×

Jogmagyarázó

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 95. számában (2006. január 15.)
2006. január 1-jével ismét módosult a Munka Törvénykönyve. Az alábbiakban áttekintjük a szabályozás főbb témaköreit. (A munkaerő-kölcsönzésről és a munkaügyi ellenőrzésről külön cikk található lapunkban.)

A módosítás előzménye az Országos Érdekegyeztető Tanácsban még 2003-ban született megállapodás, mely szerint a szociális partnerek áttekintik a Munka Törvénykönyve (Mt.) szabályait, és olyan javaslatokat fogalmaznak meg, melyek a jogalkalmazás szempontjából gondot jelentő felvetéseket orvosolják. Az "Mt. rövid távú felülvizsgálataként" ismert törvény koncepcionális jellegű, illetőleg más jogterületet is alapvetően érintő felvetéseket nem tartalmaz. Az előkészítők kiemelten fontos szempontja a foglalkoztatás rugalmasságának és a munkavállaló-védő garanciáknak a biztosítása volt.

Az előzetes várakozások szerint a törvényjavaslat az OÉT tripartit egyetértésével támogatott kérdéseket tartalmazott volna, azonban a folyamatos tárgyalások során bizonyos kérdésekben a munkaadói, illetve a munkavállalói oldal nem volt hajlandó kompromisszumot kötni. Ez részint e kérdések törvénytervezetből való kimaradását okozta (pl. december 24. munkaszüneti nappá nyilvánítása), mások csak az egyik szociális partner támogatását élvezik (pl. a munkaerő-kölcsönzés szigorítása a munkavállalói oldalét).

Új kézbesítési vélelem

A Munka Törvénykönyve rendelkezik az írásbeli nyilatkozatok közléséről. A nyilatkozat akkor tekinthető közöltnek, ha azt az érdekeltnek vagy az átvételre jogosult személynek adják át. A közlés akkor is hatályos, ha az átvételt az érdekelt megtagadja vagy szándékosan megakadályozza. Erről jegyzőkönyvet kell felvenni.

Az Mt. azonban nem tartalmazott szabályt arra nézve, hogy mi a jogkövetkezménye annak, ha a postán feladott írásbeli nyilatkozatot (pl. rendes vagy rendkívüli felmondás) a címzett nem veszi át. A törvény a probléma megoldására az Mt. 6. §-át egy új rendelkezéssel egészíti ki. A kézbesítésre vonatkozó, idézett szabályon túlmenően a postai szolgáltatások ellátásáról és minőségi követelményeiről szóló jogszabály szerint tértivevénnyel feladott küldeményként kézbesített nyilatkozatot – ha az érdekelt a küldemény átvételét megtagadta – a kézbesítés megkísérlésének napján egyéb esetekben az eredménytelen kézbesítési kísérlet, valamint az értesítés elhelyezésének napját követő 10. munkanapon kell kézbesítettnek tekinteni.

Ezzel a törvényalkotó egy törvényi vélelmet állított fel. A kézbesítéshez kötődnek bizonyos jogkövetkezmények, joghatályok beállta, határidők kezdete.

A kézbesítési vélelem megdönthető, ha olyan nyilatkozat kézbesítéséről volt szó, amely tekintetében az Mt. alapján bírósági eljárásnak van helye (pl. a munkáltató munkaviszony megszüntetésére irányuló nyilatkozata). A vélelem megdöntése iránt az eljárás kezdeményezésével egyidejűleg, a kézbesítési vélelem beálltáról a tudomásszerzéstől számított 15 napon, de legkésőbb a vélelem beálltától számított 6 hónapon belül terjeszthető elő kérelem az illetékes munkaügyi bíróságnál. A kézbesítési vélelem megdöntésére egyebekben a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 99/A §-ának (3) és (5) bekezdését kell megfelelően alkalmazni. E szerint a kézbesítési vélelem megdöntésére irányuló kérelem arra hivatkozással terjeszthető elő, hogy a kérelmező a hivatalos iratot önhibáján kívüli okból nem vehette át, mivel a kézbesítés a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó jogszabályok megsértésével történt meg, vagy más okból nem volt szabályszerű, vagy az iratot más okból nem volt módja átvenni (pl. azért, mert a kézbesítésről önhibáján kívül nem szerzett tudomást).

A kérelemben elő kell adni azokat a tényeket, illetve körülményeket, amelyek a kézbesítés szabálytalanságát igazolják vagy az önhiba hiányát valószínűsítik. Ha a kérelmet elkésetten terjesztették elő, azt érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani. A kérelem tárgyában az a bíróság határoz, amelynek eljárása alatt a kézbesítés történt. A kérelem elbírálása előtt a bíróság a kérelmezőt, illetve a feleket meghallgathatja.

A vélelem megdöntése esetén a bírósági eljárás kezdeményezésére előírt határidőt (pl. az Mt. 202. §-a szerinti harmincnapos határidő a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos perekben) megtartottnak kell tekinteni [Mt. 6. § (5) bekezdés].

Új munkáltatói tájékoztatási kötelezettségek

Az Mt. módosítása a munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatások körében több újabb kérdést illetően terheli a munkáltatót tájékoztatásadási kötelezettséggel. A munkáltató az Mt. 76. §-ának (7)-(8) bekezdésében foglalt rend szerint tájékoztatja a munkavállalót a munkaköri feladatokról, a munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségről – kivéve ha ezt jogszabály határozza meg [Mt. 76. § (5) bekezdés]. Az idézett törvényhely szerint a tájékoztatást a munkaszerződés megkötésével egyidejűleg kell biztosítani, legkésőbb azonban – a szerződéskötéstől számított – harminc napon belül a munkáltató írásban is köteles ezt a munkavállaló részére átadni. (Ez tulajdonképpen a munkaköri leírás átadását helyettesíti, amit a törvényjavaslat korábbi változata tartalmazott, azonban az OÉT munkáltatói oldalának ellenvéleménye miatt kimaradt a végleges törvényszövegből.)

A munkaszerződés megkötésével egyidejűleg a munkáltató a munkavállalót tájékoztatja a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetről, illetőleg arról, hogy a munkáltatónál működik-e üzemi tanács (központi üzemi tanács, üzemi megbízott) [Mt. 76. § (7) bekezdés].

Új felmondási tilalom

A családok támogatásáról szóló törvény rendelkezései szerint lehetőség van arra, hogy a gyermek egyéves kora után, gyes igénybevétele mellett a szülő legfeljebb négyórás napi munkaidőben dolgozzon, illetve akár teljes munkaidőben is munkát vállalhat – feltéve hogy maga választja meg a munkavégzés helyét. A gyes folyósításának nem feltétele a fizetés nélküli szabadság igénybevétele, ugyanakkor meglehetősen méltánytalan, hogy azok, akik otthon maradnak, felmondási tilalom alatt állnak, aki viszont – akár a munkáltató kapacitálására - gyermeke egyéves kora után részmunkaidőben visszatér a munkahelyére, elveszíti a felmondási védelmet. Az indokolatlan különbséget felszámolja a törvény.

A felmondási tilalomra vonatkozó új rendelkezés szerint a munkáltató nem szüntetheti meg rendes felmondással a munkaviszonyt a gyermek ápolása, illetve gondozása céljára kapott fizetés nélküli szabadságnak [Mt. 138. § (5) bekezdés], illetve a gyermek hároméves koráig – fizetés nélküli szabadság igénybevétele nélkül is - a gyermekgondozási segély folyósításának időtartama alatt [Mt. 90. § (1) bekezdés e) pont].

Munkáltatói igazolás

Az Mt. 97. §-a (2) bekezdésének általános szabálya szerint a munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat. A munkaügyi ellenőrzés szigorúan vizsgálja e szabály munkaadói betartását, viszont a munkaviszony megszűnésének körülményei gyakran jószerivel lehetetlenné teszik, hogy a munkáltató a munkaviszony megszűnéséig átadja az igazolást, pl. azokban az esetekben, amikor a jognyilatkozat közlésének napján maga a jogviszony is megszűnik.

Ezért a törvény kimondja, hogy a munkáltató csak legkésőbb a jognyilatkozat közlésétől számított harmadik munkanapon köteles a kifizetésről és az igazolások kiadásáról gondoskodni bizonyos esetekben, így ha a munkaviszony a próbaidő alatt azonnali hatállyal, rendkívüli felmondással vagy azonnali hatályú közös megegyezéssel szűnik meg, vagy ha a munkavállaló a felmondási idő alatt munkaviszonyának megszüntetését a munkavégzés alóli felmentése előtti időpontra kéri [Mt. 97. § (2) bekezdés].

Jogellenes munkaviszony-megszüntetés

Az Mt. 101. §-ának (1) bekezdése szerint a munkavállaló, ha munkaviszonyát nem a törvénynek megfelelően szünteti meg, köteles a munkáltató számára a rá irányadó felmondási időre járó átlagkeresetének megfelelő összeget megfizetni. Ezt a szabályt kell alkalmazni akkor is, ha e munkavállalói magatartásra – pl. egy új munkahelyre való belépés miatt – a felmondási idő letelte előtt kerül sor, és ezzel a munkáltató számára nem okoz jelentős kárt. Ilyen esetben is jelentős átalány-kártérítési kötelezettség terheli a munkavállalót.

Az Mt. módosítása reagál e problémára. Az új rendelkezés alapján, amennyiben a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése kizárólag azért jogellenes, mert a felmondási idő egy részét nem tölti le, megtérítési kötelezettsége nem teljes, hanem a le nem töltött idővel arányos.

Emellett lehetőség van arra továbbra is, hogy a munkáltató az említett törvényi mértéket meghaladó kárát érvényesítse a jogellenesen távozó alkalmazottjával szemben. Így például ha a munkavállaló jogellenes munkaviszony-megszüntetése miatt – ezzel okozati összefüggésben – a munkáltatónak a késedelmes teljesítésért kötbért kell fizetnie, ennek összegét követelheti volt alkalmazottjától.

 

Minimálbér és garantált bérminimum

A törvényjavaslatnak ez a részre még a parlamenti vita alatt is változott. Köszönhető ez annak, hogy az OÉT – folyamatos tárgyalásokat követően – csak 2005. november végén jutott megállapodásra a minimálbér rendszerének változásáról, illetve mértékéről.

A törvény új elvi alapokra helyezi a kötelező legkisebb munkabér szabályozását. Új elem, hogy a legalább szakmunkásvégzettséghez kötött munkakört betöltő munkavállalókat a minimálbérhez kapcsolódóan megállapított, annál magasabb összegű garantált bérminimumok illetik meg. A magánszférában mindez kb. félmillió munkavállaló bérét érinti.

A törvény szabálya nem túl bőbeszédű; nevesíti a garantált bérminimumot, mint a "munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges iskolai végzettség, szakképesítés szintjétől függő" bért, és kimondja, hogy ezt a kormány – hasonlóan a minimálbérhez – csak az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével határozhatja meg.

A garantált bérminimum meghaladja a minimálbért, azonban attól lefelé – legfeljebb a minimálbér összegéig – el lehet térni. Vagyis lehetséges, hogy a bérminimumra jogosult munkavállalót mégis csak a minimálbéren foglalkoztassák. Az eltérés feltétele, hogy erre csak a munkáltatói érdekképviselet és a szakszervezet által kötött kollektív szerződésben kerülhet sor, tehát nem munkahelyi, hanem annál magasabb - praktikusan ágazati – szinten. A speciális szabály meghozatalát bizonyos ágazatok – pl. textilipar – versenyképességének, az ott létező munkahelyek megtartása indokolta.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban kötött megállapodás alapján a garantált bérminimum kötelező jelleggel történő bevezetésére a törvény hatálybalépését követő fél év elteltével, csak 2006. július 1-jétől kerül sor. Az OÉT megállapodásában szereplő összegek eddig az időpontig csak ajánlásként funkcionálnak.

A törvény és az OÉT-megállapodás alapján született a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló kormányrendelet. Ez két szempontból is eltér az eddig szokásos minimálbér-rendeletektől. Egyfelől a kötelező legkisebb munkabér mellett a középfokú garantált bérminimumot is szabályozza, másfelől időbeli hatálya nem egy évre, hanem a 2006-2008. évekre terjed ki.

A rendelet szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege a teljes munkaidő teljesítése és havibér alkalmazása esetén 2006. január 1-jétől havi 62 500 forint, 2007. január 1-jétől havi 65 500 forint, 2008. január 1-jétől havi 69 000 forint. A rendelet meghatározza az órabért, valamint a heti és napi bér legkisebb összegét is. Az órabér 2006. január 1-jétől 360 forint, 2007. január 1-jétől 377 forint, 2008. január 1-jétől 397 forint.

A végrehajtási rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók részére állapít meg garantált bérminimumot, 2006. július 1-jétől. 2006-ban ez legalább 2 év, adott szakmában eltöltött gyakorlati idő esetén a minimálbér 110 százalékánál, ennél kevesebb gyakorlati idő esetén 105 százalékánál nem lehet kevesebb – kivéve természetesen, ha a fentiek szerint kollektív szerződés lefelé eltér ettől. (A két év gyakorlati idő attól a hónaptól nem feltétele a magasabb összegű garantált bérminimumban való részesülésnek, hogy a munkavállaló az 50. életévét betöltötte.) 2007-től a százalékos mértékek 115, illetve 110 százalékig, 2008-tól 125, illetve 120 százalékig emelkednek. A rendelet melléklete a pontos összegeket is meghatározza, ezek közül a havi-, illetve órabérmértékek a következőképpen alakulnak:

 

2 évnél kevesebb

legalább 2 év

2006. július 1-jétől 2006. december 31-éig

Havibér

Forint/hó

65 700

68 800

Órabér

Forint/óra

378

396

2007. január 1-jétől 2007. december 31-éig

Havibér

Forint/hó

72 100

75 400

Órabér

Forint/óra

415

434

2008. január 1-jétől 2008. december 31-éig

Havibér

Forint/hó

82 800

86 300

Órabér

Forint/óra

477

497

A gyakorlati idő feltétele nem feltétlenül jelent munkaviszonyban, az adott munkakörben eltöltött időt, hanem az adott tevékenység folytatásának idejét, így pl. egy egyéni vállalkozóként gázszerelőként eltöltött két év figyelembe veendő egy későbbi munkaviszonyban a magasabb összegű garantált bérminimumra való jogosultság alapjaként. A rendelet példálózó felsorolást ad, mely szerint a gyakorlati idő munkaszerződéssel, munkakönyvvel, működési bizonyítvánnyal vagy egyéb hitelt érdemlő módon igazolható.

A felsőfokú iskolai végzettséget és/vagy akkreditált felsőfokú szakképzettséget igénylő munkakört ellátók garantált bérminimumáról kötelező jogi szabályozás nincs, csupán OÉT-ajánlás. A 2005. november 25-én kötött megállapodásban foglaltak szerint az OÉT ajánlja, hogy a felsőfokú garantált bérminimum összege érje el 2006-ban a minimálbér 140 százalékát (87 500 Ft/hó), 2007-ben 150 százalékát (98 250 Ft/hó), 2008-ban pedig 160 százalékát (110 400 Ft/hó).

Rugalmasabb idénymunka és részmunkaidő

A rugalmas foglalkoztatás elvét szolgálják a következő módosítások:

Az Mt. 118/A §-ának (1) bekezdése alapján idénymunka esetén legfeljebb négyhavi, illetve legfeljebb tizenhat heti keretben is meghatározható. Az Mt. 124. §-a (5) bekezdésének új, c) pontja szerint munkaidőkeret alkalmazása esetén a pihenőnap idénymunka alkalmazásakor a felek megállapodása alapján legfeljebb kéthavonta – részben vagy egészben – összevontan is kiadható.

A törvénymódosítás liberalizálja a szombat-vasárnapi együttes, munkaidő-beosztás alapján történő munkavégzés lehetőségét. A törvény megváltoztatott 124/A §-ának (4) bekezdése alapján – többek között – a legfeljebb heti 30 órás részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló is dolgozhat a hét két utolsó napján rendes munkaidőben. A 2005. december 31-éig hatályos szabály ezt csak arra az esetre tette lehetővé, amennyiben a munkavállaló a munkáltatóval megkötött megállapodása alapján rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatható.

Munkaidő-nyilvántartás

A munkaügyi ellenőrzés tanulsága szerint sok foglalkoztató vagy nem, vagy pontatlanul vezeti a munkaidő-nyilvántartást. Többen közülük állítólag azért mulasztják el az adminisztrációt, mert a hatósági kontroll esetén így – az egy elkövetett jogsértés miatt – alacsonyabb összegű munkaügyi bírsággal kalkulálhatnak.

Az Mt. szabályaiból az következik, hogy a nyilvántartásból megállapíthatónak kell lennie: a munkavállaló aznap hány órát dolgozott, történt-e rendkívüli munkavégzés vagy – több műszakos munkarend esetén – délutáni, illetve éjszakai munkavégzés. A jogalkalmazást segítendő, a visszaéléseket elkerülendő a törvény pontosító szabályt ad a nyilvántartás tartalmára nézve. Az Mt. 140/A §-ának új, (3) bekezdése szerinti nyilvántartásából megállapíthatónak kell lennie naptári naponként vagy egybefüggő 24 óránként a beosztott, valamint a teljesített rendes és rendkívüli munka, továbbá az ügyelet, készenlét kezdő és befejező időpontja.

Fontos, hogy a munkaidő-nyilvántartás és az egyes bérkifizetési tételek összekapcsolhatóak legyenek. Továbbra is változatlan az a szabály, mely szerint a munkavállaló részére munkabéréről részletes írásbeli elszámolást kell adni. Az elszámolásnak olyannak kell lennie, hogy a munkavállaló a kiszámítás helyességét, valamint a munkabérből való levonások jogcímét és összegét ellenőrizni tudja; ettől érvényesen eltérni nem lehet. Új rendelkezés, hogy az írásbeli elszámolásnak tartalmaznia kell a rendkívüli munkavégzés, az ügyelet és a készenlét jogcímén kifizetett díjazást is (Mt. 160. §).

Teljesítménybér-korrekciós mechanizmus

A Munka Törvénykönyve előírásai szerint teljesítménybéres bérformában a teljesítménykövetelmények százszázalékos teljesítése esetén kötelező a minimálbér kifizetése, azonban számos esetben tapasztalható, hogy a munkavállalónak kifizetett bér nem éri el a minimálbér összegét. A munkanormák megállapításának a szabályait a Munka Törvénykönyve 2003. évi módosítása a munkavállalók védelmében szigorította, azonban a normák megállapításának helyessége - lényegében az átlagos körülmények közötti teljesíthetősége – kontrollálására a munkaügyi ellenőrzés eszközei nem alkalmasak.

Ezen indokok alapján a törvény jogszabályi mechanizmusokkal akarja kiküszöbölni az irreális teljesítménytényezők hatásait. A jogalkotó abból indult ki, hogy a helyesen megállapított normát a munkavállalók átlagosan 100 százalékra teljesítik. Ezért ha a normát a munkavállalók átlagosan 100 százalék alatt teljesítik, akkor azon vélelem alapján, hogy a teljesítménytényezők megállapítása törvénysértő módon történt, a törvény szerint minden egyes munkavállaló teljesítményét arányosan (egyenlő mértékben) korrigálni kell úgy, hogy az átlag éppen 100 százalék legyen. A munkabért a korrigált teljesítmény alapján kapják.

Az Mt. új, 143/A §-a úgy tekinti, hogy amennyiben a naptári hónap átlagában az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók legalább fele nem éri el a 100 százalékos teljesítményt, emellett tényleges átlagos teljesítményük 100 százaléknál kevesebb, a teljesítménykövetelmény megállapítása sérti azt az előírást, hogy a teljesítménykövetelményt a munkáltató előzetes objektív mérésen és számításon alapuló eljárás alapján köteles meghatározni, és ennek során tekintettel kell lennie – különösen – a munkavégzés, a munkaszervezés és az alkalmazott technológia objektív körülményeire. Ezenfelül kimondja a törvény, hogy ebben az esetben a munkáltató minden bizonnyal megsértette a jóhiszeműség és tisztesség általános munkajogi alapelvét. Ezzel egy törvényi vélelem felállítására kerül sor, amely természetesen megdönthető. Erre - munkaügyi perben – akkor kerülhet sor, ha a munkáltató bizonyítani tudja, hogy megtartotta a teljesítménykövetelmény megállapítására vonatkozó törvényi előírásokat, eljárása jóhiszemű és tisztességes volt, tehát a munkavállalók alulteljesítése nem neki róható fel.

Tárgyhavi teljesítménybér

Ha a fent vázolt eset bekövetkezik, akkor a törvény értelmében a munkáltató köteles az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó valamennyi munkavállaló tárgyhavi teljesítményének azonos arányú kiigazítására oly módon, hogy átlagos teljesítményük a 100 százalékos szintet elérje. A tárgyhavi teljesítménybért a kiigazított teljesítmény alapján kell megállapítani.

Ez a következőképpen történik: a munkáltató által eredetileg megállapított teljesítménykövetelményt alapul véve, meg kell határozni a munkavállaló tényleges teljesítményszázalékát, azt meg kell szorozni 100-zal, és elosztani a munkáltatónál azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók tényleges átlagos teljesítményszázalékával.

Kivételek

Bizonyos speciális esetekben kivételt enged a jogszabály ezen eljárás alól. E kivételekre az ad okot, hogy ilyenkor a munkavállalók átlagos teljesítménye azért maradna 100 százalék alatt, mert ennek valamilyen objektív oka van. Ezért a törvény kimondja, hogy nem kell figyelembe venni a technológiaváltás, továbbá a munkába állás, illetve az új munkakör betöltése időpontjának naptári hónapjában, illetve az azt követő két naptári hónapban az ezzel érintett munkavállalók által nyújtott teljesítményt, mivel a gyakorlatlanságból eredő alacsonyabb teljesítmény eltorzítaná az átlagot. A szabály másik oldala, hogy az ilyen munkavállalók teljesítményére ebben az időszakban a teljesítmény-, valamint ennek alapján a teljesítménybér-kiigazítást nem kötelező alkalmazni. Annak nincs akadálya, hogy a munkáltató őket is részeltesse a kiigazított magasabb bérben, azonban erre nem kötelezhető.

A teljesítménybér-kiigazítás (és annak ellenőrizhetősége) érdekében a munkáltató naptári hónaponként köteles nyilvántartani az általa megállapított teljesítménykövetelmény alapulvételével az egyes munkavállalók tényleges teljesítményszázalékát, az azonos teljesítménykövetelmény hatálya alá tartozó munkavállalók tényleges, átlagos teljesítményszázalékát, az egyes munkavállalók kiigazított teljesítményszázalékát, valamint a kiigazított teljesítményszázalék alapján kiigazított teljesítménybért.

A díjazás számítása

Az Mt.-módosítás két, a díjazással összefüggő új számítási szabályt tartalmaz.

Egy órára járó személyi alapbér

A törvénymódosítás általános jelleggel meghatározza az egy órára járó személyi alapbér kiszámítási módját. A 174 óra a teljes napi munkaidő alapulvételével valamennyi hónapra egységesen megállapított fix szám, mely független a munkanapok egyes hónapokban eltérő számától. Az ily módon megállapított bérösszeg képezi azután további bérszámítások alapját, pl. a 145. §-ban szereplő előírás szerint az egy órára járó bérpótlékét, vagy a 149. §-ban a munkaszüneti napon teljesített munka ellenértékét. Az egy órára járó személyi alapbért úgy kell kiszámítani, hogy a havi személyi alapbér összegét osztani kell teljes munkaidős foglalkoztatás esetén 174-gyel, részmunkaidős, rövidebb teljes munkaidős foglalkoztatás, illetve készenléti jellegű munkakörben a napi 8 vagy heti 40 órát meghaladó mértékű munkaidő esetén a 174 óra időarányos részével (Mt. 144/A §). Ha munkaviszonyra vonatkozó szabály fizetési kötelezettség megállapításánál havi átlagkereset alkalmazását írja elő, akkor egyhavi átlagkereseten a munkavállaló egynapi átlagkeresetének a huszonkétszerese értendő.

Havi átlagkereset

A törvénymódosítás kiegészíti a havi átlagkereset kiszámítására vonatkozó szabályokat oly módon, hogy munkaidőkeret esetén is lehetővé teszi az arányos számítást. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a havi átlagkereset kiszámításánál - és az Mt. 152. §-ának (8) bekezdésében foglaltak szerint – meghatározott egy órára járó átlagkereset összege szorzandó 174-gyel, részmunkaidő, rövidebb teljes munkaidő, illetve készenléti jellegű munkakörben a napi nyolc vagy heti negyven órát meghaladó mértékű esetén ennek időarányos részével. Órabér esetén az egynapi átlagkereset az egy órára megállapított átlagkereset és a munkaidő mértékének a szorzata.

 

Összhang a nemzetközi magánjog és a munkajog között

Az Mt. és a nemzetközi magánjogi kódex hatályról szóló rendelkezései közötti összhang megteremtése érdekében a törvény a szerződéses kötelmi viszonyokra alkalmazandó jogról szóló, Rómában, 1980. június 19. napján aláírásra megnyitott Egyezmény [Római Egyezmény] megfelelően szabályozza. A joghatósági szabályok tekintetében a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. (Nmjtvr.) szabályai és az Mt. 1. §-a a módosítást megelőzően részben ellentétben álltak egymással. A módosítással a joghatóság rendezését az Mt. mintegy "átengedte" a Nmjtvr.-nek, hatályon kívül kerültek az Mt. 1. §-ának (2)-(4) bekezdései. A részletes szabályok ezentúl a Nmjtvr. módosított 51. §-ában találhatók.

Elsősorban a felek szabad jogválasztása érvényesül, mivel a Nmjtvr. 51. § (1) bekezdése kimondja: a munkaviszonyra azt a jogot kell alkalmazni, amelyet a felek a munkaszerződés megkötésekor vagy később választottak.

Jogválasztás hiányában azon ország joga érvényesül, ahol a munkavállaló rendszerint a munkáját végzi; ha ilyen ország nincs, azon telephely országa, ahol a munkavállalót alkalmazták, hacsak a körülmények összessége nem utal arra, hogy a munkaviszony egy másik ország jogával szorosabb kapcsolatban áll.

Emellett külön védelmi szabály mondja ki, hogy a felek jogválasztása nem eredményezheti azt, hogy a munkavállalót megfosztják azon jog kötelező szabályai által biztosított védelmétől, amely jogválasztás hiányában alkalmazandó lenne.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem