×

Irodai ékességek, ékes irodák

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 22. számában (1999. október 15.)

 

Bővül az irodabútor-piac, az irodai berendezések iránti kereslet nő, mégis az irodabútor-piacon túlkínálat van, éles a verseny a megrendelésekért. A piaci pezsgés jó hatással volt a kínálatra, és elősegítette a magyar irodabútorok minőségének és nemzetközi versenyképességének javulását is. Ma már hazai bútorokkal is kifogástalanul fel lehet szerelni bármely, a nemzetközi követelményekhez igazodó irodát. Ezzel együtt is a hazai forgalomban még számottevő a külföldről behozott áruk aránya.

 

Az irodák berendezése külön iparággá fejlődött. A bútoriparon belül már elkülönült és szinte önálló életet él az irodabútor ágazat. A külföldi vállalatok magyarországi megtelepedésének kezdetén jellemző volt, hogy az irodabútorokat is többnyire külföldről hozták be, részben mert nem ismerték az itteni irodabútor-gyártás kínálatát, részben mert ragaszkodtak a már ismert, megszokott partnerhez és minőséghez. Akkoriban ráadásul jóval nagyobb volt a választék külföldön, így szinte természetes volt, hogy az irodai berendezéseket importálják.

Bővülő piac

Az utóbbi három évben a hazai bútorgyártók növelték súlyukat a magyarországi irodabútor-értékesítésben. A magyar bútorgyártás, azon belül is az irodabútor-gyártás jelentős fejlődésen ment keresztül, amiben nem kis szerepet játszottak a külföldi tulajdonossal működő magyarországi vállalkozások is.

A Bútorvállalkozók Országos Szakmai Szövetsége (Bútorszövetség) adatai szerint a teljes magyar bútorgyártás 60 milliárd forint értéket állított elő a múlt évben. Ennek 10,7 százaléka irodabútor. Az országban készülő bútorok mintegy 60-70 százalékát az évi egymilliárd forintnál több értéket termelő nagyobb vállalatok állítják elő. A többi a kis- és középvállalkozások terméke.

Szabó Pál, a Bútorszövetség ügyvezető társelnöke szerint elsősorban a termékfejlesztésnek és a gyártási eljárások fejlesztésének köszönhető, hogy a hazai irodabútor-gyártás az elmúlt három évben jelentős mértékben előretört.

Gyenge viszont az ágazat marketingtevékenysége, e területen a hazai vállalatok jócskán lemaradásban vannak, elsősorban pénzhiány miatt. A gyártók ugyanis a forrásaik nagyobb részét fejlesztésekre fordítják, így kevesebb jut a termékek népszerűsítésére. A szakemberek véleménye szerint például az olasz bútorgyártás, irodabútor-gyártás azért annyira sikeres a nagyvilágban, mert az állam támogatja külpiaci megjelenésüket, és így nem kell saját forrásaikat használni erre a célra.

A magyar irodabútor-gyártók a bútoriparban vezető országok trendjéhez igazították fejlesztéseiket. A magyar formatervezők teljesítménye felzárkózott a nemzetközi igényekhez. A termékek a használati, formai és minőségi követelmények szerint is versenyképesek a világpiacon. Ezt mutatja az is, hogy a magyar gyártók már nemcsak az itthoni piacon tudták növelni részesedésüket, hanem egyre többet szállítanak külföldre is. (A hazai irodabútor-gyártók kivitele persze még nem olyan jelentős, mint a kárpitosszék-gyártásé. A gyártók általában termelésüknek a 6-12 százalékát értékesítik külföldön.)

Tendernyertesek
A Garzon Bútor Rt., a Falco-Sopron Irodabútor Kft., a Mezőkövesdi Bútoripari Kft., a Balaton Bútor Rt. és a Hajdúthonet Hajlított Bútor és Kereskedelmi Kft. alkotta konzorcium nyerte meg az év elején a Belügyminisztérium Országos Közbeszerzési Főigazgatósága által az irodabútorok 1999 és 2000 első félévében esedékes szállítására kiírt mintegy 1,2 milliárd forint értékű tendert. A nyertesektől a minisztériumhoz tartozó 950 intézmény és nyolcvan önkormányzat vásárolhat irodabútorokat 2000 júniusáig.

A gyártás fejlesztése

A fejlesztésben immár fontos szerep jut a számítógépeknek is. Szerelvény- és díszítőelem-gyártó programokat alkalmaznak a gyártásban, amelyek révén olcsóbban, szebb bútorokat tudnak készíteni. A hazai ipar a fejlesztés révén rendkívül gazdag felület- és színválasztékot kínálhat.

Jelentős összegeket fordítottak a magyarországi gyártók ergonómiai fejlesztésekre is. A magyar irodabútorgyárak általában azokat a fejlesztéseket vásárolják meg, amelyeket nyugati országokban már használnak. Leginkább az a jellemző, hogy Magyarországra licenccel jut be mindaz, ami ergonómiai szempontból lényeges és fontos eleme az irodabútoroknak.

A Bútorszövetség kiadványa, a Bútor-Trend Magazin szerint szakemberek hada dolgozik azon, hogy a székeken egyre kényelmesebb ülés essék. A kerekeken guruló és állítható, rugóval mozgatható háttámlájú szék után megszületett a tökéletes megoldás, az úgynevezett szinkronmechanika. A székbe épített különleges műszaki megoldás lehetővé teszi, hogy az ülőlap és a háttámla együtt mozogjon.

Új formák

A munkakörülmények, a szellemi munkával kapcsolatos kultúra az utóbbi időben megváltozott, és ez a változás ma is a fejlesztés lényege. Kényelmesebb, praktikusabb, különböző irodai igényeket kiszolgáló termékekké fejlesztik az irodabútorokat. Kialakultak a különböző termékcsaládok. Például jellegzetes, a szoba funkciójához illő kínálatot nyújtanak a vezető beosztású dolgozók szobájának berendezéséhez, valamint a tárgyalókba, tanácstermekbe, a vendégek fogadására szolgáló várókba.

Vagyis egyre inkább terjed a funkciók szerinti irodabútor-gyártás. A fejlesztés alapja az adott irodában folyó munka természete. Ma már a speciális igények kielégítésére is ügyelnek a cégek. Így a választékban találhatunk külön az ügyvédi irodák, bankok, szállodák, egészségügyi intézmények, iskolák stb. számára kifejlesztett és gyártott bútorokat is.

A hazai bútorgyártás 1999. I-V. havi teljesítményei* (Folyó áron, millió Ft-ban)
Kódszám Szakágazat megnevezése Termelés Index 1998 = 100 Termelésből Részarány %-a
50 fő feletti 5-49 fő közötti összes 50 fő feletti
vállalkozások
3611 Székek és ülőbútorok gyártása 10 211 91,3 (-) 8,7% 8928 1283 92,5 48,5
3612 Irodabútorok és üzletberend. gyártása 2087 87,5 (-) 12,5% 1222 865 8,7 6,6
3613 Konyhabútor 1720 104,1 (+) 4,1% 1387 333 7,2 7,5
3614 Egyéb bútor gyártása 9998 87,2 (-) 12,8% 6889 3109 41,6 37,4
3615 Ágybetét gyártása 5 22,6 (-) 78,4% - 5 0,0 0,0
361 Bútorgyártás összesen 24 021 89,9 (-) 10,1 18 426 5595 100,0 100,0
* Az 5 fős vagy annál többet foglalkoztató vállalkozások adatai

Új anyagok

A fejlesztések révén jelentősen megváltozott a bútorok anyagszerkezete, változatosabb és színesebb lett: vannak fából készült, exkluzív bútorok és egyszerűbb munkahelyek kiszolgálására is alkalmas anyagú bútorok. Fontos a kopásállóság, a tisztíthatóság.

Magyarországon is már egyre inkább elfogadott az egy légtérben berendezett iroda. Ehhez alkalmazkodva itthon is megjelent a termelésben a nagyterű irodák berendezéséhez szükséges eszközök sokasága. A gyártók, eladók a hangszigetelő berendezésektől a különböző térelválasztókig rendkívül széles választékot kínálnak.

A Bútorszövetség által jelzett trendeket erősítette meg a hazai gyártók egyike, a Falco Sopron Irodabútor Kft. példája. A cég termelése is felfutó tendenciát mutat. Hulesch Károly ügyvezető elmondta: elsősorban a belföldi piacra termelnek, 10-15 különböző gyártmánycsaláddal vannak jelen, mert egy típussal aligha lehetne megélni. A Falco is ügyel a termékfejlesztésre, tekintettel az ergonómai szempontokra.

Nyertes pályázók

A magyar áru a hazai kereskedelemben egyre nagyobb részt képvisel. Jellemző, hogy a hazai gyártók sorra nyerik az állami pályázatokat. Ebben némi szerepe van a Bútorszövetségnek is. A tendereken ugyanis a Bútorszövetség tagjai által alkalomszerűen létrehozott konzorcium adja be a pályázatot. Így meg tudnak felelni a kiírásokban szereplő igényeknek, hiszen a pályázatra összeállt cégek különféle adottságokkal, gyártási képességgel és hagyományokkal rendelkeznek.

Egyes vélemények szerint a megrendelőnek egyértelműen előnyös is a hazai gyártók jelenléte a belföldi piacon – közbeszerzési megbízások elnyerése révén is -, mert így az alkatrészekkel, kisebb termékcsoportokkal a későbbiekben is rendelkezésre állnak, és gyári szintű szervizszolgáltatást nyújtanak.

A termelőüzemek akár speciálisan tervezett berendezések elkészítésére is vállalkoznak, azaz különböző irodaházak designtervezett termékeinek legyártására is sikeresen pályáznak. (Az egyedi bútor persze drága.)

Az irodabútorok árai az elmúlt években az átlagosnál valamelyest kisebb mértékben emelkedtek a piaci verseny hatására. Az irodabútor-piacon az árak emelkedése főleg annak tudható be, hogy az alkatrészek és az alapanyagok egy része importáru.

A gyártók értékesítésében eltérő stratégia figyelhető meg. Van, ahol viszonteladókon keresztül is értékesítenek, de mindenképpen élő kapcsolat kialakítására törekednek közvetlenül a fogyasztókkal. Az értékesítési stratégiára jellemző a stúdióhálózat. A stúdiók az egyedi berendezések tervezésétől a sorozatban gyártott termékek közvetítéséig sok mindennel foglalkoznak. A bútorgyárak jobbára stúdiókon keresztül és kevésbé a hagyományos kereskedelemben adják el termékeiket.

Az elmúlt fél év viszont már nem volt túlságosan sikeres az irodabútor-piacon, mert az egész bútoriparban 10 százalékkal csökkent a termelés volumene. A második félévben azonban még behozható a lemaradás, mert az iparban ebben az időszakban rendszerint nő a termelés. Bizakodásra adhat okot, hogy a közbeszerzéseket kiíró megrendelők az év második felében pénzügyi alapokhoz jutnak.

A bútortermelés vállalati nagyságrendi bontásban
Kódszám Megnevezés Összesen 50 fő feletti 5-49 fő közötti
3611 Székek és ülőbútorok 100,0 87,4 12,6
3612 Irodabútorok és üzletberendezés 100,0 58,6 41,4
3613 Konyhabútor 100,0 80,6 19,4
3614 Egyéb bútor 100,0 68,9 31,1
3615 Ágybetét 100,0 - 100,0
361 Bútorgyártás összesen 100,0 76,7 23,3
Forrás: KSH

Az olcsó a keresett

Az irodák berendezésében segédkező, teljes szolgáltatást nyújtó stúdiók véleménye szerint az irodák berendezésénél még mindig meghatározó szempont, hogy a portéka olcsó legyen és megfeleljen a funkciójának. A Domus Irodabútor Stúdió vállalkozói menedzsere úgy látja, kisebb, kezdő vagy közepes vállalkozás nem tud sok pénzt bútorra költeni. Ezzel ellentétben megtalálható a hazai piacon másfajta igény is, az exkluzív bútorok iránti igény. Akinek sok pénze van, irodájába is drágát, különleges bútorokat vesz, mondván: ez növeli ő és cége munkájának presztízsét.

A hazai piacon a bútorgyártók leginkább az olcsóbb bútorok iránti igényt tudják kielégíteni. Aki drága bútorral akarja kifejezni cége rangját, az leginkább angol irodabútort vesz, ami nem éppen olcsó. Aki pedig formatervezett bútort kíván, az olasz vagy német árut választ. Ezek egyike sem tartozik az olcsó berendezések közé, mert a drágább bútorok polírozottak, krómmal, üvegbetéttel vagy intarziával ékesek.

A kiegészítők piaca

Az alap-irodabútorokon kívül nagy a kiegészítők választéka is. Mostanra már a gyártók is ráálltak a kiegészítők iránt mutatkozó igények kielégítésére. Az előzményhez tartozik, hogy az irodabútor-kiegészítőkre az igények már a korábbi években is jelentkeztek, akkor ezt csak importból lehetett kielégíteni. Például egy térelválasztó, egy sajátosabb számítógépes asztal vagy érdekesebb, mívesebb bútordarab iránti keresletet csak importból tudták kielégíteni a berendezők.

Mára már nagyon sok gyártó megvásárolta a korszerűbb gépeket, berendezéseket, segítségükkel képesek más formát adni a bútoroknak. A hazai gyártók már felkészültek ezeknek a termékeknek a gyártására, és általában a bútorcsaládok már standard elemként is tartalmaznak bizonyos kiegészítőket, elemeket. Ma már egyre nagyobb a hazai bútorcsaládok elemválasztéka is. Egy általános, jól építhető hazai bútorcsalád minimum negyven elemből áll. E mögött az a törekvés húzódik meg, hogy a legkisebb, építészetében formátlanabb irodát is be lehessen rendezni.

Hálózatfejlesztés
A székesfehérvári Garzon Bútor Rt. nemrégiben bejelentette, hogy kereskedelmi hálózatának fejlesztésével és termékszerkezetének bővítésével kívánja megőrizni a magyar irodabútor-értékesítésben megszerzett vezető helyét. Ezért további bemutatótermek és irodabútor-stúdiók létrehozását tervezik Budapesten, Szolnokon, Kaposvárott, Nyíregyházán és Salgótarjánban. A Garzon az idén további három új termékkel állt elő a hazai piacon.

Ergonómia

A stúdiók általában komplex szolgáltatást ajánlanak a hozzájuk fordulóknak, amibe beletartozik, hogy a helyszínen mérik fel a berendezendő irodát. Elkészítik a terveket, majd árajánlatot adnak. Az árajánlatban választási lehetőséget is kínálnak több bútorfajta és család között. Ha sikerül a vevőnek dönteni, a stúdió szállítja, szereli a bútorokat.

A stúdiók gyakorlata azt mutatja, hogy az irodatervezésben leginkább a nagyon egyszerű megoldások dominálnak. Minden iroda berendezésénél alapelv, hogy megfelelő oldalról jöjjön a fény. A jobbkezesek általában bal oldalról kapják a fényt. A fényviszonyok helyes megválasztásához tartozik a számítógép elhelyezése is. Ekkor ügyelni kell arra, hogy a monitorra ne vetüljön fény, mert akkor nem látható rendesen a képernyőn levő szöveg.

Szakemberek szerint esztétikai dolog ugyan, de nagyon fontos szempont a berendezésnél, hogy figyelni kell a székek befoglaló méretére. Legalább 60 centiméter legyen az ülőfelület az asztal mögött. A szekrényeknél minimum 50 centiméter távolság legyen, hogy ki lehessen nyitni az ajtaját. Jó tanács továbbá, hogy a dolgozók ne üljenek az ajtónak háttal.

Ha többen dolgoznak az irodában, akkor olyan megoldást kell találni, hogy legyen elszeparált munkaterülete mindenkinek, de mégis megmaradjon a munkahelyi közösség. Ezt nem könnyű megoldani, mert egyre jobban terjednek Magyarországon is az Egyesült Államokból átvett, úgynevezett nagyteres irodák. Ennek a megoldásnak van előnye és hátránya.

Az Amerikában alkalmazott nagyteres irodák nagyon praktikusak, hiszen a dolgozók egy légtérben dolgoznak, de elválasztott munkahelyeken. Ezzel adódik a személyiség elkülönült magánszférája – közösségi műhelyben, Magyarországon átvették a nagyterű irodákat spórolásként, de az elválasztáshoz szükséges paravánokat nagyon nehezen veszik meg, mert azok nem olcsók. Próbálják a paraván hiányát más megoldásokkal kiküszöbölni. Például asztalra helyezhető asztali paravánt alkalmaznak. Ezzel lezárul a munkafelület, kialakul bizonyos magánterület a munkahelyen, de ennek nincs hang- és egyéb szigetelő hatása. Az ideális paraván minimum 130 centiméter magas, vagyis ha valaki feláll, átlát felette, de ülő helyzetben hangszigetelő funkciót lát el, és nyugodt körülményeket teremt az egyterű irodában is. A gyártók ma már a térelválasztáshoz is megfelelő irodabútorokat kínálnak, például a textil és parafa kombinációjú térelválasztó nagyon kedvelt, mert ki lehet rá tűzni fontos üzeneteket.

Komplex szolgáltatás

Az irodastúdiók komplex szolgáltatásába beletartozik az irodatervezés. Ezt a szolgáltatást a stúdiók általában ingyen végzik, ezzel is segítve a vevőt a választásban, és csak abban az esetben kérnek térítést, ha a megrendelő belsőépítész közreműködését is kéri. Belsőépítész munkája abban az esetben indokolt, ha a megrendelő az esztétikai szempontokra nagy hangsúlyt helyez. Általában a vezető beosztású munkatársak irodájának berendezéséhez alkalmaznak belsőépítészt, aki például megmondja, hogy milyen képet tegyenek a falra, milyen virág kerüljön a sarokba stb.

A kisebb munkákat a gyorsaság miatt inkább manuálisan tervezik. Ha ugyanis a vevő jelen van a tervezéskor, és látja a lerajzolt tervet, ő is sokkal gyorsabban tud dönteni. Van viszont, aki a számítógépes tervezést kedveli. Ezzel ugyanis ott helyben láthatóvá válik az iroda berendezése, könnyebben variálható, és még időben kiderül, ha a megrendelőnek nem tetszik a bútorok elhelyezése, és több változatot pillanatok alatt ki lehet alakítani.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a főnöki és a beosztotti iroda megkülönböztetése általában a nagyobb cégekre jellemző. A kis- és középvállalkozásoknál általában nem tesznek különbséget a főnöki és az alkalmazotti irodák között, főleg pénzügyi okok miatt. Általában a családi kisvállalkozásokra is elmondható, hogy vállalkozásukban nem játszik fontos szerepet a főnöki és beosztotti iroda elkülönítése.

A hazai bútorgyártás szervezete vállalati nagyságcsoportok szerint
Szakágazati bontás
NACE
1 kód
Szakágazat megnevezése Vállalkozások száma Alkalmazásban állók száma Átlagos létszám
Összesen Ebből: 50 fő feletti Megoszlás %-a
3611 Székek és ülőbútorok gyártása 142 7 5860 32,3 41
3612 Irodabútorok és üzletberendezések gyártása 42 7 1936 10,7 46
3613 Konyhabútor gyártása 24 6 1129 6,2 47
3614-15 Egyéb bútorok gyártása 344 47 9204 50,8 27
361 Bútorgyártás összesen 552 86 18 129 100,0 33
Forrás: KSH

Iroda vagy lakás

Az elmúlt években az iroda- és a lakásbútor két különböző kategória volt. Ha valaki az otthonában akart munkahelyet létesíteni, akkor megvett egy irodabútor-családból egy asztalt és egy forgószéket. Az utóbbi időben a lakásbútorok és az irodabútorok közelítenek. Ugyanis a munkanélküliségből és a távmunka elterjedéséből adódóan egyre több otthon végzendő munka adódik. A munkahelyet a lakás egyik sarkában kell kialakítani. Vannak már olyan irodabútor-családok, kezdeményezések is, amelynek révén a családon belül úgynevezett office-home elemválasztékot alakítanak ki. Ez általában három-négy elemből áll, és valójában nem másmilyen, mint az irodabútor többi eleme, csak talán kisebb, és törekszik arra, hogy a szoba sarkába is be lehessen építeni. Ez a megoldás nemcsak dolgozói munkahelynek jó otthon, hanem a gyerekek otthoni tanulásakor is lehet alkalmazni.

Változik a stílus

A gyártók és a stúdiók egyre inkább arra törekednek, hogy minden igényt ki tudjanak elégíteni. Az irodabútor fejlődését nagymértékben befolyásolta, hogy a külföldről jövő cégek általában magukkal hozták az új formákat, színeket, tárolási módszereket.

Az irodában fontos szerepe van a tárgyalónak. Egyik berendezési módja, hogy az íróasztalt tárgyalóelemmel egészítik ki. Rangos intézményeknél a tárgyalóban komplett ülőgarnitúra, fotelek és kisasztalok is vannak. Virágok, képek is hozzátartoznak az irodák berendezéséhez. Bankokban, nagyobb cégeknél központilag foglalkoznak a virágok, a dekoráció beszerzésével.

Az irodák nagy részét már többnyire pályázat útján kiválasztott tervezők és szállítók rendezik be. Ezeken a tendereken többnyire az ajánlati ár a meghatározó, és kevésbé fontos a díszítés. A KID Stúdió ügyvezető igazgatója viszont úgy látja, hogy az iroda berendezésénél manapság az egyik meghatározó szempont a praktikusság. Nem minden iroda szobái alkalmasak viszont arra, hogy megfelelően berendezzék őket. Ez esetben meghatározó az iroda adottsága a berendezéskor. Az irodák többsége színesedik. Jó pár évvel ezelőtt még csak favázas bútorokat lehetett találni az irodákban, ma már léteznek fémvázasak is, és ezek alkalmasak arra, hogy különböző színeket hozzanak be az irodákba.

Rosszul berendezett irodák

Rosszul berendezett irodák is akadnak. Lakberendezők szerint alapelv, hogy ne üljön senki sem háttal az ajtónak, mert ez rossz érzést kelt mindenkiben, főleg a vevőben, aki még udvariatlanságnak is felfoghatja az esetet. Az sem szerencsés, ha valamely kolléga felállításával lehet csak megközelíteni bármit, ami a munkához szükséges. Legyen olyan közlekedési útvonal az irodában, amely lehetővé teszi a mozgást. Az is követelmény, hogy ülő helyzetben is legyen minimális mozgási lehetőség, ne zsúfoltan, összevissza üljenek az irodákban. Az is jó, ha a dolgozó keze ügyében vannak a munkájához szükséges holmik, helyben elér mindent. Ezt a célt segíti elő a gurulós székek alkalmazása. Ugyanakkor – jegyezte meg ironikusan egy szakember – a mai vezetők, dolgozók többsége még mindig hokedli jellegű széken ül.

Az is a rosszul berendezett iroda sajátja, hogy nincsenek meg az irodába nem való kellékek tárolási helyei. Például a váltócipő ne maradjon látható helyen. Célszerű különálló minikonyhát kialakítani az irodában, hogy a vendég ne lássa, hogyan főzik neki a kávét. (Ezt egyébként a dolgozók is igénybe vehetik az ebédidőben.)

Az egy légterű irodáknál tipikus hiba, hogy nem oldják meg a szeparálást. A térelválasztók használatán kívül az íróasztalok, szekrények elhelyezése is adhat megfelelő szeparáltságot.

A komplett munkahely nem csak íróasztalból, székből áll, hozzátartozik a szekrény, a fiókrendszer, a függőmappa-tároló stb. A mostani irodák lényege, hogy különböző lapméretekből, valamilyen lábrendszerből áll, és az is variálható.

A számítógépek megjelenése új bútorokat hozott be az irodákba. Van, aki közvetlenül az íróasztalán szereti, ha elhelyezik a számítógépet, de egyre inkább jellemző a számítógép tárolására kifejlesztett asztal, a hozzá tartozó kihúzható klaviatúratartó, a számítógéphez kapcsolódó irattartó, a leírást segítő csiptetőrendszerek.

Bútorvilág '99
Bútorvilág '99 néven bútoripari szakvásár lesz november 9. és 13. között a Hungexpo Rt. Budapesti Vásárközpontjában. A rendezvényt az idén nyolcadik alkalommal tartják. A bútoriparban érdekeltek bemutatóján egyre nagyobb teret kapnak az irodabútorok, amit a piacon betöltött szerepük is indokol. Korábban ugyanis az IFABO adott lehetőséget az irodaberendezések, irodabútorok bemutatására, mostanra kiderült, hogy a bútoriparon belül jelentős szerepet játszik. A Bútorvilág kiállítás egyben nemzetközi megmérettetést is jelent, mert a 320 kiállító között a hazai gyártók mellett számos külföldi kiállító vesz részt.

Az iroda felszerelése

Jelzésértéke lehet például a főnöki, illetve az alkalmazotti irodák berendezésének. Például a kollégák szürke színű bútort kapnak, míg a vezető ugyanabból a bútorcsaládból valamivel elegánsabb, például cseresznyeszínűt. A vezetői szoba nemcsak a színnel tűnhet ki, hanem a bútorok elhelyezésével is. Ma már elterjedt, hogy az íróasztal végéhez tárgyalóelemrészt csatolnak, és nem fotelben ülve tárgyalnak.

Az irodabútorok mellett az iroda berendezésében rendkívül fontos, hogy milyen irodafelszereléseket, egyéb kellékeket használnak a vállalatoknál. Bár többnyire ez esetben is igaz, hogy a beszerzéseknél a termék funkciója, szükségessége és nem utolsósorban az ára a leginkább meghatározó, ennek ellenére nagyon sok jól menő cég irodafelszerelése tekintetében is ad a külsőségekre.

Például ha valamelyik cég magát modern, a világ haladásával lépést tartó cégnek akarja láttatni, akkor a legkorszerűbb termékeket vásárolja. Látható manapság már olyan számítógép az íróasztalokon, amely áttetsző műanyagból készül, és színe ugyanaz, mint ami a cégre egyébként is jellemző, vagy a tapétáéval harmonizál.

Tehát belépve az irodába első ránézésre megmondható, hogy az ott levő irodafelszerelési tárgyak – a bútorok, lámpák, számítástechnikai eszközök, íróasztal-felszerelés, de idetartozik a függöny, a szőnyeg minősége is – mennyire korszerűek, vagy esetleg menynyire maradnak el az éppen aktuális divatirányzattól.

Bővülő forgalom

Magyarországon az irodafelszerelések piaca évi 25-30 milliárd forint bevételt jelent a forgalmazóknak, gyártóknak. A választék bővülése nagymértékben függ a vállalkozások jövedelemtermelő képességétől, vagyis attól, hogy mit tudnak megfizetni.

Az utóbbi évek tapasztalatai szerint Magyarországon irodatechnikában, irodafelszereltségben a Duna mentén választóvonalat lehetne húzni. Jellemző, hogy Nyugat-Magyarországon prosperálóbb és nagyobb létszámú vállalkozások vannak jelen a piacon, és elenyésző köztük a kényszervállalkozások száma. Itt az irodafelszerelések tekintetében is folyamatosan bővülő, fejlődő igény tapasztalható, ez nemcsak a papír-írószer termékekre, hanem a számítástechnikai és egyéb termékekre is igaz.

A tapasztalatok szerint a jól működő vállalkozások keresletéhez rövid időn belül igazodik a kínálat is. Magyarországon az irodafelszerelésben jártas szakemberek szerint a cégek igényeit ki lehet elégíteni. Például az egyik legnagyobb irodafelszereléseket árusító cég kínálatában ötezerféle termék található. A cégre jellemző standard termékek kínálata – kiegészítve a helyi gyártók termékeivel – a világ bármely részén levő boltjaiban hasonló, sőt az árusítóhely felépítése is azonos, ami kedvez a leányvállalatok felszerelésének kiválasztásában, utánpótlásában.

Papír nélküli iroda

Az irodai munkát ma már egyre inkább a számítástechnika által meghatározott ügyintézés jellemzi, egyre kevesebb lesz a papíralapú ügyintézés, nyilvántartás, levelezés. Már érezhetően bővül az ezt támogató hardverek, szoftverek és a hozzá tartozó kellékek forgalmazása.

Az irodatechnikai és irodatechnológiai felszereltségek közötti különbség még jelentősnek mondható a nyugat-európai és a magyarországi irodák között, de ez a különbség Magyarország keleti és nyugati régiói között is megvan. Irodatechnikai szakemberek szerint a következő 3-4 évben e különbségek lényegesen halványodnak majd. Az ország egyre több pontján nyílik irodafelszerelésekre specializálódott szakáruház, amelyek korszerű termékekkel látják el a környék vállalkozóit, akik irodaátalakításkor vélhetően a modernebb termékeket választják.

Pekár Erzsébet
Vállalati nagyságcsoportok (5 fő feletti vállalkozások)
L. kat. Nagyságcsoportok Vállalkozások száma Alkalmazásban állók száma Átlagos létszám
Megoszlás %-a
90 Nagyobb – 500 fő feletti – vállalkozások 2 1258 6,9 629
81-82 Közepesnél nagyobb – 250-499 fő közötti 12 4193 23,1 349
50-60 Középvállalatok – 50-249 fő közötti 72 6608 36,5 92
40 Kisvállalkozások – 20-49 fő közötti 82 2069 14,4 32
30 Kisvállalkozások – 10-19 fő közötti 156 2048 11,3 13
22 Mikro – 5-9 fő közötti – vállalkozások 228 1413 7,8 6
  Bútorvállalkozók összesen (5 fő feletti) 552 18 129 100,0 33
Forrás: KSH
Megjegyzés: A 10 fő feletti vállalkozások száma 324, a létszám 16 716, átlagos létszám 52 fő/vállalat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem