Vezető ápoló – vezetői megbízás


Az 1/2000. SzCsM rendelet 119. §-a (5) bekezdésének b) pontjában meghatározott vezető ápoló munkakörre vonatkozóan a 257/2000. Korm. rendelet 3. §-a (2) bekezdésének c) pontja kimondja, hogy vezetőnek minősül. A vezető ápoló feladatának megnevezése: egészségügyi tevékenységet folytató egység vezetője, FEOR-kódja: 1327. A Kjt. 23. §-ának (1) bekezdése szerint vezetői feladat ellátása vezető beosztásra történő megbízással történik. A törvény szerint a megbízott vezető a munkaköre mellett látja el a vezetői teendőket. A Kjt. 23. §-ának (3) bekezdése szerint: "A magasabb vezetői, valamint a vezetői megbízás jogszabályban megjelölt, legfeljebb 5 évig terjedő határozott időre szól". A Kjt. 23. §-ának (5) bekezdése értelmében a munkáltatói jogkör gyakorlója a megbízást írásban visszavonhatja. A megbízás határozott idejének letelte vagy a megbízás visszavonása után a közalkalmazottat a kinevezése szerinti munkakörben kell továbbfoglalkoztatni. A vezető ápolói feladatok ellátására külön meg kell bízni a dolgozót a Kjt. 23. §-ának (3) bekezdése alapján, melynek időtartama 5 évre szólhat, vagy erre a munkakörre akár határozatlan időre ki lehet nevezni a dolgozót vezetői pótlék nyújtása mellett? Amennyiben 5 évre szóló vezetői megbízatással látható el a feladat, és a határozott idő letelte után a megbízatás visszavonására kerül sor, mi minősül a közalkalmazott alapmunkakörének (ápolói, vezető ápolói), tekintettel arra, hogy a vezető ápolói feladatok is egy munkakörhöz kapcsolódnak? Helyes-e az a gyakorlat, hogy a vezető ápolói munkakört a dolgozó határozatlan időre szóló kinevezéssel látja el, és emellett megbízzák 5 évre egy szociális intézmény telephelyvezetői feladataival? Vagy ilyen esetben (ha az a verzió helyes, hogy a vezető ápolói feladatokat 5 évre szóló megbízással látható el) a vezető ápolói megbízatását vissza kellene vonni, és utána lehet megbízni a telephelyvezetői feladatokra?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2020. március 24-én (194. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3840

[…] kell a vezetői megbízásokat kiadni. Míg az 1/2000. SzCsM rendelet szerint a vezető ápoló munkakör, addig a 257/2000. Korm. rendelet 3. §-a (12) bekezdésének b) pontja szerint a vezetői státusz megbízás. Viszont ugyanezen rendelet 2. melléklet I. pontja a szociális területi ágazatspecifikus munkakörök között is tartalmazza a vezető ápolót. Mivel alacsonyabb szintű jogszabály – az Alaptörvény 15. cikk (4) bekezdése alapján – törvénnyel nem lehet ellentétes, a 257/2000. Korm. rendelet a Kjt.-vel ellentmondásban nem határozhat meg vezetői megbízás helyett vezetői munkakört. Erre egyébként 2011. január 1. óta a Kjt. nem is ad lehetőséget. Ezért a 257/2000. Korm. rendelet szabályaiból csak az a következtetés vonható le, hogy létezik egyfelől a vezető ápoló munkakör, másfelől egy azonos nevű vezető megbízás. A munkakör betöltésének feltételei az 1/2000. SzCsM rendeletben meghatározottak irányadók, a vezetői megbízáshoz a 257/2000. Korm. rendelet 3. §-ának (3) bekezdése szerint legalább öt év, felsőfokú végzettséget vagy felsőfokú szakmai képesítést igénylő, a gyermekvédelem, a szociális ellátás, az egészségügyi ellátás, illetve a közoktatás területén betöltött munkakörben szerzett szakmai gyakorlat szükséges.Mindebből a feltett kérdések vonatkozásában az következik, hogy a tényleges, pótlékkal díjazott vezetői feladatok ellátása csak megbízás alapján történhet. A vezető ápoló vezetői megbízású közalkalmazott munkaköre lehet a megbízásával azonos elnevezésű, de a 257/2000. Korm. rendelet ezt nem teszi kötelezővé, mivel nem állapít meg speciális szabályt a vezető ápoló vezetői megbízás betöltésének feltételére vonatkozóan, csak az általános ötéves gyakorlatot. Tehát elvileg más alapmunkakörű személynek is adható vezető ápolói megbízás; a gyakorlatban nyilván csak olyan közalkalmazott jöhet szóba, aki az ezzel a vezetői megbízással járó […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.