×

Komplex rehabilitáció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 117. számában (2008. február 15.)
A nyugdíjreform részeként januártól átalakult a rokkantsági nyugdíj rendszere. Bár az új rehabilitációs járadék lehetőséget teremt a munkapiaci "visszatérésre", azonban a sikerhez a munkavállalók iránti kereslet is kell, amihez viszont nem nyújt segítséget az új rendszer – állítják a szakértők. A szaktárca mindenesetre bizakodó, tervei szerint jövőre már érezhető lehet a kedvező hatás.

Az átalakítás elsődleges célja az volt, hogy a rehabilitációs járadék igénybevételével a csökkent munkaképességűek közül minél többen visszataláljanak a munkaerőpiacra. Leginkább azért, hogy érezzék, megdolgoznak a pénzükért, s nem a társadalom "eltartottjai".

Fokozatos átalakítás

A mintegy 800 ezer rokkantnyugdíjas csaknem hatvan százaléka – életkora alapján – aktív lehetne, ám sokan kényszerből választják-választották e lehetőséget. Az érintettek – mintegy 460 ezren, korukat tekintve még munkaképesek – közül sokan a rendszerváltozáskor, a másfél millió állás megszűnésekor, a munkanélküliség elől menekültek a rokkantsági nyugdíjba.

A megváltozott munkaképességűek ellátórendszerének új koncepciója abból indul ki, hogy fokozatosan alakítja ki a rehabilitáció új rendszerét, s első körben azok számára teszi kötelezővé a passzív pénzellátás mellett a rehabilitációt, akik erre jó eséllyel alkalmasak, és rokkantsági nyugdíjra jogosultak, azaz esetükben – a rehabilitáció egyéni és társadalmi előnyein kívül – annak államháztartási haszna is kimutatható.

Mivel a rokkantsági ellátásból jelenleg hiányoznak a megváltozott munkaképességűek számára nyújtott rehabilitációs szolgáltatások, ezért a változtatás arra hivatott, hogy esélyt nyújtson a munkavégzéshez azoknak, akik betegségük mellett erre képessé tehetők. A komplex rehabilitációs eljárás bevezetésével személyre szabott programot ajánlanak; az anyagi segítségen túl ez tartalmazza az egészségügyi, a fejlesztési és képzési rehabilitációt, a begyakorló és a védett szervezeti foglalkoztatást, valamint a nyílt munkaerő-piaci bértámogatással történő kihelyezést.

Szakmai munkaképesség

A rendszerben történő változtatás egyik lényeges eleme, hogy a szakmai munkaképesség változását fogják vizsgálni (eddig az általános munkaképesség csökkenését értékelték). Átalakult az orvosszakértői minősítés is: immár nem a fogyatékosság mértékét, hanem a megmaradt és fejleszthető képességeket, a rehabilitálhatóságot vizsgálják a harmadik rokkantsági kategóriában. Akikről úgy ítélik meg, hogy munkaképességük megmaradt, készségeik rehabilitálhatók, az Állami Foglalkoztatási Szolgálatnál személyre szabott szolgáltatásokat, támogatásokat igényelhetnek, amelyekkel képessé tehetők a munkavégzésre.

Az érintettek a rehabilitáció időszakában rehabilitációs járadékot kapnak, amely megegyezik a III. csoportú rokkantsági nyugdíj 120 százalékával. A rehabilitációs járadék olyan társadalombiztosítási ellátás, amely a jelentős egészségkárosodást szenvedett, a munkavégzésre alkalmassá tehető személyek keresetpótlását garantálja legfeljebb három évig. A folyósítás ideje alatt az érintett köteles együttműködni a foglalkoztatási szolgálattal.

A rendszerben részt vevő megváltozott munkaképességű a program ideje alatt nem csupán a járadékot kapja meg, hanem munkát is végezhet, s ahhoz támogatásban, képzése időtartamára pedig keresetpótló juttatásban részesülhet, sőt arra is van lehetőség, hogy a járadékos időszak lejárta után a foglalkoztatásához meghatározott ideig még további támogatást vegyen igénybe. Járadékra az a személy jogosult, aki 50-79 százalékos egészségkárosodást szenvedett, és ezzel összefüggésben a jelenlegi munkakörében – vagy a képzettségének megfelelő más állásban – rehabilitáció nélkül nem foglalkoztatható.

A rehabilitációs járadék nettó összege megegyezik az azonos szolgálati idő és járulékalap után járó III. csoportos rokkantsági nyugdíjjal.

A jelenlegi rokkantsági nyugdíj összege: 

létszám (fő)

főellátás

teljes ellátás

átlagösszeg (Ft/hó/fő)

Korhatár alatti rokkant

451

953

55 255

57 520

Korbetöltött rokkant

350

553

63 227

70 339

Együtt 

802

506 58

738

63 120

Önfenntartó rendszer

A kormány számításai szerint a megváltozott munkaképességűek új, a rehabilitációt előtérbe helyező rendszere középtávon önfenntartóvá válik, megtakarításokat eredményez, növeli a munkaképes korú lakosság foglalkoztatási aktivitását, illetve csökkenti a megváltozott munkaképességűek hátrányait, ekképpen társadalmi hatása kedvező.

A rendszer átalakítása három éve, az előző kormányzati ciklusban elkezdődött a foglalkoztatási rehabilitáció támogatási szabályainak teljes átszabásával. A rehabilitációban való részvételre ösztönző rehabilitációs járadék bevezetése e folyamatnak része, s első körben az újonnan belépőket érinti. Közülük is azokat, akik a rokkantsági nyugdíj harmadik csoportjába tartoznak, és munkaképes korúak – tehát rehabilitálhatók.

A járadék komplex rehabilitációs szolgáltatással egészül ki, amelyre hét év alatt 60 milliárd forint uniós forrást is felhasznál a kormány. A rehabilitációban részt vevők megállapodást kötnek az Állami Foglalkoztatási Szolgálattal arról, hogy rendszeres kapcsolatot tartanak a munkaügyi szervezetekkel, s részt vesznek a képzésen, átképzésen.

A szakértőket kissé megosztja az új rendszer, még ha a bevezetése óta eltelt egy hónap után nincs is sok tapasztalat. A munkavállalói oldal rehabilitációs szakértője szerint a "visszavezetésnek" csak az egyik feltétele, hogy a leendő dolgozókat motiválják, az is kell, hogy szükség legyen rájuk.

A foglalkoztatás egyik feltétele, hogy a rehabilitáció valóban megtörténjen, ennek pedig csak a lehetőségét teremti meg a változtatás. A másik feltétel, hogy a munkaerőpiacon kereslet legyen a munkavállaló iránt, ami viszont az új rendszerben sem igen látható – állítja Szikszai Zoltán, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) szakértője. Szerinte az a tény, hogy jelenleg a megváltozott munkaképességűek alig tíz százaléka dolgozhat, nagyrészt azért van, mert nagyon kevés az őket foglalkoztató munkahely. Vagyis: komplex rendszerben ezzel is kellene foglalkozni.

Mindenesetre az, ahogyan tavaly júliustól jelentősen átalakult a munkaképességükben korlátozott embereket foglalkoztató munkahelyek támogatása, nem feltétlenül segíti az integrációt. Most, aki az ilyen foglalkoztatásra akkreditáltatja magát, kaphat - igaz, a korábbinál kisebb – támogatást. Ezenkívül lehet még pályázni kompenzációra, kiemelt tanúsítvánnyal rendelkező, akkreditált vállalatoknak, amelyek többnyire közhasznú társaságokként, illetve lassan-lassan nonprofit szervezetekként dolgoznak. Míg az első két esetben eldönthetik, hogy vállalják-e a foglalkoztatást, utóbbiaknak ez kötelező, álláshelyeik legalább hatvan százalékát megváltozott munkaképességű dolgozókkal kell betölteniük - részletezi az MSZOSZ szakértője.

Szerinte mindez azért sem szerencsés, mert az átalakítással épp az integrálás lenne a cél, s nem az, hogy az érintettek az amúgy is erre szakosodott, különálló, a munkaerőpiachoz nem szervesen illeszkedő szervezeteknél helyezkedjenek el. Így ugyanis sokkal nehezebb a valós rehabilitáció.

A tárca szerint viszont a munkaadók ódzkodásán is változtatni kell. Ezért szemléletváltást szeretnének, hogy beivódjon a köztudatba: a csökkent munkaképességűek is tudnak teljes értékű munkát végezni.

A rendszernek az is célja, hogy ha valaki megváltozott munkaképességűnek minősül, ugyanannál a munkáltatónál maradjon; a rehabilitációja egy másik munkakörre való alkalmasságát jelentse. Ehhez a munkáltató a tervek szerint támogatást kap három évre. A foglalkoztatott pedig ez idő alatt betanulja az új feladatot.

 

Véleményezés, rehabilitációs javaslatok

Az újrafoglalkoztatást elősegíti a szakmai munkaképesség, illetve a rehabilitálhatóság véleményezése, rehabilitációs javaslat készítése. Az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet közel 30 jogcímen 300-350 ezer vizsgálatot végez évente. Ezek sorában 200 ezer körüli a megváltozott munkaképességgel (új igénylők vizsgálata, soros felülvizsgálatok, 100-100 ezer) kapcsolatos; 30-40 ezer a fogyatékossági támogatással összefüggő, illetve 60-70 ezer az egyéb vizsgálatok száma. A változtatás szükségességét indokolja:

– az elavult minősítési rendszer, amely nem mutatja a fejleszthető képességeket;

– a megváltozott munkaképességűek 10 százaléka dolgozik bejelentve, szemben a fejlett országokban mért 30-50 százalékkal (Magyarországon 30-50 százalékuk dolgozik bejelentés nélkül - körülbelül 150-200 ezer fő).

A foglalkoztatók szervezetének vezetője viszont optimista. Balogh Zoltán, a Védett Szervezetek Országos Szövetségének elnöke szerint aki nagyon akar, "vért izzadva" ugyan, de tud munkát találni. Igaz, a helyzet a nagyvárosokban, megyeszékhelyeken kedvezőbb, viszont a kisebb városokban, s az amúgy is hátrányos, állástalansággal terhelt térségekben sokkal nehezebb, sokszor valóban reménytelen.

Nemcsak az hozhat komoly változást, hogy járulékfizetési kötelezettséggel terhelt, "normális" fizetést kapnak az érintettek, de az is, hogy a foglalkoztatás szolgálati időnek minősül, s beszámít a nyugdíjalapba. Ez nagyban motiválja azokat is, akik eddig nem éreztek késztetést, hogy munkát keressenek – mondja az elnök, aki persze azt is elismeri: a megváltozott munkaképességűek kisebb részét teszik ki, akik a motiváció és nem a lehetőségek hiánya miatt nem tudtak elhelyezkedni.

 

Rehabilitációs szükségletek

Az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet szakértői bizottsága a rehabilitációs szükségletek három körét határozza meg: az orvosi, a szociális, valamint a foglalkoztatási rehabilitációs szükségleteket. Például a bizottság egyszerre javasolhat fizikoterápiát, pszichológiai tanácsadást és családsegítést a rehabilitálandó személynek. A szakértői szerv rehabilitációs javaslata szerint elsősorban az utolsó munkakörnek megfelelő, illetve a képzettség szerinti szakmák jöhetnek számításba.

A cél érdekében a munkahelyeket is támogató rendszert kell bevezetni. A rehabilitációs járadékellátás megállapításánál figyelembe kell venni a régiós foglalkoztatási lehetőségeket is. A megváltozott munkaképességűek számára teljes körű foglalkoztatási rehabilitációs szolgáltatások nyújtandók, mint:

a képességek megállapítása és fejlesztése; új szakmára való átképzés, illetve továbbképzés a jelenlegi szakmában; begyakorló, illetve átmeneti foglalkoztatás; az eredeti munkahelyen való foglalkoztatás, illetve a nyílt munkaerőpiacra történő kihelyezés; a rehabilitációs munkavégzés támogatása; bértámogatás; rehabilitációs költségtámogatás; a munkahely akadálymentesítésének, akkreditálásának támogatása.

Pozitív diszkrimináció

Mindkét szervezet kezdeményezte, hogy lehetőség nyíljék a pozitív diszkriminációra, azaz: egyes munkaköröket kijelöljenek, amelyekben mindenki kizárólag megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazhatna. Ilyen lehetne például az adatrögzítés vagy az archiválás. Ennek egyelőre a gazdasági tárca állt ellent, ugyanis versenypiaci aggályai vannak, de a kezdeményezők szerint lassan "félúton" járnak.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy a korábban leszázalékoltak közül mennyien kerülnek vissza a munkaerőpiacra, miközben szakképzett, diplomás embereknek nincs állásuk. A tárca vezetői szerint viszont korábban megengedőbb volt az ellátórendszer, mert a munkaerő-piaci feszültségeket másként nem lehetett levezetni. Most azonban nem itt tartunk; újra kell építkezni. A rendszer ezért azokkal kezdi a változtatást, akik újonnan kerülnek a rehabilitációba, s csak később mérik fel, hogy az évek óta rokkantnyugdíjból élők miként tudnak – és akarnak-e - visszatérni a munka világába.

Az új ellátórendszert fokozatosan vezetik be; az első évben csak azok csatlakozhatnak, akik mostanában adják be rokkantnyugdíjigényüket, de nem kizárt, hogy a rehabilitációs járadék azok számára is vonzó lesz, akik már rokkantnyugdíjasok. Utóbbiak lehetőséget kapnak arra, hogy válasszanak a két forma között.

 

Segítség a teljes értékű munkához

Jelenleg Magyarországon megközelítően 800 ezer rokkantnyugdíjas él. Több mint hatvan százalékuk, 460 ezren nyugdíjkorhatár alattiak. E körből nagyjából 380 ezren tartoznak a 67 százalékban csökkent munkaképességűek közé, közülük 250-260 ezren 55 év alattiak.

Az a cél, hogy minden olyan aktív korú személy, akinek a szakértői bizottság véleménye szerint az egészségkárosodás mértéke 50-79 százalék között van, de orvosi, foglalkoztatási, illetve szociális rehabilitációját 3 éven belül meg lehet valósítani, több évre szólóan teljes értékű munkavégzésre legyen képes. Az előzetes modellszámítások alapján a sikeres rehabilitáció évi 5-6 ezer fővel növelheti a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak számát. Aki 2008. január 1-je után adja be rokkantsági nyugdíjkérelmét, az új rendszerben bírálják el. Szakértői bizottság dönt arról, hogy kik kerülnek be a rehabilitációs rendszerbe. Ha valakit a III. csoportú rokkantsági nyugdíjra javasol a bizottság, önkéntesen választhatja a rehabilitációs járadékot.

Rendkívüli felülvizsgálatra nem kerül sor. A hatályos szabályozás értelmében 2009. január 1-jétől a felülvizsgálatra kötelezett személyeknél is vizsgálja a szakértői szerv a rehabilitálhatóságot.

A rendszer gazdasági eredményességét a munkavégzésből származó egyéni és társadalmi többletbevételek jelentik. Az egyén számára magasabb jövedelem, a társadalom számára a munka értéknövelő haszna, illetve az adó- és járulék-bevétel jelent előnyt. Számítások szerint a megváltozott munkaképességűek új, a rehabilitációt preferáló rendszere növeli a foglalkoztatási aktivitást, és csökkenti a megváltozott munkaképességűek hátrányait.

 

Kiket érint a változás?

A jelenleg ellátásban részesülő rokkantnyugdíjasokat az új rendszer nem érinti. Az idén január 1-jén induló rehabilitációs járadék – és az új szakértői minősítési rendszer – az új igénylőkre vonatkozik.

Az I. és II. csoportba tartozók esetében kedvező változás, hogy e körben semmiféle keresetkorlátozás nem érvényesül. Jövő év január 1-jétől a felülvizsgálatra kötelezett személyeknél is komplex vizsgálatot fog végezni a szakértői szerv, amikor is a rehabilitálhatóság kérdésére is választ adnak.

Tévhit, hogy a rokkantsági nyugellátás mellett nem lehet munkát vállalni. A jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy nem rendszeresen, vagy a megrokkanás előtti keresetnél lényegesen kisebb bérért a rokkantsági nyugellátásban részesülő is dolgozhat. A rehabilitációra azonban senki sem kötelezhető, ez csupán lehetőség.

Az új rendszer fejlesztési költségét uniós forrás fedezi: az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként körülbelül 60 milliárd forint.

 

Évről évre több a kiadás

A rokkantsági nyugdíjasok száma megközelíti a 800 ezer főt, rendszeres szociális járadékban több mint 200 ezren részesülnek. Az ellátásra fordított kiadások évről évre növekednek, 2006-ban megközelítették a 750 milliárd forintot. A rokkantnyugdíjasok csaknem 60 százaléka, 460 ezren korhatár alattiak, közülük 380 ezren az úgynevezett III. csoportba tartozó rokkantnyugdíjasok, akik számottevő megmaradt munkaképességgel rendelkeznek (67 százalékban csökkent a munkaképességük).

Mintegy 250-260 ezren nem érték el az 55. életévüket. Közülük kerülnek ki azok, akik jobb rehabilitációs szolgáltatások és kedvezőbb munkaerő-piaci körülmények között folyamatos támogatás nélkül is foglalkoztathatók lennének.

Nyilvánvaló, hosszabb távon lehet értelmezni, hogy valójában hányan vezethetők vissza a munkaerőpiacra, mivel a komplex minősítési rendszer 2008. január 1-jei bevezetését követően legkorábban 2009-től kerülnek a vissza a nyílt munkaerőpiacra a rehabilitációban (járadékban) részesülő személyek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem