×

Munkahelyi stressz

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 117. számában (2008. február 15.)
A hazai alkalmazottak többségét komoly stresszhatások érik a munkahelyen – állítják szakemberek. Az ebből eredő betegségek miatt kiesett munkanapokat, illetve a csökkenő termelékenységet a munkáltatók is veszteségként könyvelhetik el, mégis kevés foglalkoztató törődik a stresszoldással, a munkakörülmények ellenőrzésével és a munkahelyi légkör javításával.

A stressz az élet velejárója, s önmagában nem feltétlenül káros – sőt cselekvésre késztet -, bizonyos szinten túl azonban veszélyes lehet. A stressz dinamikus hatás, amelynek során az egyén olyan korlátozással, változással, illetve követelménnyel szembesül, amely veszteséggel fenyegeti, megterheli, bizonytalanságot vált ki benne, illetve felboríthatja testi-lelki egyensúlyát.

Európai kampány

A munkahelyi stressz Nyugat-Európában, az USA-ban, illetve Japánban is népbetegségnek számít. Nem meglepő, hogy a Munkahelyi Egészség- és Biztonságvédelem Európai Ügynöksége már 2002-ben elindította a munkahelyi stressz elleni harcot támogató első páneurópai kampányát.

A felmérések szerint az EU-ban a munkahelyi stressz közel ötvenmillió munkavállaló egészségét veszélyezteti. Mindkét nemet érinti, s valamennyi gazdasági ágazatban és a szervezetek minden szintjén súlyos problémaként jelentkezik. A téma szakértői e modern kori népbetegség elsődleges okait a munkakörülmények ellenőrzésének hiányosságaiban látják.

A munkahelyi stressz mind az egészséget érintően (például gyakoribb megbetegedések), mind a gazdasági hatások tekintetében komoly következményekkel jár. A munkahelyi távolmaradások és az egészségügyi költségek több milliárd euróval terhelik meg a közös kasszát, nem beszélve a termelékenység csökkenéséről.

A felmérések szerint a rövid távú hiányzások Nagy-Britanniában, Portugáliában, Olaszországban, Belgiumban a leggyakoribbak, a hosszabb ideig tartó távollétek pedig Hollandiában, Svédországban és Franciaországban a legjellemzőbbek. Egyedül Ausztriában és Írországban alacsonyabbak ezek az értékek. A hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy a kedvezőtlen megállapítások Magyarországra is érvényesek.

Vezetői támogatás

A Gordio Tanácsadó Csoport még 2004-ben végzett átfogó - harminc vállalat 1230 munkatársát érintő – felmérést a munkahelyi stresszről. A kutatás szakmai vezetője, dr. Simon Péter munkapszichológus érdeklődésünkre elmondta, a vizsgálat által feltárt kedvezőtlen tendenciák ma is érvényesek, sőt – tekintettel a növekvő létbizonytalanságra – még romlott is a helyzet.

Minden második magyar munkavállaló magas munkahelyi stressznek van kitéve, további negyven százalék pedig közepes mértékű stressztől szenved. Feszültséget okoz a fokozott megterhelés is, hiszen a hazai foglalkoztatottak átlagosan napi egy órával többet dolgoznak a törvényileg előírt kötelező penzumnál. Vannak, akik önkéntes alapon vesznek magukra nagyobb munkahelyi terheket, de a többség kényszerből vállalja a túlórát.

A legtöbben az "időnyomást" viselik nehezen, azonban az elvégzendő feladatok mennyisége és tempója is gyakorta problémát jelent. Dr. Simon Péter szerint a jó munkahelyi légkör kialakításában meghatározó szerepük van a vezetőknek. A stressztől szenvedő alkalmazottak sokszor panaszkodnak feletteseik viselkedésére, támogatásuk hiányára, a rossz kommunikációra és a szervezési hiányosságokra.

A kiegyensúlyozott munkának feltétele lenne az is, hogy a beosztottak megbeszéljék irányítóikkal az ötleteiket, különösképpen, ha munkájuk megtervezéséről van szó. Lényeges a világos üzleti célok kijelölése – különösen a vállalati átszervezések idején -, illetve az őszinte tájékoztatás. A legnagyobb stresszt a kereseti viszonyok, az egymásnak ellentmondó utasítások, a munkaeszközök hiánya, a tisztázatlan feladatkörök és az elbocsátások váltják ki.

A mentális egészséget nagyban veszélyeztetheti a túl kevés vagy a túl nagy felelősség is, miként az elismerés és a szakmai felkészítés hiánya, a diszkrimináció, valamint a törvényi vagy biztonsági kötelezettségek elhanyagolása is. Stresszforrás lehet továbbá a tanulási, változási hajlandóság és a szakmai képességek hiánya. Nem tekinthetők jelentéktelennek a fizikai tényezők sem, ezek közül a zaj és a hőmérséklet a leggyakoribb terhelésforrás. Mivel a teljesítési kényszer a munkahelyen a legerősebb, ezért a stresszhatások is itt kerülnek felszínre.

A munkahelyi tényezőkön kívül a pénzügyi nehézségek okozzák a legnagyobb megterhelést, ezt követi az általános gazdasági-politikai helyzet s az otthoni támogatás hiánya. A tűrőképesség egyénenként változó; az öröklött adottságok és a tanult magatartásformák egyaránt befolyásolják, noha utóbbiak fejleszthetők is.

Stresszoldó programok

Ki-ki felmérheti, mekkora terhelést bír el, mikor kezd el szorongani. A stressz testi tüneteket is okozhat, általános kimerültséghez, magas vérnyomáshoz vezethet. A pszichés tünetek közül az elégedetlenség, a csökkent munkakedv és a szorongás szedi áldozatait.

Természetesen a munkaadóknak is káros, ha az alkalmazottaknak stresszes munkahelyen kell dolgozniuk. Ugyanis visszaeshet a teljesítmény, romolhat a minőség, s a betegállományban töltött napok száma is jelentősen megugorhat. Ennek ellenére a foglalkoztatóknak csupán egyharmada kínál valamilyen stresszoldó vagy -megelőző programot dolgozóinak, és alig néhány folytat stresszmegelőzést célzó felvilágosító propagandát – állítja a munkapszichológus. Az alkalmazottaknak pedig csupán 10-15 százaléka törekszik valamilyen módon a stressz hatásainak mérséklésére.

Sokan úgy érzik, hogy egyedül is képesek kezelni a problémát, s fel vannak vértezve a szükséges tulajdonságokkal – a céltudatossággal, a pozitív gondolkodással -, amelyek segíthetik a stressz leküzdését. Ugyanakkor nem célszerű figyelmen kívül hagyni a szakemberek azon intelmét, hogy a negatív stressz együtt jár a csökkent tudatossággal, s a testi, lelki és szellemi képességek drasztikus csökkenésével. Ezért ártalmas a stresszt okozó tényezők tagadása. Vicsek András, a Gordio Tanácsadó munkatársa úgy látja, az elmúlt években e területen nem történt jelentős előrelépés, s nem érzékelhető, hogy a vállalatok többet törődnének a stressz megelőzésével.

Munkahelyi kiégés

A tapasztalatok azt jelzik, hogy a munkahelyi kiégés szinte mindenkit elérhet. Vannak olyan munkakörök, ahol ennek nagyobb az esélye. A "veszélyeztetettek" közé tartoznak azok, akik naponta emberekkel foglalkoznak, például az üzletkötők, a tanárok, az orvosok, a rendőrök, az újságírók, az ügyfélszolgálati alkalmazottak, az értékesítők és a menedzserek. A statisztikai adatok szerint minden negyedik vezetőt utolérheti a kiégés.

Nincsenek könnyű helyzetben a nők sem. Ha vezető pozícióba akarnak kerülni, jellemzően többet kell teljesíteniük a férfiaknál, ugyanakkor a családon belül is pluszterhek hárulnak rájuk. A saját vállalkozást alapítók közül sokan nem tudnak megbirkózni a cég növekedésével együtt járó feladatokkal. A nagyobb vállalatoknál elsősorban a középvezetők kerülhetnek kritikus helyzetbe, akikre alulról és felülről egyaránt nagy nyomás nehezedik.

A stressz leküzdésére és főleg megelőzésére sokféle lehetőség kínálkozik. Közéjük tartozik a tudatos időmenedzselés, amelynek legfontosabb elemei a feladatok számbavétele, a prioritások felállítása és a tevékenységek ütemezése. Sokszor elég annyi, hogy az illető igyekezzék némiképp lazítani a munkatempón – bár kétségtelen, hogy ez nem minden munkahelyen lehetséges.

A stressz kivédését nagyban segítheti, ha gondoskodunk a megfelelő fizikai erőnlétünkről, egészségesen táplálkozunk, s kiengedjük a bennünk felgyülemlett "gőzt". Ezt segíthetik elő a vállalati wellness-programok, amelyek révén megőrizhető vagy javítható a fizikai és szellemi kondíció. Feltöltődést nyújtanak a különböző relaxációs, meditációs eljárások is. Szakemberek szerint a legnagyobb lendítőerő az úgynevezett társas támogatás. Ha valaki nagy terhelésnek, nyomásnak van kitéve, de számíthat a munkahelyi vezetők, a közvetlen munkatársak és a család támogatására, akkor ez még a legkilátástalanabb helyzetekben is megoldást jelenthet.

 

A jó munkahelyi légkör feltételei

A kiegyensúlyozott munkahelyi környezet az alábbiakat kínálja:

– megbecsülést és elismerést;

– annak lehetőségét, hogy a munkatársat meghallgatják és hallgatnak rá;

– nyílt kommunikációt;

– önbizalomerősítést;

– stressz- és ellenségeskedés-mentes légkört;

– erős összetartozás-érzést;

– kiegyensúlyozott munkatempót, terhelést.

Béren kívüli juttatások

A vállalatok egy része béren kívüli juttatásokkal igyekszik kompenzálni a beosztottak túlterheltségét. Felmérések szerint a cégek egyharmadánál működnek egészségmegőrző programok; ott, ahol a munkaadók felismerték, hogy csak a kiegyensúlyozott munkatársaktól várható jó teljesítmény.

A munkapszichológus szerint nem lehet egyértelmű választ adni arra, hogy a munkahelyi légkör a kisebb vagy a nagyobb vállalatoknál jobb-e. Ugyanis mindkét vállalattípus esetében akadnak jó és rossz példák egyaránt. Vannak olyan multinacionális társaságok, ahol a külföldi tulajdonos nagy súlyt helyez az alkalmazottak közérzetére; jelentős erőket fordítanak a képzésre, s elégedettségi mérésekkel igyekeznek kontrollálni az intézkedéseket. Ugyanakkor akadnak olyan kis- és középvállalkozások is, ahol családias a légkör. Viszont olyan tízfős cégek is akadnak, ahol a munkatársak rettegnek, ha megjelenik a tulajdonos. Jellemzően a vezetők akkor akarnak "hangerővel" érvényt szerezni igazuknak, ha nem elég képzettek, s nincs technikájuk arra, hogyan kezeljék a kritikus helyzeteket.

A munkahelyi stressz, illetve kiégés problémáit felismerve immár jó néhány tanácsadó cég is szervez stresszmentesítő tréningeket. A szolgáltatók – jellemzően – a külföldön jól bevált anyagokat veszik át, s alkalmazzák a hazai gyakorlatban. A tanfolyamokra főleg közép- és felsővezetők jelentkeznek. Egy kurzuson egy cégtől több munkatárs nem vehet részt.

 

Eltérően reagálnak a férfiak és a nők

A University of California kutatóinak felfedezése szerint a nők és a férfiak nem egyformán reagálnak a stresszre. A férfiak viselkedése a "harcolj, vagy menekülj" mintával jellemezhető, míg a nők viselkedését a "gondoskodj és barátkozz" magatartás jellemzi. A két nem közötti - a nehéz helyzetekben mutatkozó – legfőbb viselkedési különbség az, hogy a nők sokkal inkább hajlamosak arra, hogy segítséget kérjenek, illetve támaszt keressenek barátaik, családtagjaik körében.

Cselekvési panelek

A stresszoldó programok keretében a szakemberek igyekeznek átfogóan feltérképezni a résztvevők testi, lelki és szellemi tulajdonságait. A középpontban a cselekvési és a gondolkodási szokások korrigálása áll. Megszüntetik a korábban rögzült stresszes állapotokat, majd – a személyiség igényeinek, céljainak megfelelően – az eredeti képességeket hozzák működésbe.

A komplex stresszoldás során az emberek ráéreznek arra, hogy maguk irányíthatják testi-lelki működésüket, s ettől kezdve megváltozhat teljes személyiségük. A program segítségével a résztvevők jobban megértik saját személyiségük felépítését és reakcióikat. Világossá válnak a rejtett indíttatású, de rendre ismétlődő téves viselkedések, a régebbi események visszahúzó motivációi, illetve az egyes mozzanatok valóságos hatásai és jelentőségük. A személyre szóló munkahelyi és otthoni házifeladat-gyakorlatok, az életviteli ajánlások-megoldások önálló alkalmazása segíthet a stressz leküzdésében a munkahelyen és a magánéletben is.

A stresszoldás nemcsak az egyén, hanem a vállalat számára is hasznos. Javulhat a munkatársak teljesítőképessége, koncentráltabbá, kiegyensúlyozottabbá válhat a munka, ami magasabb felelősségtudatossággal, illetve kreativitással járhat együtt. A vállalatnál a munkavégzés gördülékenyebb lesz, a rendszerszintű működés rugalmasabb, s a személyek és a munkacsoportok közötti feszültség oldódhat, illetve megszűnhet. A javuló együttműködés nyomán jobb eredmények születnek.

Kockázatelemzés

Sokan úgy gondolják, a stressz problémája eltúlzott. Ebben közrejátszik, hogy okai nehezen azonosíthatók; általában szubjektív megítélésre van bízva, hogy ki mit tekint stressznek, s hogy kialakulásában mekkora szerepe van a munkahelynek. Emellett a legtöbb ember nem tudja felmérni, hogy mekkora stressz éri.

A HR-esek és a munkahelyi veszélyekkel foglalkozó szakértők azt javasolják, hogy a problémát minden tényezőre kiterjedően kell kezelni és megközelíteni. Nyugat-Európában vannak olyan foglalkoztatók, melyek sikerrel alkalmazták e modellt, s ezzel csökkentették veszteségeiket is. Az egészségügyi és biztonsági stratégiában olyan programok is szerepelnek, mint a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtése, illetve a stresszkockázat-elemző szoftver működtetése. Az alkalmazottak az egészségükre és az őket érő nyomásra – követelések, kapcsolatok, vezetők személye, támogatások – vonatkozó kérdéseket válaszolnak meg, a rendszer pedig összegzi ezeket, s jelentést készít. Ennek alapján kimutatható, hogy az egyes munkatársakat milyen mértékben éri stressz.

A jelentés feltünteti azt is, hogy milyen okok idézik elő a stresszt, s felkínál néhány megoldási lehetőséget is. A program – a következő lépésben – a céges intraneten elhelyezett szakanyagokhoz irányítja a felhasználókat.

 

Sokat segít az egészséges életmód

Az orvosok, pszichológusok nap mint nap tapasztalják, hogy a stresszt sokan alkohollal, droggal próbálják "kezelni". Holott ennek éppen az ellenkezőjére, egészséges életmódra lenne szükség. A "felpörgetett" létformához döntően a szénhidrátban dús étrend, illetve a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása javasolt. A nehéz, zsíros ételek helyett előnyösebbek a könnyű, növényi zsiradékkal készültek étkek, a sovány húsok és a tejtermékek. Napi egy-két kávé nem emeli a vérnyomást – ami stresszes állapotban amúgy is magas -, de ennél több már igen. Szerencsésebb napközben átváltani teára, amelynek élénkítő hatása lassabban alakul ki, de tartósabb.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem