×

Vállalati információs rendszerek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 8. számában (1998. augusztus 15.)

 

Az ezredforduló közeledtével ideje volna számvetést készíteni: vajon mennyit léptünk előre az informatikai infrastruktúra fejlesztésében, s a magyar vállalatok vajon felkészültek-e a küszöbön álló EU-csatlakozásra. Néhány évvel ezelőtt azt jósolták a szakemberek, politikusok, újságírók, hogy csak az marad talpon, aki – gondolva a jövőre – nem sajnálja a pénzt informatikai rendszerének a kiépítésére, korszerűsítésére. A legtöbb vállalat megtette a kezdeti lépéseket. A számítástechnika valóban ott van már minden valamirevaló vállalkozás irodájában, amiről ki-ki meggyőződhet, ha benyit valahová ügyeket intézni, vásárolni vagy tárgyalni.

 

A számítástechnika kifejezés egy ideje kezd kimenni a divatból, és helyette információtechnológiát hallhatunk, ami pontosan ugyanazt jelenti, mint a ma gyakran használt informatika. Vagyis: azoknak az eszközöknek, eljárásoknak, megoldásoknak az összességét, amelyekkel egy intézmény vagy vállalat az adatait kezeli. A változás legfeljebb annyi, hogy korábban többnyire csak a levelezést tárolták számítógépen, később az ügyfelek adatait vitték gépre, és újabb idő elteltével már az a kérdés is mind gyakrabban felmerült, hogy nem lehetne-e vajon elemezni ezeket az adatokat, és kinyerni belőlük valami hasznos információt.

Ekkor léptek föl a piacon az úgynevezett rendszerintegrátor cégek, amelyek vállalták, hogy megszervezik egy adott vállalat teljes gépi információkezelését, azt a látszatot keltve, mintha e nélkül nem lehetne eligazodni a piaci információk között.

Célok és eszközök

Ez persze csak részben igaz. Valamiképpen régebben is mentek-menegettek a dolgok – amikor még nem volt számítógép -, és olyan bonyolult szervezetek is jól működtek, mint a bankok vagy a tőzsde.

Éppen ezért az informatika térhódítása is félig-meddig divatjelenség, még ha valóban megkönnyíti a hivatali munkát, főképp annak a rutinszerű, legunalmasabb részét, gondoljunk csak a körlevelek írására, űrlapok kitöltésére stb. Ámde nem ad hozzá annyi pluszt egy vállalkozáshoz, amennyi pótolná a piacismeret, a kreativitás, a szorgalom és sok más tényező hiányát.

Jó esetben mindez együtt van, és akkor valóban érdemes a hatékonyság növelésére minden lehetséges eszközt – még az informatikát is – bevetni. Egy jól szervezett vállalatnál van értelme elemezni az adatokat, és foglalkozni komolyabb döntéstámogató rendszerek bevezetésével.

Ezek a rendszerek persze nem lóghatnak a levegőben. Bevezetésüknek csak ott van értelme, ahol adatok is vannak. Ahol van egy ügyviteli rendszer, amely a könyvelés, számlázás, raktárnyilvántartás stb. feladatait látja el. Nagyobb vállalat esetében ehhez még más rendszerek is csatlakozhatnak, sőt léteznek úgynevezett integrált termelés- vagy vállalatirányítási rendszerek is, amelyek a vállalati adminisztráció teljes területét lefedik. Ezek telepítése és felügyelete azonban már nem egyetlen ember – egy jól-rosszul fizetett rendszergazda – feladata, hanem például olyan partnercégé, amely kellő szakembergárdával bír ahhoz, hogy megfelelő supportot (azaz támogatást) tudjon nyújtani.

Előnyök és csapdák

A teljes vállalati tevékenységet átfogó informatikai rendszer azonban – minden előnye mellett – néhány csapdát is magában rejt. Az egyik csapda a hardver, amelyet nem elég egyszer megvenni, hanem állandóan bővíteni, frissíteni kell, különben az újabb és újabb szoftververziók már nem futnak rajta. Képzeljük el, hogy az a cég, amely nyolc-tíz évvel ezelőtt elhitte, amit mondanak neki, és nem kímélve a költségeket, ellátta magát 286-os számítógépekkel. Ezeket a gépeket ma már sem használni, sem eladni nem lehet. A hardvercsapda úgy működik, hogy ha nem költünk fejlesztésre, akkor mindenünk teljesen elértéktelenedik, és gyakorlatilag mindent újból meg kell vennünk néhány év múlva. Vagy ha ezt el akarjuk kerülni, állandóan költeni kell a fejlesztésre, új gépek, perifériák, hálózati technikák beszerzésére. Ez pedig alaposan megcsapolja a büdzsét. Csak remélhetjük, hogy mindez megtérül.

Némi cinizmussal azt is mondhatnánk, hogy ugyanaz vonatkozik az informatikára is, mint a reklámra: a kiadások fele megtérül, de hogy melyik fele, azt nem lehet tudni.

Partnerfüggőség

Észnél kell tehát lenni, ha egy cég a vállalatirányítási rendszer bevezetése mellett dönt. Semmiképp sem szabad felülni az ígérgetéseknek, mert komoly pénzek úszhatnak el. Ma egy kezünkön megszámolhatjuk a magyar piacon tevékenykedő – valódi – rendszerintegrátor cégeket, noha divat lett a komplett kiszolgálást (értsd: a számítógép eladását hálózattal és szoftverekkel együtt) rendszerintegrációnak nevezni.

Még egy sikeres tendereztetés után is bármely számítógépes rendszer bizonyos függőséget jelent attól a cégtől, amelyik telepítette, a rendszer felügyelete pedig folyamatos kiadást, nem is beszélve az időnkénti fejlesztések költségvonzatáról.

Régebben az informatikai fejlesztés úgy zajlott, hogy a cég vett néhány számítógépet (lehetőleg minél olcsóbban), majd telepített ezekre valamilyen – nem is mindig jogtiszta – szoftvert. Ma rendszert kell (illik?) vásárolni, amelyben a hardver- és a szoftverkomponensek teljesen egyenrangúak, sőt, gyakran a szoftver képviseli a nagyobb értéket. A kompatibilitási és megbízhatósági követelmények miatt a hardver sem lehet már akármilyen. A noname gépek szóba sem jöhetnek, és a korábbi jóslatok, melyek szerint a márkás gépek fokozatosan kiszorítják a névtelen tákolmányokat, legalábbis ebben az esetben igazolódni látszanak.

Versenyképesség

Mindezek a megfontolások egyre több vállalatban tudatosulnak, és számos szakmai szervezet is lépéseket tesz azért, hogy megkönnyítse az informatikai felzárkózást az Európai Unióhoz. Nemrég például a Magyar Munkaadói Szövetség és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége járta körül a témát egy rendezvény keretében, felismerve, hogy az informatika kihatással lehet a vállalkozások versenyképességére.

Annál is inkább, mivel e téren nem tartozunk az élmezőnyhöz. Az informatikai költségek aránya a termékek előállításában az Egyesült Államokban 4 százalék, az Európai Unió országaiban átlagosan 2 százalék, míg Magyarországon 1,5 százalék. Ez még nem lenne baj, de ez az átlag úgy jön ki, hogy a multinacionális vállalatok nálunk is „hozzák" a 2-3 százalékot, a magyar vállalatok viszont csak 0,2 százalékkal részesednek az átlagból.

Egy másik jelentős magyarországi kezdeményezés, amely a társadalom épülését szolgálná, az Infokom Egyesület megalakulása. A tíz legnagyobb magyar távközlési és informatikai vállalat – az Ericsson, az IBM, a KFKI, a Matáv, a Nokia, a Pannon GSM, a Siemens, a Synergon, a Számalk és a Westel 900 fogott össze a „szent cél" – a magyar információs társadalom kialakulása, valamint az EU-csatlakozás megkönnyítése – érdekében.

Felzárkózás önerőből

A felzárkózás nem könnyű feladat, főként önerőből nem. A vállalatoknak, amelyek ezt az utat választják, meg kell küzdeniük nemcsak az ügyviteli rendszerük gépesítésével, hanem például a 2000. évvel kapcsolatos dátumkezelési problémával is, amelyre megoldást kínál ugyan a nemrég kibocsátott Windows '98, ám a réges-régi szoftverek nagy részét alighanem kidobhatják az ablakon. (Mintha két-három évvel ezelőtt még nem tudták volna a szoftverfejlesztők, hogy nyakunkon az ezredforduló.)

A 2000. év most jó hivatkozási alap azok számára, akik eddig is azt hirdették, hogy nem szabad olyan programokat vásárolni, amelyek mögött nincs megfelelő fejlesztői kapacitás. Az olyan könyvelőprogram például, amelyet bizonyos Kovács Pisti fejlesztett – félig-meddig szívességből -, most használhatatlanná válik, mivel időközben Kovács Pisti foglalkozást változtatott, esetleg ismeretlen helyre költözött, és különben sem emlékszik már arra, hogy hova tette a program forráskódját.

Szoftvert tehát csak attól szabad vásárolni, aki hosszú távon garantálja a verziófrissítéseket, illetve technológiai szerződésekkel bástyázta körül a terméket. Így nem lépnek fel kompatibilitási problémák, és az adatcsere is könnyen megvalósítható más rendszerekkel.

Saját fejlesztőgárda

Sok esetben gazdaságosabbnak tűnik a belső fejlesztés, főként akkor, ha egy cég megengedheti magának, hogy saját fejlesztőgárdát tartson. Így nincs kitéve annak a veszélynek, hogy illetéktelen kezekbe kerülnek a cég bizalmas üzleti adatai, sem annak, hogy függőségbe kerül egy másik vállalattal szemben. Kérdés persze, hogy vajon mennyibe kerül a nulláról indulva kifejleszteni egy átfogó ügyviteli-vállalatirányítási rendszert, amelyre pedig kész megoldások is bőven akadnak.

A magyar piacon a rendszerintegrálás hagyományosan a nagy cégek – így az IBM vagy a Digital – profilja. Néhány dinamikusan növő cég ugyancsak megjelent ezen a piacon, például a Mikropo, a Montana vagy a Systrend, amelyek azelőtt főként a hardverforgalmazásban, illetve -összeszerelésben jeleskedtek.

A saját fejlesztés és a rendszerintegrálás mellett egy harmadik megoldás is kínálkozik: az úgynevezett outsourcing, azaz az adatfeldolgozás kihelyezése egy másik céghez. Erre is akad példa Magyarországon, bár nem sok, aminek az oka egyfelől a bizalmatlanság, másfelől pedig a szolgáltatás magas ára.

Külső adatfeldolgozás

Az ár persze viszonylagos, hiszen itt számításba kell venni azt, hogy vajon mibe kerülne, ha a vállalat ugyanazt az adatbiztonságot akarná saját erőből megteremteni, amely megvan az outsourcingot kínáló cégnél. Vajon ki garantálja, hogy a rendszergazda (ha van ilyen) vagy a számítógép-operátor soha nem enged senki idegent a géphez, mondjuk azért, hogy megnézze egy floppylemez tartalmát, vagy hogy föltegyen a gépre egy új és „ártatlan" játékot?

Az outsourcing esetén ez szóba sem kerülhet. A számítógépterembe nem lehet belépni, csak megfelelő személyi azonosítás után, az adatokat pedig a lehető legbiztonságosabb diszkrendszereken tárolják, illetve archiválják. Itt nem fordulhat elő, hogy az adatokhoz illetéktelenek is hozzáférhetnek, sem az, hogy a rendszer lefagyása miatt elvesznek az adatok, és mindent újra be kell pötyögni a gépbe. A szuperbiztonság tehát alapkövetelmény, de továbbra is kérdés marad, hogy a biztonság megér-e ennyit mondjuk egy kiskereskedelemmel foglalkozó cég számára, avagy csak egy bank vagy biztosítótársaság számára előnyös.

Az outsourcing egyelőre a kevesek kiváltsága. Az IBM például a Mikro Volán Elektronikával fogott össze, és kínál hasonló szolgáltatást külső cégeknek.

A másik mézesmadzag, amelyet világszerte húzogatnak a vállalatok orra előtt, az úgynevezett elektronikus kereskedelem (EC, Electronic Commerce). És erről is azt állítják, hogy a túlélés egyetlen módja. Az EC az internetes alkalmazások egyike, segítségével számítógépről intézhetjük vásárlásainkat, persze csak akkor, ha van számítógépünk, van Internet-előfizetésünk és van merszünk megadni a kereskedőcégnek kártyaszámunkat. Az internetes alkalmazások gyenge pontja (volt hosszú ideig) a biztonság, az adatok védelme, titkosítása, az ügyfelek azonosítása és sok egyéb, amelyek azonban nem fogják már hoszszú ideig gátolni az EC térhódítását, mivel mindezekre a problémákra számos megoldást eszeltek már ki.

Vezető megoldások

A vállalat-, illetve termelésirányítási rendszermegoldások kínálata meglehetősen változatos képet mutat, bár ezen a téren is megfigyelhetők bizonyos tendenciák. A legfontosabb változás kétségkívül a Unix platform térvesztése a Windows NT javára, amely kinőtte gyermekbetegségeit, legfőképp a biztonsági fogyatékosságait. A korábbi unixos rendszerek java részét is az utóbbi időben átírták Windows NT-re.

A piacvezető szoftvermegoldás Magyarországon az SAP, amely több nagy rendszerintegrátor cég kínálatában is megtalálható. Számos referenciát tudhat maga mögött az Oracle, amely adatbázis-kezelő rendszerére alapozott megoldásokat kínál partnerein keresztül.

A Synergon a J. D. Edwards One World, valamint a Ross Renaissance 4GL nevű rendszert propagálja, a székesfehérvári Axis pedig a kanadai Cognos cég „üzleti intelligencia" szoftvereit – az Impromptu kimutatáskészítő, a PowerPlay többdimenziós elemző és a Scenario adatfeltáró programokat – értékesíti.

Ugyancsak a Synergon dolgozta be magát az elektronikus kereskedelem egy másik ágába, amelyet EDI-nek rövidítenek. Az Electronic Data Interchange az üzleti dokumentumok cseréjére kínál hatékony és biztonságos megoldást nagyobb vállalatoknak, amelyek beszállítóikkal szeretnék ekképpen megoldani a kapcsolattartást. Az EDI szoftvermegoldások köre egyelőre néhány termékre korlátozódik, amelyek közül az amerikai Harbinger rendszerei váltak némileg ismertté Magyarországon is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem