Készenlét – a bekapcsolt mobil?


A készenlét fogalmának értelmezéséhez lenne egy kérdésünk. Elvárjuk a projektvezető munkavállalóinktól, hogy a céges mobiltelefonjaikat pihenőidejükben is tartsák bekapcsolva, és szükség esetén adják meg a szükséges tájékoztatást telefonon keresztül. Általában 40-50 projektünk fut egyszerre, ennyit a vezetők nem tudnak átlátni, ezért fontos, hogy egy-egy téma gazdája mindig elérhető legyen. Egyik munkavállalónk ezt a kérést nem teljesítette, egész hétvégén ki volt kapcsolva a mobilja. Arra hivatkozott, hogy csak akkor köteles bekapcsolva tartani, ha készenléti díjat fizetünk erre az időre. Mi a telefonos elérhetőséget nem tekintjük készenlétnek. Jól gondoljuk?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2011. július 18-án (55. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1053

[…] a készenlét során munkára veszik igénybe, az rendkívüli munkavégzésnek minősül, és ennek megfelelő bérpótlékok is járnak utána (Mt. 148. §). A kérdésben foglalt esetben azt kell elbírálni, vajon a telefonos elérhetőség megkövetelése önmagában készenlétet jelent-e. Részben hasonló tényállás mellett egy esetben a Legfelsőbb Bíróság erre a kérdésre tagadó választ adott. Mint kiemelte, nem állapítható meg a készenlét teljesítése önmagában a munkavállaló mobiltelefonján való elérhetősége miatt, ha annak nemteljesítéséhez (pl. a telefon kikapcsolásához) a munkáltató nem fűz jogkövetkezményt. Ilyenkor ugyanis a készenlétre jellemző munkavállalói kötelezettségek (a munkára képes állapot megőrzése, szükség esetén munkába állás) nem állnak fenn (EBH 2006/1540). A készenlét csak akkor valósul meg, ha az adott időtartam alatt a munkavállaló valóban köteles volt rendelkezésre állni, munkára képes állapotának […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.