×

Globalizációs kihívások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 109. számában (2007. április 13.)
A globalizációról szólva valami rosszra, fenyegetőre, de legalábbis számunkra kivédhetetlen jelenségre gondolunk. Holott a gazdaság és a kereskedelem határokat átívelő egységesülése – ezernyi káros "mellékhatása" ellenére – végbemehet a nemzetek javára is, ha a gazdaság szereplőinek tevékenységét áthatja a társadalmi és a vállalati szociális felelősségvállalás. Utóbbinak kitüntetett szerepe van, célja, hogy a gazdálkodók – önkéntesen – társadalmi és környezeti megfontolásokat integráljanak üzleti működésükbe, s ezen elvek alapján alakítsák kapcsolataikat mindazokkal, akiket ténykedésük érint, illetve akik hatással vannak üzletmenetükre.

A globalizáció hatásait a világkereskedelem, a nemzetközi kommunikáció és a világméretű hálózatok kiteljesedése óta érzékeljük, jóllehet olyan következményeivel is szembesülni kellett, mint a korábban elképzelhetetlen pusztítással járó két világháború, vagy éppen a világméretű fegyverkezési verseny.

Fenntartható fejlődés

A világkereskedelem és a világgazdaság jelenlegi rendszere a földgolyót kaotikus viszonyok felé sodró ellentmondásokat termelt. Ezek tanulmányozása vezeti László Ervin professzort, a Római Klub tagját és szellemi örökösét arra, hogy 2012-re jövendölje a káosz várható bekövetkeztét. Nem véletlen e pesszimista forgatókönyv, hiszen – mint László Ervin írja – "az Egyesült Államok lakossága, noha a világ népességének csupán 4,1 százalékát teszi ki, a világ energiatermelésének mégis 25 százalékát fogyasztja el. Az átlag amerikai évi 5 tonna fosszilis üzemanyagot (szenet vagy olajat) éget el - szemben az átlag kínai 0,8 és az átlag német kissé szerényebb 2,9 tonnájával".

De nemcsak a Római Klub és követői buzdítanak cselekvésre, hanem a nemzetközi szervezetekben és a gazdasági élet szereplőinek körében is mindinkább terjed az a felismerés, hogy az emberiségnek a fejlődés olyan formáját kellene megélnie, amely a jelen szükségleteinek kielégítése mellett nem fosztja meg a jövő generációit saját szükségleteik kielégítésének lehetőségétől.

A fenntartható fejlődéshez az eszközök széles skálája áll rendelkezésre. Az elmúlt negyven évben számos világszervezet foglalkozott a globális előrejelzések valóságtartalmának vizsgálatával, valamint nyújtott megoldási javaslatokat azok esetleges negatív hatásai kivédésére. Mások mellett az Emberi Környezet ENSZ Konferenciája (1972), a Római Klub – A növekedés határai (1972), a Brundtland Bizottság – Közös Jövőnk (1983-1987), a Rio de Janeiróban megtartott ENSZ-csúcsértekezlet a környezetről és fejlődésről (1992), a Kiotói jegyzőkönyv (1997), a Millenniumi Nyilatkozat (2000), s nem utolsósorban az ENSZ Fenntartható Fejlődés Világ Csúcsértekezlet Johannesburgban (2002).

A makroökonómiai, világgazdasági jelenségek mind sürgetőbben vetik fel a fenntartható fejlődés problémáját. Az elsődleges célnak tartott hatékonyság és versenyképesség hajszolása időről időre produkál vállalhatatlan eszközöket a gyermekmunkától a kényszermunkáig, a munkaerő embertelen kizsákmányolásától a munkanélküliségig. A Millenniumi Nyilatkozat, majd nyomában a Johannesburgi Csúcsértekezlet számos célt fogalmazott meg a következő évekre.

Az önmérséklet morálja

E célkitűzések sorában – témánkhoz kapcsolódva – az alábbiak emelhetők ki:

- meg kell valósítani a környezetbarát termelési és fogyasztási mintákat, valamint meg kell őrizni a természeti erőforrásokat;

- ösztönözni kell az önmérséklet morálját a fogyasztásban;

- el kell érni, hogy mindenki elvégezze az általános iskolát, s meg kell valósítani a nemek egyenlőségét az oktatásban;

- el kell érni a Kiotói jegyzőkönyv céljait az üvegházgázok kibocsátásának csökkentésére;

- tovább kell fejleszteni, és teljesíteni kell a WHO irányelvein alapuló országos szabványokat a levegő minőségére vonatkozóan;

- meg kell akadályozni, hogy a természetes erdők összterülete tovább zsugorodjon;

- véget kell vetni a vízkészletek túlzott kimerítésének;

- a talaj eróziójának mértékét felére kell csökkenteni;

- az anyagráfordítás 4-10-szeres csökkentésére kell ösztönözni az ipari országokat;

- fel kell számolni az olyan szubvenciókat, amelyek a fosszilis tüzelőanyagok és a nyersanyagok kitermelését és használatát támogatják;

- erősíteni kell a kormányzatok, a gazdasági szektor és a civil társadalom együttműködését;

- be kell vezetni az országokban az olyan könyvelést, amely beépíti a környezeti költségeket is;

- a gazdasági növekedés GDP-ben kifejezett mutatóit helyesbíteni kell a társadalmi és környezeti költségekkel;

- számszerű vállalásokat kell tenni, hogy végre megvalósítható és számon kérhető programok jöjjenek létre (http://www.menszt.hu/magyar/milldecl.html).

Global Compact

Felismerve a saját erőforrásait mindinkább felélő fejlődés veszélyeit, Kofi Annan ENSZ-főtitkár 1999-ben meghirdette a Global Compact (Globális Kiegyezés) programját, melynek elveit később az ENSZ különböző szervezetei – kitüntetetten az ENSZ legrégebbi szakosított szervezete, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) – beillesztették saját cselekvési programjukba.

Érdemes felidézni a Global Compact témaköreit. Az elérendő célokat négy csoportba sorolták, és ezeken belül kilenc pontban foglalták össze a Globális Kiegyezés céljait. Ezek szerint:

- emberi jogok (a vállalatok támogassák és tartsák tiszteletben az emberi jogok nemzetközileg meghirdetett védelmét; ne vegyenek részt az emberi jogokat sértő cselekedetben);

- munkajog (a vállalatok védelmezzék a szervezkedés szabadságát és a kollektív alku jogának hatékony elismerését; ösztönözzék a gyermekmunka tényleges eltörlését, a kényszermunka minden formájának felszámolását; védelmezzék a hátrányos megkülönböztetés felszámolását a foglalkoztatás és a szakmák körében);

- környezetvédelem (a vállalatok bánjanak körültekintően az ökológiai kihívásokkal; valósítsák meg a környezettel való felelősségteljes bánásmód támogatására irányuló kezdeményezéseket; segítsék elő a környezetbarát technológiák fejlesztését és elterjesztését);

- korrupció elleni küzdelem (a vállalatok lépjenek fel a korrupció minden formájával szemben, beleértve a zsarolást és a megtévesztést is) (http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/TheTenPrinciples/index.html).

Társadalmi felelősség

Ami tehát László Ervin, a tudós szemszögéből a káoszhoz vezető tendenciákat megváltoztató tudatos történelemformáló cselekvés, és ami az ENSZ főtitkára szemszögéből a globális megegyezés, az a vállalatok, a gazdaság szereplőinek nyelvére lefordítva a tevékenységért való társadalmi felelősségvállalás.

Ma még nagyon kevés vállalatról mondható el, hogy a társadalmi felelősségvállalás nem kizárólag "a lelkiismeret megnyugtatására" tett cselekedeteit hatja át, avagy e felelősségvállalás valóban megfelel a Global Compactban megfogalmazott kritériumoknak. Mégis, gyakran az eltéréseknek is örülnünk kell, mert azt mutatják, hogy az egyes szereplők saját nyelvükre, saját kihívásaik megoldására fordítják le a Global Compact vagy a társadalmilag felelős cselekvés eszméjét.

Nem véletlen, hogy egyre inkább elterjedtté, mondhatni divatossá válik a vállalati társadalmi felelősség (CSR) boncolgatása. Nem csak a hazai és a nemzetközi konferenciák elemzik e kérdéskört, de nemzetközi szervezetek folyamatos kutatásai, illetve irányelvei is egyre gyakrabban térnek ki a CSR témájára.

Örömteli szervezet

A vállalat társadalmi felelőssége elsősorban a környezettudatos gazdálkodásban, az ökológiai kihívások körültekintő kezelésében, valamint a vállalat társadalmi szerepének tudatos fejlesztésében érhető tetten. A modern szervezéstudomány szerint, amit a vállalat befelé irányultan, szervezetén belül tehet, az nem egyszerűen az emberi jogok tiszteletben tartása, vagy a munkajog szabályainak respektálása, hanem az örömteli szervezet megvalósítása, a társadalmi, a vállalati és az egyéni célokat, értékeket és törekvéseket összehangoló szervezet kialakítása.

A szervezeti elidegenedést mérséklő vagy leküzdő tendenciák térhódítását segíti az is, hogy míg a környezettudatosság, a munkajog vagy az emberi jogok felelős kezelése nemritkán erőforrásokat köt le a vállalatnál, addig az örömteli szervezetben dolgozók gyakran hatékonyabban és termelékenyebben végzik munkájukat, több hozzáadott értéket állítva elő, mint amennyibe az értéktöbblet termelésének e módja kerül.

A CSR máig használatosan legelterjedtebb definícióját a Green Paper alkotta meg 2001-ben. Eszerint a vállalati szociális felelősség (CSR) olyan koncepció, amelynek keretében a vállalatok – önkéntesen – társadalmi és környezeti szempontokat és megfontolásokat integrálnak üzleti működésükbe, s ezen elvek fényében alakítják kapcsolataikat mindazokkal, akiket ténykedésük érint, illetve akik hatással vannak az üzletmenetre, tehát a stake holderekkel.

A Zöld könyv a stake holdereket a lehető legtágabban értelmezi. Eszerint nemcsak tulajdonosok, részvényesek, munkavállalók tartoznak ide, hanem a teljes közösség, amely közvetlenül vagy közvetve érintett a vállalat működése által. Ilyenek lehetnek a munkavállalók, a fogyasztók, a szállítók, a helyi közösség érdekeltjei vagy értékhozói, gyakorlatilag bárki, aki a vállalat tevékenységével vagy termékeivel kapcsolatba kerül.

Más megközelítésben beszélnek erről – és talán nem véletlenül némi áthallással a marketingben oly sokszor hangoztatott 4P (product, place, price, promotion) mintájára – a 3P (people, planet, profit) koncepciójával jelölt felelősségi modellről.

A társadalmi felelősségvállalás – közvetlenül – nem minden esetben profitábilis a vállalat számára. Fontosak azonban azok a közvetett – sok esetben csak lehetőség szerint bekövetkező – előnyök is, amelyekkel az a vállalat számolhat, amely alkalmazza a CSR elveit és eszközeit. Ilyen előny lehet, hogy a cég vonzóbb lesz a munkaerő, ezen belül a képzett munkatársak számára. Ez nem csak új alkalmazottak felvételekor, de értékes dolgozók megtartásakor is előnyt jelenthet. Ezt a vállalati motivációt erősíti a Magyarországon immár évek óta meghirdetett családbarát munkahely mozgalom, amelynek keretében a munkáltatók abban versenyeznek, hogy milyen hasznos juttatásokkal tudják kiegészíteni, társadalmilag is vonzóvá tenni az egyes munkaköröket.

Vállalati arculat

A vállalat arculata összefonódik társadalmilag pozitív akcióival, s ez – a termékekre és a szolgáltatásokra is hatva – javítja a cég társadalmi elfogadtatását. Sokáig "a MÁV-szimfonikusok" az államvasutakat a kultúra ápolásával kötötte össze.

A társadalmilag felelős munkaadók egyre inkább mintegy kasztot alkotnak, számon tartják egymást, és így a cég esélyei is javulnak arra, hogy minőségi üzleti partnerekkel kerüljön kapcsolatba.

A CSR-rel foglalkozó vállalatok általában jobban kezelik a kríziseiket, illetve ritkábbak a humán erőforrással kapcsolatos konfliktusaik, válságaik. A javuló arculatú, társadalmilag felelős céget előnyben részesítik pályázatok, befektetési döntések és más üzleti elképzelések során is. Ez együtt járhat egyéb gazdasági előnyökkel, például alacsonyabb biztosítási díjakkal, kedvező hitelminősítési besorolással stb.

A kialakított pozitív kép a vállalat számára megsokszorozza PR-lehetőségeit. A jó imázzsal bíró társadalmilag felelős vállalat kedvező képe, elbírálása gyakran visszahat a hatóságokra is, nemcsak befektetési vagy egyéb döntések esetén, hanem különböző engedélyezések, viták vagy más hatósági kontaktusok alkalmával is.

Végül a vállalat számára hasznot jelenthet az "elmaradt kár" is. Elsősorban olyan esetekre gondolunk, amikor civil szervezetek teszik ki perbeli vagy más támadásoknak a vállalatot. Különösen a nemzetközi monopóliumok igyekeznek élni e lehetőséggel, leginkább olyan esetekben, amikor egyik vagy másik államban (vagy földrészen) respektusuk valamiért sérül.

CSR Magyarországon

A magyarországi vállalatok társadalmilag felelős tevékenységére ösztönző hatással vannak a tanácsadó cégek, mindenekelőtt a legnagyobbak. Például a Deloitte megalapította 2001-ben a vállalatok környezetvédelmi felelősségvállalását ösztönző "Zöld Béka-díjat".

Kétségtelen, a díj elsősorban a környezetvédelmi felelősségvállalás elterjesztését célozza – s ezen belül kitüntetett szerepe van a minél igényesebb fenntarthatósági jelentések elkészítésére való ösztönzésnek -, azonban ma már nem egy olyan cég van, amely e dokumentumokat – mintegy megfelelve a Global Compact elvárásainak is – a Global Reporting Iniciative (GRI) irányelvei szerint készítette el.

Figyelemre méltó az a kezdeményezés is, amely – a CSR elveit követve – a Fővárosi Önkormányzat által a Pályakezdő Cselekvési Terv koncepcióban testesül meg. Felmérette a fiatalok elhelyezkedését nehezítő tényezőket a fővárosban, valamint az ifjúsági munkanélküliség kiváltó okait. Felismerve és elismerve, hogy az ifjúsági állástalanság veszélyes, vállalhatatlan és káros egy város számára, komplex akciótervet dolgozott ki az ezt előidéző és erősítő tényezők leküzdésére, ellensúlyozására.

A csatlakozás hatása

A CSR tekintetében jelentős változásokat hozott Magyarország uniós csatlakozása. Egyrészt a jogharmonizációból fakadó követelmények, másrészt az európai gyakorlat (Acquis Communautaire) átvétele számos, idevonatkozó kötelezettséggel is járhat. Ezek közül kiemelnénk a 2003/51/EK irányelvet. Ez utóbbi újrafogalmazására 2003. június 18-án került sor; a 46. cikk első bekezdése fogalmazta meg az alábbiakat:

- az üzleti jelentésnek valós áttekintést kell adnia legalább a társaság üzletmenetének fejlődéséről és teljesítményéről, illetve helyzetéről, azon főbb kockázatok és bizonytalanságok leírásával együtt, amelyekkel a társaság szembesül. Az áttekintésnek a társaság üzletmenetének fejlődéséről és teljesítményéről, illetve helyzetéről kiegyensúlyozott és átfogó, az üzleti tevékenység terjedelmével és összetettségével összhangban álló elemzést kell nyújtania;

- a társaság fejlődésének, teljesítményének vagy helyzetének megértéséhez szükséges mértékben az elemzésnek tartalmaznia kell a pénzügyi, és adott esetben azon kulcsfontosságú, nem pénzügyi jellegű teljesítménymutatókat, amelyek lényegesek az adott üzleti tevékenység szempontjából, beleértve a környezetvédelem és a foglalkoztatás kérdéseire vonatkozó információt is;

- az elemzés során az üzleti jelentésnek adott esetben hivatkozásokat kell tartalmaznia, és további magyarázatokkal kell szolgálnia az éves beszámolóban közölt összegekre (EC, 2003).

Anélkül, hogy eltúloznánk ezen irányelv szerepét, megállapítható, hogy paradigmaszerű változtatást tartalmaz a "nem pénzügyi jellegű teljesítménymutatók" beemelésére a vállalkozások éves üzleti jelentésébe. A 2003 nyarán megfogalmazott EK-irányelvek integrálását Magyarországon 2004-ben a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény vonatkozó paragrafusainak módosításával hajtotta végre a magyar Országgyűlés. A 2004. október 25-i ülésnapon elfogadott 2004. évi XCIX. módosító törvény 95. paragrafusa tartalmazza az alábbiakat:

"95. § (1) Az üzleti jelentés célja, hogy az éves beszámoló adatainak értékelésével úgy mutassa be a vállalkozó vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetét, az üzletmenetet, a vállalkozó tevékenysége során felmerülő főbb kockázatokkal és bizonytalanságokkal együtt, hogy ezekről – a múltbeli tény- és várható jövőbeni adatok alapján – a tényleges körülményeknek megfelelő, megbízható és valós képet adjon.

(2) Az üzleti jelentésnek a vállalkozó üzletmenetének fejlődéséről, teljesítményéről, illetve helyzetéről átfogó, a vállalkozó méretével és összetettségével összhangban álló elemzést kell tartalmaznia.

(3) A (2) bekezdés szerinti elemzésnek tartalmaznia kell – a vállalkozó fejlődésének, teljesítményének vagy helyzetének megértéséhez szükséges mértékben – minden olyan pénzügyi és – ahol szükséges – minden olyan kulcsfontosságú, nem pénzügyi jellegű teljesítménymutatót, amely lényeges az adott üzleti vállalkozás szempontjából.

(7) Az üzleti jelentésnek, ahol szükséges, hivatkoznia kell, és további magyarázatokat kell adnia az éves beszámolóban szereplő adatokra (OGY, 2004)."

Munkaügyi kapcsolatok

Természetesen el lehet meditálni azon, kellően szigorú-e a törvény, amikor a vállalatra bízza, hogy mi számít a vállalkozás méretével és összetettségével "összhangban állónak", "szükségesnek", "kulcsfontosságúnak", avagy "lényegesnek". Azonban – megítélésünk szerint – fontosabb maga az alapállás, miszerint a törvény "nyit" az ilyen mutatók felé azzal az egyelőre vállalati megfontolásra bízott passzussal, hogy erre csak ott kell sort keríteni, "ahol szükséges".

A pozitív fejlemények mellett érdemes kitérni néhány vitatható és különösen a munkáltatók által erősen bírált kezdeményezésre is. Például az Országgyűlés 2005 nyarán úgy módosította a közbeszerzési törvényt, hogy az állami támogatásokra való jogosultság feltételei között "a rendezett munkaügyi kapcsolatokra és az esélyegyenlőség betartására" vonatkozó követelmény is megjelenjen. E módosítás nyomán a törvény kizárja az ajánlattevők közül azokat (sőt, az alvállalkozók közül is!), akik öt éven belül "bírósági határozatban megállapított és munkaügyi bírsággal vagy befizetésre kötelezéssel sújtott jogszabálysértést követtek el".

Véleményünk szerint a munkaadói kritikák jogosak, hiszen e passzus életszerűtlen: tekintettel a magyar – különösen az építőiparban elterjedt – alvállalkozói gyakorlatra. De helytelen azért is, mert logikájában ellentétes a CSR általunk eddig tárgyalt elveivel, amelyek a társadalmi felelősségvállalást döntő mértékben erkölcsi-társadalmi kérdésnek tartják, és nem büntetőjogi vagy a szankcionált jogban kikényszerített kategóriának. Nem véletlen, hogy az OECD – csakúgy, mint az Európai Unió – elsősorban ajánlásokat és irányelveket fogalmaz meg e kérdésben, például 2004-ben, illetve 2005 szeptemberében az állami tulajdonban lévő cégekre. Hasonló elveket követve – a témába vágó ajánlások kidolgozására és koordinációjára – határozta el az EU 2004 októberében az "Európai Felelős Vállalatirányítási Fórum" felállítását.

Követendő példák

Nagyon helyesen ezt az európai trendet követte a Budapesti Értéktőzsde is, amikor 2003-ban megfogalmazta "Felelős vállalatirányítási ajánlások" című gyűjteményét, amely természetesen csak a budapesti tőzsdére bevezetett vállalatok számára fogalmaz meg irányelveket.

Ezen ajánlások négy területet ölelnek fel, szabályozva az igazgatóság és a felügyelőbizottság hatáskörét, a vállalatok átláthatóságát és nyilvánosságra hozatali gyakorlatát, a részvényesek jogait, illetve a stake holderek szerepét a felelős vállalatirányításban.

A magyar gazdasági érdekképviseletek – például a VOSZ vagy az MGYOSZ – eleddig nem érezték sürgető feladatuknak sem azt, hogy maguk állapítsanak meg CSR-ajánlásokat, etikai normákat, sem azt, hogy tagvállalataikat erre ösztönözzék. Nem így azok a Magyarországon tevékenykedő nemzetközi, illetve külföldi vállalatokat összefogó kamarák, illetve gazdasági és szakmai érdekszervezetek – például az American Chamber of Commers (AmCham) vagy a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF), a Guard Council for Sustanaible Development (Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért), avagy a brit vállalatokat tömörítő CSR Task Force magyarországi tagszervezete -, amelyek mind felvették céljaik közé a társadalmi felelősségvállalás magyarországi terjesztését.

Önmagában az a tény, hogy a magyar vállalkozói érdekképviseletek expressis verbis kevésbé foglalkoznak a CSR-rel, még nem jelenti azt, hogy tevékenységükben, tartalmilag ne lenne kimutatható egy sor, e kérdéscsoportba tartozó akció. Amikor a VOSZ meghirdeti a "Kiváló vállalkozó" díjat, és megyei döntőket rendez, majd országos ünnepség keretében nyújt át 54 olyan vállalkozónak elismerő oklevelet, akiknek tevékenysége például állítható a többiek elé, nyilvánvaló mintát ad a társadalmilag felelős cselekvésre. Avagy amikor a kultúra támogatására Demján Sándor létrehozta – többmilliárdos kötelezettségvállalásával – a Prima Primissima Díjat, s ma már a helyi vállalkozók befizetett adományaira támaszkodva hat régióban osztanak helyi Prima Díjat, össztársadalmi hatásában többet tesz a Global Compact céljaiért, mint néhány formális, a cég PR-tevékenységébe illeszkedő Global Iniciative Report összeállítása.

E példák sora örvendetesen szaporodik, akár a vállalkozók által a fiatalok továbbtanulása érdekében létrehozott alapítványokra, akár a kultúra támogatására gondolunk. E kezdeményezéseket támogatni, népszerűsíteni kell, hogy egy idő után elmondhassuk: a magyar vállalkozói kultúra felzárkózott az európai követelményekhez, s a Global Compact elveinek való megfelelés, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása áthatja az üzlet mindennapjait.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem