×

Százmilliárdokról dönt a MAT

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. június 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 111. számában (2007. június 14.)
Idén ünnepli tízéves fennállását a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT). A munkaadói, a munkavállalói és a kormányzati oldal képviselőiből álló grémium a kezdetek óta azon munkálkodik, hogy eredményesen hozzájáruljon a foglalkoztatás bővüléséhez. A testület tagjai nem kevés pénzről döntenek: az idén 348 milliárdot oszthatnak szét.

A munka világának szereplői a társadalmi párbeszéd sikeres fórumaként könyvelik el a MAT-ot. A testület egy évtizede jött létre, s tevékenysége eredményeképpen komoly előrelépések történtek a munka világában. A partnerek közösen gondolkodnak a valamennyiük számára fontos ügyekről, mind közül a foglalkoztatásbővítés lehetséges módjairól és eszközeiről.

Véleményez, javasol és dönt

A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete a társadalmi párbeszéd olyan fóruma, amelyet a foglalkoztatási törvény értelmében kellett létrehozni – emlékezett vissza Szép Attila, a MAT titkára, aki kezdetektől fogva betölti ezt a posztot. A MAT feladatköre sokrétű, szükség esetén véleményt fogalmaz meg, javaslatokat tesz, vagy éppen döntést hoz – attól függően, hogy adott esetben miről van szó. Programokat indít, megvalósulásukhoz pénzt oszt, de ha a helyzet úgy kívánja, akkor egyszerűen csak állásfoglalást ad ki meghatározott kérdésben.

A MAT tripartit fórum, amelynek tagjai a munkaadói, a munkavállalói és a kormányzati oldal képviselői közül kerülnek ki. S nemcsak az a fontos, hogy mindhárom érdekelt fél elküldi delegáltjait a "csapatba", hanem jelzésértékű az is, hogy valamennyi oldal ugyanannyi küldöttel vesz részt. A testületben ugyanis az első ülés óta hat-hat résztvevőt delegál a kormányzat, valamint a munkaadók és a munkavállalók.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban helyet foglaló valamennyi munkavállalói szövetség elküldi képviselőjét, a munkaadók közül azonban nem lehet jelen a tanács valamennyi tagjának küldötte, mivel ezen az oldalon kilenc szövetség vesz részt az érdekegyeztető fórumokon. Ezért közülük már a kezdet kezdetén ki kellett jelölni azt a hatot, akik az oldal egészének álláspontját hivatottak megjeleníteni.

A kormány delegáltjaiból eredetileg négyet a munkaügyi miniszter, egyet a pénzügyi tárca vezetője, egyet pedig az oktatásért felelős miniszter nevezett meg. Miután azonban a kormányzati struktúra legutóbbi átalakítása nyomán ez évtől a Szociális és Munkaügyi Minisztérium illetékességi körébe tartozik a szakképzés, ezért az oktatási miniszter kompetenciájából a munkaügyiébe került át az ezzel kapcsolatos jelölési jog.

Munkahelyteremtő források

A Munkaerő-piaci Alap felhasználásának mikéntjéről a foglalkoztatási törvény szövege szerint a miniszter rendelkezik – a korábbi időszakban a tárca is nevesítve volt, ez évtől azonban ezt már nem deklarálja a jogszabály -, aki e jogát a MAT-tal megosztva gyakorolja. Ez azt jelenti, hogy a döntés-előkészítés – valamennyi, a jogkörébe tartozó fontos kérdésben – a testületre hárul, amely sok esetben nemcsak a háttérmunkát, hanem a határozathozatalt is az ülésein bonyolítja le.

A MAT célja, hogy az alap forrásai révén hozzájáruljon a foglalkoztatás bővítéséhez, a munkanélküliség hátrányos következményeinek mérsékléséhez. Ennek érdekében a rendelkezésre álló keretből nem kis összeg jut a munkahelyteremtés támogatására.

Szép Attila leszögezte: nem a MAT hoz létre új munkahelyeket. Sokan azt hiszik, hogy a Munkaerő-piaci Alap forrásainak egy részéből a testület vagy a kormány teremt munkahelyeket. Erről szó sincs, a tripartit fórumnak nincs, és nem is lehet erre lehetősége. A munkahelyeket minden esetben az üzleti szféra szereplői, a gazdasági társaságok hozzák létre. A központi kassza legfeljebb ösztönözheti a foglalkoztatókat arra, hogy elképzeléseiket valóra váltsák, azaz: az alap hozzáférhetővé teszi a hiányzó forrást.

A bizottság azonban - amennyire csak lehet – igazodik az aktuális foglalkoztatási helyzethez. Amikor például indokolt volt, akkor a testület arról rendelkezett, hogy az egészségügyi rendszer átszervezése során elbocsátandó orvosok költözéséhez nyújtsanak támogatást, ha a körzetet váltó doktorok olyan helyen rendezkednek be, ahol szükség van a munkájukra.

Átcsoportosított pénzek

Szép Attila szerint, bár sok tekintetben finomodott a MAT működése, a lényeget tekintve érdemi változás nem történt az elmúlt évtizedben. Ma is az egyik legfőbb feladat a források szétosztása meghatározott szempontrendszer alapján. Hogy éppen melyek a prioritások, arról szintén a testület dönt.

Szükség esetén a tagok rendelkeznek arról is, hogy egyik vagy másik alaprész között átcsoportosítsák a pénzeket. Ha úgy alakul, hogy az egyik felhasználási célra nincs elégendő forrás – míg másutt nem tudják hatékonyan elkölteni -, akkor év közben át lehet szabni az eredeti költségvetést. Kivétel azért akad: a képzési célú alaprészt sem megkurtítani, sem bővíteni nem lehet.

Szintén a MAT-hoz tartozik az érdekképviseletek működési feltételeinek biztosítása. Korábban a megyei és a fővárosi munkaügyi tanácsokban, azaz országszerte húsz helyütt gondoskodtak a MAT döntéseinek betartásáról, mostanra azonban ez koncentrálódott. A regionalizáció ugyanis a munkaügyi szerveket is utolérte, azaz a korábbi megyei tanácsokat mára regionálisak váltották fel, s ezekből - más ágazatokhoz hasonlóan – hét tevékenykedik.

A munkaügyi intézkedéseket természetesen folyamatosan össze kell hangolni a gazdaságfejlesztési, illetve a területfejlesztési célokkal, s ennek során kiemelten kell kezelni például a rehabilitációs foglalkoztatást – sorolta a teendőket Szép Attila.

Decentralizált kassza

A MAT határozza meg azt is, hogy mennyi pénz jut a központi foglalkoztatási programokra, s mennyi jut a decentralizált kasszába. Utóbbit a regionális munkaügyi központok saját hatáskörben használhatják fel a foglalkoztatási törvény előírásainak és a munkaügyi tanács véleményének figyelembevételével. Ez jó, hiszen helyben a szakemberek sokkal pontosabban látják, hogy az adott körzetben mi segítheti legjobban a foglalkoztatás bővülését, a munkahelyek megőrzését. Hogy melyik régiónak mennyi jut a decentralizált kasszából, azt több tényező függvényében alakítják ki, a többi között a lakosságszámot és a munkanélküliségi rátát veszik figyelembe.

Nincs más hasonlóan sikeres fórum, sőt, nincs egyetlen olyan tripartit testület sem, amely tíz év óta a MAT-hoz hasonló eredményességgel végezte volna munkáját – összegezte Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkaadók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára, aki a kezdetek óta részt vesz a MAT munkájában. A testület létjogosultságát mutatja, hogy a többszöri kormányváltást követően is talpon van. Ehhez természetesen hozzájárul az is, hogy valamennyi tagja a munka világában tevékenykedik, s nem ellenérdekelt a szaktárcával. Sokatmondó Dávid Ferenc szerint az is, hogy a rendszeresen, minden hónap első szerdáján ülésező testület még sohasem volt határozatképtelen.

Az érdekképviselet azért vesz részt ilyen markánsan a foglalkoztatáspolitikára szánt pénzek e jelentős hányadának felosztásában, mert a Munkaerő-piaci Alap bevételeinek többsége a foglalkoztatók és a foglalkoztatottak által befizetett járulékból származik. Az idei keretben a munkaadói járulékokból 195,3, a munkavállalói járulékokból pedig 89 milliárd forint gyűlt össze. Jelentős részét adja a forrásoknak a szakképzési hozzájárulás, amelyből 32 milliárd forint áll rendelkezésre, a rehabilitációs hozzájárulásból 13, a vállalkozói járulékból pedig 11 milliárd folyt be a kasszába.

Szakmai javaslatok

Nem kevés pénzről dönthetnek tehát a testületi tagok; 2007-ben összesen 348 milliárd forintot oszthatnak szét az alapból. Ez önálló fejezet az állami költségvetésben, amelynek belső összetételéről a büdzsé már nem rendelkezik. Ez teljes egészében a háromoldalú testület hatásköre, amely a foglalkoztatáspolitikai prioritások figyelembevételével határozza meg a felhasználás mikéntjét.

Utóbbi, ha gyökeresen nem is, az idők folyamán azonban rendre változik. Dávid Ferenc szerint erre szükség is van, s jó hír, hogy ma a források jóval nagyobb hányada szolgálhatja az aktív munkahelyteremtést. Régen ugyanis a munkanélküli-járulék emésztette fel a keret jelentős részét, s kevesebb pénz maradt másra. Azóta azonban az álláskeresők támogatására átkeresztelt juttatásra kevesebbet kell költeni, már csak azért is, mert a korábbi egyévi jogosultság lerövidült. Az alap kasszájában lévő összeg ennek köszönhetően jobban és közvetlenebbül szolgálhatja a munkahelyteremtést, amely a foglalkoztatás bővítésének legfontosabb eszköze – tette hozzá a szakember.

Persze, időről időre átmeneti helyzeteket is kezeltek az alap forrásaiból. Ilyen volt például, amikor az ország uniós csatlakozását követően a vállalkozások egy része azzal szembesült, hogy nem tud megfelelni a megváltozott követelményeknek. Számukra válságkezelési támogatást folyósítottak.

Szükség esetén szabályozástechnikai feladatokat is ellát a MAT, ami azt jelenti, hogy a munkaerőpiacot érintő jogszabályi változtatásokat véleményezi. Elsősorban a foglalkoztatási törvényben tervezett újítások kerülnek napirendre, de elméletileg bármi terítéken lehet, amiben a munkapiaci szereplők segíteni tudják a jogalkotókat. Utóbbiak általában figyelembe veszik a tripartit testület állásfoglalását, ami Dávid Ferenc szerint azzal magyarázható, hogy javaslataikat szigorúan szakmai szempontok alapján teszik, ami semmiképpen sem keverendő össze az OÉT-ben zajló érdek-képviseleti munkával.

Ahogy az érdekek érvényesítése, úgy az ellentétek tisztázása sem a testület dolga; a MAT-ban például sohasem esik szó arról, hogy milyen bérajánlásokat kellene tenni. Ez megkönnyíti, hogy a három oldal képviselői hatékonyabban dolgozzanak együtt. Mindehhez hozzájárul, hogy a MAT ülései nem nyilvánosak, szemben az érdekegyeztetési fórumokkal.

Újfajta támogatások

A munkaerőpiacon zajló változások a MAT-ot sem hagyják érintetlenül. Az utóbbi időszakban terjednek az országhatáron átnyúló programok, például a horvát-magyar együttműködés keretében segítik a gyógynövénytermesztőket, hogy vállalkozóvá válhassanak. A változások a támogatások felhasználásában is tükröződnek: az idei esztendőben távmunkahelyek létesítésére is jut pénz – e célra 500 millió forintot szántak a döntéshozók februári ülésükön. E forrás legnagyobb részét bértámogatásként fizetik ki, de jut belőle képzésre, szervezésre és ellenőrzésre is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. június 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem