Szabadság kiadásának nyilvántartása

Kérdés: Munkavállalóink számára a szabadság nyilvántartását akként vezetjük, hogy a jelenléti íven a szabadságos napokat kihúzzuk, és a bérlapon láthatják, hogy az adott hónapban összesen hány nap lett számfejtve nekik szabadságként. Ez a nyilvántartás megfelelő így?
Részlet a válaszából: […] rögzíteni kell – ehhez nem elegendő az összesített napok feltüntetése, különösen, ha a munkavállaló más távollétet is tölthetett az adott hónapban, amikor szabadságon is volt. A Kúria egy döntésében kifejtette, hogy nem bizonyítja a szabadság kiadását az a perbeli munkáltatói előadás, mely szerint, ha a felperes nem volt jelen, az csak szabadság kivétele miatt lehetett, illetve amikor távol volt, más alternatíva fel sem merülhetett. Önmagában az, hogy a jelenléti íven áthúzott napok vannak, még nem feltétlenül jelentik a szabadság kiadását, csupán azt, hogy a munkavállaló nincs jelen. A Kúria álláspontja szerint a bérlapok önmagukban nem alkalmasak annak bizonyítására, hogy a munkavállaló egy adott napon szabadságon volt vagy munkát végzett, mivel a munkaidő nyilvántartására nem a bérlap, hanem az annak alapjául szolgáló jelenléti ív szolgál. Így, egyéb bizonyítékok (pl. a szabadság kiadására vonatkozó[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.
Kapcsolódó címke:

Rendkívüli munkavégzés díjazása – a pedagógusok

Kérdés:

Egyházi fenntartású köznevelési intézmények pedagógusai esetében a rendkívüli munkavégzés óradíjának kiszámításakor milyen számítási kulcsot kell használni? Ismeretes olyan gyakorlat, amelyben a 326/2013. Korm. rendelet 33. §-ának (8) bekezdése alapján számolnak. Van azonban olyan is, aki az óradíjat az Mt. 139. §-a szerint számítja. Itt a közbeékelt mondatrész ("eltérő megállapodás hiányában") azt jelenti, hogy a munkáltató jogosult a pedagógusok esetében nem az Mt. 139. §-ának (3) bekezdésében meghatározottak szerint, hanem a 326/2013. Korm. rendelet 33. §-ának (8) bekezdésében meghatározott számítási módot alkalmazni? Jogszerű-e arra hivatkozni ebben az esetben, hogy a pedagógusok esetében méltatlan lenne a heti 40 órás munkaidő alkalmazásával kiszámított óradíj, hiszen a csoportokban töltött órák, szakszerű tanítással töltött órák száma mellett a felkészülés, a dolgozatok javítása, az adminisztráció és az egyéb pedagógusfeladatok ellátása még további órákat igényel, ezért a tanítók, tanárok tekintetében méltányosabb a heti 22 órával történő számolás?

Részlet a válaszából: […] rendelet 33. § (2) és (8) bek.]. A rendelet szerinti díjazás kizárólag az ügyelet, illetve készenlét esetén, a rendelkezésre állásra és az az alatti rendkívüli munkavégzésre jár; a rendkívüli munkavégzés egyéb eseteire [Mt. 107. § a)–c) pontok] nem irány­adó. Ilyenkor a bérpótlék számítási alapja – eltérő megállapodás hiányában – a munkavállaló egy órára járó alapbére, amely meghatározásakor a havi alapbér összegét a) általános teljes napi munkaidő esetén százhetvennégy órával, b) rész- vagy általánostól eltérő teljes napi munkaidő esetén a százhetvennégy óra arányos részével kell osztani [Mt. 139. § (2)–(3) bek.]. Fontos, hogy az eltérő megállapodás nem azt jelenti, hogy a munkáltató egyoldalúan eltérhet a szabálytól. Az eltérésben ugyanis (akár a munkavállaló számára hátrányos módon is) a feleknek meg kell állapodniuk; viszont a munkáltató megállapodás hiányában is, egyoldalú döntésével a munkavállaló javára kedvezőbb számítási módot alkalmazhat [Mt. 15. § (3) bek.]. A készenlét alatti tényleges[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 28.

Gyógypedagógiai pótlék minibölcsődében

Kérdés: Jogosult-e gyógypedagógiai pótlékra az önkormányzat által fenntartott minibölcsődében dolgozó kisgyermeknevelő, ha a csoportba korai fejlesztést igénylő gyermek is jár?
Részlet a válaszából: […] Az Nkt. 64. §-a (9a) bekezdésének a) pontja alapján ugyanakkor erre a személyi körre alkalmazni kell a Kjt. 69. és 75. §-ait, tehát ők a gyermekjóléti ágazati végrehajtási rendeletben meghatározott pótlékokra jogosultak. Ennek alapján alkalmazni kell a 257/2000. Korm. rendelet 15. §-ának (6) bekezdését, mely kimondja: "a bölcsődében, minibölcsődében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 42. § (3) bekezdésében foglaltak alapján a sajátos nevelési igényű gyermekek, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek nevelését, gondozását végző csoportban a kisgyermeknevelőt és a gyógypedagógust gyógypedagógiai pótlék illeti meg. A pótlék mértékea) egy sajátos nevelési igényű gyermek, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermek ellátása esetén a pótlékalap 100%-a,b) két sajátos[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.
Kapcsolódó címkék:  

Technikumi kollégiumi oktató végzettségi feltételei

Kérdés:

Technikum kollégiumában dolgozom nevelőtanárként (új nevünk kollégiumi oktató). A nyíregyházi Tanárképző Főiskolán szereztem földrajz–orosz nyelv szakos tanári diplomát. Ezzel a végzettséggel 1991 óta, azaz 31 éve dolgozom a jelenlegi munkahelyemen. Betöltöttem az 54. életévemet. Munkáltatóm most, az új szakképzési jogszabályokra hivatkozva, arra kíván kötelezni, hogy egyetemi végzettséget szerezzek. Ezt rendkívül méltánytalannak érzem. A hatályos jogszabályok alapján tényleg kötelezhetnek rá?

Részlet a válaszából: […] oktatón kívüli további, nevelő-oktató munkát végzők végzettségi és szakképzettségi követelményeire 326/2013. Korm. rendelet 6. mellékletét kell alkalmazni". A hivatkozott jogszabályhely szerint a kollégiumi nevelőtanár munkakör betöltéséhez a következő szakképzettségek valamelyike szükséges: – kollégiumi nevelőtanár, – gyógypedagógus, – konduktor, – szociálpedagógus, – játék- és szabadidő-szervező tanár, – tanulási és pályatanácsadó tanár, tehetségfejlesztő tanár, – hittanár-nevelőtanár, – pedagógia szakos tanár és pedagógia szakos nevelő, – a nevelő-oktató munka pedagógiai szakaszának megfelelően tanító, tanár. Az első nyolc szakképzettség valamennyi kollégiumban önmagukban jogosítanak a kollégiumi nevelőtanári munkakör betöltésére, a hozzájuk kapcsolódó iskolai végzettség szintjétől (főiskola, egyetem) függetlenül. Az utolsóban szereplő szabály szerint pedig a kollégiumi nevelőtanárra az abban a nevelés-oktatási intézményben foglalkoztatott pedagógusokra vonatkozó képesítési előírást is lehet alkalmazni, amely nevelési-oktatási intézményhez az adott kollégium kapcsolódik. Jelen esetben ez a technikumra vonatkozó képesítési előírások alkalmazását jelenti. A technikumban dolgozókra vonatkozó általános képesítési előírásokat pedig éppen a 12/2020. Korm. rendelet 134. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg. Eszerint: "a közismereti oktatásban oktatott tantárgy oktatójának technikumban[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.
Kapcsolódó címkék:    

Bérfizetés napja egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Kérdés:

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó egészségügyi intézményben a bérfizetés napját az Mt. 154–164. §-ai határozzák meg, miszerint a munkabért a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell kifizetni. Ellenben az OKFŐ szerződésminta minden hónap 5. napjáig rögzíti a bérfizetés napját. Helyesen alkalmazzuk a szerződésekben az Mt. szerinti kifizetés időpontját?

Részlet a válaszából: […] napja vonatkozásában nincs speciális rendelkezés az Eszjtv.-ben, ezért e témában az Mt. irányadó. A kérdésben is leírtak szerint így a munkabért a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell kifizetni [Mt. 157. § (1) bek.]. Az OKFŐ által közzétett munkaszerződés-minta nem jogellenes, hiszen a bérfizetés napjára vonatkozó szabálytól a felek megállapodásával a munkavállaló[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Vezetők – eltérési lehetőség a munkaszerződésben az Mt.-től

Kérdés: Az Mt. 209. §-ának (1) bekezdése szerint a vezető munkaszerződése e törvény Második Részében foglalt rendelkezésektől – a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – eltérhet, ugyanakkor az ítélkezési gyakorlat ezt felülírni látszik: a (2) és (3) bekezdésben tiltott eltéréseken felül milyen eltérések lehetőségét zárta ki az ítélkezési gyakorlat az Mt. hatálybalépése óta?
Részlet a válaszából: […] közzétett döntésében úgy foglalt állást, hogy a munkaszerződésnek az a kikötése is semmis, miszerint a visszahívást a munkáltató nem köteles indokolni. Ezzel ugyanis a visszahívás munkaviszonyt megszüntető intézkedésként történő értékelésekor nem lenne különbség a felmondási idő nélküli – indokolás nélkül kiadható – felmondás és az azonnali hatályú felmondás között. Az ilyen szerződéses kikötés az Mt. 64. §-ának (1) bekezdésébe ütközik, mely rendelkezéstől az Mt. 85. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján nem megengedett a munkaszerződésben sem az eltérés. Ezért e szerződéses kikötés az Mt. 27. §-ának (1) bekezdése alapján semmis. Az ítélet nagy szakmai vitát váltott ki, hiszen a 209. § alapján semmi akadálya nincs, hogy a vezetői munkaszerződés akár a 64. §-tól, akár a 85. §-tól eltérjen. Mi több, a[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Fizetési kategória megállapítása egyházi iskolában

Kérdés:

Egyházi iskolánál 2015. augusztus 16-tól alkalmazunk felső tagozaton 5–6. osztályban angoltanárként egy kollégát, aki 1993-ban szerzett tanítói diplomát, aztán 5 évig egyetemre járt művelődési és felnőttképzési menedzserszakon, később, 2015-ben szerezte meg a tanítói diplomára épülő angol műveltségterület kiegészítő szakot. Őt 2015-ben Pedagógus I. fokozat 2-es kategóriájába soroltuk, hiszen nem volt ugyan szakmai gyakorlata, de rendelkezett legalább 6 év munkaviszonnyal. A pedagógus most azt állítja, hogy a Kjt. 87/A. §-a alapján 2015-ben úgy kellett volna besorolni, mintha 1993 óta folyamatosan pedagógus-munkakörben tanított volna. Életútja során 1998–2004 között, majd 2005–2015 fennállt munkaviszonyaiban nem a köznevelés területére tartozó gazdasági társaságoknál dolgozott. Véleményem szerint a Kjt. 87/A. §-ának (3) bekezdése egyházi intézmény esetében nem irányadó. A 2005. évi költségvetési törvényig a mindenkori költségvetési törvény írta elő, hogy a Kjt. 55–80. §-a vonatkozik az egyházi fenntartókra, ugyanis ez volt a normatív állami juttatás és a közoktatási kiegészítő támogatás igénybevételének feltétele (munkaidő, pihenőidő, illetmény-előmeneteli rendszer), de a 87/A. § nem szerepelt a felsorolásban.

Részlet a válaszából: […] fizetési kategóriába lép. A pedagógust a tárgyév első napján kell a magasabb fizetési kategóriába besorolni. A magasabb fizetési kategória elérésével a hároméves várakozási idő újra kezdődik". Ez a szabály minden, az Nkt. szerint besorolt pedagógusra vonatkozik, azokra is tehát, akiket munkaviszonyban foglalkoztatnak. Ez alapján egyházi intézményben is alkalmazni kell a Kjt. 87/A. §-át. E törvényhely (3) bekezdésének a) pontja írja elő, hogy a közalkalmazott fizetési fokozatának (a pedagógus fizetési kategóriájának) megállapításánál figyelembe kell venni az 1992. július 1. utáni munkaviszonynak azt az időtartamát is, amely alatt az érintett a jelenleg betöltött munkaköréhez szükséges iskolai végzettséggel vagy képesítéssel rendelkezett. Jelen esetben tehát a pedagógus (tanítói) szakképzettség megszerzése (a diploma kiadásának dátuma) utáni munkaviszonyokat a fizetési kategória[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 28.

Végkielégítés – a köztisztviselői jogszerző idő számítása

Kérdés: Önkormányzati hivatalban önkormányzati tanácsadói munkakörben foglalkoztatott köztisztviselő jogviszonya közös megegyezéssel megszűnt, és 30 napon belül, de nem a megszűnést követő naptól, első jogviszonyként köztisztviselői kinevezést kapna nem önkormányzati tanácsadó munkakörre. A Kttv. 62/A. §-a értelmében, ha a köztisztviselő a jogviszonya megszűnését vagy megszüntetését követő 30 napon belül újabb kormányzati szolgálati jogviszonyt létesít, közszolgálati jogviszonyát folyamatosnak kell tekinteni. Esetében a fenti szabály alkalmazásával végkielégítésre jogosító szolgálati idejébe be kell-e számítani a korábbi önkormányzati tanácsadói jogviszonyát?
Részlet a válaszából: […] alkalmazni. Noha az önkormányzati főtanácsadóra és tanácsadóra a Kttv. végkielégítésre vonatkozó 69. §-át egyébként nem kell alkalmazni [Kttv. 239. § (10) bek.], a Kttv. 62/A. §-a a köztisztviselőkre, illetve az önkormányzati tanácsadók közszolgálati jogviszonyára is irány­adó. Ezért, amennyiben az önkormányzati tanács­adó a közszolgálati jogviszonya megszűnését vagy megszüntetését követő 30 napon belül újabb közszolgálati jogviszonyt létesít, azt folyamatosnak kell tekinteni. Ez a folyamatosság azt eredményezi, hogy[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Szülői szabadság igénylése fizetés nélküli szabadság után

Kérdés:

Munkavállalónk bejelentette, hogy május 5-től, gyermeke kétéves korától megszünteti a gyermekgondozási fizetés nélküli szabadságot. Azonban nem jönne még vissza dolgozni, hanem igénybe venné a 44 munkanap szülői pótszabadságát. Ha ez lejárna, még mindig nem állna munkába, mert ez után viszont a felgyűlt fizetett szabadságát használná fel. Van-e akadálya ennek az eljárásnak?

Részlet a válaszából: […] szabadság kezdete előtt be kell jelentenie [Mt. 122. § (2) bek.]. A gyermekgondozás céljára igényelt fizetés nélküli szabadságról is maga a munkavállaló rendelkezhet, azzal, hogy a fizetés nélküli szabadság igénybevételét legalább 15 nappal korábban, írásban köteles bejelenteni. A visszatérési szándékát pedig úgy kell jeleznie, hogy a fizetés nélküli szabadság legkorábban a szabadság megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésétől számított 30. napon szűnik meg [Mt. 133. § (1)–(2) bek.]. Az idézett szabályok alapján tehát nincs akadálya, hogy a munkavállaló még a gyermeke hároméves kora előtt – figyelemmel a 30 napos előzetes bejelentési szabályra is – kérje a fizetés nélküli szabadság megszüntetését, és ezt követően – betartva a 15 napos határidőt – igényelje a szülői pótszabadságot, akár teljes egészében "tömbösítve". A két távollét akár pontosan egymást követő időtartamokra is igényelhető. A szülési szabadság teljes tartama, a gyermekgondozási fizetés[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. május 16.

Eltérés a fizetett ünnepre járó díjazás szabályaitól

Kérdés: Az Mt. a fizetett ünneppel kapcsolatban úgy rendelkezik, hogy a munkavállalót távolléti díj illeti meg óra- vagy teljesítménybérezés esetén a napi munkaidő tartamára, ha az általános munkarend szerinti munkanapra eső munkaszüneti nap miatt csökken a teljesítendő munkaidő. Ettől a rendelkezéstől el lehet térni kollektív szerződésben oly formában, hogy fizetett ünnepre csak akkor jár távolléti díj, ha tényleges munkavégzés is történt? Amennyiben nem történt órabéres esetén munkavégzés, abban az esetben pedig fizetett ünnepre nem kap távolléti díjat a munkavállaló?
Részlet a válaszából: […] való eltérés a kollektív szerződés szempontjából nem korlátozott [Mt. 165. § (2) bek.], ezért abban lehetőség van akár a munkavállaló számára hátrányosan is eltérni a törvényi szabályoktól. Így nincs törvényi akadálya annak, hogy a kollektív szerződés a kérdésben írtak szerint rendelkezzen a kiesett időre járó távolléti díjról.Ugyanakkor figyelemmel kell lenni arra, hogy a bírói gyakorlat szerint nem lehet eltérni a törvényi szabályoktól olyan módon, hogy az a szabályozott jogintézményt alapvetően megváltoztassa (BH2019. 24, 2006. 29). Mivel a kérdés szerinti jogszabályi rendelkezés a munkaszüneti nap miatt kiesett idővel [Mt. 93. § (3) bek.] kapcsolatos, és a le nem dolgozandó munkaidőre járó díjazást szabályozza, ezért a kollektív szerződés olyan előírása, hogy nem jár díjazás[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 28.
Kapcsolódó címkék:    
1
2
3
4
11