×

Hátrányos helyzetűekért – kísérletekkel

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 112. számában (2007. július 13.)
Az európai uniós kasszából finanszírozott EQUAL Program különböző célcsoportoknak nyújt segítséget foglalkoztatási gondjaik leküzdéséhez. Harminckilenc projekt keretében – mások mellett – a fogyatékkal élők, a gyesen lévők, a szenvedélybetegek, illetve a hajléktalanok kaphatnak támogatást munkapiaci esélyeik javításához.

Az EQUAL Közösségi Kezdeményezés célja olyan innovatív megközelítések és módszerek kidolgozása és elterjesztése, amelyek hozzájárulnak a munkaerőpiachoz kapcsolódó diszkrimináció és egyenlőtlenségek megszüntetéséhez. Az EQUAL által támogatott kezdeményezések az "Európai foglalkoztatási stratégia" és a "Társadalmi kirekesztés elleni küzdelem" közösségi célkitűzései által meghatározott szakmapolitikai keretekbe illeszkednek.

Munkapiaci integráció

Mindenekelőtt a fogyatékkal élők, a romák, a gyesről visszatérők, a hajléktalanok, illetve a szenvedélybetegek állnak az EQUAL fókuszában – sorolta Balogh Attila. Az Országos Foglalkoztatáspolitikai Közalapítvány EQUAL Nemzeti Programirodájának vezetője elmondta: a program célja a hátrányos helyzetűek munkaerő-piaci integrációjának, illetve a reintegrációjukat segítő kísérleti módszerek kidolgozása. Olyanokon is szeretnének segíteni, akik valamilyen okból még soha nem dolgoztak, de azok sem esnek ki a látókörükből, akik bizonyos okokból elvesztették munkájukat, s képtelenek visszatérni a munka világába. Ugyanakkor azon aktív munkavállalók gondjaira is igyekeznek figyelni, akiket a munkahelyükön hátrányos megkülönböztetés ér.

Az egyik program például arra világít rá, hogy a nők fizetése lényegesen alacsonyabb a férfiakénál – emeli ki a programigazgató. Általános tapasztalat, hogy ha a foglalkoztató ugyanabban a munkakörben hölgyet alkalmaz, akkor a férfiakénál kisebb fizetést állapít meg számára. Ez egyébként nem magyar sajátosság, így van ez az Európai Unió tagországainak zömében is, s mindenütt küzdenek ellene. Nálunk azonban jóval nagyobb a differencia, mint a legtöbb államban: nem véletlen, hogy ez a téma is bekerült a kísérleti projektek sorába.

A kezdeményezők fel szeretnék térképezni a hazai viszonyokat, annál is inkább, mert nyilvánvaló: kulturális és egyéb okok is állnak a jelenség hátterében. Sokatmondó, hogy a férfiak és a nők javadalmazása közti különbség nemcsak a munkakörtől, hanem legalább ennyire a végzettségtől is függ: az alacsonyabb iskolázottságúak esetében szélesebbre nyílik az olló, míg az egyetemet, illetve főiskolát végzettek között lényegesen kisebb a különbség.

Nem kis fejtörést okoz, hogy a mozgássérültek foglalkoztatási helyzetén miként lehetne javítani. Ez talán a legtipikusabb példa arra, hogy miért van szükség közbeavatkozásra akkor is, ha a hátrányos helyzetűeknek van ugyan állásuk, foglalkoztatásuk során mégis negatív tapasztalatok érik őket. Hiába tudnak ugyanis elhelyezkedni, nem jellemző, hogy integrált munkahelyeken dolgozhatnának. Speciális cégek kivételes munkakörökben alkalmazzák őket, de elszigetelten, kollégáiktól elkülönülve. Semmi esélyük tehát arra, hogy "hétköznapi" munkaköröket tölthessenek be, olyanokat, mint egészséges társaik – magyarázta Balogh Attila.

A munkáltatók zöme úgy véli: a mozgássérültek integrálásával egy sor nem kívánt gond szakadna a nyakukba. Át kellene alakítani a munkahelyet, esetleg más gépeket kellene beszerezniük. S ha el is helyezik az ilyen munkakeresőket, csak azért teszik, mert ez számukra valamilyen anyagi előnnyel jár. Nem ismerik föl, hogy ennek más hozadéka is lehet, hiszen általános tapasztalat, hogy a fogyatékkal élők jobban megbecsülik munkahelyüket, precízebbek, és nem utolsósorban mellőzik a felesleges betegszabadságokat. Nyilvánvaló: érdemi előrelépést akkor lehet elérni, ha megváltozik a munkaadók szemlélete.

A programiroda-vezető általában is az egyik legnehezebbnek a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos projekteket tartja. E tekintetben a legsikeresebbek a skandináv országok, ahol teljesen meg tudták oldani az integrációt. Mindez meglátszik a számokban is: Svédországban és Dániában a megváltozott munkaképességűek 80 százaléka talál magának állást. Ez az arány az Európai Unióban 40-50, nálunk mindössze 10 százalék. E téren nagyon sok a teendő, fel kell térképezni például, hogy milyen típusú adóváltoztatásokra van szükség annak érdekében, hogy a munkáltatók ne tegyenek különbséget a megváltozott munkaképességűek és egészséges társaik között. Hasonlóképpen az EQUAL projektjei az értelmi sérültek elhelyezkedését is segítheti.

Nemzetközi együttműködés

A magyarországi EQUAL Program 2004-ben kezdődött, azt követően, hogy hazánk az EU tagjává vált. Akkor egy, a régi tagországokban már folyamatban lévő programba kapcsolódtunk be, voltaképpen tehát félidőn túl kezdünk hozzá az előző uniós finanszírozási ciklus teendőinek itthoni megvalósításához. Éppen ezért 2004-ben valamennyi témakörben egyszerre hirdették meg a pályázatokat itthon, s egyszerre került sor az eredményhirdetésre is.

Végül 39 kezdeményezésből válhatott projekt – ezek mostanában fejeződnek be. A forrásokat az I. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében finanszírozták, valójában azonban közösségi kezdeményezésről van szó: az Unió valamennyi tagállamában azonos struktúrát dolgoztak ki a program működtetésére.

A közösségi szemlélet nem kizárólag a párhuzamos programokban testesül meg, hanem abban is, hogy a résztvevőknek együtt kell működniük más tagországbeliekkel. Elvárás tehát, hogy valamennyi projekt megvalósítója találjon magának egy vagy több partnert a közösség valamely államából. A megvalósítás végén ezért nemcsak a projektek, hanem a nemzetközi együttműködések is lezárulnak. Mindenekelőtt azonban hazai partnereiket kellett megtalálniuk az ötletgazdáknak – a civil, az állami, illetve a profitorientált szférából. Az EQUAL befogadó típusú pályáztatást alkalmazott, azaz viszonylag kevés feltételt rögzítettek kötelezettségként a pályázók számára.

Main streaming

A programra összesen 40 millió euró, azaz hozzávetőlegesen 10 milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből a projektek finanszírozásán kívül a lebonyolításban közreműködők, például az OFA EQUAL Nemzeti Programiroda ezzel kapcsolatos költségeinek kigazdálkodására is el kellett különíteni forrást. A projektekre végül 8,5-9 milliárd forint jutott. A pályázók legkevesebb 110 millió forintból foghattak hozzá a munkához, de volt olyan kedvezményezett is, amely 380 millió forintos támogatást kapott.

Önrészt nem vártak el, mivel a koncepció az volt, hogy a lehető legegyszerűbb konstrukcióban valósítsák meg a projekteket. Persze ez esetben sem engedhettek abból az uniós szabályból, miszerint a profitorientált vállalkozásokat saját erő megkövetelésével teszik érdekeltté a projektek sikerre vitelében. Nekik 30 és 70 százalék közötti önerő kigazdálkodásával kellett kivenniük a részüket a finanszírozásból.

Az EQUAL projektek egyik kötelező eleme a tapasztalatátadás. A szakmai szóhasználatban main streamingnek nevezett folyamat során szélesebb körben használják föl azokat a tapasztalatokat, amelyekre egy-egy szűkebb projektben szert tettek az érintettek – magyarázta Balogh Attila, példaként említve a jogszabályi változtatásokat. A kísérleti programok ugyanis akkor lehetnek igazán sikeresek, ha ezeknek köszönhetően javul a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása, aminek lényeges eleme, hogy az eredmények épüljenek be a szakpolitikákba. Fontos, hogy ez ne korlátozódjon a foglalkoztatáspolitikára, hanem az egészségügyi, a szociális és a pénzügypolitika is profitáljon a tapasztalatokból.

Jó példa erre a rehabilitáció, amelynek mostani változtatását követően a köznyelvben "leszázalékolásként" emlegetett procedúra során nem arra lesznek kíváncsiak, hogy az illető milyen mértékben nem alkalmas a munkavégzésre, hanem arra, hogy milyen mértékben alkalmas.

Internetes projektek

Az EQUAL Programban országos, szűkebb területre koncentráló és internetes egyaránt található. Az első csoportba leginkább azon projektek sorolhatók, amelyek az ország több különböző pontján segítik a hátrányos helyzetűeket.

Ilyen például Bicskén, Debrecenben és Békéscsabán a menedékkérők segítésének projektje. Ennek keretében azt kutatják, miként lehetne értelmes tevékenységet találni azoknak a bevándorlóknak, akik még nem kapták meg a menekültstátust. Ők ugyanis nem juthatnak munkavállalási engedélyhez, így nem dolgozhatnak akkor sem, ha szeretnének. Ennek hiányában viszont az állam az adófizetők pénzén kénytelen eltartani őket. Ez az egyetlen olyan téma, amelyben az EU valamennyi tagországában kötelező volt projektet kidolgozni.

A második csoportba sorolható például a siket emberek integrációjára kidolgozott salgótarjáni projekt. A hallássérültek számára az ottani megyei kórházban és egy idősek otthonában teremtettek munkalehetőséget; szociális segítőként alkalmazzák őket. Ezt megelőzően jelnyelvi tolmácsok segítségével felkészítették őket arra, hogy milyen feladatot és miként kell elvégezniük a jövőben, s egy ideig mentorok segítik munkájukat. A példaértékű komplex program jó minta lehet arra, miként lehet integrálni másutt is a siketeket.

Az internetes projektek között tartják számon a bérbarométert, amely azt hivatott feltárni, hogy az egyes ágazatokban milyen fizetéseket kapnak az alkalmazottak. Kiderülhet például, hogy milyen eltérések vannak a nemek között, illetve milyen a bérszínvonal az ország különböző pontjain. Lehet példát látni arra, hogy ugyanazért a munkáért mennyit fizetnek Győr-Moson-Sopron megyében és Békésben.

 

Az EQUAL alapelvei

– A partnerség a program végrehajtásának valamennyi szakaszában és szintjén érvényesül, beleértve a nemzeti és az európai szintű irányítást és végrehajtást is. A program alapegységei (végső kedvezményezettek) a fejlesztési partnerségek, melyek az adott téma szempontjából releváns szereplőket, szervezeteket foglalnak stratégiai szövetségbe a projekt végrehajtásának időtartamára;

– a részvétel azt jelenti, hogy a program végrehajtásának minden szakaszában garantálni kell a partnerségben érintett szervezetek egyenrangú részvételét a döntéshozatalban, illetve a projektek tervezése és végrehajtása során a fejlesztési partnerségeknek törekedniük kell a hátrányos helyzetű csoporthoz tartozók aktív bevonására;

– a nemzetközi együttműködés komoly hozzáadott érték és innováció forrása, ezért kitüntetett jelentősége van a határokon átnyúló kooperációnak;

– innovatív megközelítések kidolgozását és alkalmazását támogatja az EQUAL, ezáltal lehetőséget teremt teljesen új vagy máshol sikeresen alkalmazott módszerek kipróbálására és átvételére;

– a tematikus megközelítés azt jelenti, hogy az EQUAL Közösségi Kezdeményezés kilenc téma köré épül. A kilenc téma a következő öt prioritásra épül: foglalkoztathatóság, vállalkozás, alkalmazkodókészség, esélyegyenlőség, a menedékkérők társadalmi és munkaerő-piaci integrációja.

Folytatás az ÚMFT-ben

A kérdőívet bárki kitöltheti; az első etapban ötezret gyűjtöttek össze, majd még egyszer ennyivel bővítették az információhalmazt. Utóbbiak feldolgozása folyamatban van. Az adatbázis az ígéretek szerint az év végére készül el, s jó hír, hogy a projektgazda nem kizárólag az EQUAL keretében finanszírozott időszakra tervez, hanem azt követően is folytatni kívánja az információgyűjtést.

Ez nem öncélú, ugyanis a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége projektjének köszönhetően összeállított tudásbázist a későbbiekben a bértárgyalások során kamatoztathatják. Az ebben foglaltak ugyanis komoly segítséget jelenthetnek a háromoldalú tárgyalások során, amikor a szakszervezetek érvekkel kívánják alátámasztani, hogy miért éppen annyival szeretnének magasabb bért az ágazati dolgozóknak.

A kísérleti projektek lényege, hogy példaértékűek és újak legyenek. Ennek köszönhetően különleges és nemritkán kockázatosnak tűnők kaptak zöld utat. Balogh Attila a kezdetek kezdetén például nemigen hitt a hajléktalanok elhelyezkedését támogató programban, ám később kiderült, nem lehetetlen az érintettek rövidebb-hosszabb idejű integrálása a munkaerőpiacra. Két-három év elteltével világossá vált az is, hogy a hajléktalanok képessé válhatnak az önálló életvitelre.

Az EQUAL Program jelenlegi formájában nem él tovább, céljai azonban integrálódnak a 2007 és 2013 közötti időszak uniós forrásainak felhasználását megalapozó Új Magyarország Fejlesztési Tervbe. A Társadalmi Megújulás Operatív Programban folytatódik a hátrányos helyzetűek munkaerő-piaci helyzetének javítását célzó kísérleti projektek támogatása. A következő hét esztendőben más hasonló témákkal együtt kezelik ezt a témakört, erre körülbelül 20 milliárd forint jut majd.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem