×

Konfliktuskezelés közvetítőkkel

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 104. számában (2006. november 15.)
A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) tízéves működése alatt mintegy száz munkaügyi konfliktus rendezésében járt el; a szervezet segítségével a viták többsége a felek megállapodásával végződött. Jóllehet, az MKDSZ által levezényelt ügyek nem tekinthetők soknak, azonban figyelembe kell venni, hogy Magyarországon az ismertté vált munkaügyi konfliktusok száma évente 40-50 között van. A szolgálat az elmúlt évtizedben tíznél kevesebb ügyben döntőbíráskodott, az ítéleteket a felek elfogadták.

Az MKDSZ mediátorait évente ötven-hatvan esetben kérik fel a viták rendezésére – mondta Kovács Géza, a szervezet igazgatója. A szolgálat tevékenysége azonban a klasszikus közvetítésen túl a tanácsadást, a képzést és a rendezvények szervezését is magában foglalja.

Munkáltatói erőfölény

Felvetődik a kérdés: ha a munkaügyi konfliktusok rendezésében bizonyítottan előnyös az MKDSZ közreműködése, ráadásul statisztikailag jól mérhetők az eredmények, akkor az érintettek miért nem veszik igénybe gyakrabban a közvetítést. Kovács Géza szerint ennek több oka is van. Egyre kevesebb a nagy munkaszervezet, ahol egyáltalán működik érdekképviselet. Probléma az is, hogy Magyarországon a szakszervezeti szervezettség 25 százalék alatt van, a dolgozóknak csak egyharmadára terjed ki a kollektív szerződés hatálya, ami meglehetősen alacsony.

Másrészt munkáltatói erőfölény érvényesül, következésképpen az erősebb fél nem a tárgyalásos megállapodásra törekszik, hanem dominanciáját érvényesíti. Az is gondot okoz, hogy kevés a nyílt munkaügyi vita, amelyben a felek felvállalják a konfliktust. Ha kialakul is nézetkülönbség, a partnerek – még az esetleg gyengébb pozícióban lévő szakszervezet is – elzárkóznak a külső segítség igénybevételétől. S ha a szakszervezet segítséget kér is, elsősorban a kormányzati szervek beavatkozását sürgeti, mintegy politikai síkra emelve a vita rendezését. Ez főleg a nagy állami cégeknél működő érdekképviseletekre jellemző.

Kovács Géza elmondta: az esetek többségében a többségi állami tulajdonú, köztevékenységet ellátó vállalatok – a Malév, a Volán, a MÁV, illetve a Budapest Airport – veszik igénybe a békéltető szolgálatot. Az MKDSZ munkájában a bérviták, a kollektív szerződés végrehajtásával kapcsolatos ellentétek, illetve a szakszervezeti vagy üzemi tanácsi jogok érvényesítése körüli viták a legjellemzőbbek; ezekben kérik fel őket leggyakrabban a viták rendezésére.

Sokasodó bérviták

"Érdemes kiemelni, hogy még a legbonyolultabbnak látszó esetekben is lehetséges megoldást találni, méghozzá olyat, amely eredményeként tartósan betartható megállapodás születhet. Számolunk azzal, hogy a következő időszakban egyre több súrlódás, illetve vita alakul ki a keresetek kapcsán, hiszen a nehezedő gazdasági környezet a bérekkel történő takarékosságra kényszeríti a vállalkozásokat, míg a munkavállalók a növekvő infláció, illetve a csökkenő életszínvonal miatt nagyobb erőfeszítéseket tesznek keresetük emelésére" – tette hozzá az igazgató. Szerinte a kollektív szerződések számának növekedésére ösztönöz több kormányzati intézkedés, sőt az EU maga is. Márpedig nem könnyű jó kollektív szerződést kötni.

Ugyanakkor az MKDSZ hatékonyabb működéséhez a munkaügyi kapcsolatok kulturális színvonalának emelése is fontos lenne. Kovács Géza hangsúlyozta: nem szükséges kötelezővé tenni az MKDSZ munkájának igénybevételét, de jogi eszközökkel ösztönözni lehetne a feleket abban, hogy igénybe vegyék a szervezetet.

A szolgálatnál összesen 49 közvetítő dolgozik, s az MKDSZ szolgáltatásai – a döntőbíráskodás kivételével – ingyenesek. Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) által létrehozott szervezet – a kormány által támogatott – társadalmi szolgáltatást nyújt, költségvetése a tavalyi 25 millió forint után az idén 18 millió.

A munkaügyi közvetítőknek jól kell ismerniük a szakma általános szabályait, de mindig az adott helyzethez kell igazítani tevékenységüket. A munkáltatók és a munkavállalók közötti konfliktusok feloldása sok időt és energiát igényel, tudni kell kérdezni és hallgatni. Fontos, hogy a közvetítő ne akarjon az események középpontjába kerülni, legyen semleges. Nyilvánvaló, hogy a munkaadók és a munkavállalók érdekei sohasem fognak teljesen egybeesni. Konfliktusok mindig lesznek, ezek feloldásához azonban kompromisszumkészség kell, ami nem mindenkiben van meg.

 

Amerikai tapasztalatok

Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol hatvan éve működik az MKDSZ-hez hasonló szolgálat, törvény kötelezi a feleket - vita esetén – a szervezet tevékenységének igénybevételére. A tengerentúlon a szervezet évente 40 ezer ügyben jár el. Működését az Egyesült Államok Kongresszusa finanszírozza, vezetőjét a mindenkori elnök személyesen nevezi ki.

Magyarországon a vitás feleket nem kötelezi törvény a szolgáltatás igénybevételére, ekképpen azok hívják őket, akik komolyan gondolják az eset rendezését. A magyar szolgálat 1996-os létrehozása során az amerikai tapasztalatok figyelembevételével alakították ki a működési szabályokat, s az USA szolgálatának szakemberei képezték ki a magyar tagságot. Ezért is volt jelentősége annak, hogy az amerikai békéltető szolgálat két képviselője – Joel Schaffer és Mitchell S. Franklin – a múlt év végén, négynapos tréning keretében az amerikai sztrájktapasztalatokról, a sztrájkveszélyt megelőző, feloldó módszerekről, azok alkalmazásának lehetőségeiről, a munkaügyi kapcsolatok amerikai trendjeiről, a jelenlegi helyzetről, illetve a továbblépési-fejlesztési törekvésekről tájékoztatták a magyar szervezet akkor frissen megválasztott 14 új tagját.

Felértékelődő szerep

"Mi nem harcolhatunk ki semmit a dolgozóknak, de éppúgy a szakszervezeteket sem csitíthatjuk el. Arra törekszünk, hogy a két fél között olyan egyezség jöjjön létre, amely mindegyiküknek megfelel. Általában a munkaadó és a szakszervezetek vagy a munkaadó és az üzemi tanácsok, illetve a munkaadó és a foglalkoztatottak bizonyos csoportjai között alakul ki konfliktus, gondoljunk az egészségügyi dolgozókra vagy a pedagógusokra, a vasutasokra vagy más üzemekre; bárhol előfordulhatnak ilyen problémák" - hangsúlyozta az MKDSZ vezetője.

Tervek szerint a jövőben csak azok a munkaadók jutnak majd állami megrendelésekhez, támogatásokhoz, akik rendezett munkaügyi kapcsolatokkal bírnak. Ez felértékeli majd a szolgálat szerepét, mert segítségével szakszerű módon előzhető meg a munkavállalók képviselete és a munkaadó közötti munkahelyi konfliktus.

A munkaadók számára az a legfőbb tanulsága a közvetítéseknek, hogy érdemes megegyezéssel lezárni egy-egy vitát, mielőtt még konfliktussá dagadna. Mégpedig azért, mert a konfliktus több szempontból is hátrányos: visszaveti a vállalkozás eredményességét, a sztrájk anyagi veszteséggel jár, a rossz munkahelyi légkör rontja a dolgozói teljesítményeket, illetve a konfliktus híre rontja a cég társadalmi/üzleti megítélését.

A viták olykor lezárhatók közvetlen tárgyalással, de vannak esetek, amikor a felek ily módon nem tudnak/akarnak megállapodni. Ekkor segíthet a közvetítő, akinek az a "szakmája", hogy átlendítse a tárgyalásokat a holtponton.

Felismerve, hogy a konfliktusba torkolló és ismertté vált munkaügyi viták száma – a munkaügyi kapcsolatok szempontjából egyébként örvendetes módon – nem különösebben magas, a szolgálat egyre nagyobb súlyt helyez a tanácsadási tevékenységre. Tapasztalataik szerint erre nagy igény van mind a szakszervezeti, mind pedig a munkaadói részről.

A tanácsadás egy része konkrét felkérésre történik. Ilyen igények mind a menedzsmenttől, mind a szakszervezetektől, mind pedig az üzemi tanácsoktól folyamatosan érkeznek. A témák igen változatosak. A menedzsmentek főleg a szakszervezeti jogok értelmezésében igényelnek konzultációt, a szakszervezetek a jogszabályokban lefektetett jogosítványaik érvényesítésének lehetőségeiről kérnek útbaigazítást, az üzemi tanácsok pedig a részvételi szerepük tartalommal való kitöltése érdekében keresik meg a szolgálatot.

A tanácsadás másik - és súlyát tekintve mindenképpen jelentősebb – ága a szociális partnerekkel, valamint a gazdasági életben szintén meghatározó szerepet betöltő gazdasági kamarákkal közösen szervezett, lehetőség szerint széles nyilvánosság részére megrendezett programok révén valósult meg.

 

A közvetítők megbízása

Az MKDSZ közvetítői az Országos Érdekegyeztető Tanács által kiírt pályázat alapján nyerhetik el a megbízásukat. Pályázati feltétel a magyar állampolgárság, a 30 napnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvány, a felsőfokú iskolai végzettség, a részletes szakmai önéletrajz, valamint a munkajog vagy a munkaügyi kapcsolatok terén szerzett legalább 5 éves szakmai tapasztalat.

A pályázónak vállalnia kell, hogy a szolgálat által szervezett képzésben részt vesz. Feltétel a jó kapcsolatteremtő, együttműködési és kommunikációs készség, illetve a pszichikailag kiegyensúlyozott személyiség.

Szemléletváltás kellene

Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) alelnöke elmondta: noha az MKDSZ több jó példával szolgált a konfliktusok megoldására, áttörő módon nem tudott megjelenni a munkáltatók és szakszervezetek közötti érdekviták megoldásában. Ennek oka nem a szolgálat közvetítőinek felkészültségében rejlik, hanem a részt vevő felek konfliktusmegoldó kultúrájában. Szerinte Magyarországon a munkahelyi konfliktusok jelentős része nem érdekkonfliktus, hanem jogi természetű. A munkáltatók egy része törvénysértően működik, ennek rendezése pedig nem az MKDSZ feladata.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy az MKDSZ által kezelt esetek száma ugyan nem sok, de nem lehet tudni, hogy ha az adott ügyekben nem születne megállapodás, az mekkora bajt okozna. Egy munkahelyi vita, ha nem megfelelően kezelik, társadalmi konfliktussá válhat, s akkor nemcsak gazdasági probléma, hanem politikai kérdés lesz – mutatott rá. Kiemelte: új típusú munkaügyi kultúrára lenne szükség. A békéltetés nem válhat kötelezővé, de a jogosítványok tágításáról lehet gondolkodni. A cégvezetők körében általános vélekedés, hogy az MKDSZ hatékony segítséget adhat a munkahelyi konfliktusok megoldásához. Az pedig a munkáltatók érdeke is, hogy a munkahelyeken ne legyen feszültség, ne a bíróságon kössenek ki a vitában álló munkáltatók és szakszervezetek.

 

A közvetítés hátrányai

A közvetítés nem alkalmazható minden esetben. Az eljárás csak akkor indulhat meg, ha a felek esélyt adnak a megegyezésre. Bízniuk kell a közvetítő személyben is, ugyanakkor ki kell adniuk számára "titkaikat", s el kell fogadniuk, hogy ő veszi át az események irányítását. Sajnos előfordultak olyan esetek is, amikor az egyik vagy a másik fél valójában nem akart megállapodni, csupán jó ürügyet keresett az időhúzásra.

A közvetítés ma még a kevéssé ismert eljárások közé tartozik Magyarországon. A társadalom inkább a vitás ügyek bíróság általi eldöntéséhez szokott hozzá. Sokan attól is tartanak, hogy a megállapodás rövid életű lesz, s annak betartásához nincsenek meg a jog által hagyományosan alkalmazott kényszerítő eszközök.

Végül szólni kell az MKDSZ egyik (talán egyetlen) versenyhátrányáról. A szolgálat jelenleg szigorúan csak érdekviták feloldásában járhat el, azaz olyan esetekben, amikor az írott jog nem ad eligazítást arra nézve, kinek van igaza.

Felkérés alapján

Amikor 1992-ben elfogadták az új Munka Törvénykönyvét (Mt.), abban a kollektív munkaügyi viták fejezet alatt szerepelt először az MKDSZ. A szolgálat 1996-ban, 99 fővel az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) égisze alatt jött létre azzal a céllal, hogy békés útra terelje a sztrájkokkal fenyegető súlyos munkaügyi konfliktusokat. A tagok listáját – pályázat útján - ötévente megújító szervezetben legutóbb, tavaly már csak 49 tagot választottak, így a 14 új tag mellett 35 korábbi mediátor folytatja munkáját. Szerepük a jogalkotó és a hatóság között van. Nem bírságolhatnak, és nincs a munkaügyi ellenőrökhöz hasonló jogosítványuk sem. Csak felkérés esetén békéltetnek, közvetítenek vagy döntőbíráskodnak. Ez utóbbi a bírósági eljárás alkotmányos jogát nem sérti.

Az MKDSZ felkérését a vitában álló feleknek egyező akaratuk kinyilvánításával, írásban kell eljuttatniuk a szolgálat igazgatójához. A vitában állók együttesen választanak a listán szereplő közvetítők, döntőbírók közül, vagy felkérhetik a szolgálat vezetőit, hogy ajánljanak közvetítőt, illetve döntőbírót. Ha az érintettek megszegik a döntőbíró határozatát – amit már elfogadtak -, akkor elölről kezdődik az eljárás, vagy bírósághoz fordulhatnak a felek.

Nem csak jogászokból áll a szolgálat, akadnak közöttük közgazdászok és pszichológusok is, mivel tevékenységük nemcsak jogi jellegű, hanem érdekegyeztetési, érdekvitákkal kapcsolatos kérdésekben is határozniuk kell. Míg az USA-ban az egyéni jogvitákban is van döntőbíráskodás, az MKDSZ csak a kollektív viták esetén léphet fel. Ez az egyik különbség az amerikai modell és a hazánkban átvett minta között. Ha például egy munkavállaló keresi fel a szolgálatot, akkor ha a munkahelyen van szakszervezet, először hozzá kell fordulnia, ha pedig nincs, akkor a munkaügyi bírósághoz. Ha a munkaadó megsérti a jogszabályokat, akkor azt is megteheti a munkavállaló, hogy panaszával a munkaügyi felügyelőséghez fordul. Ez utóbbi – hatóságként – meg is bírságolhatja a munkáltatót, ám erre az MKDSZ-nek nincs jogosítványa.

Miért lehet vonzó a mediáció?

– A közvetítés, a békéltetés a konfliktusban részt vevő felek közötti legkulturáltabb vitarendezési eljárás;

– gyors: egy-egy ügy pár nap alatt rendeződhet – szemben például a munkaügyi perek több hónapos, olykor többéves átfutási idejével;

– olcsó: a közvetítő igénybevétele az első nyolc tárgyalási forduló alkalmával a felek számára díjmentes. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az esetek döntő többsége ennyi idő alatt megoldható - feltéve ha létezik mindenki számára elfogadható megoldás;

– szakszerű: a szolgálat közvetítői listájáról jelenleg 49 olyan tapasztalt szakember közül lehet választani, akik komoly kiválasztási eljárás során válhattak taggá, és akik speciális vitamegoldó képzést kaptak;

– diszkrét: a titoktartási kötelezettség a közvetítővel szemben megfogalmazott alapvető elvárás. A mediátor konkrét ügyről nem nyilatkozik, és információt sem ad ki, csak ha ezt a vitában részt vevő felek előzetesen igényelték.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem