×

Atipikus foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 95. számában (2006. január 15.)
A külföldön népszerű atipikus foglalkoztatási formák hazai térhódítása egyelőre elmarad a várakozásoktól, jóllehet, a szakemberek az új eszközök terjedésére számítanak a jövőben. Ennek feltétele azonban, hogy a munkáltatók és a munkavállalók kölcsönös érdekeltsége erősödjék. Az állam a jogi és a gazdasági környezet alakításával, pályázatokkal és támogatásokkal gyorsíthatja a folyamatokat, ily módon is hozzájárulva a foglalkoztatás bővítéséhez.

A szakirodalomban a hagyományostól eltérő munkaformák közé sorolják a rész- és a távmunkát, a bedolgozást, az alkalmi vagy szezonális munkavégzést, az önfoglalkoztatást, a határozott idejű szerződéssel történő foglalkoztatást, a munkaerő-kölcsönzést és a munkakörmegosztást. A tapasztalatok azt jelzik, hogy sokan keverik e fogalmakat, például a kiszervezést összetévesztik a távmunkával, s a kölcsönzést is egyfajta outsourcingnak tekintik. Nem véletlen, hogy a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) napirendjén szerepelteti a tradicionális és az atipikus munkavállalás statisztikai fogalmainak újraértelmezését.

Segít a statisztika

Az itthoni eligazodásban a Központi Statisztikai Hivatal adatai segítenek. AKSH a foglalkoztatottak kategóriáján belül külön tünteti fel például a részmunkaidősöket, valamint a határozott idejű szerződéssel alkalmazottakat. Jellemző az arányokra, hogy a teljes munkaidős foglalkoztatottak több mint 3 millió 700 ezres számával szemben részmunkaidőben 2005. második negyedévében mindössze 160 ezren tevékenykedtek, s többségük – 65 százalékuk – nő volt.

Hasonló arányú az eltérés a határozatlan és a határozott idejű szerződésesek között. Az előbbiek 3 milliós számával szemben a munkáltatók 238 ezer dolgozót alkalmaztak meghatározott időre, 44 százalékban nőket.

Tóth László, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) főosztályvezetője szerint Magyarországon a legkülönbözőbb atipikus formában dolgozók együttes száma sem ér el olyan mértéket, amely érdemlegesen módosítana a foglalkoztatási arányokon, miközben egyes adatok arra utalnak, hogy széles értelemben véve az Európai Unióban dolgozóknak csaknem a fele így kap – vagy vállal – munkát. Mindennek figyelembevételével a tárca újabb és újabb jogi és anyagi eszközöket állít hadrendbe az atipikus foglalkoztatás ösztönzésére, építve a valós munkaerő-piaci elemzések következtetéseire.

Ugyanakkor évek óta jól érzékelhető a foglalkoztatási szerkezet változása, amely maga után vonja a tevékenységek jellegének módosulását is. Ahogy fejlődik például a szolgáltatási szektor, úgy válik elterjedtebbé a részmunkaidő. S e szegmensben korántsem csak a hagyományos szolgáltatásokról van szó; érdemes utalni például a pénzügyi szolgáltatásokra.

Kereseti viszonyok

Nyilvánvaló: hogyha a kereseti viszonyok úgy alakulnak, hogy a részfizetésből is meg lehet élni, vagy ez érdemben kiegészíti a háztartási bevételeket, megnő az érdeklődés iránta. Jó példa Hollandia, ahol a fiatalok, az egyedülállók a részkeresetből is fenn tudják tartani lakásukat, háztartásukat.

Az atipikus munkaformák, főleg a távmunka ellen azonban erőteljesen hat a megszokás, a beidegződés. Ugyanis a közösségi lét és tevékenység – a magyar munkavállalók számára, némi túlzással – felér egy fél fizetéssel. Emellett a főnökök is azt szeretik, ha közelükben dolgoznak a beosztottaik. Tény azonban, hogy a részmunkaidőben foglalkoztatottak gyakran "részembernek" érzik magukat, főleg ha – és ez sem ritka – a teljes munkaidős társaik nem tekintik azonos értékűnek őket.

A főosztályvezető szerint az atipikus formák jövője döntően a vállalatok érdekeltségétől függ. Az állami intervenció ugyanis, ha mégoly jó szándékú is, önmagában nem elégséges. A részmunkaidős foglalkoztatás elterjedését korábban a munkabérre rárakódó járulékok akadályozták például, ez a probléma azonban napjainkra lényegében megszűnt. A társadalombiztosítási és a nyugdíjjárulék ugyan keresetarányos volt, viszont teljes összegű egészségügyi hozzájárulást kellett fizetni a részmunkaidős foglalkoztatottak után is. Az a munkáltató, amely gyes mellett részmunkaidőben dolgozót, illetve 50 év feletti tartósan állástalant foglalkoztat, 2004. január 1-jétől mentesült az eho megfizetése alól. Ez az összeg 2005. január 1-jétől időarányossá alakult, s tavaly november 1-jétől 1950 forintra zsugorodott.

A részmunkaidős foglalkoztatás elősegítését és az állástalanság mérséklését szolgálta az Állami Foglalkoztatási Szolgálat 2005 tavaszán kiírt támogatási pályázata, amelynek keretében a munkáltatók legfeljebb egy évre igényelhettek szubvenciót munkanélküliek, 14 évesnél fiatalabb gyermeket nevelő, illetve ápolási díjban részesülő szülők foglalkoztatására.

Pályázatok, programok

Hasonló célból, pontosabban a teljes munkaidőből a részmunkaidős, határozott idejű foglalkoztatás preferálására, a feladat alapú és rugalmas munkavégzés feltételeinek megteremtésére jött létre 2004-ben a prémiumévek program, amely 2005-ben – a közszféra után – a versenyszférában is lehetővé vált.

A közszféra korszerűsítési folyamatának elősegítése céljából 2006. január 1-jétől azok is bekapcsolódhatnak a programba, akik a korábbiaktól eltérően nem három, hanem öt évvel állnak nyugdíjazásuk előtt. A program résztvevői az eddigi 60 százalékkal szemben illetményük 70 százalékát kapják. Ugyancsak e korszerűsítési folyamat részeként a kormányzat megteremti annak a lehetőségét is, hogy a sajátos élethelyzetben lévők, például sokgyermekes szülők, a gyermeküket egyedül nevelők, a megváltozott munkaképességűek és a fogyatékosok részmunkaidőben dolgozhassanak a közszférában. Január 1-jétől az is lehetséges, hogy a közszférában való részmunkaidős foglalkoztatás mellett a verseny-, illetve a civil szférában is munkát vállaljanak az érintettek, természetesen az összeférhetetlenségi szabályok betartásával.

Alkalmi munkavállalók

Tóth László szerint eredményesnek bizonyult az alkalmi munkavállalók AM-könyvvel történő foglalkoztatásának rendezése. A kiadott AM-könyvek számának és a megvásárolt közteherjegyek értékének folyamatos emelkedése azt jelzi, hogy e technikát elfogadták mind a munkaadók, mind az állástalanok, elsősorban a szezonális ágazatokban, a mezőgazdaságban, a turizmusban, a vendéglátásban.

A munkaerő-kölcsönzés feltételein több törvény 2004. évi módosításával javítottak, aminek nyomán ez a konstrukció is felsorakozott az aktív foglalkoztatási eszközök közé. 2005-ben nyílt lehetőség arra, hogy a kölcsönzéssel foglalkozó kht.-k vagy nonprofit szervezetek támogatást kaphassanak, ha hátrányos helyzetűeket foglalkoztatnak és teljesítik a szigorú feltételeket.

A távmunka elterjesztése érdekében is születtek intézkedések. A Munka Törvénykönyve (Mt.) 2004. évi módosítása a formát szabályozta, az szja-törvény pedig bizonyos költségek leírását tette lehetővé. Több szervezet is alakult a forma népszerűsítésére, köztük húsz alapító taggal a Magyar Távmunka Szövetség. Folytatódott a távmunkapályázatok évek óta tartó sora, amelynek eredményeként több száz otthoni álláshely létesült. 2005-ben a kormányzat a Munkaerő-piaci Alap révén 800 millió forintot adott támogatásra, és a program megvalósításába az FMM mellett a gazdasági, az informatikai és az esélyegyenlőségi tárca is bekapcsolódott.

Átmenetileg – a 2006 közepén esedékes végleges törvényi rendezésig – 2005-ben megoldódott az önfoglalkoztató kényszervállalkozók adózási gondja is, azzal, hogy egyes rétegek – például a művészek, az újságírók – számára lehetővé vált az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (ekho) fizetése. Az e körbe tartozók többsége a tapasztalatok szerint csak látszólag független, általában ugyanolyanok a munkavégzéssel kapcsolatos kötelezettségeik, mint a hagyományos munkavállalóké.

Nők részmunkaidőben

Az atipikus formák közül leginkább a részmunkaidő látszik alkalmasnak arra, hogy a munkavállalók egyéni igényeit kielégítse, és a munkáltatók egy-egy főállás megosztásával különösebb beruházás nélkül újabb álláshelyeket teremtsenek.

Dr. Frey Mária, a Foglalkoztatási Hivatal kutatási osztályvezetője, a téma szakértője szerint e lehetőséggel Magyarországon nagyobb arányban a nők, a kisgyermekes anyák élnek, és még inkább szeretnének élni. Azonban mégsem lehet egyértelműen "családbarát" jelzővel illetni azokat a cégeket, ahol alkalmazzák e formát, a munkáltatókat ugyanis a tényleges munkaerőigények vezetik e technika alkalmazásakor. A nagy kereskedelmi láncok üzleteiben például a csúcsidőszakokban megsokszorozzák az eladókat, a pénztárosokat az üzleteikben, és sok helyütt részmunkaidősökkel oldják meg a feladatot.

Gyakran előfordul, hogy csak akkor és addig alkalmazzák a dolgozókat, amíg szükség van rájuk, és az a gyakorlat sem ritka, hogy olyan időszakban osztják be munkára az édesanyákat, amikor este együtt lehetnének a családok. A kutató olyan érdekvédőkről is tud, akik azért küzdenek, hogy ne lehessen kettőnél többfelé osztani a teljes munkaidőt.

Jóllehet, indokolt az a törekvés, hogy ha piaci alapon nem teremtődik elég munkahely, akkor próbáljuk a meglévőket megosztani több ember között, ám ez esetben sem lehet a munkáltató érdekeitől eltekinteni. Amióta dr. Frey Mária ezt a témát vizsgálja, azt tapasztalja, hogy főleg a kisgyermekes nők szeretnének dolgozni részmunkaidőben, de gyakorlatilag nincs lehetőségük rá, mert a munkaadók nem igazán érdekeltek ebben. Egészen a közelmúltig inkább hátrányok sújtották azt, aki részmunkaidőben akart dolgoztatni, semmint kedvezményezték volna.

 

Fehér könyv a távmunkáról

A foglalkoztatáspolitikai tárca a IV. Országos Távmunka Konferencia alkalmából decemberben adta ki a távmunka magyarországi gyakorlatát összegző Fehér könyv című kiadványát. Csizmár Gábor miniszter a könyv előszavában utal rá, e konstrukció célja a foglalkoztatás bővítése, főként a hátrányos helyzetű egyének és csoportok munkavállalási lehetőségeinek szélesítése, s ebben az atipikus munkaszervezési forma jó esélyt teremt. Ezzel együtt azonban a távmunkát a fejlett világ elsősorban a gazdasági versenyképesség és a gazdasági hatékonyság javítása érdekében alkalmazza, s a fő tendencia a hagyományos munkavégzés átalakítása vagy az új technika elemeinek beépítése a hagyományos formákba.

A távmunka bevezetéséhez és széles körű elterjesztéséhez alapvető feltétel a munkaerő rugalmassága és nagyfokú innovációs képessége, lényeges a vezetői szemlélet és gondolkodásmód, valamint a munkáltatók érdeklődésének – és érdekeltségének – erősítése. Az államnak a keretfeltételeket és a gazdasági szabályozókat kell garantálnia. A könyv bevezetőjében Simon Gábor, a szaktárca távmunkatanácsának elnöke hangsúlyozza, mára az is világossá vált, hogy az állami kezdeményező-ösztönző szerep, illetve a pályázati rendszer jól összehangolható a piaci és a nonprofit szféra elvárásaival.

A Fehér Könyv megjelenését megelőzően a távmunkatanács kezdeményezésére 2005 tavaszán elkészült a Zöld Könyv, amely a nemzetközi gyakorlatba ágyazottan próbált válaszokat adni a távmunka hazai kérdéseire. Az akkor kialakult több hónapos vitában kifejtették véleményüket többek között a szakszervezetek, a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseletek, illetve a tárca szakemberei, kutatók. Mindennek nyomán állt össze a Fehér Könyv. Egyes fejezetei értelmezik magát a távmunka fogalmát, számba veszik az e konstrukcióval kapcsolatos tévhiteket és lehetőségeket, elterjedésének feltételeit és akadályait, előnyeit és hátrányait, illetve a lehetséges ösztönzési módokat.

Uniós trendek

Ha figyelembe vesszük, hogy az EU-ban a foglalkoztatott nők mintegy 30 százaléka részmunkaidőben dolgozik, Magyarországon pedig ez az arány jelenleg 6,4 százalék, akkor jól látható, hogy a foglalkoztatottsági rátát ez a forma érdemben nem módosítja. Ugyanakkor más szempontból is fontos lenne a részmunkaidős foglalkoztatás. Ennek révén ugyanis a dolgozók benn maradnak a munkaerő-piacon, lépést tarthatnak a munkahelyi követelményekkel, szakmailag fejlődhetnek, és személyiségük sem sérül – mindez pedig komoly érték.

Látszólag ellentmondanak a részmunkaidős foglalkoztatás elterjedésének az alacsony hazai keresetek, mert ha teljes bérből sem lehet megélni, akkor a részmunka után járó fizetés pláne nem elég. A kutató szerint azonban hiba lenne ezzel túllépni a kedvezőtlen hazai statisztikákon, a keresetek ugyanis nagy szóródást mutatnak, és tapasztalatok szerint a viszonylag jól fizető munkakörökben sincs lehetőség részmunkaidős tevékenységre.

Dr. Frey Mária régóta javasolja, hogy a skandináv országokhoz hasonlóan hazánkban is vezessék be, hogy az a szülő, akinek kisgyermeke van – a csemete első osztályos koráig -, alanyi jogosultságot szerezzen a részmunkaidős foglalkoztatáshoz.

Ez mindeddig nem talált meghallgatásra, született viszont törvénymódosítás arra, hogy a kismamák a gyes folyósítása mellett az eddigi időkorlátozás nélkül, teljes munkaidőben vállalhassanak állást, a gyermek egyéves korától. Ez elvileg helyes intézkedés - mi több, esetenként teljes munkaidős elfoglaltságot talán könnyebb is találni, mint részmunkaidőset -, csakhogy a gyermekelhelyezési, a közlekedési és más problémák miatt a nők nehezen tudnak élni e lehetőséggel.

Növekvő költségek

Kétségtelen: a munkáltatóknak megnőnek bizonyos költségeik, ha egy munkahelyet két munkavállalóval töltenek be. Megkétszereződik például az utazási és az étkezési hozzájárulás, általában megugranak a szociális célú kiadások, nő az adminisztráció. A fejlettebb piacgazdaságokban azonban a szolgáltatószektor nagyarányú térhódításával együtt terjedt el a részmunka, ami indokolta, egyszersmind gazdaságossá tette e konstrukciót.

Hazánkban ez a tendencia még kevésbé érvényesül, és ráadásul számos előnye ellenére a munkavállalók körében sem arat osztatlan elismerést. Persze jó lenne, ha a leépítéseket nem a részmunkaidősökkel – és a nyugdíjaskorúakkal – kezdenék, s erkölcsileg is teljes jogú tagjai lennének a munkahelyi közösségeknek. Mint ahogyan az is fontos lenne, hogy ha valaki a teljes munkaidős foglalkoztatásba kívánna visszatérni, akkor ezt magától értetődően megtehesse.

A skandináv országokban a nők 35-40 százaléka dolgozik részmunkaidőben – jegyzi meg a kutató. Nálunk nem feltétlenül ez lenne a cél, számukat azonban növelni lehetne.

Távmunka-tapasztalatok

A Magyar Távmunka Szövetség az MTA Szociológiai Kutatóintézetével közösen 2005 nyarán, egy hónapon át internetes felmérést végzett a távmunka helyzetéről. A kérdőívet 2800-an töltötték ki, amit Mester Dániel, az intézet tudományos munkatársa olyan mennyiségnek ítél, amiből már mérvadó következtetéseket lehet levonni.

Többnyire fiatalok, egyetemet vagy főiskolát végzettek, Budapesten és környékén, illetve a nagyvárosokban élők regisztrálták magukat, akiknek a többsége mikro- és kis cégeknél dolgozik. A válaszadók között sok a vállalkozó, számosan az informatikában, az adatfeldolgozásban, kreatív munkakörökben dolgoznak, és nem kevés közöttük a vezető.

A vizsgálat részletes feldolgozása még tart, a főbb tendenciák azonban az eddigiekből is kirajzolódnak. Jellemző például, hogy jelenleg a válaszadóknak mindössze 6 százaléka dolgozik távmunkában, 92 százalékuk viszont szeretne ebben a konstrukcióban tevékenykedni. Ez az arány jóval kisebb – 32 százalékos – a munkaerőpiacon jelen nem lévők körében. Az ő szándékuk egybeesik a munkaerőpiac tendenciáival.

Mester Dániel korábbi kutatásai során arra az egyértelmű következtetésre jutott, hogy a munkáltatók gyakorlatilag nem vesznek fel az utcáról távmunkásokat. A távmunkához ugyanis bizalom kell, és ez többnyire a személyes ismeretségen alapul.

Kölcsönös érdekeltség

Magyarországon a szakemberek több évtizede foglalkoznak a távmunka kérdéseivel; meghonosítására a '60-as évek óta vannak próbálkozások. Mégis, ma a távmunkások arányát 0,5-3 százalékra teszik a kutatók.

Gyorsabb elterjedését tévhitek akadályozzák. Ilyen például, hogy ez kizárólag otthon végezhető tevékenység. Ez azonban Nyugaton is egészen ritka, mert a teljes elszigeteltség sem a munkáltatónak, sem a munkavállalónak nem érdeke. Ha ez a foglalkoztatási forma nem rugalmasan, hanem mereven, statikusan működik, kevéssé lehet az előnyeit kihasználni és a hátrányait leküzdeni.

Másik tévhit, hogy a távmunka a hátrányos helyzetű dolgozók foglalkoztatási formája. Nyugati és hazai vizsgálatok szerint viszont a felső- és a középfokú végzettségűek, döntően a fiatalok és a magasabb presztízsű munkát végzők vesznek részt benne, és nem – például – a munkanélküliek. A kutató szerint alapvető tévhit, hogy a távmunkával tömegesen lehetne új munkalehetőséget teremteni. Pályázatokkal, más támogatási módokkal ideig-óráig lehet – például mozgáskorlátozottaknak -, de hosszabb időszakra ezek is csak akkor rentábilisak, ha önmagukban is azok. Más lenne a helyzet, ha távmunkahelyek létesítésére a munkáltatókat törvény kötelezné, az igazi megoldás azonban valószínűleg a munkapiaci szereplők érdekeltségének erősítése.

Kérdés viszont, hogy a távmunka alkalmazásával elérhető-e költségcsökkentés. Mester Dániel szerint a megfelelő helyen, a megfelelő munkakörben és a megfelelő emberrel – talán. Nem ritka azonban, hogy a távmunkahely kiépítése többe kerül, mint a hagyományos. A legtöbbször tehát elkél a külföldi jó példa és a biztatás, de különösképpen a különböző pályázati és más központi támogatások.

 

Munkapiaci barométer

Nemzetgazdasági szinten mintegy 30-32 ezerre tehető a tartósan betöltetlen munkahelyek száma – erre a következtetésre jutottak az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSz) szakemberei a múlt év szeptember-októberben készített, rövid távú munkapiaci prognózisban.

Országszerte közel ötezer gazdálkodónál tájékozódtak, s a felmérés tanúsága szerint Magyarországon egyes szakmákban, bizonyos ágazatokban és térségekben tartós, legalább egy éve meglévő munkaerőhiány tapasztalható. A mintában szereplő cégek mintegy hat és fél ezer főre tehető tartós munkaerőhiányt jeleztek. Leginkább a szabó, a varrónői, a modellkészítő, a hentes és mészáros, a hegesztő, a lakatos, a forgácsoló, a tehergépkocsi-vezető, illetve az általános orvosi és szakorvosi munkakörök tartoznak a tartósan betöltetlenek közé.

A rövid távon várható munkaerő-kereslet összetételére a létszámfelvételi szándékokból következtettek a kutatók, s e szakmák jórészt egybeestek a hiányszakmákkal. A cégek élénken érdeklődnek különböző gépkezelők iránt, legyen szó fémmegmunkálásról, ruházati- vagy bőrkikészítő-gépkezelői szakmákról.

A kérdezők az elbocsátási szándékokat is tudakolták, s a szakmai listák összevetéséből kiderült hogy nagyfokú azonosság tapasztalható a keresett és a felesleges mesterségek között. Ez a tendencia érvényesül például a gyártósori összeszerelő, a húsfeldolgozó vagy a lakatos munkakörben. Ennek fő okát a megyénként, régiónként eltérő, illetve a gazdasági szerkezetváltással összefüggő keresletváltozásban vélik felfedezni az ÁFSz szakemberei.

A felmérés szerint pályakezdőket az 500 főnél több dolgozót foglalkoztató nagyobb vállalatok kívánnak alkalmazni az idén, de említést érdemel a közepes cégek érdeklődése is. A kisebb vállalkozásokra nem jellemző a pályakezdők foglalkoztatása, e szervezetek legfeljebb segéd- vagy alkalmi munkások felvételével számolnak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem