Gépjárművezetők heti pihenőideje


Munkavállalóink tehergépjármű-vezetők, akiknek a heti pihenőidejét az 561/2006/EK rendelet hat nap után 45 órában, illetve csökkentett 24 órában (melyet meghatározott időn belül vissza kell adni) határozza meg, ezzel szemben az Mt. 106. §-ának (3) bekezdése szerint csak a legalább heti 40 órát kitevő megszakítás nélküli idő számít heti pihenőnek. Melyik rendelkezésnek kell megfelelni? Hogyan kell helyesen számfejteni, amennyiben az EK rendeletnek megfelelünk, de ha az Mt. szerint a lerövidített pihenőidőt (ha nem éri el a 40 órát) nem számoljuk pihenőidőnek, akkor a munkavállaló a munkaidőkeret alatt nem kapja meg a hetenkénti átlagban a 48 órát, mert a 40 óra feletti pihenőidőket összeadva ez kevesebb, holott vannak heti 38-39 órás pihenőidők is?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2017. február 20-án (145. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2875

[…] állandó átalakítása folytán a járművezetővel együtt kilencnél több személy szállítására alkalmas, és erre a célra szolgál [561/2006/EK rendelet 2. cikk (1) bek.]. Az uniós rendeletek közvetlen hatállyal rendelkeznek, a magyar jogrendszerben történő alkalmazásukhoz nem szükséges a jogharmonizáció, a jogszabály általi magyar (belső) jogba történő átültetés. Ezért az 561/2006/EK rendelet hatálya alá tartozó munkavégzés esetén nem az Mt. mint általános, hanem e rendelet, mint speciális szabály irányadó. Elegendő ezért az 561/2006/EK rendeletben foglaltaknak megfelelni. Megjegyezzük, hogy az Mt. […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.