×

Coaching a felsővezetőknek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 102. számában (2006. szeptember 14.)
Vezetési tanácsadó cégek sokasága kínál különböző szolgáltatásokat a versenyszféra szereplőinek. A humánerőforrás-gazdálkodástól a vállalati stratégiáig, az informatikától a szervezetfejlesztésig széles a paletta, s a kör már-már naponta bővül. A segítségnyújtás egyik legújabb formája a felsővezetőknek szóló coacholás vagy coaching, amely egyfajta immunerősítő "szer" a felelős menedzserek időnként megoldhatatlannak látszó problémái kezelésére.

A tengerentúlon és Európa egyes országaiban már korábban felismerték, hogy az erős piaci verseny újabb gazdaságos megoldásokra, folyamatos változtatásokra kényszeríti a vállalatokat, s magasabb teljesítményekre ösztönzi a felsővezetőket. Az általános tendencia alól a magyarországi cégek sem vonhatják ki magukat, a coaching azonban némi késéssel érkezett el hozzánk.

Kérdeznek és tűnődnek

Barta Ágnes, az első hazai coachok egyike, a BartaCo Kft. vezetője szerint a vezetési tanácsadói piac szereplői gyakran maguk is "menet közben" ismerkednek a személyes tréning, az egyénre szabott foglalkozás lényegével, s tanácsadó cégük szolgáltatásai közé többen nem kellő szakmai felkészültség alapján, rutinszerűen veszik fel a coachingot.

Még inkább tájékozatlanok a vállalatok. A szakember például találkozott olyan esettel, amikor a vállalat HR-osztálya coachingolásra írt ki pályázatot, nem kevesebb mint nyolcvan középvezető továbbképzését jelölve meg. Az osztályvezetővel történt személyes találkozáskor Barta Ágnes jelezte: cége készségesen megszervezi az előadás-sorozatot a megadott témában – akár kétszer nyolcvan résztvevőnek is -, ám valami félreértés lehet a dologban. A coach ugyanis nem csoportokkal foglalkozik, a coaching kifejezetten személyre szóló tréning, bizalmas szakmai beszélgetés, ahol két ember ül le egymással szemben megvitatni egy problémát. A két ember a vezető és a coach. A vezető többnyire első számú vagy vezető menedzser, a téma pedig kizárólag az ő közvetlen munkájával, döntéseivel, közérzetével, szellemi és fizikai kondíciójával függ össze.

A vezető menedzserek ugyanis állandó döntéskényszerben élnek, s bár rendszerint jó munkatársak veszik őket körül, a nagy horderejű kérdésekben mégiscsak maguknak kell dönteniük. Ritkán van módjuk arra, hogy kételyeiket, a döntés várható következményeit megbeszéljék, akár a főnökeikkel, akár a helyetteseikkel. Időnként szükségét éreznék, hogy vállalati gondjaikat megvitassák valakivel.

Családjuk többnyire mögöttük áll, a munkahelyi kérdéseket azonban csak részben oszthatják meg velük, ugyanakkor kollégáikra, vezetőtársaikra, barátaikra sem mindig számíthatnak. Hiába jó ismerőik szakterületüknek, néha elbizonytalanodnak. Többnyire magányosak és gyakran elfáradnak. Márpedig ha ez bekövetkezik, rossz döntéseket hozhatnak, bizonytalanná válnak és az állandó stressz pszichoszomatikus betegségekhez is vezethet. Nem véletlen, hogy sok vezetőnek van cukorbetegsége, gyomorbaja s fenyegeti az infarktus veszélye.

Önismereti tréning

A felsővezetők önismereti tréningjeire felkészült, szakosodott tanácsadók, a coachok – a nemzetközi tapasztalatok szerint – nagyon sok esetben segíteni tudnak a vezetőkön. Kimozdítják őket a vezérigazgatói székből, leülnek velük egy kávé mellé, s nem tesznek mást, mint beszélgetnek. "Terelik" a gondolataikat, kérdéseket tesznek fel nekik, amelyeket ők, a coacholtak megpróbálnak megválaszolni, már-már rátalálnak a megoldásra.

A coachok igyekeznek partnereik problémáját megérteni, gondolkodásukat "igazítani", együtt töprengenek a megoldási módokon. Odáig elmehetnek, hogy egy-egy logikai irányról, lehetséges döntésről megkérdezik coacholtjuk véleményét, a választ azonban soha nem ők mondják ki. Barta Ágnes szerint a coachok soha nem adnak tanácsot, nem is adhatnak, mert nincs módjuk közreműködni azok megvalósításában, a körülmények alakításában. A BartaCo Kft. vezetőjének tapasztalatai szerint az ügyfelek 90 százaléka ezzel a "tapogató" módszerrel rátalál a helyes válaszra.

A coaching egyszemélyes vezetőképzés, amely művelőjétől, a coachtól a többi között gazdasági és vállalatszervezési ismereteket, kimunkált kérdezési technikát, pszichológiai felkészültséget igényel. Egyes coachok ez utóbbira helyezik a hangsúlyt, holott Barta Ágnes szerint egyáltalán nem biztos, hogy a vezetők szakmai-emberi gondjaik megoldásához pszichológust igényelnek. Lehet, hogy éppen a jogban vagy a közgazdaságtanban jártas tanácsadóra van szükségük. Nem nélkülözhetők bizonyos gazdasági ismeretek, s a tanácsadóknak azt is tudniuk kell, hogy adott pozícióban tevékenykedő munkatársaknak hol van a helyük a szervezetben.

Vezetési módszerek

A beszélgetések során nagyon sokszor kiderül, hogy a cégeknél a vezetési módszerekben vannak problémák. Előfordul például a kézi vezérlés, miközben a hazaiakétól eltérőek az új külföldi tulajdonosok elvárásai. Különböző vezetői magatartást igényel a kisvállalkozások és a nagyobb szervezetek munkavállalóinak irányítása, de számos más sajátosság, ellentmondás is felszínre kerül a coachok és a vezetők közvetlen beszélgetései során. Kiderülhet például az is, hogy rossz a munkahelyi légkör, nem jó a vállalaton belüli információáramlás, ésszerűtlen a raktározási rend, akadozik az anyagbeszerzés, és mindebben – közvetlenül vagy közvetve – a felsővezetőknek is részük van. Mindezt a coachok természetesen bizalmasan kezelik.

A tapasztalatok szerint a 10-15-ször ismétlődő heti egyszeri találkozások a leghasznosabbak, mert többnyire kell néhány nap ahhoz, hogy a coacholtak feldolgozzák a foglalkozásokon elhangzottakat és megfogalmazódjanak újabb kérdéseik. A tréningek időtartama általában nem haladja meg az egy órát; a beszélgetések lényegretörőek, feszesek.

A szakemberek ismernek egy másik megközelítési módot is, a shadow coachingot, amely a rendszeres foglalkozásokat mintegy bevezeti. Ennek keretében a coachok néhány napon keresztül reggeltől estig árnyékként kísérik ügyfelüket, részt vesznek hivatalos programjaikon, beülnek velük a tárgyalásaikra, jelen vannak a munkaértekezleteken, azaz figyelik: mit, hogyan csinálnak a felsővezetők. Ezt követően azután leülnek velük a látottak, a tapasztaltak közös értékelésére. A coachok többnyire ilyenkor is kérdésekkel igyekeznek felderíteni partnerük viselkedésének indítékait. Közvetlen tanácsokat továbbra sem adnak, időnként azonban megkérdezik, hogy egy másik eljárás, egy határozottabb hang, netán némileg több türelem nem lenne-e eredményesebb?

Gyakran felvetődik, van-e mérhető eredményük a coachingoknak? Barta Ágnes szerint tény, hogy külföldi elterjedtségük és itthoni térhódításuk hasznosságukat bizonyítja. Az önismereti tréningek, a feszültségoldó együttgondolkodás, az útkereső közös tűnődések, a személyes foglalkozások eredménye végül is a jobb vezetői döntésekben, a ritkuló munkahelyi konfliktusokban, a közösséggé formálódó szervezetekben, végső soron a növekvő vállalati teljesítményekben nyilvánulhat meg.

Kommunikációs készség

Néhány éve külföldön szakértők egy csoportja felsővezetők körében tájékozódott a személyi tanácsadók igénybevételének indítékairól. Nagy nemzetközi vállalatok elnökei az üzleti arculat javítását, a gyors piaci sikert, illetve gátlásaik oldódását várták a coach közreműködésétől. Vezérigazgatók, illetve vállalati igazgatók menedzselési gondjaik csökkenésére és kommunikációs készségük javulására számítottak. Szinte mindegyikük hangot adott annak, hogy új, másutt hasznosnak bizonyult vezetői fogások megismerését látta szükségesnek, és szerette volna elérni, hogy munkatársai ne csak beosztása, hanem személyes értékei miatt is becsüljék.

Jórészt hasonló tapasztalatokra tett szert az elmúlt évek gyakorlata során dr. Tóth Tamás, a Leadership and Coaching Center (LCC) tulajdonosa. Szerinte a coachnak kérdéseivel, visszajelzéseivel nemcsak egy bizonyos témakörben, hanem vezetői készségeiben, karizmatikus működésében is meg kell erősítenie a felsővezetőt. A szakma ismert képviselője – kollégáitól némileg eltérően – a coachingot a személyi terápia és az üzleti tanácsadás, a business consulting között helyezné el, mert – tapasztalati szerint – mind a fiatalabb, mind a középgenerációs technokrata elitnek döntően ez utóbbi területen lenne szüksége a mindennapi vezetői gyakorlat frissítésére, elmélyítésére, megerősítésére.

Ugyancsak van mit javítani a menedzserek kommunikációján, pontosabban a vezetői kommunikációs készségeken, amelyeknek napjainkban különösen nagy a jelentőségük. Rendkívül bonyolult feladat vár például a vezetőkre egy-egy cég átszervezésekor, vállalatok összevonásakor, netán felszámolásukkor, s bár a megoldásokat rendszerint ismerik, megerősítené őket döntéseikben, ha valakivel végig tudnák elemezni azokat. Akik már hallottak a lehetőségről, igénybe veszik tanácsadó közreműködését.

Bizalom és őszinteség

A szakértő szerint többféleképpen találhatnak egymásra a coachok és a coacholandó felsővezetők. Jellemzően ismeretségek, referenciák vagy pályáztatás révén, már ha a vezetők eléggé intelligensek és nyitottak ahhoz, hogy kimondják: jól jönne a segítség. A másik út az emberierőforrás-vezetők segítségével a HR-osztályon keresztül vezet. Az ő szemük elvileg állandóan rajta van a cég munkatársain – a vezetőkön is -, és észreveszik, ha valamelyikük elbizonytalanodik, segítségre szorul. A HR-esek tájékozottak a vezetési tanácsadói piacon is, ismerik a coaching cégeket, s szükség esetén ki tudják választani a leginkább alkalmasat.

A megfelelésnek nem feltétele a helyi viszonyok ismerete. Dr. Tóth Tamás szerint az eredményes coacholáshoz a coachoknak a vezetőkkel kell megismerkedniük, s őket kell abban segíteniük, hogy saját mikroklímájukban jobban otthon legyenek. Az a cél, hogy a menedzserek képesek legyenek erőviszonyaikat áttekinteni, ismerjék meg támogatóikat és ellenérdekelt munkatársaikat, egészében: értsék meg saját környezetüket.

A beszélgetések célja és témája rendkívül változatos. Van, amikor a megbízók előre jelzik a coachnak problémájukat, máskor együtt tárják fel, hogy mi lehet a baj. Dr. Tóth Tamás praxisában olyan eset is előfordult, hogy egy adott cég vezérigazgató-helyettese HR-igazgatójával jó előre bemérte a gondok eredőjét, s csak néhány beszélgetés után derült ki, hogy rossz úton indultak el. Egy bizonyos: a coacholás a megbízók részéről bizalmat, nagyfokú őszinteséget és nyíltságot igényel.

Dr. Tóth Tamás messzemenően egyetért kollégájával, a BartaCo Kft. vezetőjével abban, hogy a coaching viszonylag lassú magyarországi elterjedése mögött nem az idegenkedés húzódik meg, hanem az, hogy a felsővezetők többsége egyszerűen nem tudja, hogy egy ilyen tanácsadó miként segíthetne a gondjain.

Menedzsmentkészségek

Összességében mind a hazai tulajdonú, mind a nemzetközi cégeknél nagyon intelligens, nyitott, de az egyéni fejlesztés témakörében még nem eléggé tájékozott vezetők sokaságával lehet találkozni – véli a szakértő. Még nem igazán élik át az egyéni, koncentrált, jól kiválasztott felsővezetői fejlesztések tartalmát. E mögött persze az is meghúzódik, hogy a vezetőknek lassan kezd elegük lenni a tréningekből. Ugyanakkor a módszertanban, a stílusban, a kommunikációban, a munkatársakkal való bánásmódban, a kollégák inspirációjában nagyon sok tanulnivaló van. Miként az is jó lenne, ha nyitottabb lenne a magyar menedzsmentréteg.

A hazai és a külföldi tapasztalatokat összevetve elmondható: a felsővezetők nálunk is nagyon sokat dolgoznak, de Nyugat-Európában keresnek és találnak maguknak időt arra is, hogy izgalmas konferenciákra menjenek, hogy nemzetközi felsővezetői fejlesztőprogramokon részt vegyenek. Nem minden hónapban, félévben, de évente két-három-négy napon igen. Dr. Tóth Tamás szerint nálunk még csekély az ez irányú érdeklődés, mert egyrészt talán időben több az elfoglaltság, másrészt pedig nehéz érdekes fejlesztési programot találni. Ezért is nő majd meg a coaching szerepe, főleg az olyanoké, amelyekben a résztvevők nemcsak egy-egy konkrét feladatmegoldásra figyelnek, hanem egyben – mintegy hozzáadott értékként – némi menedzsmentkészség-fejlesztésre is sor kerül.

Nemzetközi felmérések azt bizonyítják, hogy a vezetők számára akár a munkahely megválasztásában, akár egy munkakör elvállalásában a szakmai fejlődési lehetőség a leginkább motiválóbb tényező. Nem a magas pozíció, nem a jövedelem, nem is az, hogy hány beosztottja van a vezetőnek, hanem hogy munkahelye milyen fejlődést garantál. Mert ha az illető tud fejlődni, akkor két-három év múlva a beosztás, a jövedelem, a hatáskör is megjön. Ez a szemlélet nálunk még kevésbé van jelen.

A fejlett országokban három felsővezető közül kettő biztosan dolgozott már coachcsal - állítja a szakember -, annak ellenére, hogy ez pénzbe kerül. De a cég ezt vállalja, mégpedig azért, hogy vezető munkatársa fejlődjön. Ez tehát valójában egyfajta gondoskodás a menedzserről és magáról a cégről. Ez nem valami régi értelemben vett szociálpolitika, nem is jótékonykodás, hanem korszerű humánpolitika és egyben kemény gazdasági megfontolás. Magas szintű vezetéstudomány.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem