×

Tervek az Mt. átalakítására

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 117. számában (2008. február 15.)
Minél kevesebb szabályozás országos szinten, valamivel több középszinten az ágazati, illetve a munkahelyi kollektív szerződésekben, s a lehető legtöbb a munkaszerződésekben – a munkaadók szerint ez az ideális modellje a munka világát szabályozó jogi környezetnek. Nyilvánvaló, hogy ez a feltételrendszer – a Munka Törvénykönyve (Mt.) mind több garanciális elemmel történő kibővítése mellett – a munkavállalók érdekeit is jobban szolgálná. Az Mt. megújításának kulcsa egyértelműen a rugalmasság.

Nem kérdés, hogy a Munka Törvénykönyve (Mt.) elavult, annak rendelkezései nem felelnek meg a korszerű követelményeknek – ebben kivétel nélkül egyetértenek a munkaadói oldal képviselői. Állítják: a valaha az aktuális viszonyok figyelembevételével a valós problémákra építő, a hazai foglalkoztatási helyzet milyenségére alapozó jogszabály fölött alaposan eljárt az idő.

Új alapokon

Miközben a munkaügyi viszonyok és a gazdasági élet egésze gyökeresen megváltozott, még mindig a rendszerváltás hajnalán megalkotott törvény rendelkezik a munkaadók és a munkavállalók viszonyának szabályozásáról. Pedig egyértelmű, hogy olyan mély a szakadék az akkori körülmények és a mai helyzet között, hogy immár képtelenség a korábban megalkotott szabálygyűjteményre alapozni a jogi hátteret. S ez még akkor is igaz, ha az 1990-es évek elején született rendelkezések tárháza számos alkalommal módosult, hiszen a jogalkotók maguk is felismerték annak tarthatatlanságát.

Az érintettek szerint azonban ez kevés: hiába a jó szándék és az elszántság a rendszeres korrekciókra, ezek révén lehetetlenség korszerű szabálykönyvet alkotni. Csak egy megoldás maradt: új alapokról kiindulva új jogszabályt kell alkotni, ám ennek során nem a mai Mt.-t kell alapul venni, hanem a "nulláról" szükséges elindulni.

Ahhoz, hogy valóban modern jogszabály jöjjön létre, még az optimistábbak szerint is egy-két éves előkészítésre lenne szükség, mások szerint viszont akár öt-hat évbe is beletelik a korszerű Mt. megalkotása. Márpedig annyi idő nincs.

A Munka Törvénykönyvét megalkotása, 1992 júniusa óta több mint félszázszor módosították, s ez meg is látszik rajta – szögezte le a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Dávid Ferenc szerint ezzel magyarázható, hogy hiányzik belőle a belső kohézió, számos részlete teljesen idejétmúlt, s minden tekintetben megérett a gyökeres megújításra. Nem véletlen, hogy szinte köszönő viszonyban sincs a XXI. század munkaügyi helyzetével, hiszen röviddel a rendszerváltás után egy ma már csupán emlékként élő gazdasági helyzet körülményeit tükrözve született meg. Akkor még a szocialista nagyvállalatok – óriási üzemméretekkel – határozták meg a foglalkoztatást, s teljesen más volt a gazdaság szerkezete is.

A mezőgazdaság manapság nem is emlékeztet akkori önmagára, az ipar atomizálódott, a kereskedelem átalakult, s ezzel párhuzamosan a termelőágazatokból tömegek áramlottak át a szolgáltatószektorba. Mindezeket tükröznie kellene az Mt.-nek, ám ehelyett az egykori viszonyokat konzerválta – legalábbis a jogszabályok szintjén.

Az állandó munkáltatói létszámra és a Ganz-MÁVAG-hoz, a Csepel Művekhez vagy éppen a Hungarocamionhoz hasonló cégek jelenleg elvétve sem akadnak a munka világában, a nagyvállalatok helyett tehát egy sokkal színesebb foglalkoztatói körhöz kell igazítani a jogi hátteret – magyarázta Dávid Ferenc. Ezzel összefüggésben a mainál közérthetőbb, könnyebben kezelhető szabálygyűjteményre van szükség, hiszen a kis- és középvállalkozásoknak aligha van kapacitásuk arra, hogy a körülményes jogszabályt a napi gyakorlatban értelmezzék és alkalmazzák.

Garanciális elemek

Mindenekelőtt ki kellene végre mondani, mik azok a garanciális elemek, amelyeknek a foglalkoztatásban szerepet kell játszaniuk. Ezek esetében nem lehet szó megengedésről, szigorú szabályokra és egyértelmű szankciókra van szükség – szögezte le a főtitkár, hozzátéve: noha ez csak formai kérdésnek tűnhet, azonban szemléletet tükröz, ha külön csokorba szedik a garanciális szabályokat, s ezektől aztán sem a kollektív szerződés, sem a munkaszerződés szintjén nem lehet eltérni.

Olyan alapvetésekre kell gondolni, mint az esélyegyenlőség, amit csak "fővesztés terhe mellett" lehetne megsérteni. Nem engedhető meg például a kismamák vagy az 50 év felettiek diszkriminálása, de hasonlóképpen kellene a tisztességes bérfizetést is alapkövetelménnyé tenni, hiszen nem lehet mérlegelés tárgya, hogy a munkáltató kifizeti-e egy adott feladat elvégzésének ellentételezését vagy sem. Dávid Ferenc azt tartaná üdvözlendőnek, ha azokat a munkáltatókat, akik ezeket - a már-már az alkotmányos jogok körébe sorolandó kötelezettségeket - megsértik, akár munkaügyi büntetés is sújtaná, s az anyagi mellett etikai szankciók is következnének.

Viszont számos elemében lazítani kellene a szabályozáson, s a mainál jóval több polgári jogi elemet kellene bevezetni – szögezte le Dávid Ferenc -; a megengedő elemek ugyanis nem hiányozhatnak egy korszerű Mt.-ből, legyen szó a munkaidőkeretről vagy éppen a kártérítési ügyek szabályozásáról. Ugyanakkor meg kell szüntetni a formális, funkciójukat tekintve felesleges vagy kiürült elemeket. Ráadásul rengeteg olyan témáról esik szó az Mt.-ben, ami egyszerűen nem oda való, ilyen például az érdekegyeztetés szabályozása. A munkaügyi kapcsolatok rendezésének nem itt van a helye, a szakszervezetek jogairól szintén más törvényben kell rendelkezni.

Kollektív szerződések

Jól látható, hogy bár a rendezett munkaügyi kapcsolat - egyesek szerint – a kollektív szerződéseken múlik, a huszonnyolc ágazat közül alig néhányban van ilyen. Éppen ezért az Mt.-ben meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy e megállapodásokat sokkal könnyebben lehessen megkötni, s a jognyilatkozatokat kölcsönös megegyezés esetén könnyen és gyorsan meg lehessen változtatni.

Ha ez így lenne, a felek nem zárkóznának el attól, hogy kétoldalú szerződésekben szentesítsék a részleteket, s ezzel egy sor felesleges és törvényi szinten nem is kezelhető téma kikerülhetne az Mt.-ből. Ezek között említette a főtitkár a rendkívüli felmondásra, a munkaidőre vagy a leltározásra vonatkozó szabályokat.

Megengedőbb, liberálisabb Mt.-re van szükség, hiszen értelmetlen, hogy ebben rögzítik például a túlóráért fizetendő összeg lehetséges mértékét, a kártérítés maximumát, a munkaidő és a munkarend, illetve a szabadság kiadásának módját. Piacgazdaságban sokkal több kérdésben kellene a felek közötti megállapodásra hagyatkozni. Hiába a központi akarat, sok esetben nem egyeztethető össze a gyakorlattal. Ilyen volt például a vasárnapi munkavégzés megtiltásáról szóló felvetés, ami tovább szigorította volna az amúgy sem engedékeny munkaidő-beosztási szabályokat. Ráadásul mindenki tisztában volt vele, hogy kivitelezhetetlen a hatnapos kereskedelmi hét, sokkal inkább más megoldásokra kell törekedni, például felajánlani a dolgozóknak, hogy az aznapi profit 30 százalékát megkapják pótlékként.

Dávid Ferenc szerint a nemrég elkészült koncepcióban felvetnek jó ötleteket annak kidolgozói, például azt, hogy a tizenöt főnél több foglalkoztatottat számláló cégek esetén egy auditor gondoskodjék a társadalombiztosítási, a nyugdíj- és az APEH-ügyekről.

Beszűkülő mozgástér

Az Mt. csaknem hatvan módosítása rendszerint a munkavállalók érdekeinek figyelembevételével történt, de nem ez az alapvető hibája – hívta föl a figyelmet Geiger Tiborné, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) vezető szakértője. Sokkal inkább az, hogy a toldozgatott-foldozgatott jogszabály elavult, ráadásul rendkívüli mértékben túlszabályoz.

Ennek legmarkánsabb példája a munkaidő kérdése; ezt a vezető szakértő szerint teljes egészében rá kellene bízni a felekre, állapodjanak meg ők az adott körülmények figyelembevételével. Bízni kell abban, hogy meg tudnak egyezni. Az Mt. a mai napig a klasszikus nagyvállalatok mintájára kialakított megoldást veszi alapul, illetve azt, hogy a több száz, több ezer embert foglalkoztató cégeknél természetes a kollektív szerződés megléte. Ám az átstrukturálódott munkaügyi viszonyok között sokkal nagyobb önállósággal rendelkeznek a dolgozók, mint régen, ráadásul a kis- és középvállalkozások esetében jellemző, hogy ugyanaz az alkalmazott több munkakört is betölt.

Nem megfelelő a munkaerő-forgalom szabályozása sem, amely a nagyon szűkre szabott elbocsátási lehetőségek miatt merevvé teszi, hogy a foglalkoztató a feladat mennyiségéhez igazítsa a foglalkoztatottak számát. Holott nem lenne ritka, hogy átmenetileg, ha szükség van rá, a cég új dolgozókat venne fel, majd ha már kevesebb alkalmazottal is el tudja végezni a teendőket, akkor elküldené a felesleges munkaerőt. A jelenlegi szabályozás azonban ezt alaposan megnehezíti, ezért a legtöbb ilyen esetben inkább fel sem vesznek új embert, s túlórában vagy másként, de az eredeti létszámmal vészelik át a kritikus időszakot.

Párhuzamos érdekképviseletek

Geiger Tiborné szerint csak a rugalmasság és a biztonság lehet a két fő szempont akkor, amikor az Mt. átszabásához hozzáfognak.

Korszerűtlen például - emelte ki a vezető szakértő -, hogy üzemi tanácsok és szakszervezetek párhuzamosan működhetnek ugyanabból a célból, aminek magyarázata, hogy a hazánkban meghonosodott érdekvédelmi forma megtartásával 1992-ben – a német alkotmányt lekoppintva – vezették be az üzemi tanácsokat. Ám ez dupla kötöttséget, kétszeres energiát és jelentős költségnövekedést eredményez, feleslegesen.

Az MGYOSZ szakértője szerint sokkal több kérdésben kellene irányadónak tekinteni a Polgári Törvénykönyv szabályait, még akkor is, ha a felek megállapodásakor a munkaadó vitathatatlanul erősebb tárgyalópartner. Ezt bizonyos megkötésekkel meg lehetne fékezni, s az egészség- és balesetvédelem tekintetében mindenképpen előtérbe kell helyezni a munkavállalói érdekeket. Geiger Tiborné szerint nemcsak az Mt. tartalmával van baj, hanem azzal is, hogy a gyakorlatban jellemzően sem a munkaadók, sem a munkavállalók nem ismerik pontosan a jogaikat és a kötelezettségeiket.

Elveszített "csaták"

Ma már senki számára nem meglepő az a kijelentés, hogy az Mt. munkavállalóbarát – szögezte le Horváth Gábor. A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára szerint a jogszabály annyi kötöttséget, oly sok korlátot tartalmaz, hogy ennek nyomán számos csatát veszítünk el, legyen szó az európai uniós forrásokért vívott harcról vagy éppen a Közösségen belüli munkahelyekért folytatott vetélkedésekről.

Az Mt.-re, így annak mai változatára is két dolog nyomta rá a bélyegét, szinte letörölhetetlenül: egyfelől a napi háromszor nyolcórás munkaidő-beosztás szocialista maradványa, másfelől a szakszervezeti jogok érvényesítésének sajátos, engedékeny szabályai. A szakszervezetek működésére vonatkozó közösségi irányelvek ellenére a hazai gyakorlatot nagymértékben meghatározza, hogy a baloldali kormányok politikájának következtében tovább nőtt az érdekvédők tere az érdekérvényesítésre.

Végeredményben ma a szabályok teljes betartásával egyetlen vállalkozás sem képes versenyképesen működni – szögezte le a főtitkár -, s hiába törekszik egy társaság rendezett munkaügyi viszonyokra, ez valamilyen módon visszaüt. Ha meg akarja állni helyét a piaci versenyben, akkor félő, hogy szabályt szeg. Az egyébként betarthatatlan direktívák be nem tartásáért pedig duplán büntetik a cégeket, hiszen nemcsak bírságra számíthatnak, de az uniós támogatásokra sem pályázhatnak – magyarázta Horváth Gábor, aki szerint jó lenne, ha az Mt.-ben foglaltak betarthatók lennének, de nem azok. Sem Magyarországon, sem Európában nem olyan a gazdasági helyzet, miként nem afelé vezet a globalizáció sem.

Differenciálni kell

Nemcsak a jelenlegi szabályozást kifogásolja a MOSZ-főtitkár, hanem azt a koncepciót is, amelyet a közelmúltban kidolgoztak az Mt. megújítására. A reformelképzelésekben vannak ugyan jó elemek, olyanok, amelyek alkalmazkodnak a piac jelenlegi körülményeihez, de ez nem elégséges. Bár szikráiban megjelenik a dokumentumban a rugalmasság, ám e gondolat jegyében karakterisztikusabb változtatásokra van szükség.

Nem lehet ugyanis országosan egységes szabályrendszer alapján meghatározni a foglalkoztatás mikéntjét, sokkal erőteljesebben kell differenciálni. Annyira, amennyire csak lehet, s számos kérdést a kollektív szerződéseknél is alacsonyabb szintre, a munkaszerződésekig kell levinni – ért egyet más munkaadói szövetségi véleményekkel Horváth Gábor. A részletekről nem lehet makroszinten megállapodni; nem lehet egyik és másik ágazatot, vállalkozást, munka- és feladatkört ugyanúgy kezelni. A differenciálásra szükség van, s erre az Mt.-ben kell teret adni – szögezte le a főtitkár.

Kifogásolható a szakszervezeti jogok szabályozásának mikéntje is, hiszen az elégséges szolgáltatás meghatározásának módja lehetőséget teremt arra, hogy politikai színezetet öltsön az eredetileg a munkaadók és a munkavállalók közti vita kifejezésének egyik hagyományos színtere, a sztrájk. Ez pedig tarthatatlan – tette hozzá. Végig kell gondolni azt is, hogy miként lehet szavatolni úgy a szakszervezetek jogainak gyakorlását, hogy az ne sértse mások versenyképességét. Hiába akarnak például a mezőgazdaságban dolgozók cukorrépát betakarítani, ha a vagon a sztrájk miatt nem érkezik meg – ebből óriási kára származhat egy sor vállalkozásnak. A mainál sokkal nagyobb szabadságot kellene adni a juttatások meghatározását illetően is, már csak azért is, hiszen megvan a közös érdek a túlmunka és annak ellentételezése rögzítésére.

Ahogy a munkaadói szövetségek többsége, a MOSZ is a munkaidő-beosztásban, s ehhez kapcsolódóan a pihenőidő kiadásában látja a legnagyobb bajt a jelenleg hatályos Mt.-ben. Aggasztó, hogy most csupán jó adminisztráció kérdése a mezőgazdaságban, ki képes betartani az erre vonatkozó szabályokat, s ki nem. A munka jellege ugyanis eleve ellehetetleníti a merev rendszer alkalmazását, s ha valóban tisztességesen és jól akarja valaki végezni a munkáját, akkor biztosan nem tudja szabályszerűen tenni.

Munkaidő az agráriumban

A klasszikus munkaidő-beosztás az agráriumban szinte lehetetlen. A növénytermesztés teljes egészében az időjárásnak alárendelt ágazat, s ha úgy alakul, könnyen lehet, hogy december és február között egy teljes negyedév kiesik az évből.

Ugyanakkor aratás idején szinte megállás nélkül talpon vannak a munkások – ez mindkét fél számára természetes – magyarázta Horváth Gábor, aki szerint a rigorózus szabályok arra késztetik a munkaadókat, hogy a korábban elterjedt határozatlan idejű szerződéseket határozott időszakra vonatkozókkal váltsák fel, és a télen ne foglalkoztassák az embereket.

Ám ez nemcsak az adminisztrációt nehezíti, hanem a munkavállalók számára is hátrányos, hiszen arra az időszakra nem lesz jogviszonyuk, ami a többi között a társadalombiztosításijárulék-fizetés hiánya miatt is negatívan érinti őket. Az állattenyésztésben sem reális a munkaidőre vonatkozó szabályok betartása, s a főtitkár számára érthetetlen, miért van szükség a munkavégzés vége és a következő munkába állás kezdete közötti szigorú 11 órás szünetre egy olyan területen, ahol az állatok gondozása az ellenkezőjét kívánja meg.

A nemzetközi szállítmányozásban és néhány más területen mentesítették a foglalkoztatókat ez alól, s ezt kellene itt is tenni – mondta a főtitkár, példaként kiemelve a tejtermelő tehenészetet: lehetetlenség azt mondani, hogy csak 11 óránként fejjék meg az állatot, s nem életszerű az osztott műszak sem, hiszen az állatok ellátása egyedi gondoskodást igényel, ráadásul osztott munkaidővel – kétszer ötórás foglalkoztatással – a dolgozók sem járnának jól. Horváth Gábor szerint az a gond, hogy a jogalkotók nem szembesültek a realitásokkal.

Szociális terhek

Az időkeretet tartja a legnagyobb anomáliának a jogszabályban a Magyar Iparszövetség (OKISZ) elnöke is. Tokár István megemlítette még a rendelésállomány egyenetlenségét és azt, hogy a szezonális munkákra semmilyen módon nincs tekintettel a törvény.

A szövetség vezetője szerint jóval megengedőbbnek kellene lennie az Mt.-nek, az adott állásra vonatkozó részletes szabályozást pedig elegendő lenne a munkaszerződésben rögzíteni. A két fél megállapodásának minden szempontból iránymutatónak kellene lennie. Tokár István bírálta, hogy a szociális terhek miatt túlságosan nagy présbe kerülnek a munkáltatók. Ahol például sok nő dolgozik, gondot okozhat a gyes, illetve gyed ideje alatt felhalmozódott szabadság kiadása. Jogszabályban kellene megoldást találni arra, hogy miképpen lehetne csökkenteni az ezzel kapcsolatos foglalkoztatói költségeket, például költségvetési forrásból.

Az Mt.-nek kellene rendelkeznie arról is, hogy a munkaügyi központok által kiközvetített dolgozókat milyen kötelezettség terheli. Gyakori ugyanis, hogy az így érkezők végül nem vállalják az állást, s ennek semmilyen szankciója nincs. Tokár István szerint járható út lenne, hogy kizárják a járadékfolyósításból azokat, akik többször mondanak nemet a kínálkozó lehetőségre.

Érthető, hogy a gyökeres változtatásra szükség van, hiszen az 1990-es évek eleje, a törvény megszületése óta túl vagyunk a Bokros-csomagon, a fellendülési fázison, most pedig a konvergenciaprogram időszakát éljük, ráadásul az ország uniós csatlakozása is jelentősen befolyásolta a helyzetet. Már csak azért is, mert egy sor direktívának – például a készenléti időre, a munkaerő-kölcsönzésre vonatkozóknak – is meg kell felelnie hazánknak – sorolta az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke. Szűcs György üdvözölte, hogy a rugalmasság és a munkaügyi biztonság kiemelt szempontnak számítanak az Európai Unióban, ám ezek beolvasztása a hazai jogszabályba egyelőre kívánnivalót hagy maga után.

Leginkább az kifogásolható az Mt.-ben, hogy még mindig természetesnek veszi, miszerint a munkavállalók napi nyolc órában dolgoznak – mondta az elnök, aki szerint újra kellene gondolni, hogy ne csak a korlátozások határozzák meg a munka világának legfontosabb iránymutatóját. Ilyen jogszabályi háttérrel ugyanis nehéz olyan munkahelyet teremteni, amely vállalkozásként is versenyképes tud maradni. Sokkal nagyobb hangsúlyt kell kapnia az atipikus formáknak, a távmunkának, az otthoni vagy a részmunkaidős foglalkoztatásnak, s tudomásul kell venni, hogy ez iránt bizonyos munkavállalói csoportokban a mainál jóval nagyobb arányban van igény.

Erre azonban nem elég a lehetőséget megteremteni, tisztázni kell a szabályokat is. Mind ez idáig rendezetlen például a balesetvédelem kérdése, hiszen nyilvánvaló, hogy a hagyományos foglalkoztatás keretében ez jár a dolgozónak, otthoni munkavégzéskor azonban nehéz eldönteni, hogy miként kell egy balesetre tekinteni. Ilyen esetekben nincs válasz a szabadidő kiadásának kérdésére sem.

Elavult szemlélet

Az IPOSZ elnöke szerint nem volt szerencsés az elvárt jövedelem bevezetése sem, ami nem tisztább helyzetet eredményezett, hanem azt, hogy a munkáltatók kétszer is meggondolják, felvegyenek-e újabb dolgozót vagy sem. Holott Szűcs György szerint a Mt.-nek éppen azt kellene elősegíteni, hogy a vállalkozások a lehető legkönnyebben bővíthessék dolgozóik számát, s adott esetben súlyos szankciók nélkül megválhassanak – a munka függvényében – a létszámon felüli alkalmazottaktól.

Nem szolgálhatja sem a munkáltatók, sem a munkavállalók érdekét egy olyan jogszabály, amely nem a versenyképes vállalkozásokat és versenyképes munkahelyek létrejöttét segíti, hanem agyonszabályozással gátolja a foglalkoztatás rugalmasságát – szögezte le az elnök.

A kisvállalkozások számára magától értetődik, hogy rugalmasan, az aktuális élethelyzethez igazodva történik a munkavégzés, ám erre nem teremt megfelelő jogi hátteret az Mt. - szögezte le Antalffy Gábor. A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke hozzátette: ezért állandó vitatéma a nyújtott munkavégzés, a hétvégi munka, a munkaidőkeret mérséklése és a munkaszüneti napok kötelező kiadásának mikéntje.

Mindaddig, amíg az Mt. a reggel nyolctól délután négyig tartó munkaidő mára elavult szemléletét tükrözi, addig nem is lesz összhangban egymással a jogszabály és az élet. Nemcsak itthon népszerű az atipikus foglalkoztatás, de terjed az EU-ban is, részben azért, mert minél rugalmasabb a beosztás, annál könnyebben és eredményesebben lehet fellépni a munkanélküliség ellen. Antalffy Gábor példaként említette egy olyan szakács helyzetét, aki egy tíz órán át nyitva tartó étteremben dolgozik, ám délután két-három órán keresztül, forgalom hiányában nincs szükség rá – ezt Nyugat-Európában minden bizonnyal osztott munkaidővel oldanák meg, ám nálunk ez a foglalkoztatási forma nem elfogadott, ezért két szakácsot kellene alkalmaznia a vállalkozásnak – a gazdaságosságra törekvő étteremtulajdonos azonban ezt nem engedheti meg magának. Mindebből jól látható, hogy az élet néha köszönő viszonyban sincs a törvénnyel – szögezte le az elnök.

Munkaügyi ellenőrzések

Antalffy Gábor kifejtette: míg a fejlettebb országokban a munkaügyi ellenőrzések a dolgozó kérelmére indulnak – így valóban ott és akkor vizsgálódnak, amikor egy alkalmazottat sérelem ér -, addig nálunk a bürokrácia uralkodik. A cél nyilvánvalóan az lenne, hogy gyorsan és eredményesen jogorvoslathoz jusson, akinek ez jár, ám itthon csupán az adminisztratív hibákat igyekeznek feltárni az ellenőrök, a bürokráciából adódó felelősségre vonástól pedig tartanak a cégek. Végeredményben tehát felesleges feszültség keletkezhet munkaadók és munkavállalók között.

Az elnök tapasztalatai szerint a kisvállalkozások esetében amúgy is kevesebb a vita a foglalkoztató és a foglalkoztatott között, hiszen ritkán vesznek föl alkalmazottat az utcáról, jellemzően az ismeretségi kör révén töltik be az állásokat. Antalffy Gábor szerint – sajátosságai miatt – külön szabályozást kellene bevezetni a kisvállalkozások esetében, legalábbis ami az öt főnél kisebb cégeket illeti. Rendezetlen továbbá az önfoglalkoztatás kérdése, amit nem a Ptk. és nem is a társasági jog, hanem a munkajog keretén belül kellene megoldani.

Munkaerő-kölcsönzés

A munkaerő-kölcsönzéssel kapcsolatosan az utóbbi időszakban új probléma is felvetődött – hívta fel a figyelmet Balogh István, az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) elnöke. Új jelenség ugyanis, hogy látszólagos külföldre településsel próbálják egyes cégek kikerülni a foglalkoztatásra rakódó magas itthoni terheket.

Előfordult, hogy a tavaly uniós taggá vált Romániába bejegyzett cég román lejben fizeti ki a Magyarországon tevékenykedő magyar munkavállalót, ami számára egyebek közt azért előnyös, mert így a hazai minimálbérnél alacsonyabb összeg kerülhet a szerződésbe. Balogh István kiemelte: egyetértenek a munkaadói oldal többi szereplője által megfogalmazott kritikákkal, s azzal, hogy halaszthatatlan az Mt. megújítása.

Az új Mt.-nek meg kell felelnie a rugalmas biztonság követelményének – szögezte le mindenekelőtt Komoróczki István, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetségének (ÁFEOSZ) titkára. Ösztönözni kell a kollektív szerződéskötések megkötését azzal a jogtechnikai megoldással, hogy a munkáltatók működésének hatékonyságát, illetve a foglalkoztatás rugalmasságát az Mt.-től eltérő szabályozással a kollektív szerződésben lehet rögzíteni. A mainál egyértelműbb szabályokat kell alkotni a több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés megkötésének mikéntjére vonatkozóan.

Lényeges szempontként emelte ki a titkár, hogy az új jogszabálynak elő kell segítenie a gazdasági aktivitás növelését és a rejtett foglalkoztatás megszüntetését. Komoróczki István szerint elsőrendű az is, hogy felmondás esetén mentesíteni kell a munkáltatókat az indokolatlan kifizetések alól, hiszen nem tartható fenn, hogy egy kis létszámú vállalkozás a bírósági eljárás elhúzódása miatt ellehetetlenüljön. Az ÁFEOSZ javasolja továbbá, hogy a Munka Törvénykönyvébe a bírói gyakorlat alapján kerüljenek be felmondási okok és indokok, s felül kell vizsgálni a végkielégítésre vonatkozó rendelkezéseket is.

Speciális foglalkoztatás

A Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) a Munka Törvénykönyve gyenge pontjainak egyikeként tartja számon, hogy beemelték a jogszabályba az esélyegyenlőségi terv készítését, ami ezt a problémát társadalmi szinten nem oldotta meg. Bírálja a szövetség azt is, hogy az Mt. a speciális foglalkoztatású területekre vonatkozóan – például a közlekedésre nézve – is tartalmaz szabályokat, amelyeket a gyakorlatban az e szegmensre vonatkozó jogszabályokkal együtt kell végrehajtani.

A STRATOSZ véleménye szerint a speciális foglalkoztatási viszonyokra vonatkozó alapvető szabályokat ki kellene emelni az Mt.-ből, s integrálni kellene az adott szakterületre vonatkozó szakmai szabályozásba. Ugyanakkor lehetőséget kellene teremteni arra, hogy alágazati, ágazati vagy helyi megállapodásokban, vagy akár a munkaszerződésekben a felek közösen állapítsák meg a foglalkoztatásra vonatkozó egyéb szabályokat. A "kitisztított" törvény rendelkezéseit mind a munkáltatók, mind a munkavállalók egyértelműbben értelmezhetnék és alkalmazhatnák.

A munkaügyi kapcsolatok tekintetében túlzott a tájékoztatási kötelezettség a STRATOSZ szerint, s elavultnak tartják a szociális juttatásokra vonatkozó szabályozást is. A szövetség munkaügyi szakértői ezenkívül bírálják, hogy az országos érdekegyeztetés mikéntjéről ez a jogszabály rendelkezik. Szerintük ez nem ide illik, s nagy hibája az Mt.-nek, hogy sokszor egyes rendelkezések módosítása mögött lobbiérdekek húzódnak meg, így az ilyen szabályozások általában logikátlanok, nehezen értelmezhetők és illeszthetők be az Mt. struktúrájába, illetve sokszor végrehajthatatlanok.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem