is (vagy azonnal tud segíteni a szolgáltató, vagy várhatóan rövidesen lesz alkalmas jelentkező a rendszeresen megjelenő hirdetéseire).
Diszkréció
Ha nem akarjuk a saját nevünkön meghirdetni az álláslehetőséget, mert nem kívánjuk így a versenytársaink tudomására hozni, hogy személyzeti problémáink vannak, a kölcsönzőcég a jól kiépített sajtókapcsolatai révén feladott hirdetéseivel diszkréten tud számunkra megfelelő munkatársat találni.
Hogyan válasszunk munkaerő-kölcsönző céget?
A kölcsönzésnél is sok múlik azon, melyik kölcsönzőcéghez sikerül eljuttatnunk megbízásunkat. Sajnos ebben a szakmában is előfordulnak olyan vállalkozások", amelyek egyetlen célja a gyors pénzszerzés, ezzel lejáratva a piacon stabilan jelen lévő, esetleg több éve sok-sok energiát, időt, pénzt a szakma jó hírnevébe fektető, megbízható cégeket. A szolgáltató kiválasztásához néhány tanács:
Csak olyanban bízzunk meg, amelyik rendelkezik a területileg illetékes munkaügyi központ által kiadott határozattal (engedéllyel), amely igazolja, hogy az adott cég megfelel a magán-munkaközvetítőkre vonatkozó, meglehetősen szigorú előírásoknak, s nyilvántartásba vették. Ez egyébként meghatározza például azt, hogy milyen végzettségű, gyakorlatú munkatársakat kell a cégnél alkalmazni, milyen anyagi, tárgyi (iroda, felszerelés stb.) feltételeknek kell megfelelni, így például az esetleges, bizonyos károk fedezésére szolgáló pénzbeli letét meglétét is.
Persze a papírok még nem jelentik azt, hogy a kívánt szintű szolgáltatást fogjuk kapni. Fontos a gyorsaság, a stílus, az esetleges sokéves piaci jelenlétből adódó hírnév, tapasztalat is. Elsődleges azonban a személyes kapcsolat, a bizalom, hiszen humán szolgáltatásról beszélünk, nem áruforgalomról.
Soha ne az ár döntsön, a látszólag alacsonyabb költséggel járó szolgáltatás egyáltalán nem biztos, hogy az elvárt eredményt fogja hozni. Itt nagyon is igaz az olcsó húsnak híg a leve" közmondás. Az alacsony szolgáltatási díj esetleg nagyon rosszul fizetett munkavállalót is jelent, akitől nem várható el színvonalas munkavégzés. Egyébként a piacon mértékadó cégek árai között nincsen különösebb eltérés, a verseny a szolgáltatás minősége terén folyik.
Soha ne bízzunk meg olyan cégben, amelyik nem közli teljes címét, elérhetőségét, hirdetéseiben csak postafiókot, telefonszámot vagy e-mailt ad meg! Az esetleges kifogásainkkal nehéz lesz egy postafiókba bebújni.