×

Jogharmonizáló – A német tarifaszerződés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 87. számában (2005. május 15.)
Nemzetközi kitekintésünkben a német kollektív szerződések, más néven a tarifaszerződések gyakorlatát mutatjuk be.

Az Európai Unióhoz tartozás nem pusztán az irányelvek nemzeti jogba történő átültetését jelenti, a tagállami jogalkotási célkitűzések tükrében érdemes megvizsgálni: mások hogyan oldották meg a feladványt. Magyarországon az Ágazati Párbeszéd Bizottságokra vár az a szerep, hogy a kollektív szerződéseket "kirobbantsák" a munkáltatói keretek közül, illetve szabályokat alkossanak olyan területekre, ahol szakszervezet hiányában kollektív alkut nem is kötöttek – jobb és legálisan rugalmasabb munkafeltételeket teremtve ezzel egy-egy ágazatban, szakmában. Németországban a kollektív szerződés tarifaszerződés néven funkcionál, a különbség azonban korántsem az elnevezésben merül ki. A Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB, Német Szakszervezeti Szövetség) kiadványának segítségével vázoljuk a német rendszert. A szabályozási célok azonosak a magyarral, a végeredmény – egyelőre – mégis más...

Terminológia

Németországban a bérezési feltételek és a munkakörülmények szabályozásának eszköze a tarifaszerződés, amely tartalmát tekintve megfelel a mi kollektív szerződésünknek. A szükséges jogi és törvényi alapokat az alaptörvény (alkotmány) és a tarifaszerződésekről szóló törvény szolgálja. Az egyesülési szabadságot, vagyis az egyesületek alakításának jogát és szabadságát az alaptörvény szavatolja. Ilyen egyesüléseknek tekintendők a munkavállalók részéről a szakszervezetek, a munkaadók részéről a munkaadói szövetségek.

Az ily módon alakított egyesületeknek többek között jogukban áll, hogy a tarifaszerződésekben megállapodásokat kössenek a bérezési és munkafeltételekről. A részletkérdéseket a tarifaszerződésekről szóló törvény szabályozza. Ebben a szerződő felek önállóan – az állam beleszólása nélkül -, tárgyalásos úton állapodnak meg, azzal a céllal, hogy az emberséges munkafeltételek megteremtéséhez elengedhetetlenül fontos normákat lefektessék.

Tarifa

A "tarifa" szó arab eredetű, és jegyzéket, listát jelent. Egy ilyen jegyzék az érintettek mindegyike számára egységesen érvényes rendelkezéseket tartalmaz a szolgáltatásokról és ellenszolgáltatásokról. A vasúti tarifa, más szóval díjszabás, például olyan jegyzék, amelyet a vasút egymaga határoz meg; az utas ezt vagy elfogadja, fizet és utazhat, vagy pedig le kell mondania a vasút igénybevételéről. Más a helyzet a munkavállalás esetében. Az ebben a vonatkozásban fennálló érdekellentétet és annak a tarifaszerződés keretében történő kiegyenlítését már megemlítettük. A szerződésekről általánosságban elmondható – s ez különösen érvényes a tarifaszerződésekre -, hogy két egymással szemben álló érdeket feltételeznek.

Tarifaszerződés

A tarifaszerződés fogalmát célszerű két összetevőjére – egyrészt a tarifa, másrészt a szerződés kifejezésre – lebontani, és a két részfogalmat külön-külön értelmezni. A szerződés a gazdaság különböző "résztvevői" között köttetik meg. Agazdasági rendszeren belül minden "résztvevő" egyrészt árukat és/vagy szolgáltatásokat kínál, másrészt pedig ugyanakkor maga is árukat és/vagy szolgáltatásokat igényel, tehát egy személyben fellép úgy a kínálati, mint a keresleti oldalon. A kereslet és a kínálat piaci kiegyenlítődésének folyamatát jelöljük a "piacgazdaság" általánosan elfogadott fogalmával. (E helyütt nem szeretnénk vitába bocsátkozni arról, hogy milyen – szabad, szociális, aszociális vagy akármi más – jelzővel illessük ezt a piacgazdaságot.)

A tarifaszerződés a munkapiacon kötött olyan megállapodásként is definiálható, amelynek célja, hogy a munkavállalók mindegyike vagy egy része számára szabályozza a munkabéreket és a munkafeltételeket. A tarifaszerződés csak írásban köthető meg, amit a tarifaszerződésekről szóló törvény is megkövetel.

A tarifaszerződés (Tarifvertrag) fogalma nem mindenütt használatos a német nyelvterületen. Ausztriában például a kollektív szerződés (Kollektivvertrag), Svájcban pedig az együttes munkaszerződések (Gesamtarbeitsverträge) fogalmát használják. Ez is jelzi, hogy Svájcban az egyes munkaadó és az egyes munkavállaló között a tarifaszerződésben foglalt feltételek alapján létrejövő egyedi munkaszerződéssel szemben a tarifaszerződést olyan együttes vagy általános szerződésnek tekintik, amely a szakmai és a területi érvényesség határai között az előbb körülhatárolt személyi kör számára a bérezés és a munkakörülmények részleteit szabályozza.

A tarifaszerződés funkciói

A tarifaszerződésnek Németországban napjainkban legalább három funkciója van: rendező, védő, formáló.

Rendezés

A "rendezés" ebben az értelemben annak mikéntjét jelenti, hogy milyen módon működik együtt a tarifaszerződést aláíró két fél, vagy másképpen kifejezve: milyen alapszabályok szerint alakul együttlétük.

Védelem

A "védelem" az egyes érintett személyeknek vagy azok többségének a védelmét jelenti az anyagi, jogi vagy akár pszichikai jellegű kockázatokkal szemben. A védelem élvezője legtöbb esetben a munkavállaló, bár bizonyos védelmet – más formában ugyan – a munkáltató is élvez. A munkabérrel és a munkafeltételekkel s nem kevésbé a "rendezéssel" és a "védelemmel" kapcsolatos összes részletkérdés szabályozása lehetséges és szükséges is.

A tarifaszerződésről szóló törvény

A tarifaszerződés a szerződést kötő felek jogairól és kötelességeiről rendelkezik, és olyan jogi normákat tartalmaz, amelyek a munkaviszony tartalmát, a munkaszerződés megkötését és megszüntetését, valamint üzemi és üzemi alkotmányjogi kérdéseket szabályozhatnak. A tarifaszerződés csak írásban köthető meg.

Kire terjed ki a törvény?

A magyar szabályozástól eltérő rendelkezés, hogy a törvény rendelkezései vonatkoznak az olyan személyekre, akik gazdaságilag függőek, és a munkavállalókhoz hasonlóan szociális vonatkozásban védelemre szorulnak (alkalmi munkavállalók), ha szolgálati vagy vállalkozási szerződések alapján más személyeknek dolgoznak, a munkát, amelyet elvégezni tartoznak, személyesen és lényegében munkavállalók közreműködése nélkül teljesítik, és

– túlnyomórészt egy személynek dolgoznak, vagy

– a keresőtevékenységük fejében őket megillető összes munkadíjuknak átlagosan több mint fele egyazon személytől jár nekik. Ha ezt nem lehet előre megítélni, a kiszámítás szempontjából – feltéve, hogy a tarifaszerződés nem tartalmaz más megállapodást – az utolsó hat hónapot – a tevékenység ennél rövidebb tartama esetén a kérdéses időszakot – kell alapul venni.

A törvény vonatkozik továbbá azokra, akiknek alkalmi munkavállalók dolgoznak, valamint a szolgálati vagy vállalkozási szerződés révén közöttük és az alkalmi munkavállalók között létrejött jogviszonyra.

A törvényt kell alkalmazni a művészi, írói vagy újságírói munkát végző személyekre, valamint az effajta munkák elvégzésében – kiváltképpen technikai megtervezésükben – közvetlenül közreműködő személyekre is, mégpedig abban az esetben is, ha a keresőtevékenységük fejében őket megillető munkadíjnak átlagosan legalább egyharmada egyazon személytől jár nekik. (Nem vonatkozik ez az előírás a kereskedelmi ügynökökre.)

A szerződő felek

A tarifaszerződést kötő felek a szakszervezetek, egyéni munkaadók, valamint a munkaadói egyesülések. A szakszervezetek és a munkaadói egyesülések szövetségei (csúcsszervezetek) a hozzájuk csatlakozott egyesülések nevében tarifaszerződéseket köthetnek, ha erre vonatkozó meghatalmazással rendelkeznek. Atörvény értelmében csúcsszervezetek a szakszervezeteket és a munkaadói egyesüléseket összefogó olyan tömörülések, amelyek a munka világában a szövetségi köztársaság területén a munkavállalói és munkaadói érdekek képviseletével kapcsolatban lényeges szerepet játszanak. Velük egyenrangúak a hasonló szerepet betöltő, az említett tömörülésekhez nem tartozó szakszervezetek és munkaadói egyesülések. A szövetségi köztársaságban – ha a két oldal döntő befolyással rendelkező szervezeteiről van szó – ilyen csúcsszervezet az egyik oldalon a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB), a másik oldalon pedig a Német Munkaadói Szövetségek Szövetségi Egyesülése. A Német Szakszervezeti Szövetség, mint alapszabályzata kimondja, az egyes szövetségek tömörülése. A csúcsszervezet lehet tarifaszerződést megkötő fél, ha annak megkötése az alapszabályzatában lefektetett feladatai közé tartozik.

A szerződés hatálya

A tarifaszerződés kötelező hatályú a szerződést kötő felek tagjai és az olyan munkaadó számára, amely maga a tarifaszerződést kötő fél. A tarifaszerződés üzemi és üzemi alkotmányjogi kérdésekre vonatkozó jogi normái mindazon üzemekre érvényesek, amelyek munkaadói a tarifaszerződés által kötelezettek. A szerződés azon jogi normái, amelyek a munkaviszonyok tartalmát, megkötését vagy megszüntetését szabályozzák, közvetlenül és kötelezően érvényesek a tarifaszerződés által kötelezett és a tarifaszerződés hatálya alá eső mindkét fél számára. Ez az előírás egyaránt érvényes a tarifaszerződés üzemi és üzemi alkotmányjogi kérdéseket érintő jogi normáira is.

Ha a tarifaszerződés a szerződést kötő felek közös intézményeinek létrehozásáról, valamint működésük szabályozásáról rendelkezik (ún. bérkiegyenlítő segélypénztárak, üdülési segélypénztárak stb.), akkor az erre vonatkozó szabályok közvetlenül és kötelezően érvényesek az intézményre, valamint a tarifaszerződés által kötelezett munkaadók és munkavállalók közötti viszonyra. Eltérő megállapodások csak abban az esetben megengedettek, ha ezeket a tarifaszerződés megengedi, vagy ha a szabályozás módosítása a munkavállalóra nézve kedvező.

A hatály kiterjesztése

A törvénynek a magyar, a kollektív szerződés hatályának egy ágazatra szóló kiterjesztéséhez hasonló rendelkezése szerint a német szövetségi munka- és szociálisügyi miniszter a munkaadói és munkavállalói csúcsszervezetek három-három képviselőjéből álló bizottsággal egyetértésben a tarifaszerződést általánosan kötelező hatályúvá nyilváníthatja, ha

– a tarifaszerződés által kötelezett munkaadók foglalkoztatják a tarifaszerződés hatálya alá eső munkavállalók legalább ötven százalékát, és

– az általánosan kötelező hatályúvá nyilvánítást a közérdek indokolja.

Az említett feltételektől el lehet tekinteni, ha az általánosan kötelező hatályúvá nyilvánítás valamely rendkívüli szociális állapot felszámolása érdekében szükségesnek látszik. A kérelemről hozandó döntést megelőzően az általánosan kötelező hatályúvá nyilvánítás által érintett munkaadók és munkavállalók, az eljárás kimenetelében érdekelt szakszervezetek és munkaadói egyesülések, továbbá – a német föderális berendezkedésre tekintettel – a tarifaszerződés területi hatálya alá eső tartományok legfelső munkaügyi hatóságai számára lehetőséget kell biztosítani, hogy írásban állást foglaljanak, továbbá hogy a szóbeli és nyilvános tárgyalás keretében nyilatkozzanak. Ha egy érintett tartomány legfelső munkaügyi hatósága ellenvetéssel él a kérelmezett általánosan kötelező hatályúvá nyilvánításával szemben, a szövetségi munka- és szociálisügyi miniszter csak a szövetségi kormány belegyezésével adhat helyt a kérelemnek. Az általánosan kötelező hatályúvá nyilvánítással a tarifaszerződés jogi normái a szerződés hatálya alá tartozó területen a szerződés által addig nem kötelezett munkaadókra és munkavállalókra is kiterjednek. A szövetségi munka- és szociálisügyi miniszter a tarifaszerződés általánosan kötelező hatályúvá nyilvánításáról szóló döntését hatályon kívül helyezheti, ha ezt a közérdek indokolja. Egyéb esetben a tarifaszerződés kötelező hatálya a tarifaszerződés lejártával szűnik meg. A szövetségi munka- és szociálisügyi miniszter egyedi esetekre átruházhatja az általánosan kötelező hatályúvá nyilvánítás, valamint az általánosan kötelező hatály megszüntetésének jogát az egyes tartományok legfelső munkaügyi hatóságaira.

Lemondás a szerződéses jogokról

A tarifaszerződéssel létrejött jogokról lemondani csak a tarifaszerződést kötő felek által elfogadott megegyezés útján lehet. A tarifaszerződés szerinti jogok "elvesztése" kizárt. A tarifaszerződés lejárta után a benne lefektetett jogi normák mindaddig tovább érvényben maradnak, amíg azokat más megállapodással helyettesítik.

A tarifaszerződések jegyzéke

A szövetségi munka- és szociálisügyi miniszternél vezetik a tarifaszerződések jegyzékét, amelybe bevezetik a tarifaszerződések megkötését, módosítását és megszüntetését, továbbá az általánosan kötelező hatály életbelépését és megszűnését. A tarifaszerződést kötő felek kötelesek a tarifaszerződések és a tarifaszerződés-módosítások eredeti példányát vagy hitelesített másolatát, valamint két további másolatát a szerződés megkötését követő egy hónapon belül, költségmentesen megküldeni a szövetségi munka- és szociálisügyi miniszternek. Minden egyes tarifaszerződés hatálytalanná válásáról egy hónapon belül értesíteniük kell a minisztert. Kötelesek továbbá a tarifaszerződések területi hatálya alá eső tartományok legfelső munkaügyi hatóságainak a megkötést követő egy hónapon belül, költségmentesen megküldeni a tarifaszerződés és a tarifaszerződés-módosítások három-három példányát, továbbá egy hónapon belül értesíteni őket a tarifaszerződés hatálytalanná válásáról. Aki a fentiekkel ellentétben megküldési és értesítési kötelezettségét – szándékosan vagy gondatlanságból – helytelenül, hiányosan, a határidőt túllépve vagy egyáltalán nem teljesíti, szabálysértést követ el. Aszabálysértés pénzbírsággal büntethető. A munkáltató köteles az üzeme számára mérvadó tarifaszerződéseket az üzemben a célnak megfelelő helyen közzétenni. A munkaügyi bíróságok azon jogerős döntései, amelyek a tarifaszerződés kapcsán, illetve annak érvényességét illetően a tarifaszerződést kötő felek között keletkezett jogvitákban születtek, kötelező érvényűek a bíróságok és választott bíróságok számára a tarifaszerződés által kötelezett felek között, illetve a köztük és harmadik személyek között kialakult jogvitákban.

A szerződő partnerek

DGB

A DGB-t 16 tagszakszervezet alkotja (pl. építőipari, építőanyag-ipari dolgozók és földmunkások iparági szakszervezete, bánya- és energiaipari dolgozók iparági szakszervezete, vegyipari, papír- és kerámiaipari dolgozók iparági szakszervezete, vasutas-szakszervezet, művészszakszervezet, újságírók ágazati szakszervezete, fémmunkások iparági szakszervezete, közalkalmazottak, szállítási és közlekedési dolgozók szakszervezete).

A tagszakszervezetek bármelyike felléphet a maga részéről tarifaszerződést kötő félként országos, tartományi, járási, községi vagy vállalati szinten. A tagszakszervezetek eddig nem ruházták fel a DGB-t a tarifaszerződésről szóló törvény értelmében azzal a joggal, hogy a tagszakszervezetek nevében és megbízásából tarifaszerződéseket köthessen.

A tarifaszerződésekről szóló törvény és a joggyakorlat egyaránt elismeri, hogy a szakszervezet a munkával kapcsolatos kérdésekben képviselheti a tagok érdekeit a munkáltatóval szemben, szükség esetén akár sztrájkkal is. A szakszervezetnek elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy meg tudja akadályozni a munkáltató által "kitartott", gazdasági semlegességet hirdető, ún. "sárga" szervezetek részvételét a kollektív tárgyalásokon.

BDA

A munkaadók – a Német Szakszervezeti Szövetséghez hasonlóan – szintén egy csúcsszervezetben tömörültek: a Német Munkaadói Szövetség Szövetségi Egyesülésében (BDA). A tagszövetségek száma jelenleg 763. Ezt a nagy számot az indokolja, hogy az egyes munkaadók gyakran szakmailag igen szűken körülhatárolt munkaadói szövetségekben fognak össze, vagyis a munkáltatói oldalon nem léteznek olyan átfogó tömörülések, mint például a fémmunkások szakszervezete vagy az építőipari, építőanyag-ipari és földmunkások szakszervezete. Az utóbbi szakszervezet példájánál maradva az állapítható meg, hogy a másik oldalon igen sok munkaadói szövetség létezik, amelyek mindegyike az építőipar és a hozzá kapcsolódó ágazatok egy-egy szakterületével foglalkozik. A BDA esetében szintén elmondható, hogy alapszabályzata szerint nincs elismerve tarifaszerződést kötő félként, és rá is vonatkozik, hogy az egyes munkaadói szövetségek nem ruházták fel azzal a joggal, hogy nevükben és megbízásukból tarifaszerződést kössön. Ebből a szempontból tehát a BDA és a DGB helyzete nagyon hasonló.

A szerződés

Hogyan jön létre egy új tarifaszerződés a munkaadói szövetség és a szakszervezet között? Szeretnénk hangsúlyozni az "új tarifaszerződés" kifejezést, mert e helyütt nem azzal kívánunk foglalkozni, hogyan születik meg az első szerződés. Rendes körülmények között – induljunk ki ebből – a tarifaszerződésről szóló törvény kimondja: "a szerződés lejárta után a benne lefektetett jogi normák mindaddig tovább hatályban maradnak, amíg azokat más megállapodással helyettesítik". Amagyartól mindez gyökeresen eltér, hiszen a tarifaszerződést ugyan felmondják, s ezzel egy meghatározott időpontban mint szerződés megszűnik létezni, de a benne megfogalmazott jogi normák ettől függetlenül tovább élnek. Mégpedig egészen addig, amíg nem kötnek új szerződést. Ez azt jelenti, hogy az eddigi tarifaszerződés szabadsággal kapcsolatos előírás, miszerint a munkavállalónak – tegyük fel – évi öt hét szabadság jár, mint jogi norma nem veszti hatályát csak azért, mert a tarifaszerződést 2005. március 31-ei hatállyal felmondták. Az évi öthetes szabadság a munkavállalót akkor is megilleti, ha az új tarifaszerződést például csak egy évvel később kötik meg. Ennélfogva ésszerűbb abból kiindulnunk, hogy már létezik egy tarifaszerződés, s ezt váltja fel egy új megállapodás.

A szakszervezeti követelések összeállítása

A szakszervezetek tagjai közvetlenül vagy közvetve vesznek részt a leendő szerződés tartalmára vonatkozó elképzelések kialakításában. Ennek során figyelembe kell venni a felmondott szerződéssel kapcsolatos pozitív tapasztalatokat, a tarifaszerződés hatálya alá eső terület gazdasági és technikai fejlődésének alakulását, a tagság vonatkozásában bekövetkezett változásokat és a jövőre vonatkozó elképzeléseket. Mi sem természetesebb annál, hogy ilyenkor igen különböző vélemények ütköznek egymással. Mindebből már a követelések összeállításának szakaszában – szerencsés esetben – kialakul egy mindenki számára elfogadható kompromisszum. A DGB szerint mindezt erősíti az a körülmény, hogy általában senki sem lép fel olyan követeléssel, amelyekről kezdettől fogva tudja, elérhetetlen. A német szakszervezetek szerint tarifapolitika a lehetséges maximum elérésének művészete. Ez azonban korántsem jelenti, hogy csak annyit kell követelni, amennyit ténylegesen el akarnak érni. A tárgyalások során kell egy bizonyos mozgástérrel rendelkezni.

A szakszervezetek feladata, hogy követelésekkel lépjenek fel a munkáltatókkal szemben. Ki vesz részt a követelések összeállításában? Ki dönt végső fokon az átnyújtandó követelések kérdésében? A munkáltatóknál az üzemeken, a helyi szakszervezeti vezetőségen, az egyes tartományi kerületeken belül különböző intézmények és csoportok léteznek, amelyeknek kikérik a véleményét ebben a kérdésben. Az utóbbi években célszerűnek bizonyult az a módszer is, hogy az egyes szövetségek közvélemény-kutatást végeznek a tagság körében. Ennek eredményeképpen képet tudnak alkotni arról, hogyan lehetne ésszerűen megfogalmazni a követeléseket. A megkérdezés eredménye persze nem feltétlenül egyezik meg az átnyújtandó követelések tárgyában hozott végleges döntéssel.

Kollektív tárgyalások

Többnyire az alapszabályzat vagy a szakszervezetek politikai döntéshozó testületei határozzák meg, melyik szakszervezeti szerv határoz végül a kollektív tárgyalásokkal kapcsolatos kérdésekben. Miután megszületett a szakszervezeti vezetőség döntése, ennek eredményét követelésként írásban a munkaadói szövetség tudomására hozzák. A dolog lényegéből fakadóan a továbbiakban három szakaszt különböztethetünk meg. E három fázist a tárgyalási eredmény és a megegyezés létrejöttének ténye határozza meg. Az első szakaszban egy tárgyalássorozatot követően közvetlen eredményt lehet elérni, szükségtelenné téve további intézkedések megtételét.

Miután a két fél kölcsönösen megállapodott a tárgyalások színhelyében és megkezdésük időpontjában, váltakozva kijelölnek egy-egy tárgyalásvezetőt, aki a mindenkori tárgyalásokat irányítja, anélkül, hogy emiatt semlegességre lenne kötelezve. A köszöntést és a tárgyalások megnyitását követő első napirendi pont, hogy a két fél ismerteti követeléseit, illetve ajánlatát, valamint a követeléseket alátámasztó indoklást. Ezt a nyitórendezvényt rendszerint nagyobb körben tartják, vagyis mindkét fél részéről jelen van a tarifabizottságok valamennyi tagja. Az első szakaszt a két fél, vagyis a szakszervezet és a munkaadó vagy munkaadói szövetség közötti tárgyalás jellemzi. Minden egyes tarifaszerződést egy bizonyos, területileg körülhatárolt érvényességi körzetre kötnek meg, tehát a tarifaszerződés csak ezen a területen lesz hatályos.

Tarifabizottság

A tarifaszerződést kötő felek mindegyike kikéri a résztvevők és érintett munkavállalók, illetve munkáltatók, de ugyanakkor különböző szakértők – például jogászok – tanácsát is. A tarifabizottság összetétele a tárgyalások formájától, a területi hatályától és a tárgyalások fontosságától függően különböző. Alapvetően a mindenkori tarifaszerződést kötő fél dönti el, hogy a maga oldalán ki és milyen funkcióban vegyen részt a tarifabizottság munkájában. Nagyon könnyen előfordulhat tehát, hogy a tarifabizottságban nagy számban vannak jelen különböző tanácsadók, akik viszont a politikai döntések meghozatalakor nem rendelkeznek szavazati joggal.

 

A tarifaszerződés története

Sok más európai országgal ellentétben a szakszervezetek bizonyos szabályozási területen fennálló illetékességének munkaadói elismerését Németországban nem úgy oldották meg, hogy az egyes szakszervezetek a munkaadói szövetségektől minden egyes tarifaszerződés preambulumában hangsúlyozottan kikényszeríttették az egymással szemben álló szövetségek kölcsönös elismerését. Ehelyett Németországban törvényi szabályozást alkottak. Ennek megértéséhez ismerni kell a szociális problémák megoldásának módját a törvény- és rendelethozó hatalom által, egészen 1880-ig, a bismarcki politikáig visszanyúlva. A tarifaszerződéssel kapcsolatos első jogi szabályozás, a "tarifaszerződésekről, a munkás- és alkalmazotti képviseletekről és a munkaügyi viták eldöntéséről szóló rendelet" 1918-ban látott napvilágot. A második világháborút követően új tarifaszerződési jog született, a megszállási övezetek gazdasági tanácsa, a Zonenwirtschaftsrat által 1949-ben elfogadott szabályozás lényeges elemeit tekintve az előbb említett rendeletre épült. A tarifaszerződésekről szóló, jelenleg is hatályos törvényt 1974-ben fogadták el. (Megjegyezzük, Németországban – szemben a magyar jogalkotási megoldással – nincs egységes Munka Törvénykönyve.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem