×

Távmunka – gazdasági előnyökkel

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 112. számában (2007. július 13.)
Bár egyre több cég ismeri fel Magyarországon a távmunka előnyeit, hazai viszonylatban e konstrukció súlya jóval elmarad a fejlett országok gyakorlatától. A felmérések ugyanakkor arra utalnak, hogy a vállalkozások immár számolnak az előnyeivel. E speciális forma szélesítését az állam is támogatja, hiszen jól beleilleszthető a foglalkoztatásbővítés folyamatába.

A távmunkások aránya a magyarországi foglalkoztatottak 2-4 százalékára tehető. Ez a szint igen alacsony ahhoz képest, hogy például az Európai Unió átlaga 12, s az északi országokban és az Egyesült Államokban eléri a 25 százalékot is. Magyarországon azonban még nincs nagy múltja, jóllehet a társaságok alkalmazzák e formát. Van, ahol azt a túlórát is távmunkának nevezik, amikor az alkalmazott otthon fejezi be munkáját. Sok helyütt létezik home office policy – ahol elvi lehetőség nyílik az otthoni munkavégzésre -, azonban még mindig az a jellemző, hogy igény lenne rá, ám – a különböző eszközök hiányában – nem tudják megteremteni a feltételeit.

Szakértők a távmunka három formáját különböztetik meg: az otthoni távmunkát, amikor a munkavállaló odahaza konkrét feladatot végez el; a mobil távmunkát, e formában tevékenykednek egyes üzletkötők és kereskedők; illetve a távmunkaházban végzett munkát, amikor a dolgozó a cégközponttól távol, de a munkáltató által felügyelt, harmadik fél által üzemeltetett zárt helyen dolgozik.

Jogszabályi háttér

Magyarországon a távmunka terjedését nagyban gátolja a számítógépes ismeretek alacsony szintje. Átlagban a népesség kétharmada nem használja az internetet, s a diákok 20 százaléka is úgy kerül ki az iskolából, hogy nem sajátította el kellően a számítógépes tudnivalókat. A fiatalok 66 százaléka használja a világhálót, viszont a 60 éven felülieknek csak 2 százaléka. Az alacsony iskolai végzettségűek esetében az internetezők aránya 10 százalék, míg a felsőfokú végzettségűeknél 60 százalék feletti. A községekben 10 százalék alatti az arányuk, a nagyvárosokban is csupán 50 százalék feletti.

A Munka Törvénykönyve (Mt.) néhány éve pontosan szabályozza a távmunkát, ez is hozzájárult ahhoz, hogy folyamatosan bontakozik ki e foglalkoztatási forma. A jogszabályok szerint a távmunkás olyan munkavállaló, aki a munkáltató működési területébe tartozó tevékenységet rendszeresen az általa választott, a munkáltató székhelyétől elkülönült helyen, információtechnológiai és informatikai eszközökkel végzi, s munkájának eredményét elektronikai eszközzel továbbítja a munkaadójának.

Ellenőrzés, kártérítés

A jogszabályok szerint a munkaszerződésnek ki kell térnie arra, hogy a dolgozó távmunkásként végzi a feladatot, meg kell határozni a munkaadó és a munkavállaló közötti kapcsolattartás feltételeit, illetve a távmunkával kapcsolatban felmerülő költségek elszámolásának módját.

A munkaszerződéskor a dolgozót tájékoztatni kell továbbá azokról a szabályokról, amelyek a munkáltatói ellenőrzésre, az eszközök használatának korlátozására, valamint a kártérítési felelősségre vonatkoznak. Ugyanakkor a munkavégzés során keletkezett adatok védelmének feltételeiről a munkaadónak kell gondoskodnia. Ha arról a felek másképpen nem állapodnak meg, a távmunkás maga határozhatja meg a munkaidő-beosztását. A munkaadó indokolt esetben ellenőrizheti a munkavállalót, de ennek során nem tekinthet bele azokba az adatokba, amelyeket a dolgozó az informatikai eszközön tárol ugyan, de az nem tartozik a munkájához.

A távmunkát csak olyan munkahelyen lehet végezni, amelyet a munkáltató munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített. A munkavégzés helyére a munkáltató csak akkor léphet be, ha ez szükséges az eszközök működtetése vagy az ellenőrzés végett. Ez utóbbi módját a munkaadó határozza meg, az ellenőrzés időpontjáról azonban előzetesen értesíteni kell a dolgozót. Ha a munkaügyi felügyelet kíván ellenőrzést tartani a távmunkahelyen, ehhez a dolgozó hozzájárulását a munkáltatónak kell megszereznie.

A kártérítési felelősség az Mt. szabályaira épül, azonban az abban meghatározott kártérítési felelősségen túl a gondatlanságból okozott kár esetén a kártérítés mértékét a munkaszerződés legfeljebb háromhavi átlagkeresetben határozhatja meg, ha a szerződés szerint a munkáltató utasítási joga kizárólag a távmunkás által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki, s a dolgozó a kárt ezek ellátásával összefüggésben okozza. Ugyanakkor a munkáltató a távmunkás munkaviszonyával összefüggésben okozott kárért vétkességének megfelelően, teljes mértékben felel.

A távmunkások 4 százalékhoz közelítő aránya mintegy 80 ezer álláslehetőséget jelent, ez nem kis eredmény, tekintettel arra, hogy a munkaadóknak ennél sokkal kevesebb munkahely teremtése is óriási kihívás. A PricewaterhouseCoopers (PwC) még 2005-ben végzett egy felmérést, amelyből kiderült: a társaságok többsége érdekelt a távmunka bővítésében. A válaszoló 157 Pest megyei vállalati vezető nyilatkozatából kiderült, hogy 15 százalékuk már akkor foglalkoztatott távmunkást, 7 százalékuk tervezte, s 53 százalékuk a jövőben lehetségesnek vélte. A Magyar Távmunka Szövetség információi és a konferenciákon tapasztalható érdeklődés is mind arra utal, hogy nő az érdeklődés e foglalkoztatási forma iránt.

Előnyök a munkaadóknak

A távmunka számos előnyt nyújthat a munkaadónak. Jó érv a költséghatékonyabb működés. Ha például egy call centert egy másik, fejletlenebb régióba helyeznek, a költségcsökkentés az 50 százalékot is elérheti, hiszen a munkabér vidéken akár 30, az ingatlanköltség pedig 50-60 százalékkal lehet olcsóbb a fővárosinál. A cég számára rugalmasabb rendelkezésre állást, megnyújtott ügyfélszolgálatot is jelenthet ez a lépés. De számottevő szerepe lehet a magasan kvalifikált szakemberek megszerzésében, illetve megőrzésében is, hiszen nem mindenki hajlandó vállalni a költözködéssel járó kényelmetlenségeket még egy jó munkahelyért sem. A HR-költségek szintén csökkennek a távmunkások alkalmazásával.

A távmunka pozitív hatásai közé sorolható, hogy amikor a munkaadó egyes tevékenységeket távmunkában kíván végeztetni, valamilyen informatikai rendszer bevezetéséről is gondoskodnia kell, amely a munkafolyamatot támogatja. Az egyik nagy biztosítótársaság például arról számolt be, hogy két napról 20 percre sikerült csökkentenie a tranzakciós időt, tehát jelentős folyamatjavulás is várható. Ellenérv viszont a munkaadó számára, hogy még mindig fogyatékos a jogi szabályozás, a magyar piacon továbbra is kevés a hasznosítható tapasztalat, végül: a távmunka a munkakultúra megváltozását igényli. További problémát okozhatnak a kontroll és az adatbiztonsági kérdések is.

Költségek, munkaegészségügy

Forgács Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke A Munkaadó Lapjának elmondta: tapasztalataik szerint a munkáltatók számára a távmunka még nem eléggé kitaposott ösvény, ahol olykor még a jogszabályok sem adnak egyértelmű útbaigazítást. Emlékeztetett arra, hogy a 2004. évi XXVIII. törvénnyel bekerült az Mt.-be a távmunka fogalma, s ez több járulékos törvényt is módosított. A szabályozás elég tág teret hagy bizonyos területeken, ilyen például a munkahelyi baleset, az adatbiztonság témaköre, amelyben nem teljesen egyértelmű az iránymutatás.

Tapasztalatok szerint az elszámolható kiadások terén is vannak ellentmondások. A "28-as" törvény szerint ugyanis elvileg elszámolhatók az otthoni telefonköltségek, egy másik törvény viszont juttatásnak minősíti, ami bizonytalanságot kelt. A megoldására vannak különböző technikák, hiszen technológiailag lehetséges már, hogy otthonról vagy távolról is a munkaadó infrastruktúráját használja a munkavállaló. Másrészt általában az átalánydíjat határozzák meg. Minden jogi problémára kitalálnak valamilyen megoldást.

A munkaegészségügy hasonlóképpen ellentmondásos a távmunka szempontjából, hiszen egyfelől van egy erős munkavédelmi törvény, másfelől viszont a távmunkaidő rugalmasságot kíván és tetszőleges munkakörnyezetet. Ha ezt teljesen leszabályozzák – például szigorúan meghatározzák, hogy otthon milyen fényviszonyok között és milyen asztalon tevékenykedjen a dolgozó -, akkor épp a fő vonzerejét, az egyediségét veszíti el e forma. Ha pedig nem a munkaadó veszi szigorúan az előírásokat, akkor a törvénnyel megy szembe.

Az egyik társaságnál ezt úgy oldották meg, hogy a vonatkozó törvényi előírásokról oktatást tartottak az érintett távmunkásoknak, ezt írásban tudomásukra hozták, s a megállapodásukban rögzítették, hogy a távmunkás megismerte a szabályokat, s betartásukkal szabadon alakíthatja ki a munkakörnyezetet.

A munkaadó tehát nem kíván teljes részleteiben beleszólni, hogy saját komfortigénye érdekében milyen környezetet hoz létre a dolgozó. A munkahelyet ugyanakkor a munkaadónak ellenőriznie kell, ezt a tapasztalatok szerint általában fényképpel oldják meg, mert a munkaadó csak előre bejelentett időpontban léphet be a lakásba. Ezek afféle kis ügyeskedések, amelyek azt szolgálják, hogy ha már rugalmasságot adnak az embereknek, akkor ne csorbítsák különféle kötöttségekkel. Bár adminisztratív módon megpróbálnak megfelelni az előírásoknak, de még nincsenek tökéletes megoldások.

Hiányos felkészülés

Elméletben az egyik legbonyolultabb kérdésnek a kártérítési felelősség tűnik, de ezt a gyakorlatban nagyon egyszerűen szokták megoldani a társaságok és a biztosítók is. Abból indulnak ki, hogy ugyanaz vonatkozik a távmunkásra, mint amikor valaki ügyfélhez megy, tehát nem az irodában van. Ha ugyanis az eszköz a munkaadó tulajdona, ugyanazok a kártérítési kötelezettségek vonatkoznak rá, akárhol tartják az eszközt.

Hasonlóképpen az alapvető szabályoknak kell megfelelni a munkahelyi balesetek kérdésében is, ha munka közben éri baleset a foglalkoztatottat, az esemény munkahelyi balesetnek minősül. Több biztosítótársaság hasonlóképpen kezeli e kérdést, nem kívánják túlbonyolítani. Jellemzően a konkrét esetet vizsgálva racionálisan eldöntik, hogy jogosult vagy nem az érintett munkavállaló a biztosításra.

Forgács Tamás szerint Magyarországon a cégek többsége még nincs kellően felkészülve a távmunkával kapcsolatos újfajta feladatokra. E konstrukció alkalmazásával ugyanis a vállalati kultúrában jelentős változás megy végbe. A HR számára a munkavégzők közötti távolság a nagy kihívás. Új eszközöket kell igénybe venni ahhoz, hogy fenntartsák az összetartozás, a csapatszellem érzését. Ehhez a korábbinál sokkal komolyabb és egységesebb kommunikációt kell alkalmazni, nem elég például az irodában egy falitáblára kitűzni valamit, hanem mindenkit egyenként értesíteni kell.

Beszűkülő karrierút

Jellemző probléma az is, hogy a dolgozók közül sokan úgy érzik, a távolság miatt a karrierút beszűkül számukra. A HR feladata, hogy megfelelő támogatást adjon, felügyelje, hogy a távmunkás számára ugyanolyan lehetőségek nyíljanak, s ez az információ el is jusson a dolgozóhoz. Lehetővé kell tenni a rendszeres találkozást, több összejövetelt kell szervezni, mert csak ezzel tartható fenn a csapatérzés. Az oktatás területén is jelentős változásokra van szükség, a távoktatásnak, az e-learningnek nagyobb szerepet kell kapnia, ez is költségcsökkentést hozhat a cégnek. Ám ahol addig nem alkalmazták, ez is kihívást jelenthet a vállalkozás számára.

A szerződések, a juttatások bonyolítása, megkötése szintén nagy terhet ró a HR-re. Forgács Tamás szerint ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy létszámában meg kell megerősíteni a HR-csoportot, azonban célszerű egy távmunkáért felelős koordinátort alkalmazni, aki összefogja e problémákat. Ugyanis a távmunkásoknak többféle sajátos gondjuk lehet, például adóügyiek, jogiak, az oktatással kapcsolatosak és informatikaiak, s ezek kezeléséhez jól képzett HR-esre van szükség, aki a megfelelő helyre tudja továbbítani a kérdéseket. Ebben még lemaradás tapasztalható.

Forgács Tamás szerint legalább 3-4 évnek el kell telnie ahhoz, hogy megerősödjön a távmunka, s ehhez nagyban hozzájárulhat az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT), amelyben a következő évekre 10 milliárd forintos európai uniós forrás jut erre a célra, amely a hazai önerővel kiegészítve több tízmilliárdra nőhet.

ÚMFT-források

Az ÚMFT-ben a prioritások között szerepel a távmunka fejlesztése, a pályázatok már készülnek, és ha sikerül olyan pályázatokat kiírni, amelyek képesek jól támogatni a távmunka bevezetését, biztosan lesz munkaadói érdeklődés.

A nyitottság jelei láthatók, a társaságok foglalkoznak a gondolattal; nemcsak költségmegtakarítási lehetőséget látnak benne, hanem elkerülhetetlen jövőt. Idáig azért nem volt kellő elszántság, mert a szervezeten belül nagyobb átalakítást igényel. Beruházásigényes is, ugyanakkor komoly döntést igényel, mert a távmunka irányítása, koordinálása, előnyeinek kihasználása alapvetően másfajta vezetési stílust tesz szükségessé, más kommunikációt igényel. Talán az anyagi motiváció hozzásegíti a vállalatokat, hogy lépjenek ebbe az irányba.

Egy-egy vállalat átállásához a szükséges idő mérettől és funkciótól függően változhat, ezért célszerű, hogy a cég – alapos felmérés után – indítson kísérleti programot. Három-hat hónap elegendő lehet a problémák kiszűrésére. A kísérleti időszak után célszerű a programot kiterjeszteni, de összességében legalább egy-másfél év szükséges az átálláshoz. A szakértő szerint a távmunka alkalmazásához az érintett cégnél stratégiára van szükség, mivel ez olyan döntés, amely a későbbiekre alapvetően kihat.

Örkényben jelenleg is mintaértékű távmunkaprojekt zajlik, amelynek keretében kísérleti távmunkaházat létesítenek az év végéig. Örkény önkormányzatának célja, hogy ide helyezzenek ki betanítható szakmákat, s ez illeszkedik a vidékfejlesztési programba is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem