×

Foglalkoztatási paktumok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 115. számában (2007. november 15.)
A helyi foglalkoztatási paktumok a térségi foglalkoztatáspolitika társadalmasításának fontos eszközei; segítségükkel keretek teremthetők a munkapiaci szereplők hatékony együttműködéséhez. A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) szeptemberben foglalkozott e kérdéssel, s arról döntött, hogy az előírt feltételeket és minőségi követelményeket teljesítő paktumok a napi kiadásaikhoz is támogatást nyerhetnek.

A foglalkoztatási partnerség legfőbb hozadéka – az európai foglalkoztatási stratégiával összhangban – a foglalkoztatáspolitika integrációja más szakterületek bevonásával, illetve az adott térség foglalkoztatási paramétereinek komplex szemlélete és ez alapján a foglalkoztatási problémák együttműködésen alapuló megoldása – mondta Szigeti Ferenc Albert, az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány OFA-ROP Hálózat képzési és tanácsadási programvezetője.

Helyi programok

A partnerség lényege, hogy a helyi polgármesterek, vállalkozók, munkaügyi szakemberek, civilek, illetve a képzőintézmények vezetői együtt gondolkodnak és dolgoznak a térség foglalkoztatási problémáinak megoldásán. Stratégiát alkotnak, s ennek mentén különböző helyi programokat valósítanak meg. Az európai foglalkoztatási stratégia szerint a munkahelyteremtés és a munkanélküliség kezelése regionális és helyi szinten történhet a leghatékonyabban.

A stratégia a foglalkoztatás bővítésében kulcsszerepet játszó helyi intézmények összefogására és aktivizálására helyezi a hangsúlyt, aminek módja a partnerségre épülő innovatív helyi foglalkoztatási tervek kidolgozása, illetve a régiókra vonatkozó foglalkoztatási paktumok létrehozása lehet.

A paktum a térségi szereplők szerződésben rögzített összefogása; legfontosabb célja a gazdasági és foglalkoztatási folyamatok befolyásolása a helyi szereplők bevonásával. A közreműködők a sajátságos helyi viszonyokra tervet dolgoznak ki, amelyben meghatározzák feladataikat. A tapasztalatok azt jelzik, hogy a személyes, napi kapcsolatok alapján jobb eredmények érhetők el.

Ezek az együttműködési platformok nagyon heterogén összetételűek. Vannak olyanok, amelyek egy város gazdasági szereplőit hozzák össze. Akadnak olyanok, amelyek egy kistérségre terjednek ki, míg mások a teljes régió foglalkoztatási helyzetének javítását célozzák. Közös jellemzőjük viszont, hogy mindenütt a munkaügyi központok szakmai támogatásával tevékenykednek.

Szigeti Ferenc Albert kifejtette: a Társadalmi Megújulás Operatív Programban (TÁMOP) kiemelt helyen szerepel a foglalkoztatási paktumok továbbfejlesztésének ösztönzése, a már működő paktumokat pedig hazai forrásokból is támogatni kívánja a szaktárca. Az egyes térségekben azonban el kellene készíteni az infrastrukturális és humánerőforrás-adottságok listáját. A befektetők ugyanis elsőként ezen információkat kérik, amikor egy adott térségről érdeklődnek.

Támogatási források

Az Európai Unióban mintegy 100 paktum működik, vagyis kipróbált és bevett gyakorlatról van szó. Az Unióban, egy ilyen együttműködésben a partnerség elve kap szervezeti keretet. Ebben élenjár Ausztria, amely tartományonként szervezte meg a paktumokat. A jobb szervezés, illetve a tapasztalatok hasznosítása céljából országos irodát is létrehoztak. Két évvel ezelőtt tavasszal Bécsben rendezték meg a foglalkoztatási partnerségek világtalálkozóját.

A paktum abból indul ki, hogy minden térségnek megvan a fejlődési potenciálja, melyet a helyi aktivitás fejlesztésével kell mozgásba hozni. Az együttműködés filozófiája, hogy a társadalmi tőkét hasznosítsa. Így megvalósítja a helyi szolidaritást, s létrejön a motivált partnerség. Ugyanakkor kapcsolatot teremt a térségi foglalkoztatáspolitika és a területfejlesztés között. Prognózisok szerint e forma a térségekben az egyik leghatékonyabb eszköze lehet a második munkaerőpiac fejlesztésének – hangsúlyozta Szigeti Ferenc Albert.

Az együttműködő partnerek a térség gazdasági és társadalmi életének szereplői, akik kiemelt, közös feladatuknak tartják a foglalkoztatás javítását, a munkanélküliség csökkentését, a gazdasági és humán erőforrások bevonását.

 

Régiós összefogás

A Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) 3.2.1. "A foglalkoztatást elősegítő tevékenységek helyi koordinációjának elősegítése" című pályázati kiírás 2004-2006 között támogatást nyújtott a helyi fejlesztésekben és foglalkoztatásban érintett regionális szereplők közötti együttműködési hálózatok, illetve helyi foglalkoztatási stratégiák kialakításához.

A ROP összesen 41 projektet támogatott mintegy 1,2 milliárd forint értékben. Ezenfelül 10, egyéb forrásból (INTERREG, EQUAL, PHARE), illetve saját erőből megvalósuló foglalkoztatási partnerség tevékenykedik hazánkban.

A pályázati kiírásra többek között önkormányzatok, helyi munkaadói, munkavállalói és civil szervezetek, munkaügyi központok, kereskedelmi és iparkamarák, regionális munkaerő-fejlesztő és képzőközpontok nyújthattak be pályázatot. Az elnyerhető minimális és maximális támogatási összeg 7, illetve 50 millió forint volt. A ROP 3.2.1. keretében támogatott paktumok eredményeképpen a foglalkoztatást bővítő projektek száma összesen 1048 lesz; 41 partnerség összesen 9902 munkahelyet hoz létre.

Gazdaságélénkítő hatás

A foglalkoztatási paktum célcsoportjai elsősorban a tartós munkanélküliséggel veszélyeztetettek, az alacsony képzettségűek, a roma származásúak, a megváltozott munkaképességűek, a nők, valamint a 40 év feletti korosztály és a pályakezdő fiatalok. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a foglalkoztatási paktum nem egy szociális képződmény. Jóllehet a foglalkoztatásra koncentrál, de generáló hatása bármilyen projektre, bármilyen területre kiterjedhet. Attól jó egy paktum, ha a foglalkoztatási szempontokat hatékonyan integrálja a gazdaságfejlesztési célkitűzésekbe.

A paktumokban érintett térségek – szerződésben rögzített – összefogása több kiemelt feladatra koncentrál. Nagy hangsúlyt helyez a környék foglalkoztatási helyzetének elemzésére, a munkalehetőségek feltárására, a gazdasági és a humánerőforrás-fejlesztési elképzelések koordinációjára, valamint a kitörési pontok meghatározására.

De nem hagyja figyelmen kívül a foglalkoztatást elősegítő képzési projekteket, valamint a térség hagyományos munkakultúrájának megőrzését és fejlesztését. Ezek mellett a helyi, a regionális, a központi, valamint az uniós pénzügyi források felkutatása és összehangolása is a foglalkoztatási paktumok feladata.

Az együttműködés kiterjesztése a regionális és a határokon átnyúló munkapiacokra legalább olyan súlyú, mint – például – a közlekedési folyosók logisztikai fejlesztése, a kis- és középvállalkozások beszállítóvá válásának elősegítése, a klaszterprogram támogatása vagy a harmadik szektor potenciális foglalkoztatási lehetőségeinek áttekintése.

 

MAT-határozat

A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (3) bekezdés a) 2. pontjában foglalt jogkörében megtárgyalta és elfogadta "A ROP, az Interreg és a PHARE CBC támogatásával, továbbá a nem pályázati támogatással létrejött foglalkoztatási paktumok 2008-2009. évi működésének, tevékenységének támogatása" című program indítására benyújtott előterjesztést, s döntött arról, hogy a program végrehajtására 200 millió forintot tesz elérhetővé a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprésze ez évi központi kerete terhére. Egyúttal a MAT felkéri a munkaügyi tárcát, hogy a program megvalósítására, a támogatás felhasználására kössön megállapodást az Országos Foglalkoztatási Közalapítvánnyal (OFA), majd a program befejezését követően, 2010. január 31-éig számoltassa el az OFA-t a program végrehajtásáról és a pénzeszközök felhasználásáról. A MAT felkéri az OFA-t, hogy a program megvalósulásáról félévente készítsen szakmai tájékoztatót a testület részére.

Segít az MPA

A munkaügyi tárca az elmúlt hónapokban folyamatosan kereste a lehetőségét, hogy a helyi foglalkoztatási paktumoknak ne csak a megalakulását, hanem a fenntartását, a működését is lehessen támogatni. Ezen intézményeket ugyanis európai uniós segítséggel szervezték meg, de fenntartásukhoz már nem lehet közösségi támogatást elnyerni – emelte ki Szigeti Ferenc Albert. Ezért a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) szeptember 5-i ülésén foglalkozott a kérdéssel, s döntése alapján immár a napi kiadásokhoz is támogatást kaphatnak a paktumok. Ehhez feltételeket, minőségi követelményeket ír elő a MAT. A programvezető szerint azonban szükség lenne arra is, hogy a foglalkoztatási törvény is nevesítse a helyi kezdeményezések támogathatóságát a Munkaerő-piaci Alap terhére.

Természetesen a foglalkoztatási partnerség önmagában nem jelent munkahelyteremtést, azonban az együttműködés – amelyben minden partner anyagilag és szellemileg is részt vesz - olyan erőket mozgathat meg, ami képes új, innovatív projektek megvalósítására. A felek közti folyamatos kommunikáció révén pedig lehetőség nyílik arra, hogy rugalmasan reagáljanak egy-egy nehezebb helyzetre.

Jól ismert probléma például, hogy a szakképzés nehezen elégíti ki a gazdaság igényeit. Gyakorta megtörtént, hogy éppen a paktumok járultak hozzá, hogy az érintett felek egy asztalhoz üljenek, s közösen keressék a jó megoldásokat. Tehát a paktum, ha betölti funkcióját, olyan fórum lehet, ahol a helyi igényekre gyors helyi válaszok adhatók.

 

Források a TÁMOP-ban

A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) feladatai közé tartozik – mások mellett – a foglalkoztatás, illetve az oktatás-képzés fejlesztése. A 2007-2013 közötti 7 éves időszak előirányzata 3,95 milliárd euró (mintegy 1000 milliárd forint). Ennek 1-es prioritása a foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése, amelyre a TÁMOP teljes keretéből 206,784 milliárd forint fordítható.

A foglalkoztatási paktumok ösztönzése az 1.4.-es "Szociális gazdaság, innovatív kísérleti programok és helyi együttműködések támogatása" című alprogram projektje, melyre 2007-2013 között összesen 35,415 milliárd forint fordítható. Az alprogram négy fő célterülete közül az egyik a "helyi és határ menti foglalkoztatási paktumok létrehozása és megvalósítása", amelyre 3,722 milliárd forint lett elkülönítve. A foglalkoztatási paktumok TÁMOP-ból történő támogatása a 2004-2006. évi ROP-os intézkedések folytatása. A korábbi három évre ez az összeg 1,2 milliárd forintot tett ki; a következő hétéves időszakban csaknem négyszeres összeg juthat a paktumoknak.

Emellett a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) 3. prioritására (a munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése) fordítható 114,767 milliárd forintból is nyerhetnek támogatást a foglalkoztatási paktumok. A 3.5-ös "innovatív, integrált térségi szolgáltatások létesítése" alprogram 8,035 milliárd forintos keretből is pályázhatnak a paktumok.

Fenntartható projektek

A foglalkoztatási partnerségek igazi hozadéka azonban kétségkívül az lehet, ha hosszú távon fenntartható projektek indulnak, ezeknek lehet ugyanis multiplikátor hatásuk. S bár ez a paktumok jelenlegi fejlettsége miatt még nehezen vizsgálható, de van rá példa.

A hatékony foglalkoztatási paktum másik alapkérdése a partnerek munkájának minősége. Az EU-nak a témában kiadott dokumentuma kiemeli a partnerség kiépítésének jelentőségét, ez azonban nem jelent meg kellő nyomatékkal a hazai kiírásokban. Az ESZA típusú pályázatok külön hangsúlyt helyeznek a partnerségre; a projektgazdák alapvetően érdekeltek tehát a minél szélesebb partneri kör kiépítésében. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a sok partner együttműködésének koordinációja nehézkessé válik, növekedhet a bürokrácia, nehezebbé válhat az elszámolás és a projekt hatékony menedzselése. Ha egy-egy partner – például – nem szolgáltat adatot, az igencsak megkeseríti az amúgy is nehéz helyzetben lévő projektgazda munkáját.

Gondot okoz az is, hogy a különböző pártállású polgármesterek nehezen értenek szót egymással. Vagyis annak is megvan a veszélye, hogy a foglalkoztatási paktumok az "asztalfiók" számára készülnek, s a partnerség csak papíron létezik. Ezt egy erős menedzsment képes kezelni. A jó menedzsment aktivizálhatja a tagokat, s ekkor a partnerség is látványos eredményeket hoz. Számos projekt ugyanis valódi szervezetfejlesztés nélkül indult el, s gyakorta pont ez, a menedzsmenttudás, illetve a partnerségi kultúra hiánya érezhető.

A programvezető szerint a foglalkoztatók bevonása sem eléggé hatékony. Jelenleg nincs valódi párbeszéd a munkaadók, az állam végrehajtó intézményei és a fejlesztők, tervezők között. Nagyon fontos lenne, hogy a vállalati igények és a foglalkoztatásfejlesztők, valamint a pénzelosztók között legyen párbeszéd, s közös álláspont kialakításával fogalmazzák meg a térségi teendőket.

Illeszkedő stratégiák

Mivel a paktumokban foglalkoztatási stratégiákat kell megfogalmazni, ezért szükség van a helyi szintű elemzésekre, tanulmányokra. A munkapiaci szereplők tehát rákényszerülnek a szakpolitika által kialakított foglalkoztatási akciótervek elemzésére, az országos, a régiós és a helyi stratégiák összeegyeztetésére. Ezáltal a paktum célzottan éri el a legszegényebb településeket és az ott élő hátrányos helyzetű csoportokat.

Mivel sok helyütt hiányzik a szakképzett munkaerő, s az oktatási hálózat nem képes e probléma megoldására (a hiányszakmák és a túlképzés egyszerre van jelen az adott térségben), egy paktum legnagyobb érdeme az lenne, hogy a felnőttképzés és a szakképzés rendszerét szinergikusan összekapcsolja a foglalkoztatáspolitikával.

E területen pozitív előrelépés tapasztalható. Éppen a vállalkozók kérésére és közreműködésével folyik az igények felmérése arról, hogy hol, milyen szakmákban, milyen képzettségű szakemberekre lenne igény, erősítve ezzel a paktumok közvetítő szerepét a képzőintézmények felé. Ugyanakkor a paktum arra is jó, hogy felmérje: a vállalkozásoknak milyen elképzeléseik vannak a beruházásösztönzésre, a foglalkoztatottság növelésére.

Mindez már csak azért is fontos, mert vállalkozásbarát kommunikáció és akciók hiányában, illetve szervezetlenség miatt a befektetők nem tudják megszólítani az önkormányzatokat és viszont. Így bár mindenki szeretne munkahelyeket teremteni, de nincsenek meg a kellő módszerek. Végezetül az sem lenne utolsó szempont, ha helyi összefogással, a törvényes keretek betartásával a lokálpatriotizmus is erősödne a "ha nem az enyém a projekt, akkor más se kapja meg" felfogással szemben.

Összegzésképpen a programvezető elmondta, a helyi foglalkoztatási stratégiák – legalábbis egy részük – túlzottan általánosak, nem tartalmaznak konkrét adatokat, számszerűsített foglalkoztatási célokat, nem nevesítenek felelősségeket. E stratégiák egy része – egyelőre – nem kellően strukturált, illetve nem vázol fel jövőképet és prioritásokat. A terveket jellemzően nem az adott területet ismerő szakemberek, hanem külső – általában a térségtől több száz kilométerre élő szakértőket felvonultató – cégek készítik, amelyek nem ismerik (és sok esetben nem is akarják megismerni) a helyi sajátosságokat. Ekképpen nem tudnak kellően részletezett, adatokkal alátámasztott helyzetelemzést készíteni, amely a megfelelő stratégia alapja.

Országosan is mintaértékű az a foglalkoztatásbővítő partneri együttműködés, amelyet 2004 májusában – Magyarországon az elsők között – 71 vállalkozás, képzőintézmény, érdekvédelmi és civil szervezet hozott létre Szombathelyen, s amelynek működését az EU Regionális Fejlesztési Operatív Programja (ROP) az elmúlt években 50 millió forintnak megfelelő euróval támogatott. Kiss Ambrus, a Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ főigazgatója elmondta: az együttműködés a projekt lezárásával nem fejeződik be, annak működési forrásait a munkaügyi központ és Szombathely önkormányzata továbbra is előteremti.

 

Határon átnyúló együttműködés

A határ menti foglalkoztatás bővítése céljából írtak alá megállapodást idén június 27-én Szombathelyen a West-Nyugat Pannónia Eurégió, a Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, továbbá az osztrák Burgenland tartomány és a Burgenlandi Munkaerő-piaci Szolgálat képviselői. Ennek értelmében 2007-2013 között az aláíró felek közös projekteket dolgoznak ki, amelyekkel igyekeznek európai uniós pályázati támogatásokat elnyerni. E forrásokkal olyan képzéseket kívánnak indítani, amelyek a határ mindkét oldalán hozzájárulhatnak a foglalkoztatás bővüléséhez, például a fémipari szakmákban és az építőiparban tapasztalható szakemberhiány kezeléséhez.

A magyar és osztrák munkaügyi szervezetek együttműködése nem előzmények nélküli, hiszen már ma is sok nyugat-dunántúli munkavállaló dolgozik a szomszédos Ausztriában, például a két ország közötti ingázói egyezmény alapján. Az együttműködési megállapodás célja mások mellett egy összehangolt foglalkoztatási stratégia kidolgozása, s olyan együttműködési hálózat kialakítása a több mint egymillió ember által lakott régióban, amely javítja mind a magyar, mind az osztrák munkavállalók elhelyezkedési esélyeit.

Szombathelyi modell

A paktum egyik eredménye, hogy egyértelműen javult az információáramlás a részt vevő cégek és a foglalkoztatási szervezetek között az elmúlt időszakban. A Szombathelyi Foglalkoztatási Paktumot a Vas Megyei Munkaügyi Központ és Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata azzal a céllal hozta létre, hogy a térség foglalkoztatási kezdeményezéseit összehangolja. A menedzsment feladatait a Vas Megyei Vállalkozói Központ látja el.

Kovács Péter szakmai főigazgató szerint ma még főként a személyektől függ, hogy hol hoznak létre ilyen paktumot, hol eredményes az együttműködés. Sokszor azon múlik, hogy a helyi polgármesterek, illetve vállalatvezetők mennyire ismerik fel az együttműködés jelentőségét. Azonban a paktumok többsége eddig is jelentősen hozzájárult a helyi foglalkoztatás bővítéséhez. Ezt azzal érik el, hogy a partnerek együtt, közös akciókat indítva többre jutnak, mint külön-külön. A kemenesaljai térség például Vas megye hátrányos helyzetű területe volt, s az együttműködés is hozzájárult, hogy a legelsők közé került – mutatott rá Kovács Péter.

A szakember szerint szükség lenne a helyi paktumok regionális, illetve országos kapcsolattartására, a tapasztalatok kicserélésére, a jó ötletek hasznosítására. Ehhez nagy segítséget adhatnak az internet, a helyi, a regionális és országos honlapok.

Sikeres programok

Babos Csaba, a Vas Megyei Vállalkozói Központ ügyvezető igazgatója, a foglalkoztatási paktum menedzsmentszervezetének vezetője elmondta: a paktumban részt vevő partnerek 2,5 milliárd forintot nyertek el a különböző pályázatokon. E forrásokat olyan fejlesztésekre fordították, amelyek közvetve vagy közvetlenül is bővítették a foglalkoztatást a térségben. Harminc körül van azoknak a sikeres foglalkoztatási vagy gazdaságfejlesztési projekteknek a száma, amelyeket a paktumban részt vevő partnerek kidolgoztak - mondta a szakember.

Azt egyelőre nem tudják megítélni, hogy a projektek hatására hány új munkahely jött létre. Ám ennek felmérésére is szükség lesz ahhoz, hogy a paktum további uniós támogatást nyerjen el a folytatáshoz. Babos Csaba hangsúlyozta: a paktum megkötése önmagában nem hozhat új munkahelyeket, inkább a közös gondolkodáshoz teremt keretet. A projekt során eddig is több konferenciát, workshopot, foglalkoztatási fórumot szerveztek a vasi megyeszékhelyen; elkészült internetes portáljuk, a paktum.hu, ugyanakkor rendszeresen adnak ki tájékoztató hírleveleket is.

Az ügyvezető igazgató szerint a paktum résztvevőinek bevonásával formálódik Szombathely város gazdaságfejlesztési stratégiája, amelyhez a paktumprojekt megvalósításával is hozzá kívánnak járulni. "Tavaly sorra indultak olyan kapcsolódó kisebb projektek is, amelyek már konkrét munkahelyteremtést eredményeztek, például a távmunka területén" – jelentette ki Babos Csaba.

Vas megyében a közelmúltban, október 5-én írták alá az újabb paktumot, amelyet a Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társulás fog össze. A dokumentumnak több mint hatvan aláírója volt: 23 önkormányzat, cégek, intézmények, képző és civil szervezetek. A fő cél itt is az, hogy szoros együttműködéssel javítsák a térség munkaerő-piaci helyzetét.

 

PHARE-segítség az első paktumhoz

Magyarországon az első foglalkoztatási paktum – a PHARE-program támogatásával – 2002 májusában köttetett Vas megyében, Kemenesalján. Ezt követte 2002-2004-ig a Nyugat-magyarországi régióban (Vas, Zala, Győr-Moson-Sopron megye) további 5 kistérségi paktum. A Vas megyei mintát követve 2004-től újabb 35 paktum született a ROP mintegy 1,2 milliárd forintos támogatásával. További alapok (INTERREG, EQUAL, PHARE) pénzügyi támogatásával újabb 9 paktumot kötöttek, így jelenleg összesen 50 működik.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem