Takarítónő – hová soroljuk?


Közalkalmazottként foglalkoztatott munkavállalónk eddig takarítónői munkakörben volt foglalkoztatva. A takarítói munkakör ellátására általános iskolai végzettség van előírva. Ennek megfelelően alkalmazásakor figyelembe vettük az 1992 utáni jogviszonyait is, függetlenül attól, hogy nem közalkalmazotti jogviszonyban dolgozott, mivel a takarítónői munkakörre előírt iskolai végzettséggel rendelkezett. Munkavállalónk 2010. 06. 26-án szakmai képzettséget szerzett, ennek alapján a végzettségének megfelelő munkakörbe lesz átsorolva. Kérdésünk az lenne, hogy a munkaköre változtatása, valamint a magasabb fizetési osztályba sorolása mellett ("A" fizetési osztályból "B" fizetési osztályba) újból meg kell-e állapítani a fizetési fokozatot, vagy a régi takarítónői munkakörre megállapított fizetési fokozatot kell meghagyni?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2010. augusztus 30-án (40. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 775

[…] okán a munkáltató már nem takarítóként kívánja a közalkalmazottat foglalkoztatni, mindenképp kötelező intézkednie a kinevezés módosítása érdekében. A kinevezés módosításakor változhat a közalkalmazott fizetési fokozata. A Kjt. 64. § (1) bekezdése értelmében a közalkalmazott fizetési fokozatát a közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje alapján kell megállapítani, míg ugyanezen szakasz (2) bekezdése szerint a fizetési fokozat megállapításánál a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő számítására alkalmazni kell a Kjt. 87/A. §-ában foglaltakat. A munkakör módosítása esetén előfordulhat, hogy a Kjt. 87/A. §-a alapján megváltozik az eddig irányadó, a fizetési fokozat megállapításánál a közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek számító tartam mértéke. Ez jelen esetben azért is valószínű, mivel kérdésükből arra következtethetünk: a munkáltató eddigi jogszerű gyakorlata szerint a közalkalmazott fizetési fokozatának megállapításánál a Kjt. 87/A. § (3) bekezdésének a) pontja alapján beszámításra került az 1992. július 1-je (a Kjt. hatálybalépése) utáni munkaviszonyok teljes időtartama (azaz amely alatt a közalkalmazott rendelkezett a közalkalmazotti jogviszonyában betöltendő munkaköréhez szükséges iskolai végzettséggel, ami eddig a 8 általános iskolai végezettség volt), hiszen a takarítói munkakört ellátó közalkalmazottak számára egyetlen jogszabály sem írja elő meghatározott végzettség vagy képesítés meglétét. Az új munkakör esetén ismét meg kell állapítani a közalkalmazott besorolásának alapjául szolgáló fizetési osztályt és fizetési fokozatot, és a magasabb végzettséghez kötött új munkakör szempontjából kell a besoroláshoz figyelembe veendő jogviszonyban töltött időket is megítélni. Így lehetséges, hogy az új munkakörben az eddigihez képest ugyan magasabb besorolási osztályba, de alacsonyabb fizetési fokozatba kerül a közalkalmazott. Nem hagyható ugyanakkor figyelmen kívül azon eset sem, ha a közalkalmazott a korábbi munkakörével összefüggésben szerezte meg az új szakmai képzettséget, így a válaszunkban ezt a lehetőséget is szükséges megvizsgálnunk. Példaként néhány, a Kjt.-hez kapcsolódó végrehajtási rendelet szabálya, figyelemmel arra, hogy a kérdésből nem állapítható meg: a közalkalmazott mely "ágazatban takarít"! A 133/2010. Korm. rendelet ismer ugyanis ún. takarító szakképesítést (a jogszabály mellékletének 1183. pontjában 376. sorszám alatt, a szakképesítés azonosító száma: 3181401). Ez olyan középszintű szakképesítés, amely jelen esetben – amennyiben ilyen végzettséget szerzett a szóban forgó közalkalmazott – megfelel a takarítói munkakör ellátásához szükséges legmagasabb iskolai végzettségnek. Tekintettel arra, hogy a Kjt. 63. § (1) bekezdése alapján a közalkalmazott fizetési osztályát (besorolását) […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.