×

Napirenden a szakképzés fejlesztése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Elkészült az Oktatási Minisztérium (OM) szakképzés-fejlesztési koncepciója, amelynek célja, hogy a képzést és annak rendszerét a gazdaság igényeihez igazítsa, s ezzel megalapozza a foglalkoztatás bővülését és a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklését. Az elkészített tervezetet megvitatva az országos gazdasági kamarák, valamint a munkaadói és a munkavállalói szervezetek úgy vélik: a célok támogathatóak, azonban a szak- és felnőttképzésben akkor várható érdemi előrelépés, ha ennek távlatos programja a kormányzati ciklusokon átnyúló ágazati stratégiákra épül.

koncepció szerint a jövőben tovább erősödik, illetve új elemekkel bővül a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) szerepe. Ezek működésével kapcsolatban érdemes felidézni, hogy az előző kormányciklusban létrejött Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) területi szervei látják el az RFKB-k mellett a titkársági feladatokat.

Változó feladatkör

A képzési bizottságok tevékenysége az elmúlt években is változott. Tavaly február végétől kikerült hatáskörükből a szakképzési hozzájárulás saját munkavállalók képzésére fordítható 0,5 százalékos hányadának felhasználására irányuló kérelmek elbírálása, ezt ugyanis immár a munkaügyi tanácsok végzik. Új feladatkörük viszont az adott régióra vonatkozó középtávú fejlesztési terv elkészítése. Edokumentum szervesen kapcsolódik a magasabb rendű és a jelen munkát is meghatározó, már elkészült koncepciókhoz (Nemzeti Fejlesztési Terv, egyéb ágazati minisztériumok fejlesztési tervei).

Az RFKB összetételével, illetve a delegálással kapcsolatos szabályokat a szaktárca rendelete határozta és határozza meg. A jogszabály alapján a 28 fős testület összetétele – a térségen belüli egyeztetések, illetve a miniszteri döntés alapján – régiónként változhat. A fő szabály az, hogy 14 tagot az Országos Érdekegyeztető Tanácsban képviselettel rendelkező munkaadói, illetve munkavállalói szövetségek regionális szervezetei delegálják, a további 50 százalékot, azaz 14 főt pedig az iskolafenntartók, közoktatás-fejlesztési közalapítványok kuratóriumai, munkaügyi központok, felsőoktatási intézmények, az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont regionális igazgatóságai és az oktatási miniszter jelöli.

Lobbizás és együttműködés

A tagok a bizottság munkájában a delegáló szervezetek képviselőiként vesznek részt. Ennek megfelelően felelősek a bizottsági előterjesztésekkel kapcsolatos közös álláspont kialakításáért, annak képviseletéért, részt vesznek a döntésekben, a delegáló szervezeteiket érintő feladatok végrehajtásában, és tájékoztatják delegálóikat a bizottság döntéseiről. Ugyanakkor a munkaadói oldal által jelölt tagok – mint a gazdaság képviselői – a jelenlegi törvényi szabályozás alapján lehetőséget kaptak arra, hogy formálhassák a régiós szakképzési politikát.

Mindezen teendőket – a teljesség igénye nélkül – az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:

– A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészének decentralizált kerete terhére a következő években kiírandó pályázatok céljait úgy kell meghatározni, hogy kellő részvételi lehetőség teremtődjék a gazdaság szereplői számára. Együttműködve a munkaadói oldal által az Országos Szakképzési Tanácsba delegált tagokkal, immár az általunk javasolt prioritásoknak kell a pályázati kiírásban szerepelniük.

– A beadványok értékelésekor megfelelő lobbizást kell folytatnunk.

– Az elfogadott ügyrendnek köszönhetően lehetőség nyílik állandó és eseti bizottság létrehozására is. Az e grémiumokban való részvétel fontos lehet.

– A készülő jogszabályok véleményezésére a szaktárca – ígérete szerint – lehetőséget teremt a bizottság tagjainak, amit érdemes kihasználniuk.

Gyakorlati képzőhelyek

A minisztérium szakképzés-fejlesztési koncepciójában új elemként szerepel a Területi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozása. Ezen intézmények várhatóan az azonos szakképzési profilú intézmények korszerű, csúcstechnológiával ellátott gyakorlati képzőhelyei lesznek. Ezek irányító testületeiben a gazdaság szereplői képviseltethetik magukat. Az érdemi együttműködést nagyban segítheti, hogy a TISZK-ek munkájának támogatására az RFKB – a tagjaiból – állandó bizottságot hozhat létre. Azt kell elérni, hogy az integrált szakképző központok által kiírt pályázatokat e testületek véleményezhessék.

Az utóbbi három év tapasztalatai azt jelzik, hogy a vállalkozások – legalábbis a szakképzés területén – kevés pályázatot nyújtanak be, jóllehet a kiírás általános feltételeinek sokan megfelelnek. Annál is inkább, hiszen rendkívül széles a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek köre. (Mindazok e kategóriába sorolandók, akik – a vonatkozó törvény szerint – "az állam által elismert szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzésben részt vevő iskolai tanulók, illetve felsőfokú szakképzésben részt vevő hallgatók gyakorlati képzését folytatják").

A passzivitásnak számos oka lehet. Mindenekelőtt a tanulószerződés megkötésétől való idegenkedés (a pályázatra ugyanis azon munkáltatók jelentkezhetnek, akik a tanulókat tanulószerződéssel foglalkoztatják). Ugyancsak problémát jelenthet az önrész elkülönítése: ennek mértéke a szakképző iskolánál 10, a gazdálkodó szervezeteknél 30 százalék.

Pályázati célok

Az Országos Szakképzési Tanács (OSZT) tavalyi pályázatainak főbb céljai mindenképpen tanulságosak lehetnek, hiszen e megkötésekhez kell alkalmazkodniuk a pályázni akaró és tudó vállalkozásoknak. E prioritások a következők voltak:

– a munkaerőpiac által igényelt szakképesítéseket segítő fejlesztések támogatása – kiemelten kezelve a szakmai struktúraváltásra irányuló eszközbeszerzéseket;

– a csúcstechnikát és -technológiát megjelenítő tárgyi eszközök beszerzésének támogatása;

– a hátrányos helyzetű fiatalok (sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő; elmaradott térségben élő stb. tanulók) szakképzését minősített programok keretében folytatók eszköztámogatása;

– a regionális szakképzési feladatok ellátására szerveződő képzési centrumok létrejöttének elősegítése, elsősorban a működéshez szükséges technikai feltételek megteremtésével;

– azon gyakorlóhelyek támogatása, ahol a tanulószerződés megkötéséhez szükséges feltételek, eszközök hiányoznak.

Végezetül nagy hangsúly helyeződött arra, hogy elsősorban azok a pályázatok kapjanak zöld utat, amelyek esetében tanulószerződés köthető.

A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok tevékenysége mindenekelőtt azt célozza – és azt szolgálja -, hogy a vállalkozások alkalmassá váljanak a hazai – és immár az EU-s – pályázatokon való részvételre. Ez elsősorban az internetes tanácsadás révén valósulhat meg, illetve egy régiós tájékoztatóiroda működtetésével lehet eredményes. Nem nélkülözhető ugyanakkor az OÉT munkaadói oldalát képviselő szervezetek összefogása sem.

Verseny az állami forrásokért

A szakképzéssel kapcsolatos stratégiák végiggondolásakor mindenekelőtt figyelemmel kell lenni az iskolarendszerű képzés "merevségére". Ugyanakkor azt is tapasztalni, hogy olykor a felnőttképzés terén tisztességtelen verseny zajlik az állami pénzek elnyeréséért. Ez nagy kárt okoz a szakmának és az egész társadalomnak egyaránt.

A munkáltatói szervezetek aggályosnak tartják azt is, hogy a politikusi elhatározásokon alapuló – és a rendszert nagy sietséggel átalakító reformok – négyévente "megérkeznek", s az intézmények csak a jogszabályok értelmezésével, végrehajtásával és bevezetésével foglalkoznak.

Érdemi eredményekre akkor lehet számítani, ha hatásvizsgálatokon alapuló, s a kormányváltásoktól független nemzeti minimumként meghatározott ágazati politikára épül a szakképzési rendszer fejlesztése. Ez lehet az alapja annak is, hogy az oktatás tartalma és szerkezete a gazdaság igényeihez igazodjék, s ezzel hozzájáruljon a foglalkoztatási gondok enyhítéséhez.

Ebben természetesen a gazdaság szereplőinek is megvan a maguk felelőssége. Mindenekelőtt azáltal, hogy a valóságos szükségleteik alapján jelzik a szakmák iránti igényeiket, részt vesznek a szakképzés-politika alakításában, és kihasználják a benne rejlő tartalékokat (mert vannak ilyenek). Ezáltal minden bizonnyal nagyobb esélyük lehet versenyképességük javítására s talpon maradásukra is.

Jogos elvárás az is, hogy a képzés rugalmasan alkalmazkodjék a munkaerőpiac igényeihez. A mai rendszer szerint azonban az állami pénzek felhasználásával csak az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakmákat preferálják. Tehát csak a szakma megszerzését, és nem a munkakör betöltéséhez szükséges végzettséget ismerik el. Álláspontom szerint azokat a részszakmai (modul?) képzéseket is támogatni szükséges, amelyek egymásra épülve alkothatnak szakmát.

A munkaadói oldal által delegált tagok lehetőségei a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságokban

Olyan felnőttképzési központok létrehozásának elősegítése (TISZK-en belül vagy külön), amelyek:

– összehangolják az iskolarendszerű szakképzés és a felnőttképzés tananyagait és követelményrendszerét;

– a gazdaság igényeit kezelik és közvetítik;

– befolyásolják és mérik a munkaerőpiac mozgásait;

– szakmaspecifikus gyakorlati képzőhelyek kialakítása, illetve ezek támogatása, állami és uniós pénzeszközökkel;

– régiós tájékoztatóiroda kialakítása és működtetése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem