Szakképzési munkaszerződés

Kérdés:

Az Szkt. 90. §-ának (1) bekezdése értelmében a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy a szakirányú oktatást megelőzően a duális képzőhellyel szakképzési előszerződést köthet. Az Szkt. 82. §-a rögzíti, hogy az adott képzőközpont vagy gazdálkodó szervezet duális képzőhelyként nyilvántartásba veendő. Jól értjük, hogy előszerződés megkötésére is már csak a nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezet jogosult, hiszen az a nyilvántartásba vétellel fog duális képzőhelynek minősülni? Az Szkt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a szakképzési munkaszerződéssel a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy és a duális képzőhely között munkaviszony jön létre, míg az (5) bekezdés alapján a szakképzési munkaszerződésre az Mt.-nek a munkaszerződésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni. Ebből az is következik, hogy a szakképzési munkaszerződésben fel kellene tüntetni a munkakört is? Ez azért is fontos, mert a kereskedelmi és iparkamarák honlapján elérhető szakképzési munkaszerződés mintákban nem szerepel a munkakör.

Részlet a válaszából: […] ...az oktatás megszervezésének feltételei, eszközei, felszerelései biztosítottak, sor kerül rendeletben meghatározott képzettségű személy foglalkoztatására, valamint minőségirányítási rendszer működtetésére [Szkt. 80–82. §]. A 90. § szerint a tanuló, illetve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. június 27.

"Employer of Record" – elhatárolása a munkaerő-kölcsönzéstől

Kérdés: Egy, az utóbbi időben egyre elterjedtebb jogintézmény, illetve kapcsolatrendszer értelmezésében, a munkaerő-kölcsönzéstől való elhatárolásban kérjük a segítségüket, mégpedig az "Employer of Record" (EOR) intézményével kapcsolatban. Ez alatt olyan, valamely uniós tagállamban székhellyel rendelkező szervezeteket értünk, amelyek megállapodást kötnek egy többnyire (de nem kizárólag) harmadik országbeli vállalattal, hogy a nevükben – de facto helyettük – alkalmazzák az általuk megjelölt munkavállalókat és fizessék a munkabérüket, ezek mellett pedig felelősséget is vállalnak a foglalkoztatási és adózási kérdésekben. Tehát egy EOR-vállalat kvázi a munkáltató szerepét veszi át, és ellátja a HR-rel, bevándorlással és bérszámfejtéssel kapcsolatos jogi és adminisztratív teendőket. Ugyanakkor a napi munkavégzésben az EOR nem vesz részt, nem ad utasításokat a munkavállalóknak, és nem is ellenőrzi munkavégzésüket. A struktúra használata – elméletileg – lehetővé teszi a harmadik országbeli vállalatok számára, hogy közvetve, helyi jogi személy létrehozása nélkül "foglalkoztassanak" munkavállalókat egy tagállamban. Fontos, hogy az EOR-vállalat a megbízó harmadik országbeli vállalat által megjelölt személyt alkalmazza, tehát toborzási tevékenységet nem végez. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a tényleges felügyeleti és irányító szerepet az EOR-vállalattal szerződésben álló munkáltató látja el, például meghozza a javadalmazásra, a munkavállaló feladataira és felelősségeire, a projektekre és a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó valamennyi döntést. Az EOR ezen tevékenységek adminisztratív és jogi hátterének biztosításáért felel. A fent ismertetett jellemzők alapján felfedezhető-e különbség a magyar jogban ismert és alkalmazott munkaerő-kölcsönzés és az EOR között, vagy a két intézmény megfeleltethető-e egymásnak? Amennyiben nem azonosak, létezik-e az EOR-t szabályozó jogszabály a magyar jogban, vagy teljesen ismeretlen és szabályozatlan még ez a jogintézmény? Amennyiben az EOR-tevékenység munkaerő-kölcsönzésnek minősül, azonban a vállalat nincsen munkaerő-kölcsönzőként nyilvántartásba véve, ennek milyen következményei lehetnek, továbbá a munkavállaló erre a kötelezettségszegésre történő hivatkozással közvetlenül érvényesíthet bármilyen igényt? Amennyiben igen, melyek ezek?
Részlet a válaszából: […] ...minősül, ez más jogi formában nem valósítható meg. A kérdésben leírtak alapján, az "EOR"-vállalat nem csak különböző, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adminisztratív teendőket lát el ügyfelei részére. Ehelyett ő maga áll munkaviszonyban a munkavállalóval...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 9.

Álláskeresési járadék – a jogosultság "feléledése"

Kérdés: Abban az esetben, ha megszűnik a munkaviszonyom, és bejelentkezem "munkanélkülire", de két hétre rá találok munkát, és emiatt kijelentkezem, később azonban az új munkahely nem válik be, akkor ugyanúgy vissza tudok menni "munkanélkülire", vagy ki kell várni az egy évet, illetve időarányosan igénybe lehet venni?
Részlet a válaszából: […] ...nap jogosultsági idővel rendelkezik,c) munkát akar vállalni, de önálló álláskeresése nem vezetett eredményre, és számára az állami foglalkoztatási szerv sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani [Flt. 25. § (1) bek.].Amennyiben talál munkát, e...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 25.

Álláskeresési járadék igénylése GYES ideje alatt

Kérdés: Munkaviszonyban álltam 2012. január 6-ig, ekkor ugyanis közös megegyezéssel került munkaviszonyom megszüntetésre. 2005. szeptember 24-én született tartósan beteg gyermekemre tekintettel GYES-t igényeltem 2012. január 7-től, mert akkor járt le a másik gyermekem után járó GYES időtartama. Mivel munkaviszonyom megszűnt, jelentkezhetek-e álláskeresési járadék folyósítására? Ha nem, akkor a GYES-t vagy az álláskeresési járadék igénybevételét javasolják?
Részlet a válaszából: […] ...továbbá táppénzben nem részesül, és munkát akar vállalni, de önállóálláskeresése nem vezetett eredményre, és számára az állami foglalkoztatásiszerv sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani [Flt. 25. § (1) bek.]. Így ajogszabály nem zárja ki, hogy GYES...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 27.

Kiküldetés helyett kölcsönzés?

Kérdés: Szellemi munkakörben dolgozó kollégáink körében rendszeres, hogy kiküldetést teljesítenek cégünk dán anyavállalatánál. Sokszor van példa arra is, hogy a cégcsoport más leányvállalataihoz küldjük ki őket, továbbképzésekre, megbeszélésekre, szerte az egész világon. Erre tekintettel felmerült, hogy cégünk felvenné a tevékenységek körébe a munkaerő-kölcsönzést is. Ezzel egyszerűbbé válhatna a kollégák mozgatása. Van erre jogi lehetőség?
Részlet a válaszából: […] ...viszonyban nem álló munkavállaló vonatkozásában – szövetkezet lehet,amelyik megfelel a jogszabályi feltételeknek, és az állami foglalkoztatásiszerv nyilvántartásba vette [Mt. 193/D. § (1) bek.]. A részletes előírásokat amunkaerő-kölcsönzési és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 8.

Háztartási munka bejelentésének elmulasztása

Kérdés: Hetente jár hozzánk a takarítónő, havonta be is szoktam jelenteni, illetve befizetem utána az 1000 Ft-ot. A múlt hónapban azonban a bejelentés sajnos elmaradt. Milyen következménye lehet ennek?
Részlet a válaszából: […] ...augusztus 15-étől a háztartási munka adórendszerenkívüli foglalkoztatásnak minősül (Gptv. 1-7. §). A természetes személymunkáltatónál akár munkaszerződés, akár polgári jogi jogviszony (megbízás,vállalkozási szerződés) alapján történő takarítás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 21.

Közérdekű önkéntes tevékenység

Kérdés: Magyarországon bejegyzett egyház vagyunk, a hívők adományaiból összegyűlt pénzből templomfelújításba kezdtünk, a hívők személyesen is közreműködnek az építési munkálatokban. A hitközség tagjai díjazás nélkül segítenének, feltéve hogy ez nem ütközik valamilyen jogszabályi tilalomba. Munkabérnek nem minősülő, pusztán jelképes tárgyjutalomban részesíthetnénk-e az építkezésben segédkező híveket?
Részlet a válaszából: […] ...említett összeghatárt nem haladja meg. Felhívom szívesfigyelmét arra, hogy a fogadó szervezet előzetesen köteles bejelenteni az önkéntesekfoglalkoztatását a társadalmi és civil kapcsolatok fejlesztésért felelősminiszternek a Köt. mellékletében szereplő bejelentési lapon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 28.

Magán-munkaközvetítő tevékenység folytatása

Kérdés: Magyar informatikai szakemberek kiküldését tervezi tanácsadási tevékenységgel foglalkozó társaságunk fejlődő országokban letelepedett cégekhez. Milyen jogszabályi feltételeket kell teljesítenünk ehhez?
Részlet a válaszából: […] ...az informatikai szakemberek és a külföldimunkaadók között jön létre a foglalkoztatásra irányuló jogviszony, és atanácsadó céggel nem állnának a szakemberek foglalkoztatásra irányulójogviszonyban, a tanácsadó cég...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 16.

Álláskeresési támogatásra való jogosultság

Kérdés: Másfél éve megszűnt a több mint 3 éve fennálló munkaviszonyom. Mikortól kell az álláskeresési járadék jogosultsági feltételeit vizsgálni? Kell-e igazolnom, hogy az elmúlt másfél évben ténylegesen állást kerestem, és igényelhetek-e álláskeresési járadékot ilyen igazolás hiányában?
Részlet a válaszából: […] ...továbbifeltétele, hogy az álláskereső munkát akar vállalni, de önálló álláskeresésenem vezet eredményre, és számára az állami foglalkoztatási szerv sem tudmegfelelő munkahelyet felajánlani. Az FMM rendelet 3. §-a alapján akirendeltség az álláskereső Flt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 12.

Start Extra kártya – járulékkedvezmény

Kérdés: Start Extra kártyával vennénk föl több mint 3 éve álláskereső, 54 éves munkavállalót. Ha az álláskeresőt a nyilvántartásba vétele óta többször is foglalkoztatták már közhasznú munka keretében, összesen mintegy egy év időtartamban, lehetőség van-e a Start Extra kártya kiváltására, illetve a munkáltatót megilleti-e a járulékfizetési kedvezmény?
Részlet a válaszából: […] ...akit az 50.életévét betöltötte. A Pftv. 1. §-ának (2) bekezdés 9. pontja szerint tartósanálláskereső az a személy, akit az állami foglalkoztatási szerv a Start Extrakártya igénylésének időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 15.
1
2