×

Lezárult az uniós pályáztatás gyakornoki ideje

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 87. számában (2005. május 15.)
Sem az uniós pályázati források elnyerése, sem a pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése nem volt zökkenőmentes az elmúlt évben – összegezhetők az EU-s pályáztatás eddigi tapasztalatai. A kormány határozott törekvése, hogy a jövőben hatékonyabban segítse a nyerteseket terveik megvalósításában. A munkáltatói szakmai szervezetek szerint a pályázati rendszer bürokratikus, bonyolult és költséges, ezért a kisvállalkozások többsége nem képes élni e lehetőséggel. A szakszervezetek úgy vélik: a projektekben megfogalmazott célok nehezen egyeztethetők össze a munkaerőpiac valóságos igényeivel. A beadványokat elbíráló irányító hatóságok, valamint a pályázók s az őket segítő szakmai és érdekvédelmi szerveztek, illetve a nonprofit szféra képviselői egyaránt arra törekednek, hogy az eddigi tapasztalatokat hasznosítsák a jövőben.

A rendszer lassú és bürokratikus

Célkeresztben a foglalkoztatás bővítése

A jelenlegi foglalkoztatási szint emelése érdekében a Humánerőforrás Operatív Program Irányító Hatósága (HEFOP IH) már az idei évtől -ahatékonyabb végrehajtás céljából – nagyobb segítséget kíván nyújtani a nyerteseknek az egyes pályázatok megvalósításában – tájékoztatott Törökné Rózsa Judit főigazgató. Részleteket azonban még nem árult el, hiszen a koncepción még dolgoznak. Egy azonban bizonyos: az elmúlt egy év tapasztalatait kívánják felhasználni. Reményeik szerint a koncepció gyakorlati megvalósítása már a második félévben megkezdődik. Azzal az irányító hatóságnál is tisztában vannak, hogy az uniós elvárásoknak nem könnyű megfelelni, az eljárást még mindenkinek tanulnia kell – fogalmazott a főigazgató.

A foglalkoztatás területén sem lehet – éppúgy, mint a többi operatív program esetében – a 2004-2006-os időszak céljait évekre lebontani. Ezek meghatározása ugyanis e három évre, illetve a végrehajtásra megjelölt, a 2008-ig tartó időszakra szól. Eszerint a HEFOP-pályázatok legfontosabb célja a foglalkoztatási szint emelése. Ezen belül is az egyes hátrányos helyzetű rétegek – a nők, az ötven év feletti korosztályok, a romák, a fogyatékos emberek – számára kívánnak segítséget nyújtani ahhoz, hogy ideiglenesen vagy tartósan visszakerülhessenek a munka világába. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy 2008-ig a jelenlegi 57 százalékról 60 százalékra kell emelni a foglalkoztatottságot. Továbbá mintegy 50 ezer nő számára kell valamiféle visszautat találni. Ugyanakkor a pályázati lehetőségek által csaknem 4500 hátrányos helyzetű emberen próbálnak segíteni.

Jóllehet, a HEFOP az egyes régiók speciális gondjaival nem tud közvetlenül foglalkozni, ám erre a megyei munkaügyi központok – az 1.1-es intézkedés keretében – pénzügyi támogatást kapnak. E program kidolgozása során a munkaadók és a munkavállalók képviselőinek részvételével jelölik ki a célokat.

Időarányosan jelenleg kedvező a HEFOP teljesítése, hiszen a rendelkezésre álló 191 milliárd forintos keret 66 százalékát már lekötötték. Még így is 15 pályázati cél meghirdetésére van lehetőség az idén, amelyek közül van, amely már megjelent, a többit pedig fokozatosan teszik közzé nyár elejéig. Ugyanakkor az egyes pályázati célokról már lehet tájékozódni, hiszen azok szakmai tartalma olvasható a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium honlapján.

A HEFOP pályázati kiírásait a programkiegészítő dokumentum alapján egy szakértői munkacsoport készíti el, amely főként minisztériumi és külső szakértőkből áll. Ebben az évben már hasznosítják a tavalyi tapasztalatokat, ám egyedi problémák megoldására nem tudnak vállalkozni.

A változások tekintetében a tavalyi év ugyan nem volt túl sikeres, de az irányító hatóság fontosnak tartja a vállalkozók és az alkalmazottak készségfejlesztését szolgáló pályázati célt. Ezért a maximálisan elnyerhető összeget a tavalyi 18 millió forintról 2005-ben 50 millióra emelték, bízva abban, hogy e program megvalósítása vonzóbb lesz. De sok esetben egyszerűsödik a kiírás és az eljárási rend is.

A pozitív változások közé sorolandó, hogy immár a versenyszektor szereplői is – ha sikeresen pályáznak – a projekt megvalósításakor előleget kaphatnak. Ennek mértéke 25 százalék. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintettek könnyebben megkezdhetik programjaik megvalósítását. Ennek ellenére nem tanácsos kellő pénzügyi háttér nélkül próbálkozni, hiszen a projektek alapvetően utófinanszírozási rendszerben működnek.

A kisvállalkozók többsége esélytelen a pályázatokon

Számos hiányossága van a hazai – akár uniós, akár költségvetési forrásból finanszírozott – pályázati rendszernek, hiszen minden fázisát a lassúság, a túlburjánzott bürokratizmus, illetve a magas költségek jellemzik. Ezért a mikro- és a kisvállalkozások túlnyomó része nem tud élni ezzel a lehetőséggel, de a középvállalkozások közül is csak kevesen – vélekedik Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke.

Az első és alapvető gond, hogy a mikro- és kisvállalkozások, illetve még a középvállalatok egy része sem rendelkezik internet-hozzáféréssel, s emiatt a kormányzat elektronikus kommunikációjából, így a pályázati lehetőségek megismeréséből is kimarad. Jóllehet, a világháló fontos és a modern gazdaságban nélkülözhetetlen eszköz, azonban a magyar lehetőségektől, a valóságtól nem célszerű eltávolodni. Ezen túlmenően az igen összetett pályázati anyagok elkészítéséhez szakmai ismeret, gyakorlat kell, aminek nincs birtokában egy-egy kisvállalkozó vagy családi vállalkozásban üzemelő cég. Ezért ha az illető pályázni kíván, akkor profi céget kell keresnie, ami több ok miatt sem szerencsés megoldás. Egyfelől mert ez a kisméretű gazdálkodók számára igen tetemes kiadás. Másfelől viszont a pályázat elkészítése egyszeri megbízás, ezért a megbízottat az eredmény ritkán érdekli. Ez meg is látszik a beadványokon, hiszen e kör képviselői – még ha pályáznak is – gyakorta nem járnak sikerrel.

A KISOSZ és más szakmai szövetségek már jó ideje szorgalmazzák a pályázatok egyszerűsítését. Az államigazgatás például több olyan dokumentumot kér a vállalkozóktól, amely egyébként rendelkezésére áll. Ilyenek a cégbírósági papírok. Ugyanakkor a pályázati menetet a kettős mérce jellemzi. Ez – Antalffy Gábor szerint – abban mutatkozik meg, hogy míg a pályázó vállalkozóknak nagyon szigorú határidőket szabnak, addig a lebonyolítók "lazán" kezelik a határidőket. Ezért fordulhat elő, hogy a számlák benyújtását követően hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy valaki megkapja pénzét. Az idén például a humánerőforrás-pályázatok még mindig nem jelentek meg, s ha a lebonyolítás lassúságát is számításba vesszük, akkor szinte bizonyos, hogy a nyertesek már nem jutnak hozzá a megnyert támogatáshoz az idén. Ez pedig adott esetben komoly működési gondot is jelenthet – figyelmeztet a KISOSZ ügyvezető elnöke.

Ami a munkáltatói érdekképviselet lehetőségeit illeti, a szervezet több vezetője, szakembere és a megyékből egy-egy szakértő tavaly elvégzett egy pályázati tanácsadói képzést, így tagjaikat tudják segíteni. Ám a biztatás – éppen az említett gondok miatt – több esetben konfliktust eredményezett, hiszen az emberek nehezen értik meg, hogy miért van szükség a bonyolult ügyintézésre, s miért csak hosszú idő után kapják meg a nekik járó pénzt.

A projekteket az igényekhez kell igazítani

Bár elvileg az európai uniós projektek jó esélyt teremtenek a foglalkoztatási, képzési gondok enyhítéséhez, a gyakorlati megvalósítás sok problémát felvet. A tapasztalatok azt jelzik, hogy a projektekben megfogalmazott elvárások gyakorta nehezen egyeztethetők össze a pályázók valóságos igényeivel, ami igen megnehezíti a beadványok sikeres elkészítését – összegzi az elmúlt közel egy év tapasztalatait dr. Borbély Szilvia, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) uniós pályázati szakértője. Úgy tűnik fel, mintha az életet kellene a programokhoz igazítani, nem pedig fordítva. Ennek ellenére az uniós pályázatok reményteli lehetőséget jelentenek a munkavállalók számára, mert egyfelől álláshelyek teremtődnek, másfelől a hátrányos helyzetű emberek, illetve a tartós munkanélküliek átmenetileg vagy hoszszabb időre visszakerülnek a munka világába. Igaz – hangsúlyozza dr. Borbély Szilvia -, sokszor kétséges a foglalkoztatás tartóssága, ami főként a hátrányos helyzetűek körében okoz gondot.

Ugyanakkor a pályáztatás folyamatában egyelőre sok nehézséggel kell szembenézni, hiszen az elmúlt egy évben az irányító hatóságok sem tudták minden esetben megfelelően működtetni a rendszert. A civil és a nonprofit szervezeteknek, az önkormányzatoknak, de sok vállalkozásnak már a pályázatok elkészítése is gondot okoz, s főként igaz ez a megvalósításra, illetve a finanszírozásra. Igaz, akik részt tudtak venni a Pályázati Előkészítő Alap (PEA) által kiírt felkészítőkön, sok hasznos információt szerezhettek, s később sikeresen kamatoztathatták ismereteiket a pályázatok elkészítésekor. Mindazonáltal a szakszervezeteknél úgy vélik: a pályázati rendszer túl bonyolult és lassú, ezért az érintettek nehezen jutnak a pénzükhöz. Emiatt aztán sok jó elképzelés, megvalósításra váró terv marad parlagon.

A gyakorlati lebonyolításban túl sokat nem tudnak tenni itthon az érdekvédők, jóllehet, aktívan részt veszünk az ellenőrzésben, hiszen a szakszervezeti konföderációk minden monitoringbizottságban helyet kaptak – mondta dr. Borbély Szilvia. Az MSZOSZ képviselője ott van Brüsszelben az Európai Szociális Alap Bizottságában, ahol döntenek az egyes pályázatok elveiről.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem