×

Jogmagyarázó – Színlelt szerződések, kiküldetés, titoktartás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 88. számában (2005. június 15.)
Alábbi cikkünkben az ismét az érdeklődés homlokterébe került színlelt szerződés problémakörével foglalkozunk, és áttekintjük a kiküldetést, illetve a versenytilalmi megállapodást rendező szabályokat.

A munkavégzésre irányuló szerződések típusai

Ismét napirendre került a színlelt szerződések témaköre. Az adómoratórium 2005. június 30-ával lejár. A fekete- és a szürkemunka mellett a nyilatkozatokban megjelent egy új fogalom is, az ún. "kékmunka". Indokolt tehát áttekinteni, hogy milyen kereteket biztosít a jog a munkavégzés legálissá tételéhez, milyen munkavégzésre irányuló szerződéseket ismerünk.

A szerződő felek leggyakrabban a munkaszerződést, illetve a megbízási, vállalkozási szerződést alkalmazzák. Az előbbit egy külön jogág, a munkajog szabályozza, míg az utóbbiak a polgári jog szerződései közé tartoznak. A munkajogra vonatkozó szabályozási anyag sokkal részletesebb, míg a polgári jog tágabb teret enged a felek szabad megállapodásainak.

A szerződéstípus kiválasztásának szempontjai

Azt, hogy melyik szerződést célszerű megkötni az adott helyzetben, elsősorban az elvégzendő munka jellege dönti el.

További elhatárolási ismérvek:

– a munka rendszeressége, állandó jellege,

– a munkaadó és a dolgozó közötti szoros kapcsolat,

– a munkát végzőnek a munkaadótól függő helyzete,

– a munkafegyelem megtartásának kötelezettsége,

– a munkaerőnek meghatározott keretben állandó jellegű lekötöttsége, tehát a munkaerőnek a munkaadó rendelkezésre bocsátása,

– a munkaadó utasításadási jogának köre, szélessége.

Általánosságban elmondható, hogy az önállótlan vagy ún. függő munka a munkajog tárgya, a vállalkozási, megbízási szerződés alapján önálló munkavégzésre kerül sor.

A megbízási szerződés alapján a megbízott egy adott feladatot köteles elvégezni, egy adott ügyet köteles ellátni. Amegbízási szerződés tehát ún. ügyviteli kötelmet hoz létre, azaz a megbízott a megbízó által rábízott ügy ellátása érdekében fejti ki tevékenységét. A megbízott valamely cél érdekében való tevékenységre vállal kötelezettséget, de nem ígéri azt, hogy a tevékenysége valamilyen eredménnyel fog járni. Ennek keretében viszonylag nagy szabadsága nyílik az eljárás módjának, idejének megválasztására. A lényeg, hogy mindent megtegyen annak érdekében, hogy a megbízást határidőre teljesítse. Ezért egyöszszegű megbízási díjban részesül.

Vállalkozási szerződés esetén a vállalkozó szolgáltatása nem csupán a szerződésben meghatározott tevékenység kifejtése, hanem a tevékenységgel elérhető s a szerződésben meghatározott eredmény létrehozása. Tehát ez ún. eredménykötelemnek minősül.

Mind a megbízási, mind a vállalkozási szerződés abban is különbözik a munkaszerződéstől, hogy a megbízott, illetve vállalkozó – mint a szolgáltatást nyújtó – jogügyletileg korlátozott szolgáltatás teljesítésére vállal kötelezettséget. Ez azt jelenti, hogy a polgári jogi szerződésben a szerződés tárgya előre, konkrétan meg van határozva az ügy, illetve a szolgáltatandó eredmény szerződésbeli rögzítése által. A jogviszony a felek kölcsönös teljesítésével automatikusan meg is szűnik. A munkaviszony esetén ugyanakkor a mindenkori munkáltatói utasítások teljesítését vállalja a munkavállaló, a munkaköri leírás keretei között.

A polgári jogi szerződéseknél az önállóság jellegzetessége megjelenik egyfelől a megrendelő, illetve a megbízó utasítási jogában: az utasítások megfogalmazása részéről nem a munkafolyamat irányítását jelenti, hanem az esetlegesen megváltozott körülményekre való tekintettel csak korrekciós jellegű lehet.

Másfelől az önállóság jele az is, hogy a vállalkozó saját költségén köteles a munka elvégzésére, a felhasznált anyagok, alkatrészek és egyéb szükséges ráfordítások őt terhelik.

Az előbbiekkel ellentétben, munkaszerződés esetén egy folyamatos jellegű munkáról van szó, amit a munkáltató által meghatározott helyen (a munkahelyen), a munkáltató által rendelkezésre bocsátott munkaeszközzel, megszabott munkaidőben és a munkáltató közbenső utasításait megtartva kell végezni. A munkaszerződés tehát egy kötöttebb és állandóbb munkavégzési folyamat szabályozására szolgál.

Munkaszerződés

A Munka Törvénykönyve (1992. évi XXII. tv.) a munkaviszony fogalmát nem tartalmazza. Munkaviszonynak azonban a jog olyan jogi kapcsolatot tekint, amely valamely munkáltató (természetes vagy jogi személy) és a munkát vállaló természetes személy között, szabad elhatározásból jön létre. A munkaszerződéses munkát a munkavállaló személyesen, meghatározott munkakörben és munkahelyen, az előírt munkaidő alatt, a munkára vonatkozó szabályok és a munkáltató utasításai szerint, rendszeres jelleggel köteles végezni. A munkáltató pedig köteles őt a munka feltételeinek megteremtésével foglalkoztatni, meghatározott szabadidőt biztosítani számára, a munkaviszonyra vonatkozó szabályok és a felek megállapodása szerint díjazásban és egyéb, jogszabályban meghatározott juttatásokban részesíteni.

A munkavállalónak többféle kötelezettségnek kell megfelelnie, mint a megbízottnak, ugyanakkor a munkaviszonyban több garancia is védi őt, mint ha polgári jogi jogviszonyban végezne munkát. Részletesen meghatározott, hogyan fizetendő részére havonta bér, mennyi pihenőidőre, szabadságra jogosult, milyen ellátásban részesül betegsége esetén, milyen járandóságok illetik meg, ha a jogviszonya megszűnik.

Munkaszerződés esetén nem találjuk a szolgáltatás szerződéses korlátozását, konkretizálását, úgy, mint a polgári jogi jogviszonyoknál. A munkavállaló által nyújtott szolgáltatás csak jellegében, az általános munkafajta szerint kerül meghatározásra, a munkakör megjelölése által. A munkáltató joga, hogy a munkakör keretein belül – esetenként, jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén a munkakör korlátait átlépve – a munkavállaló feladatait konkrétan előírja. A munkaviszony önállótlan munkavégzés jellege éppen abban fejeződik ki, hogy a munkáltató irányítási joga kiterjed mind a munkafeladatok meghatározására, mind azok elvégzése módjára, határidejére stb. vonatkozó utasítások kiadására.

A fentiek alkalmazását egy példán vizsgálva elmondható, hogy egy társasház takarítását elvállaló személyt nem megbízottként, hanem munkavállalóként kell foglalkoztatni, hiszen nem ügyellátás típusú munkát végez, hanem olyan, rendszeresen ismétlődő munkát, amelyért nem egy összegben, hanem rendszeresen ismétlődően kapja a díjazást. Ha viszont az a feladata, hogy egy, a házban lévő lakásra vevőt keressen, arra a munkára már a megbízási szerződés a megfelelő jogi forma; a lépcsőház kifestése pedig vállalkozási szerződés alapján történhet.

Színlelt szerződések

A gyakorlatban ugyanakkor sokszor előfordul, hogy olyan munkára is, amely munkaszerződés kötését igényelné, polgári jogi szerződés jön létre a felek között. Ennek oka, hogy ebben az esetben a munkáltatóknak nem kell a további, jogszabályban meghatározott juttatásokat biztosítaniuk, és a társadalombiztosítási és adókötelezettségek, valamint az adminisztrációs terhek is kedvezőbben alakulnak a számukra. Ez sok esetben nem más, mint a jogi előírások megkerülése, nem rendeltetésszerű alkalmazása, amely nyilvánvalóan előnytelen helyzetet teremt a munkavállalók számára.

A rendeltetésszerűséget a Munka Törvénykönyve is előírja, amikor 75. §-ában kimondja, hogy a munkavégzés alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét biztosító rendelkezések érvényesülésének korlátozására, illetve csorbítására.

A szerződések minősítése

A munkaügyi ellenőrzés során, amikor a munkaügyi ellenőr a helyszínen ellenőrzi a munkavégzés körülményeit, erre fény derülhet. Az ellenőrnek ugyanis joga van arra, hogy az ellenőrzés során az adott munka jellegétől függően a szerződést jogilag minősítse. A szerződéseket ugyanis – általános jogelv alapján – nem elnevezésük, hanem tartalmuk, vagyis a felek által teljesített kötelezettségek, a tényleges helyzet jellegzetességei alapján kell megítélni. A Munka Törvénykönyve 2003. július 1. óta tartalmaz olyan előírást, amely a minősítés alapjául szolgál az ellenőrzési gyakorlatban. A 75/A § kimondja ugyanis, hogy a szerződés típusát elnevezésétől függetlenül, az eset összes körülményére – így különösen a felek szerződéskötést megelőző tárgyalásaira, a szerződés megkötésekor, illetve a munkavégzés során tett jognyilatkozataira, a tényleges munkavégzés jellegére, a felek jogaira és kötelezettségeire – tekintettel kell megítélni, illetve megállapítani.

Így színlelt megbízási szerződés esetén – amikor a jogviszony tartalmát a felek közös akaratával "kifelé", harmadik személyek irányában s valós helyzettől eltérően határozták meg – az ellenőr a Munka Törvénykönyve szigorúbb előírásainak betartását kérheti számon a munkáltatótól. Ugyanez a jog illeti meg – egy adóellenőrzés során – az adóhatóságot, valamint a bíróságot is, ha a megbízási szerződésből peres ügy keletkezik. A bíróság kimondhatja, hogy a szerződést helytelenül kötötték meg, és a továbbiakban úgy tekinti, mintha ez a szerződés nem is létezett volna, a peres ügyet pedig a helyénvaló szerződésre vonatkozó szabályok szerint fogja elbírálni. A bírói gyakorlat álláspontja szerint ugyanis ha a szerződés más szerződés leplezésére szolgál, a szerződést a leplezett szerződés alapján kell megítélni. A leplezett szerződés alapján létrejött munkaviszony keretében kifizetett munkabérek után a munkáltató társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni (LB. M törv. I. 10 099/1988. sz., BH 1989/2/81. jogeset).

A bírósági gyakorlat szerint olyan természetű tevékenység kifejtése esetén, amelyet munkaviszony és megbízási viszony keretében is el lehet végezni, annak megítélésénél, hogy a felek között milyen jogviszony áll fönn, elsősorban annak van jelentősége, hogy a felek szerződési akarata mire irányult.

A kiküldetés

A Munka Törvénykönyve a kiküldetésről több összefüggésben rendelkezik. A törvény hatályáról szóló 1. § (1) bekezdése leszögezi, hogy ha a magyar munkáltató munkavállalója (akár magyar, akár nem) a munkát külföldön, kiküldetésben végzi, arra a magyar Mt. szabályait kell alkalmazni. Ettől jogszabály eltérően rendelkezhet.

Ezen az eltérő rendelkezésen egyfelől a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejű rendelet (Nmjtvr.) szabályai értendők. Az Nmjtvr. 51. §-ának (1) bekezdése szerint ugyanis a munkaviszonyra azt a jogot kell alkalmazni, amelyeket a felek a munkaszerződés megkötésekor vagy később választottak. A (2) bekezdés szerint csak jogválasztás hiányában kell irányadónak tekinteni annak az államnak a jogát, amelynek területén a munkavállaló a munkáját szokásosan végzi, ideértve azt az esetet is, ha ideiglenesen – kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében – egy másik államban végzi munkáját.

Ha magyar munkáltató külföldit alkalmaz, annak kiküldetésére vonatkozik a másik kivételes előírás, amit az Mt. 106/A §-a tartalmaz. Ebben az esetben

– a leghosszabb munkaidő, illetve a legrövidebb pihenőidő mértéke,

– a fizetett éves szabadság legalacsonyabb mértéke,

– a legalacsonyabb munkabér,

– a munkaerő-kölcsönzés feltételei,

– a munkavédelmi feltételek,

- a terhes, illetve kisgyermekes nők, valamint a fiatal munkavállalók munkavállalási és foglalkoztatási feltételei, továbbá

– az egyenlő bánásmód követelménye

tekintetében elsősorban a kiküldetés helyén irányadó jog előírásait, ennek hiányában a magyar munkajogi szabályokat kell alkalmazni. Ha ugyanakkor e kérdések tekintetében a kiküldött külföldi munkavállalóra a munkaviszonyra egyébként irányadó jog, vagy a felek eltérő megállapodása alapján kedvezőbb szabályok az irányadóak, akkor azok alapján kell eljárni.

A Munka Törvénykönyve hatálya nem terjed ki arra a munkaviszonyra, amelynek alapján külföldi munkáltató munkavállalója a munkát a Magyar Köztársaság területén kiküldetés keretében végzi [Mt. 1. § (4) bekezdés]. Természetesen ettől is kerülhet sor eltérésre, ebben az esetben maga az Mt. mondja ki, hogy az eltérés alapja a felek megállapodása is lehet.

A kiküldetés fogalma

A kiküldetés fogalmát a Munka Törvénykönyvének 105. §-a határozza meg. Eszerint a munkáltató gazdasági érdekből ideiglenesen, a szokásos munkavégzési helyén kívüli munkavégzésre kötelezheti a munkavállalót (kiküldetés). A kiküldetés lehet bel- és külföldi egyaránt.

A kiküldetés lényegi tartalmi eleme, hogy időtartama alatt is az eredeti munkáltató irányítása és utasításai alapján végezze a munkáját a kiküldött munkavállaló. Ellenkező esetben ugyanis kirendelésről vagy munkaerő-kölcsönzésről lehet szó (attól függően, hogy egymással tulajdonosi kapcsolatban lévő munkáltatók között ellenérték nélküli, vagy a kölcsönzésre üzleti célú szerződést kötött munkáltatók között mozgatják a munkaerőt).

Nem minősül kiküldetésnek, ha a munkavállaló a munkáját – a munka természetéből eredően – szokásosan telephelyen kívül végzi (pl. szerelők, ügynökök stb.).

A kiküldetés garanciális szabályai

Az Mt. 83/A §-ának a kiküldetésre is alkalmazandó garanciális előírásai kimondják egyfelől, hogy a kiküldetés a munkavállalóra nézve – különösen beosztására, képzettségére, korára, egészségi állapotára vagy egyéb körülményeire tekintettel – aránytalan sérelemmel nem járhat.

A kiküldetés várható időtartamáról a munkavállalót tájékoztatni kell. A kiküldetés alapján történő munkavégzés időtartama nem haladhatja meg naptári évenként a 44 munkanapot (ebből a szempontból az egy munkanapon belüli 4 órát meghaladó kiküldetést kell egynapos kiküldetésnek tekinteni), ez az időtartam azonban kollektív szerződés rendelkezése esetén felemelhető. Egy naptári éven belül a több alkalommal elrendelt kiküldetések időtartamát össze kell számítani. A másik időbeli korlát, hogy egy naptári éven belül az átirányítás, illetve a kiküldetés, kirendelés és a foglalkoztatási kötelezettség teljesítésével összefüggő átmeneti gondok esetén a munkáltatók közötti ellenszolgáltatás nélkül létrejött megállapodás alapján a munkavállaló más munkáltatónál történő munkavégzésre kötelezése [Mt. 150. § (1) bekezdés] időtartama egy éven belül csak 110 nap lehet. Természetesen ez az időtartam is átléphető kollektív szerződés rendelkezése esetén.

Magatartás a kiküldetés során

A kiküldetés idején fennálló munkavégzési kötelezettség tartalmára vonatkozóan érdekes kérdést világít meg az egyik jogeset (BH 1995. 320. sz.). Eszerint a külföldre kiküldött munkavállaló a szerződésnek megfelelően köteles a kiküldetés során a munkahelyén kívül is az elvárásoknak megfelelő magatartást tanúsítani, és általában igazodni az adott ország szokásaihoz és magatartási normáihoz. E kötelezettségének megszegése esetén nem támadhatja sikerrel a munkáltatónak a hazarendelésére és a munkaviszonya felmondással történő megszüntetésére tett intézkedését (1992. évi XXII. törvény 89. §). Az ügybeli tényállás szerint a Japánba kiküldött munkavállaló félreérthető helyzetbe került egy önkiszolgáló üzletben, ahol cipőlopással vádolták. A kiküldő munkáltató és a munkavállaló által megkötött szerződésben szerepelt, hogy a munkavállaló a képzés során köteles a munkahelyen kívül is az ottani elvárásoknak megfelelő magatartást tanúsítani, és általában igazodni a japán szokásokhoz és magatartási normákhoz, illetve hogy e kötelezettség megsértése esetén a munkáltató jogosult a munkavállalót hazarendelni és a munkaviszonyát megszüntetni. A Legfelsőbb Bíróság szerint ebben az esetben a munkáltatói felmondás jogszerű volt, mivel annak indoka nem a lopás miatti jogsértő magatartás, hanem magatartási szabályszegés volt, ami megállt annak hiányában is, hogy büntetőeljárásban a munkavállaló bűnösségét bebizonyították volna.

Bérezés és költségek

A kiküldetés idejére járó bérezésről az Mt. 105. §-ának (5) bekezdése szól. Atörvény szerint kiküldetés esetén – a felek eltérő megállapodása, illetve e törvény eltérő rendelkezése hiányában – a munkavállalót a munkaszerződés szerinti munkabér illeti meg.

Ha a munkavállaló a kiküldetés során, részben vagy egészben, saját munkaköre mellett vagy helyett munkakörébe nem tartozó feladatokat lát el, őt a ténylegesen végzett munka alapján illeti meg díjazás, ami azonban nem lehet kevesebb az átlagkereseténél. Ha a két munkakörbe tartozó munkavégzés aránya nem határozható meg, a munkavállalót a munkabérén felül helyettesítési díj is megilleti.

Külön díjazási jogcím a belföldi kiküldetéshez kapcsolódó, az utazási időre járó díjazás. A 105. §-ának (6) bekezdése kimondja, hogy belföldi kiküldetés esetén, ha az utazási idő a munkavállaló munkaidő-beosztása szerinti munkaidőn kívül esik, a munkavállalót – kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában – személyi alapbére 40 százaléka illeti meg. Ebből a szempontból utazási időnek személygépkocsival történő utazás esetén annak indulásától a megérkezéséig eltelt idő; tömegközlekedési eszközzel történő utazás esetén annak indulásától a megérkezéséig tartó, valamint az átszállással töltött idő; a tömegközlekedési eszköz megérkezésétől a kiküldetés szerinti munkavégzés megkezdéséig, valamint a munkavégzés befejezésétől a tömegközlekedési eszköz indulásáig eltelt idő minősül.

Költségtérítés

Még mindig az 1993-ban módosított szöveggel hatályos a belföldi hivatalos kiküldetést teljesítő dolgozó élelmezésiköltség-térítéséről szóló 23/1989. (III. 12.) MT rendelet. Ez a kiküldetésben levő munkavállalónak az élelmezéssel kapcsolatos többletköltségeinek fedezetére élelmezésiköltség-térítésként (napidíjként) legalább napi 110 forintot határoz meg. E szabály lényegében alkalmazhatatlan, mivel a jelenlegi jövedelmi és árviszonyok között mindenképpen ellentétesnek tekinthető a munkáltató tényleges költségekre vonatkozó általános költségmegtérítési kötelezettségével. Az Mt. 105. §-ának (8) bekezdése egyébként külön is kimondja, hogy kiküldetés esetén a jogszabály alapján járó költségtérítésen túlmenően a munkáltató köteles a munkavállaló számára megfizetni a kiküldetés során felmerülő szükséges és igazolt többletköltségeket.

A rendelet 4. §-a azonban, amely kimondja, hogy nem számolható el napidíj, ha a távollét időtartama a 6 órát nem éri el, illetve ha a munkáltató a munkavállaló élelmezését a kiküldetés helyén biztosítja, ma is irányadónak tekintendő.

Napidíj

A külföldi kiküldetéssel kapcsolatos napidíjról 1995 óta nincs a versenyszférára irányadó kötelező szabályozás, a BH 2001. 549. azonban kimondja, hogy a külföldön történő tényleges munkavégzés külföldi kiküldetésnek minősül, amelynek tartama figyelembevételével a munkát végző valutában számítandó költségtérítésre jogosult.

A kiküldetés alatt fizetendő munkabér és a költségtérítés (napidíj) fogalmi elhatárolásához nyújt adalékot a BH 2000. 251. szám alatt közzétett jogeset. Ebben a Legfelsőbb Bíróság leszögezte: ha a munkaviszony alapján a munkavállalónak meghatározott juttatás a munkavégzés fejében jár, az elnevezésére tekintet nélkül munkabérnek minősül (Mt. 141. §). A Munka Törvénykönyve a munkabér fogalmát nem határozza meg, ezért esetenként kell eldönteni, hogy a munkaviszony alapján a munkavállalónak kifizetett valamilyen összeg munkabérnek minősül-e. Ebből a szempontból nem a juttatás elnevezésének, hanem a juttatás tényleges tartalmának van jelentősége. Ha a munkavállaló a juttatást a munkaviszonybeli kötelezettségének teljesítésére tekintettel kapta, az munkabérnek minősül, míg a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségeinek fedezetére kapott összeg költségtérítésnek. A perbeli esetben úgy ítélte meg a Legfelsőbb Bíróság, hogy a munkavállaló, aki építésvezető munkakört látott el Németországban, a munkáltatóval kötött megállapodása szerint nem a külföldi munkavégzésével kapcsolatban felmerült többletköltségeinek fedezeteként, hanem a munkavégzése ellenértékeként kapta a perben követelt öszszeget.

A kiküldetés figyelembevétele a kollektív munkajogban

A kollektív munkajog is tartalmaz rendelkezést a kiküldetés vonatkozásában. Egyfelől az Mt. 28. §-ának (1) bekezdése a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértését írja elő a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló 15 munkanapot elérő kiküldetéséhez. Ezt a szabályt az üzemi tanács tagjára is alkalmazni kell, ebben az esetben az egyetértési jogot az üzemi tanács gyakorolja.

Az üzemi tanáccsal kapcsolatos az Mt. 51/A §-ának (1) bekezdés d) pontja is, mely az ÜT-választás érvényességéről szól. E szerint a választás akkor érvényes, ha azon a választásra jogosultak több mint fele részt vett. Ebből a szempontból nem kell figyelembe venni azt a választásra jogosult munkavállalót, aki a választás időpontjában egy hetet meghaladó időtartamú tartós kiküldetésben van, feltéve hogy a választáson nem vett részt.

 

A versenytilalmi megállapodás sajátosságai

.A Munka Törvénykönyve az együttműködési kötelezettség, illetve a jóhiszemű eljárás követelménye körében szabályozza a munkáltató, a munkavállaló, valamint a volt munkavállaló egyes adatvédelmi kötelezettségeit. Ennek speciális esete, melyet az Mt. 3. §-ának (5)-(6) bekezdése tartalmaz, a volt munkavállalót terhelő titoktartási kötelezettség.

A törvény értelmében, kizárólag a munkáltató és a munkavállaló között kötött megállapodás alapján, a munkaviszony megszűnése után sem tanúsíthat olyan magatartást, amellyel munkáltatója jogos gazdasági érdekeit veszélyeztetné. Ez alól kivétel, ha erre jogszabály feljogosítja (pl. tanúzási kötelezettség teljesítése során).

A megállapodásra a polgári jog szabályai érvényesek, még abban az esetben is, ha azt a munkaszerződésbe foglalták. A munkáltató ebben megfelelő ellenértéket köteles a volt munkavállalónak biztosítani (a bírósági gyakorlatban általában az átlagkereset felét tekintik megfelelőnek ebből a szempontból). Ez az ellenérték egy összegben vagy részletekben, akár havonta is kifizethető. Nem jelent rendeltetésszerű joggyakorlást viszont, ha a havi részletekben történő kifizetés ideje a munkaviszony időtartamára esik, ez a fajta "előzetes" kifizetés ugyanis a munkabérre vonatkozó előírások megkerülésére alkalmas.

Ebben a körben új szabályozás a Munka Törvénykönyve jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2005. évi VIII. törvénnyel bevezetett rendelkezés, mely a szakszervezet érdekében eljáró személyeket és az üzemi tanács tagjait a tudomásukra jutott üzleti titok tekintetében terheli meg titoktartási kötelezettséggel. Üzleti titok a Ptk. 81. §-ának (2) bekezdése szerint "a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette". Az Mt. 22/A §-ának (3) bekezdése szerint nem kell külön polgári jogi megállapodást kötni az ilyen titoktartási kötelezettségről, ez anélkül is terheli az ebbe a körbe tartozó személyeket munkaviszonyuk megszűnését követően is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem