×

Munkahelyek – uniós forrásból

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 117. számában (2008. február 15.)
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) azon dolgozik, hogy minél gyorsabb, egyszerűbb és átláthatóbb legyen az uniós forrásokat megcélzó pályáztatás. Erre szükség is van, hiszen a munkáltatók és a munkaadók is kifogásolják, hogy nem tudnak eligazodni a különféle pályázatok között, s hiányolják a visszajelzést az elnyert pénzek sorsáról. A szakszervezetek sürgetik, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) rendszeresen tűzze napirendjére a tájékoztatást az uniós pályázatok eredményéről. Egyelőre annyit tudni, hogy a foglalkoztatás javítását célzó források elenyésző hányadát fizették ki.

40 ezer ember képzése valósulhatott meg

Magyarországon 2004-ben indultak az Európai Szociális Alap forrásaiból támogatott uniós pályázatok – emlékeztetett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szakmai tanácsadója. Kiss Csaba elmondta: 2004 és 2006 között a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) pályázatai jellemzően a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek – az álláskeresők, a megváltozott munkaképességűek, az idősebb munkavállalók, a nők – esélyteremtését, foglalkoztathatóságuk javítását célozta. Kiss Csaba a legfontosabbnak azokat a központi programokat tartja, amelyekben az előre megjelölt állami intézményi rendszer végezte el a fejlesztések jelentős részét, valamint azokat a pályázati konstrukciókat, ahol nyílt versenyben választották ki azon szervezeteket, amelyek uniós pályázatokon elnyert támogatással valósíthatták meg a projektjeiket.

Azt Kiss Csaba is elismeri, hogy a HEFOP alapvetően a nonprofit és az államigazgatáshoz kapcsolódó költségvetési szervezeteket támogatta, s a gazdálkodóknak szerény lehetőségük volt pályázásra. Ez alól kivétel volt a munkavállalói készségek fejlesztésére kiírt pályázat, amely iránt nagy volt az érdeklődés, 2004 és 2006 között közel kétezer beadvány érkezett. Az egész hazai vállalkozói szektort felvillanyozta a lehetőség; mintegy 40 ezer ember képzése valósulhatott meg. A jelentős forrásokat tartalmazó programok a 2007-2013 közötti időszakban folytatódnak, s a cél az, hogy még inkább igazodjanak az egyes célcsoportok igényeihez. Az NFÜ-nek a kezdetektől jelezték a programok bonyolultságát, azonban a pályáztatás uniós elváráson alapul, az EU-ban alkalmazott gyakorlatot követi.

Kiss Csaba szerint Magyarország nagyon komoly tanulási időszak vége felé közeledik. Látható, hogy létrejött egy erős pályázó, sőt pályázatírói kapacitás, amely képes megfelelni a kívánalmaknak. Az első időszak nehézségei valóban rányomták a bélyeget a projektek végrehajtására is: nehézségek mutatkoztak az intézményi és a pályázói oldalon is, mert nem voltak felkészülve az uniós szabályoknak való megfelelésre. Az ügynökség immár 2005 óta azon dolgozik, hogy a pályáztatási folyamat minél gyorsabb, egyszerűbb és átláthatóbb legyen. Ennek jegyében minimálisra csökkentették az adminisztrációs terheket. Arra is szándék van, hogy teret nyerjen az elektronikus pályáztatás. Mivel a kisvállalkozások közül vannak olyanok, amelyek egyáltalán nem képesek részt venni a pályázatokon, ezért olyan konstrukciókon is gondolkodnak, amelyek révén közvetve, például ernyőszervezetek bevonásával juthatnak támogatáshoz, képzési lehetőségekhez.

A 2006. december végéig elnyert pályázati pénzek lehívására 2008. december 31-ig van lehetőség Brüsszelből. A mérleg azt mutatja, hogy a szerződéseket szinte minden esetben megkötötték, a kifizetések viszont különböző stádiumban vannak. A források felhasználása a kiemelt, központi program esetében mondható csaknem százszázalékosnak. A HEFOP – a vállalkozások munkahelyi képzéseit támogató - pályázatai esetében a forrásoknak kevesebb mint felét fizették ki. Ez részben arra vezethető vissza, hogy a pályázók jelentős része meggondolta magát és visszalépett a szerződéstől, illetve nagyon sok olyan szabálytalanság történt, ami miatt a támogató szerződést bontott a vállalkozással. E források megmentése fontos. Kiss Csaba, hozzátette: "azt szeretnénk, ha ezek a pénzek sem vesznének el". Ugyanakkor a pályázati konstrukciókat a cégek eltérő igényei alapján alakítják ki, hogy a mikro- és kisvállalkozások is eséllyel juthassanak hozzá a forrásokhoz.

Átláthatatlan és bonyolult az eljárás

Az uniós pályázatokon elnyert pénzeket a cégek általában nem létszámbővítésre és új munkahelyek teremtésére használják, hanem technológiai korszerűsítésre és beruházásra – állapította meg Dávid Ferenc, aki szerint ennek egyik magyarázata az, hogy Magyarországon magasak az élőmunka költségei. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára hivatalos statisztikák alapján jutott erre a következtetésre, amelyek szerint a foglalkoztatási adatok továbbra sem mutatnak kedvező képet. Ebből következően tehát az uniós forrásoknak nincs szignifikáns hatásuk a foglalkoztatás bővülésére; a negyedévenkénti 20-30 ezres ingadozás nem jelent érzékelhető javulást. Minden jel arra utal, hogy az uniós pénzekkel finanszírozott fejlesztéseknek nem lesz különösképpen pozitív hatásuk a foglalkoztatásra, azonban a versenyképességre és az új érték teremtésére természetesen igen. Dávid Ferenc szerint, ha hosszú távon innováció lesz Magyarországon, az a foglalkoztatás bővülése ellen hat. Ennek akkor lenne pozitív hozadéka, ha a technológiai fejlesztés révén fölöslegessé vált munkaerő a szolgáltatásban jelenne meg.

A pályáztatás átláthatatlan és bonyolult, ezzel is magyarázható, hogy külön üzletággá vált a pályázatkészítés, s az erre szakosodott cégek nem kevés sikerdíjért dolgoznak - hangsúlyozta Dávid. A szakember szkeptikus a bírálati rendszerrel kapcsolatban is, mint mondta: fontos lenne, hogy ne a "csókosoknak", hanem azoknak ítéljék oda az uniós forrásokat, akik valóban olyan új értéket kívánnak teremteni, ami az adott régiónak, településnek a hasznára válik. Probléma a viszonylag magas önrész, valamint az, hogy teljesíthetetlen árbevételi növekedési ütemet írnak elő a vállalkozások számára.

Az uniós pályázatok eddigi mérlegére vonatkozó kérdésre Dávid Ferenc úgy reagált: ezt a kérdést neki kellene feltennie az illetékes miniszternek, Bajnai Gordonnak. Vállalkozói érdek-képviseleti vezetőként ugyanis tájékozatlan ebben az ügyben. Az a tény, hogy – mint a miniszter bejelentette – Magyarország az uniós támogatások kifizetésében első helyen áll az új tagok sorában, jó hír, de csak a dolog egyik fele. A másik fele az, hogy vajon maradandó értéket alkotunk-e belőle, amiért érdemes volt lehívni a pénzt.

Az uniós forrásokkal a kkv-kat kellene erősíteni

A szakszervezetek nem látnak bele, hogy az uniós forrásoknak milyen hatásuk van az ország versenyképességére, azt viszont látják, hogy a foglalkoztatás alakulását egyelőre nem befolyásolta – mondta Borsik János. Az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke szerint szakszervezeti szempontból az a legfontosabb, hogy csökkenjen a munkanélküliségi ráta, bővüljön a foglalkoztatás, márpedig legfeljebb azt lehet mondani, hogy beállt a munkaerőpiac, hiszen meg sem mozdul. Stagnál a munkanélküliségi ráta, miközben a szakértők is azt várták, hogy csökken az állástalanok száma, és nő a foglalkoztatás szintje az uniós források felhasználásával.

Az érdekvédő az uniós forrásokat célzó pályáztatás legnagyobb problémájának azt tartja, hogy nem követhető végig a beadványok útja. A pályáztatás időszakában még áramlanak az információk, működnek az illetékes bizottságok, amelyekbe a szakszervezeteket is bevonják, a későbbiekben azonban nem követhető a folyamat, s az eredményről sincs megfelelő tájékoztatás. Borsik János szerint fontos lenne annak mérése, hogy a befektetéshez és a pályázaton elnyert összeghez képest milyen a megtérülés. Pillanatnyilag nincs visszajelzés arról, hogy az elnyert pénz felhasználásával javult-e a foglalkoztatás színvonala vagy a munkakörülmény – ha a pályázónak ez volt a célja.

A szakszervezeti vezető az OÉT plénuma elé vinné a kkv-k körében meghirdetett programokat, s megvitatná azok eredményeit. Noha az érdekvédelmi szervezetek helyet kaptak a megyei és regionális szintű fejlesztési bizottságokban, de gyaníthatóan e testületek is felszínesen működnek: a fő irányelveket megszabják, a pénz elosztásánál még valamiféle beleszólásuk van, azt azonban már nem tudják követni, hogy a forrásokat konkrétan mire használják fel, ezáltal bővült-e a foglalkoztatás, fejlődött-e helyben a gazdaság. Borsik János kívánatosnak tartja, hogy az érdekegyeztetés országos szintjén bizonyos rendszerességgel napirendre tűzzék a pályáztatások tapasztalatait, s az illetékes vezetők konkrétan beszámoljanak arról, hány program indult, milyen céllal, és ezek milyen eredménnyel jártak.

Az autonómok elnöke szerint a kis- és középvállalkozásokat kellene megerősíteni az uniós források felhasználásával, mert ez a kör tud foglalkoztatást bővíteni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem