A foglalkoztatók számára ösztönzően hat az állástalanok alkalmazását segítő állami támogatás. Ennek reményében a munkaügyi központokhoz forduló cégek egy része azonban arra panaszkodik, hogy a támogatásokhoz nehézkes hozzájutni, s előfordul, hogy hiába reménykednek az anyagi segítségben.
Pályázat, kérelem
Az állástalanok alkalmazását ösztönző támogatásoknak két csoportja van: amelyek forrásaihoz pályázat útján lehet hozzájutni, illetve amelyekhez kérelem benyújtása szükségeltetik. Utóbbiak körébe tartozik a foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás és a közhasznú foglalkoztatás támogatása – fejtette ki lapunknak a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal főosztályvezetője.
Lőrincz Leó elmondta: ez esetben egy formanyomtatványt kell kitölteniük a munkáltatóknak, amelyen fel kell tüntetni a cég nevét, címét, illetve a székhelyét, az adószámát, a társadalombiztosítási törzsszámát, a vállalkozás formáját és fő tevékenységi körét, valamint a számlavezető bank nevét és címét is. Nyilatkoznia kell a cégvezetőnek arról, hogy a társaság valóban ott működik-e, ahol a foglalkoztatás történik, s arról is vallania kell a vállalkozásnak, hogy a kérelem benyújtásának napján nincs-e meg nem fizetett, ám lejárt esedékességű tartozása.
Azt is közölni kell, hogy rendezettek-e a munkaügyi kapcsolatai. Ezenkívül a kérelmezőnek hozzá kell járulnia ahhoz, hogy a nyilatkozatban közölt információk valóságtartalmát kontrollálja a regionális munkaügyi központ, méghozzá oly módon, hogy az illetékes szervtől – például az adót illetően az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivataltól – igazolást kér.
Fokozott ellenőrzés
A fokozott ellenőrzésre azért van szükség, mert a foglalkoztatási támogatásokat a Munkaerő-piaci Alap decentralizált foglalkoztatásialap-részből, tehát közpénzből finanszírozzák – emelte ki a főosztályvezető.
Nem mindegy az sem, milyen állástalanokat vesz fel a társaság. Ugyanis hiába munkanélküli valaki, ha a munkaügyi központ illetékes kirendeltségének adatbázisa szerint nincs nyilvántartva – ekkor nem számít elismert állástalannak. A támogatás kizárólag akkor jár, ha a kiválasztott személyek az elmúlt 16 hónapban legalább 12 hónapig regisztrálva voltak állástalanként. A 25 évet be nem töltött pályakezdőknél 8 hónapos intervallumot vesznek figyelembe, s esetükben 6 hónap a minimális munkamentes idő.
Nem számít azonban, hogy melyik régióban tartják nyilván az állástalant. Ha tehát valaki Borsod-Abaúj-Zemplén megyében jelentkezik be az ottani illetékes munkaügyi kirendeltségen, akkor a szükséges várakozási idő leteltét követően esélyes az állásszerzésre akkor is, ha a szomszédos Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében keresnek éppen olyan ismeretekkel rendelkező dolgozót, mint ő – magyarázta a főosztályvezető. Persze a gyakorlatban ez csak akkor fordul elő, ha a régióhatár környékén jelennek meg új munkahelyek, s nem túlságosan nagy távolság választja el az állástalan lakóhelyét a potenciális munkahelyétől.
Utazási támogatás
Nem reális, hogy egy miskolci cég szolnoki munkanélkülieket óhajt felvenni. Persze ez sem lehetetlen, mivel ekkor létezik a csoportos személyszállítási támogatás, ám az utaztatás ilyen formája csak bizonyos létszám fölött gazdaságos a társaságoknak. A két támogatás egyébként egyidejűleg is igényelhető, ha tehát egy vállalkozás bértámogatásban részesül, ez nem kizáró ok a csoportos személyszállításhoz kapcsolódó állami forintok igénylésekor.
A foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatást kérelmezőknek elsőként a formanyomtatványt kell beszerezniük, amelyet letölthetnek az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról (www.afsz.hu); itt megtalálják a támogatásokról szóló tájékoztatót és a kitöltéshez szükséges útmutatót is. Ezután a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kirendeltséget kell felkeresnie a cég képviselőjének, akitől nemcsak a kitöltött űrlapot és a munkaerőigény-bejelentő lapot, hanem különféle igazolásokat is elvárnak. Például a cégbíróság által jóváhagyott, 30 napnál nem régebbi cégkivonatot vagy a hatályos cégkivonat, esetleg a társasági szerződés - a cég vezetője által aláírt és bélyegzővel hitelesített – másolatát. Ezenkívül csatolni kell az aláírási címpéldányt, vagy ennek szabályszerű másolatát.
Felső határ nélkül
A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal főosztályvezetője elismerte, hogy nem feltétlenül azon a kirendeltségen kell megjelennie a társaság illetékesének, ahol a foglalkoztatás történik majd: "a kérelmet a regionális munkaügyi központ munkaadó székhelye, illetve telephelye szerint illetékes kirendeltségnél kell benyújtani" – áll a szaktárca tájékoztatásában.
Ez a gyakorlatban azt jelenti: ha egy debreceni cég a szegedi bázisára szeretne felvenni valakit, akkor rosszul tenné, ha a csongrádi megyeszékhelyen kérelmezné a támogatást, ha nincs Szegeden bejegyzett telephelye. Ez egyébként az egyik legfontosabb dolog, amit lapunknál nehezményeztek a cégek az ügyintézés nehézségeit illetően.
Nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy a vállalkozás egyidejűleg hány alkalmazott után kér támogatást, s nincs felső határa annak sem, hány különböző kirendeltségen mennyi kérelmet adhat be. Hasonlóképpen nem korlátozzák, hogy egymás után hányszor kérhet kedvezményt a cég. Egyetlen kikötést kell szem előtt tartani: az Európai Unió ugyanis megszabja, hogy összesen mekkora állami támogatást használhatnak fel a kedvezményezettek. E szerint három esztendő alatt legfeljebb 15 millió eurót lehet ugyanannak a pályázónak vagy kérelmezőnek juttatni.
Bár e forrás soknak tűnik, a munkaügyi támogatásokon kívül beleszámít a terület- és vidékfejlesztési pénz is, sőt, a beruházások finanszírozására nyújtott támogatás is. Ez utóbbi az, ami jelentősebb tétel, ám így is ritka, hogy egyáltalán mérlegelni kell, vajon kaphat-e még központi pénzt az adott vállalkozás.
Folyamatos elbírálás
Az uniós rendelkezés értelmében két területen egyáltalán nem szabad ösztönözni a foglalkoztatás bővülését: a szénbányászat és a hajóépítés szektorokban. Ez azonban Magyarországon amúgy sem jellemző.
A foglalkoztatást bővítő bértámogatás és a közhasznú foglalkoztatás ösztönzése esetében nem számít a cégméret, nincsenek tehát előnyben a mikro- és kisvállalkozások. A közepes és a nagyobb munkáltatók is számíthatnak a segítségre, ha – az előírásoknak megfelelően – regisztrált állástalanokat foglalkoztatnak.
A kérelmek benyújtását nem korlátozza semmiféle határidő, azok beadása és elbírálása egyaránt folyamatos. A főosztályvezető tudomása szerint nem kell tartani attól sem, hogy a keret nagysága szab gátat a támogatás folyósításának, annak ellenére sem, hogy jellemzően év végére korlátozottak a munkaügyi központok forrásai. Hogy melyik régióban mennyi pénz jut bértámogatásra, helyben dől el: a regionális központok ugyanis maguk rendelkeznek arról, mely támogatási célra mekkora összeget különítenek el.
Az év vége felé rendszerint nemcsak a forrás apad ki, hanem az igény is csökken, ugyanis a cégek jó része az esztendő első négy-öt hónapjában igényli a kedvezményt. A foglalkoztatásbővítő bértámogatás leggyakrabban egy évre szól, igaz, a közhasznú foglalkoztatás ösztönzésére szánt juttatásnál ez két év is lehet.
Támogatás folyósítása
A folyósításra általában egy hónapot kell várni. A kérelem benyújtását követően ugyanis 30 napon belül kell megkötni a hatósági szerződést. A megítélt támogatás folyósítása pedig a munkába állás napját követő hónap végi bérelszámolás után történik meg először, nagyjából a következő hónap 10-12-e táján. Ha tehát április 20-ától foglalkoztatja a korábban regisztrált állástalant a társaság, akkor május közepéig kell az elszámolást benyújtania a kirendeltségnek, s annak a hónapnak a végén számíthat az összeg megérkezésére. Onnantól pedig havonta történik az elszámolás, minden alkalommal a havi elszámolólapra és a bérjegyzékre alapozva.
Fontos tudni, hogy a bértámogatás nem automatikus. Nem szabad tehát abból kiindulni, hogy ha a foglalkoztató kitölti kérelmét, és eljuttatja az illetékes munkaügyi központ kirendeltségére, akkor biztosan számíthat az állami kiegészítésére. A bírálóknak ugyanis mérlegelési joguk van, azaz elutasíthatják a kérelmet. Természetesen ezt indokolniuk kell, nem elegendő, ha csupán azt közlik, hogy a vállalkozás nem részesülhet ilyen típusú állami segítségben.