×

Szabadságtervezés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 14. számában (1999. február 15.)

 

Az utóbbi időben eltérő gyakorlat alakult ki az alkalmazottak szabadságolásában. Van, aki a korábbi években megszokott, hosszabb nyári szabadságra megy, és a maradék időt apránként veszi ki. Előfordul, hogy mindenkit egyszerre küldenek szabadságra, de lehet olyan esetekkel is találkozni, amikor a dolgozót egyáltalán nem engedik el.

 

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelet adatai szerint a felügyelet munkatársai az elmúlt év első felében 279 millió forint munkaügyi bírságot szabtak ki. A munkaügyi bírság 23 600 céget érintett. A munkaügyi szabálysértések között elenyésző hányadot képviselő, szabadsághoz kötődő büntetés 1998 első fél évében 19 millió forintot tett ki. Az ellenőrzések tapasztalatairól Gáspár Imréné dr., az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség felügyeleti főosztályának vezetője adott tájékoztatást.

Magyarországon a szabadság időtartamát életkorhoz kötötten határozzák meg. A munkaügyi ellenőrzések tapasztalata szerint az éves fizetett szabadságnapok megállapítása körül általában nem szokott vita lenni, hiszen annak kiszámítása egyértelmű.

Ezzel szemben kevésbé tudatosult a köztudatban a szabadság kiadásával összefüggő jogi rendelkezés, amely szerint a munkavállalónak az éves rendes szabadságát a tárgyévben természetben kell kiadni, pénzben megváltani nem lehet. (E szabálytól meghatározott esetekben el lehet térni.) Pénzben kell viszont megváltani a ki nem adott szabadságot akkor, ha a munkavállaló munkaviszonya megszűnik.

Mikor?

A gyakorlat azt mutatja, hogy esetenként vita alakul ki a munkaadó és a munkavállaló között arról, hogy mikor menjen a dolgozó szabadságra. A jogi szabályozás azt mondja ki, hogy a munkavállaló az éves szabadságának egynegyede felett rendelkezik, a többit a munkaadó adja ki. A munkaügyi ellenőrzések során tapasztaltak szerint előfordul, hogy az adott évben a munkaadó nem adja ki a munkavállaló szabadságát. Ilyen esetekben a munkáltató többnyire azt hangoztatja, hogy a munkavállaló nem rendelkezett a saját szabadságáról. Szemléletbeli gondok is előfordulhatnak tehát a szabadságok körül kialakult vitákban. Jelentős szempont ugyanis a szabadságolásnál, hogy a szabadságot nem a munkavállaló kéri, hanem a munkáltató adja ki.

A munkáltató nem bújhat ki a felelősség alól azzal az érveléssel, hogy a munkavállaló nem vette ki a szabadságát és ezért az megmaradt. A munkaadónak kell kiadni, mert ez az ő kötelessége. A munkaadónak a munkavállalót megfelelő időben értesítenie kell arról, hogy a szabadságát ki fogja neki adni. A szabadságot kettőnél több részletben csak a munkavállaló kérésére lehet kiadni.

A szabadságot nem szabad elaprózni, kivéve abban az esetben, ha ezt bizonyítottan a munkavállaló kéri. A munkavállalót a szabadságidő egynegyede feletti rendelkezési jog is a tárgyévben illeti meg. Ha valaki nem rendelkezik a tárgyévben a szabadsága egynegyedéről, akkor a munkáltatónak még azt is ki kell adnia.

Arról, hogy milyen formában kell a munkavállalónak szabadsága egynegyedéről rendelkezni, a Munka Törvénykönyve nem ír elő részleteket, mindössze anynyiról rendelkezik, hogy az éves fizetett szabadság egynegyedét a munkavállaló rendelkezésének megfelelően kell kiadni.

A gyakorlatban ennek kialakult a formája van. Optimális esetben a munkáltató – általában ez fordul elő a legtöbb helyen – nemcsak az egynegyednél, hanem az egésznél figyelembe veszi a munkavállaló igényét.

A vállalatok jó részénél általában szabadságolási terveket készítenek. A rendezett körülmények között működő munkahelyeken a munkavállaló megtervezi, hogy mikor akar szabadságra menni. Ezt értelemszerűen egyezteti a munkáltatóval, és egyben meg is egyeznek a szabadság időpontjáról.

A bajok akkor kezdődnek, ha a munkáltató semmikor, semmilyen körülmények között sem akarja kiadni a szabadságot, és különböző álságos vagy valódi okokra hivatkozik. Az egyik leggyakrabban elhangzó kijelentés, hogy a munkavállaló nem vette ki vagy nem kérte szabadságát. Érdemes ismét megjegyezni, hogy nem kérni kell a szabadságot, hanem azt a munkaadónak kell kiadnia.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy kevés olyan munkáltató van Magyarországon, ahol a szabadságokat időben kiadnák. Ennek a következménye az is, hogy a szabadságnapok az adott évben megmaradnak.

Érdemes megemlíteni, hogy a munkavállaló szabadsággal kapcsolatos joga is a munkajogi elévülés alapján működik. A szabadság három éven belül nem évül el. A munkavállalónak ez idő alatt is megvan a joga arra, hogy szabadságát kikérje.

Szabálysértések

A munkaügyi ellenőrzések során kirívó eseteket is találtak a felügyelők. Előfordult, hogy a munkaadó három éven keresztül nem adta ki a szabadságot, és amikor a negyedik évben bekövetkezik az elévülés, akkor a három év alatt felgyülemlett szabadságot egyszerűen törölte a munkavállaló neve mellől.

A szabadságokhoz kötődő munkaügyi szabálytalanságok megítélésekor tekintettel kell lenni arra, hogy a munkaadó egy-két munkavállaló 1-5 napját tartja-e bent, vagy a szabadság ki nem adása már (bizonyíthatóan) évekre visszamenőleg tendenciajellegű.

Ezt a tendenciát még az is erősíti, hogy a munkavállaló – annak ellenére, hogy ez tilos – pénzben váltja meg éves szabadságának egy részét a munkaadótól.

Szezonális szempontok

Arra viszont célszerű tekintettel lenni, hogy az adott munkaviszonyon belül milyen szezonális indokok sorolhatók fel a szabadság kiadása ellen vagy mellett. Szezonális szempontok a szabadságolások során a gyakorlatban ritkán fordulnak elő. Ennek többek között az is oka lehet, hogy a munkaadó rendelkezhet a szabadság többségéről, kiadásának idejéről. Ha például csak a kereskedelmet nézzük, ahol meghatározott időszakokban – például nagyobb ünnepek előtt – szabadságra menni sem a munkaadó, sem a munkavállaló szempontjából nem célszerű, lévén hogy ilyenkor legnagyobb a forgalom. Ilyen esetekben a munkaadó még a felügyelők szerint is nyugodtan mondhatja, hogy az alkalmazottak abban az időszakban ne menjenek szabadságra. Ugyanakkor, ha a munkavállaló mégis ragaszkodik ahhoz, hogy a szakma szempontjából csúcsidőszaknak számító időben menjen szabadságra, akkor az éves szabadsága egynegyed része erejéig erről egyezkedhet munkaadójával.

Előfordul, hogy egy-egy vállalatnál az üzemben meghatározott időszakban teljesen leáll a termelés, és ilyenkor a munkavállaló egyben veszi ki a szabadságát. Ilyen esetben már érkezett panasz a felügyelőségre arra hivatkozva, hogy ez a munkavállaló rendelkezési jogát sérti. A Munka Törvénykönyve csak annyit mond, hogy a szabadság kiadásának időpontját a munkavállaló kérésének meghallgatása után a munkáltató mondja meg. Ilyen esetekben általában sérül ez a szabály, hiszen a munkáltató egyszerre adja ki mindenkinek a szabadságát a termelési feladatainak megfelelően.

Vannak olyan esetek is, ahol a munkáltatók igyekeznek figyelembe venni a szabadságkérést és meghagyják a munkavállalóknak azt a szabadságrészt, amely felett ők rendelkeznek. A gyakorlatban előfordul az is, hogy az egyszerre történő szabadságkiadásról kollektív szerződésben megállapodik a munkaadó és a munkavállaló. Ilyen esetekben egyértelmű helyzet van, így vita sincs miatta.

Ha például a kollektív szerződésben rögzítették, hogy július a szabadságolás ideje, akkor ezt a munkaadónak és a munkáltatónak egyaránt tekintetbe kell vennie.

A szabadságokkal kapcsolatos előírások betartása is munkaügyi szabály. De nincs a gazdaságnak olyan ága, ahol a szabadságkiadásra vonatkozó jogi előírásokat ne sértenék meg, habár ezek kisebb súlyú vétségek. A bírság összege több tényezőtől és összetevőtől is függ. Egyrészt attól, hogy a szabálytalanság hány munkavállalót érintett. A szabálytalanság társadalmi veszélyessége is mérlegelendő.

Az a munkáltató, amelynél meg lehet állapítani a szabadsággal való szabálytalanságot, ott viszonylag rendezett körülmények vannak, létezik nyilvántartás, aminek alapján el lehet igazodni. Ha ugyanis a cégnél nincs nyilvántartás, akkor nehéz megállapítani, hogy a szabadság körül milyen helyzet alakult ki az adott cégnél.

Társadalomra veszélyes...

A bírság mértékét befolyásolja az is, hogy ha olyan munkaadónál fordul elő a szabálytalanság, amely három éven keresztül nem adja ki a munkavállalónak a szabadságát, és a negyedik évben leírja a munkavállalót megillető szabadságot, vagyis tendencia tapasztalható a szabadság ki nem adása körül, akkor ennek társadalmi veszélyessége jelentősebb, mint az előbb említetté, és a büntetése is súlyosabb lesz. A bérkifizetési bizonylat is mérvadó lehet annak megállapítására, hogy kiadták-e a dolgozónak a szabadságot és annyit, amennyit ő tud. A szabadság ideje alatt ugyanis távolléti díj illeti meg a dolgozót, és ennek kifizetését a bérkifizetési bizonylatból meg lehet állapítani.

Az egyéni vállalkozásra és a polgári jogviszonyban rendezett megbízotti státusra a Munka Törvénykönyvének hatálya nem terjed ki. Csak munkavállaló kaphat szabadságot, a munkáltató, vállalkozó tulajdonos, ő magát foglalkoztatja, és saját maga rendelkezik az idejével.

Módosuló szabályozás

A tervek szerint módosítják a szabadságokkal kapcsolatos jogi szabályozást. Az elképzelések között szerepel, hogy a következő év júniusáig meg kellene hosszabbítani a szabadság kiadásának lehetőségét. Tapasztalat az is, hogy a szabadság ki nem adása összefügg a foglalkoztatással. Általában ott nem adják vagy nem tudják kiadni a jogos szabadságot, ahol a kelleténél kevesebb alkalmazottat foglalkoztatnak. A munkavállalók pedig sokszor a foglalkoztatás körül kialakult bizonytalanság miatt nem is kérik a szabadságot. Ez a jelenség gyakori a Távol-Keleten, és Magyarországon is egyre inkább kezd elterjedni.

Egyes vélemények szerint az előző évi szabadság kiadási határidejének meghosszabbítása júniusig nem javítana a helyzeten, mert torlódás alakulhat ki, és egy idő után ennek nehezen lehet gátat vetni, és elérni azt az eredeti célt, hogy mindenki az adott évben menjen szabadságra.

Különös indokkal eddig is meg lehetett hosszabbítani a szabadság kiadását január végéig. Például, ha a vállalathoz év végén olyan megrendelés érkezett, amelynek teljesítése fontos a vállalat számára, ez mint fontos gazdasági érdek megfelelő indok volt decemberben az esedékes szabadság kiadásának meghosszabbítására január végéig.

P. E.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem