×

Béralku a cégeknél

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 85. számában (2005. március 15.)
Jóllehet az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) tavaly is időben, már november első felében sikerült megállapodni a versenyszféra számára 2005-re ajánlott bruttó átlagkereset-emelés 6 százalékos és a minimálbér 57 ezer forintos mértékéről, azonban a munkahelyek többségénél még az idén februárban sem zárultak le a helyi bértárgyalások. A munkavállalói érdekképviseletek szerint ezen nincs mit csodálkozni, hiszen mára általános gyakorlattá vált, hogy akár fél évig is elhúzódik a béralku. A munkaadók úgy vélik: az OÉT bérajánlása afféle igazodási pont lehet ugyan a cégek számára, de végső soron gazdálkodásuk helyzete határozza meg, hogy milyen mértékben emelhetik a kereseteket.

Az egyes ágazatok és vállalatok sajátosságaitól függ, hogy mikor kezdenek tárgyalni a bérekről és melyik hónaptól esedékes az emelés – mondja Hódi Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke. Sok vállalatnál előfordul, hogy a bértárgyalásokkal megvárják a pénzügyi év vagy az első hat hónap mérlegét, esetleg az üzleti terv elkészültét.

Fordult a kocka?

A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) tapasztalatai szerint egyelőre meglehetősen vegyes a kép: egyes cégeknél már decemberben megkötötték a bérmegállapodást, vannak viszont ágazatok, például a mezőgazdaság, ahol még el sem kezdődtek az egyeztetések – mondja Szabó Julianna, az MSZOSZ bérpolitikai szakértője. Az első értékelhető országos összesítést tagszervezetei körében legkorábban március-áprilisra tudja majd elkészíteni a szakszervezeti konföderáció.

Az érdekvédelmi vezetők – eddigi tapasztalataik alapján – egyelőre eltérően vélekednek az idei bértárgyalások lehetséges végeredményéről. Hódi Zoltán szerint az idén is számítani lehet arra, hogy az országos ajánlásban szereplő bruttó 6 százaléknál 1,5-2 százalékkal magasabb keresetemelés érvényesül majd a nemzetgazdaság összességében, ahogy 2004 kivételével eddig mindig tapasztalni lehetett. A szakszervezeti vezető szerint főként a jó pozícióban lévő, valamint erős szakszervezettel rendelkező ágazatoknál és cégeknél haladja majd meg jelentősen az idén is a helyi bérmegállapodás az országos ajánlást, ezzel felfelé húzva a nemzetgazdasági átlagot.

Paszternák György, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokonszakmában Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VDSZ) elnöke ugyanakkor az eddigi tapasztalatok alapján arra következtet, hogy az idén is folytatódik a tavalyi trendforduló, amikor az OÉT által ajánlott bruttó 7-8 százalékos átlagkereset-emelés helyett – a cégek visszafogott bérpolitikája és a vártnál magasabb infláció miatt – csupán 6,1 százalékkal növekedtek a bruttó keresetek. Míg korábban a makroszintű bérajánlást bázisnak tekintették a munkaadók és a szakszervezetek, az idén jóval inkább maximumként kezelik azt, s felfelé csak ritkán térnek el tőle, lefelé annál inkább – mondja Paszternák György. Az Élelmezésipari Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetségénél (ÉDOSZ) is úgy tapasztalják, hogy az OÉT országos bérajánlása az idén korlátozza a helyi tárgyalásokat, mivel a munkáltatók felső határnak tekintik a bruttó 6 százalékot. Paszternák szerint a képhez azonban az is hozzátartozik, hogy korábban a magasabb infláció miatt is szükség volt az országos bérajánlást meghaladó mértékű megállapodásokra.

Az OÉT-ajánlás igazodási pont

Szakértők ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy az OÉT bérajánlására -esetleges korlátozó szerepe ellenére – nagy szükség van a munkavállalók érdekében. Ezt jól mutatja, hogy 1995-ben, amikor a rendszerváltás óta egyetlen alkalommal nem sikerült az OÉT-ben megállapodást kötni – s 1996-ban nem volt makroszintű bérajánlás -, óriási mértékben csökkentek a reálkeresetek. Ugyanakkor az is tény: az ágazati párbeszédbizottságok egyelőre nem alkalmasak arra, hogy átvegyék az országos bértárgyalások szerepét.

Az OÉT kereseti ajánlása afféle igazodási pontot jelent ugyan a munkaadók számára, de végső soron a cég gazdálkodásának helyzete és az üzletmenetet befolyásoló egyéb tényezők határozzák meg a keresetek "sorsát" – világítja meg a munkaadói oldal álláspontját Zékány József, a Budapesti Vegyi Művek munkaerő-gazdálkodási vezetője.

A vegyiparban például arra is tekintettel kell lenniük a cégeknek, hogy a munkakörülmények nem feltétlenül rózsásak, ezért a munkaerő toborzására és megtartására is nagyobb gondot kell fordítani. A Budapesti Vegyi Műveknél mindezeket a szempontokat figyelembe véve bruttó 7 százalékos béremelésre számíthatnak a dolgozók a tavalyi 6 százalék után. A keresetemelést azonban csak július elsejétől engedi meg a cég helyzete, ahol jelenleg bruttó 150 és 250 ezer forint között mozog az átlagkereset.

Az élelmiszeriparban körülbelül a munkahelyek 30-40 százalékánál zárultak le a bértárgyalások, amelyek eredményeként bruttó 3-6 százalékos béremelésről állapodtak meg a munkaadók és a szakszervezetek. Holott az ágazat teljesítményének növekedése ennél nagyobb emelést is indokolna – állítják az ÉDOSZ-nál.

A szakszervezet szerint az élelmiszeriparban különösen a multinacionális cégekkel nehéz tárgyalni a javadalmazásról, de az is igaz, hogy náluk eleve magasabbak a keresetek az átlagosnál. Az egyeztetések a természetbeni juttatásokra is kiterjednek, s a szakszervezeti tapasztalatok szerint azok a cégek, amelyeknél eddig is voltak béren kívüli juttatások, jellemzően továbbra is karbantartják azokat. Az úgynevezett cafeteria-rendszer keretében választható juttatásokat általában az infláció mértékével emelik a munkaadók, vagyis reálértékük nem csökken, de nem is emelkedik.

A vegyiparon belül más-más a helyzet az egyes területeken, attól függően, hogy éppen hogyan prosperál az adott ágazat – mondja Paszternák György. Ajól jövedelmező gyógyszeriparban már nagyrészt megkötötték a béralkukat, s általában bruttó 6 + 1 százalékos átlagkereset-emelésben állapodtak meg, amelyben a plusz egy százalékot zömmel a fizikai dolgozók fizetésének felzárkóztatására szánják. A klasszikus vegyiparban, valamint a gumi- és a papíriparban még zajlanak a tárgyalások, az alumíniumgyártás területén pedig még sztrájkfeszültség is kialakult. A Tiszai Vegyi Kombinátról ugyanakkor már tudni lehet, hogy szintén 6+1 százalékban emeli a béreket, s hasonlóan 7 százalék körvonalazódik a Michelinnél is. A papíriparban és a műanyag-feldolgozás területén viszont kifejezetten recessziós idők járnak, úgyhogy az itt dolgozók nem sok jóra számíthatnak – hangsúlyozza Paszternák György. Mindezek alapján tehát általában széles skálán, nulla és hét százalék között mozogtak a megkötött bérmegállapodások.

Az acélgyártásban, a vaskohászatban, valamint a gép- és járműiparban viszont lényegesen kedvezőbb egyezségeket sikerült eddig tető alá hoznia a Vasas Szakszervezeti Szövetségnek: e szektorban 5 és 10 százalék közötti alapbéremelésről szólnak az egyezségek; átlagosnak az 5-6 százalék mondható, ami a pótlékokkal együtt összesen 7-8 százalékos emelést jelent – mondja Hódi Zoltán. Asaját ágazatukat meghatározó Audinál például 9 százalékkal nőnek az idén a keresetek, a Dunaferrnél pedig 7 százalékban állapodtak meg a felek.

A tavalyihoz hasonlóan február közepéig a Vasas területén összesen 15-16 vállalatnál született már meg a béregyezség, amely a munkavállalói összlétszámnak nagyjából 10 százalékát, 15-20 ezer embert érint. A vasasok igyekeznek mindenhol tárgyalni a szociális juttatásokról is. Hódi Zoltán szerint e téren vegyes tendenciákat lehet tapasztalni: általában a munkaadók az infláció mértékével növelik a béren kívüli juttatások összegét, ugyanakkor nem minden munkáltató hajlandó elmenni az étkezési hozzájárulás négyezer forintos felső határáig.

Árverseny húzza le a béreket

A kereskedelemben tapasztalható óriási verseny nem kedvez a bértárgyalásoknak, hiszen lefelé húzza a kereseteket – mondja Säling József, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke. Acégek az árversenyre összpontosítanak, s a keresetek növelése háttérbe szorul. Ráadásul a kereskedőcégek a bőrükön érezhetik azt is, hogy a tavaly egy százalékkal csökkent reálkereset érzékelhetően visszafogta a fogyasztást. Így nem csoda, hogy a kereskedelemben egyelőre a munkahelyek 20-30 százalékánál sikerült befejezni a bértárgyalásokat, amelyek során eddig általában bruttó 2, 4, 6 százalékos keresetemelésről állapodtak meg a munkaadók és a szakszervezetek. Ritkán az is előfordult, hogy 10 százalékos bérfejlesztésről sikerült egyezséget kötni.

Pedig a kereskedelemben ágazati bérajánlást is elfogadtak a munkaadók és a munkavállalóik képviselői, amelyben az OÉT irányelvének megfelelő bruttó hatszázalékos keresetemelést javasoltak a szektor szereplőinek. Az ágazati megállapodás azonban arra is felhívja a munkaadók figyelmét, hogy az alacsony keresetű fizikai dolgozók bérét az átlagnál nagyobb mértékben kell emelni. Az egyezség kitér arra is, hogy a minimálbért mindenhol ki kell fizetni, valamint arra is, hogy a korábbi minimálbér-emelések által okozott bértorlódásokat mérsékelni kell. Az ágazati párbeszédbizottság azt is ajánlja, hogy a legkisebb bér környékén keresők fizetését ne csak az 57 ezer forintos idei minimálbér szintjére emeljék a cégek, hanem "valóságos" emelést hajtsanak végre. Ezen ajánlások érvényesülésének ellenőrzése és az esetleg szükséges korrigálások érdekében – az országos bérmegállapodáshoz hasonlóan – az ágazati párbeszédbizottság is elhatározta, hogy az év második felében újraértékeli a helyzetet.

A KASZ a szociális juttatások mértékének emeléséről is igyekszik megállapodást kötni a munkaadókkal. Eddig a cégeknek kevesebb mint a felénél sikerült elérniük az érdekvédőknek, hogy a munkáltatók az étkezési hozzájárulás maximumát adják dolgozóiknak, a többiek vagy ennél kevesebbel, vagy semmivel sem járulnak hozzá alkalmazottaik étkezéséhez.

A KASZ-nál a bértárgyalások technikájával kapcsolatban azt is megjegyzik, hogy a multinacionális cégek vezetői általában nincsenek felhatalmazva a megállapodásra, hanem előbb az anyavállalat központjával kell egyeztetniük, ami szintén lelassítja a tárgyalásokat.

A nemzetgazdaság harmadik legjobban fizetett ágazatában, az energiaszektorban sztrájkfeszültségbe torkolltak a bértárgyalások. Az ágazati reprezentatív szakszervezetek a reálkeresetek négyszázalékos növekedését szeretnék kiharcolni. Ennek érdekében 6,5 százalékos bruttó átlagkereset-fejlesztést tartanak indokoltnak, ami az idei évre elfogadott üzleti terv időarányos teljesítése esetén további két százalékkal egészülne ki. Az ágazat egészében 66 ezer forintos minimálbért tartanak indokoltnak – kilencezerrel többet a kötelező 57 ezernél -, ezen belül a szakmunkás-, illetve a középiskolai végzettséget igénylő munkakörökben 92 400, a diplomások esetében pedig 132 ezer forintos legkisebb bérről kötnének megállapodást.

Az érdekvédők a szociális és a jóléti juttatások reálértékét három százalékkal növelnék. Ezzel szemben a munkáltatói szövetség az ajánlatában – február közepéig – éves szinten 6,5 százalékos átlagkereset-növelésig volt hajlandó elmenni. A háromelemű minimálbér összegéről pedig 58 300, 68 400, illetve 114 ezer forintban egyezne meg. A munkaadók a szociális juttatások reálértékének szinten tartását ígérik.

A megmerevedő álláspontok miatt a Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZSZ) aláírásgyűjtésbe kezdett a szektor munkavállalói körében. A dolgozóktól arra a kérdésre is választ várnak, hogy egy erősebb érdekérvényesítési akció során felsorakozna-e a tagság a szakszervezet mögé. Aválasz többnyire "igen" lehetett, mivel Gál Rezső, a VDSZSZ elnöke február 17-én bejelentette, hogy ha egy héten belül nem lesz megállapodás az ágazat mintegy húszezer dolgozójának idei béremeléséről, a szakszervezet – a Bányaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségével, valamint a LIGA Szakszervezetekkel közösen – sztrájkfelhívást tesz közzé, és tüntetést szervez az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. budapesti székháza, illetve a német és a francia nagykövetség elé, majd a társaságok külföldi tulajdonosainak müncheni, esseni és párizsi székhelyén is.

Az idén mindenesetre nagy szükség volna az ígért 3-4 százalékos reálbér-növekedésre, mivel tavaly – nyolc év után először – csökkent a hazai keresetek vásárlóereje: a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a reálbérek egy százalékkal estek vissza 2004-ben.

Az infláció utoljára 1996-ban volt magasabb a keresetek átlagos emelkedésénél, akkor 5 százalékkal romlott egy év alatt a fizetések vásárlóereje. Azóta viszont az emelkedés töretlen volt. A lakosság számára a legjobb évben, 2002-ben átlagosan 14 százalékkal nőttek a reálkeresetek, de még 2003-ban is közel tíz százalékkal múlta felül a bérek vásárlóereje az egy évvel korábbi szintet.

Tavaly azonban a visszafogottabb béremelések és a vártnál magasabb infláció miatt sokat romlott a helyzet. Amúlt évben a 6,8 százalékos infláció mellett a bruttó átlagbér 6,1 százalékkal, a nettó pedig csupán 5,7 százalékkal emelkedett. A teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 2004-ben 145 700 forint volt: ezen belül a versenyszférában tevékenykedők átlagosan 139 ezret, a költségvetési szektor alkalmazottai pedig 162 ezer forintot kerestek. (A különbség egyrészt a 2001-2002-es központi bérpolitikai intézkedések – például az átlag ötvenszázalékos közalkalmazotti keresetemelés – áthúzódó statisztikai hatásából adódik. Másrészt a költségvetési intézményeknél jóval nagyobb arányban dolgoznak magasabb jövedelmű szellemi foglalkozású alkalmazottak, akiknek ugyanakkor a keresete többnyire elmarad a hasonló munkakört betöltő, a versenyszférában foglalkoztatott alkalmazottakétól.)

A legmagasabb átlagkeresetet változatlanul a pénzügyi szektor kínálja: itt tavaly átlagosan 324 ezer forintot kerestek a munkavállalók. A legalacsonyabb átlagkeresetű ágazat sem változott tavaly: a textil-, bőr- és cipőiparban az átlagbérek alig haladták meg a nemzetgazdasági átlag felét. De nem fizet sokkal jobban a mezőgazdaság, a kereskedelem és a vendéglátás sem.

Mit ajánl az OÉT?

Tavaly november 12-én az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) abban egyeztek meg a felek, hogy 6 százalékos bruttó keresetemelést javasolnak az ágazati és vállalati bérmegállapodásokhoz. A kötelező minimálbér összegét pedig a tavalyi 53 ezer forintról 57 ezerre emelték a szociális partnerek.

A szakszervezetek kérésének megfelelően sikerült megegyezni abban is, hogy szeptember 15-ig értékelik, hogy miként teljesül a versenyszférában a keresetemelési ajánlás. Ha az ország gazdasági teljesítménye, az infláció és más mutatók miatt nem valósulhat meg az ajánlott keresetemelés, az OÉT-ben tárgyalásokat folytatnak a megoldás érdekében.

Az egyezségbe belevették azt is, hogy az OÉT javasolja az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőségnek a minimálbérre vonatkozó előírások betartásának kiemelt ellenőrzését. Szakszervezeti igény volt, hogy a megállapodás utaljon a bruttó béremeléssel elérhető reálpozícióra: eszerint idén a reálbérek 3-4 százalékos javulása várható.

A megállapodás felsorolja a tárgyalások alapjául szolgáló 2005-ös országos gazdasági mutatókat, így a GDP 4 százalékos javulását, a foglalkoztatás 0,5-1 százalékos bővülését, a termelékenység 3-3,5 százalékos növekedését, a fogyasztóiár-színvonal éves átlagban 4,5 százalékos emelkedését, illetve azt, hogy a személyijövedelemadó-változás 2 százalékponttal javítja a nettó, illetve a reálpozíciót.

A megállapodás része a kormányzati oldal által vállalt, az adó- és járulékszabályokban érvényesített tehercsökkentések felsorolása. Ezek szerint a melegétkeztetésnél az adómentesen nyújtható hozzájárulás összege 6 ezer forintról 8 ezerre, hidegétkeztetésnél 3,5 ezer forintról 4 ezerre nőtt. Az átalányadó értékhatára általában 4 millióról 8 millióra, kereskedőknél 22 millióról 40 millió forintra emelkedett.

 

Szociális partnerek együttműködése

A foglalkoztatás bővítése, a szakképzés fejlesztése és a szociális párbeszéd erősítése – e fő célkitűzések állnak az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) által a Liga Szakszervezetekkel és a Munkástanácsok Országos Szövetségével nemrégiben megkötött együttműködési megállapodások homlokterében. A mikro- és kisvállalkozásokat tömörítő munkáltatói, illetve a két munkavállalói szervezet arra törekszik, hogy tagjaik érdekeit a szociális párbeszéd európai gyakorlatának megfelelően képviseljék és érvényesítsék.

Az IPOSZ és a két munkavállalói érdekképviselet mindenekelőtt abban érdekeltek, hogy a szociális párbeszéd hazai rendszere az Európai Unió gyakorlatához idomuljon. E tekintetben jelentős lépés volt az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) létrejötte, ám hogy e testületek miként állják majd meg a helyüket, azt a jelenlegi "gyakornoki" időszak alapozza meg. Nem véletlen tehát, hogy a szerződő felek kinyilvánították, miszerint együttműködnek az ápb-kben, különös tekintettel a megkötendő egyezségekre. Ez utóbbiaknak azt kell szolgálniuk, hogy az egyes szakmákban tevékenykedő munkavállalók és munkaadók ne egymás ellenében, hanem egymást támogatva érjenek el eredményeket. A kulcsszó a versenyképesség, amelynek javítása mind a vállalkozások, mind a dolgozók tekintetében elsőrendű feladat.

Ami az utóbbit illeti, az IPOSZ és a munkavállalói érdekképviseletek kitüntetett szerepet tulajdonítanak a szakképzés fejlesztésének. Ezért közösen dolgoznak az Országos Szakképzési Tanácsban, az Országos Érdekegyeztető Tanács szakképzési bizottságában, valamint a Felnőttképzési Tanácsban, aktív szerepet vállalva a szakiskolai program végrehajtásában, illetve az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) modernizálásában.

Az együttműködésnek természetesen más fórumait is ki akarják használni a felek. Véleményük szerint a szerződést akkor lehet tartalommal megtölteni, ha "térségi dimenzióba" helyezik a munkát. Azaz – például – közösen dolgoznak a regionális képzési bizottságokban, s aktívan részt vesznek a Területi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozásában. Ugyanakkor a foglalkoztatás bővítéséért és az állástalanság mérsékléséért közös álláspontot alakítanak ki a Munkaerő-piaci Alap irányító testületében, illetve a Megyei Munkaügyi Tanácsokban is.

Az IPOSZ és a szakszervezetek ugyancsak kiemelten kezelik a területfejlesztési és a kisközösségi programok megtervezésében és végrehajtásában, valamint a Nemzeti Fejlesztési Terv projektjeiben való közös részvételt. Ez utóbbira kitüntetett figyelmet fordítanak; szeretnék elérni, hogy minél többen igényeljenek és nyerjenek el uniós pénzforrásokat. A pályázati aktivitásnak azonban számos feltétele van – jó és megvalósítható programok, helyi összefogás, az anyagi erők koncentrálása -, s minderre fel kell készíteni a potenciális pályázókat.

Az együttműködési megállapodásokban az is szerepel, hogy a partnerek – a rendelkezésükre álló információs csatornákon keresztül – kölcsönösen ajánlják szolgáltatásaikat a tagjaiknak. Mivel az "átjárás" még korántsem általános, ezért ennek ösztönzése mindenképpen jó. Annál is inkább, mert a különböző szervezetek kínálatában számos olyan szolgáltatás szerepelhet, amely a külsős érdeklődőknek is hasznos lehet

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem