×

Jogharmonizáló – Szociális jogok az Unióban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 84. számában (2005. február 15.)
A legfrissebb uniós fejlemény, hogy az Európai Parlament elfogadta az Európai Alkotmányt, amelynek munkajogi, foglalkoztatási rendelkezéseit tekintjük most át – vagyis azt, amit az Európai Unió Szociális Dimenziójának szokás nevezni.

Negyvenhét évvel a Római Szerződés elfogadását követően – nomen est omen, szintén Rómában – 2004. október 29-én fogadták el az Európai Alkotmány létrehozásáról szóló szerződést (a továbbiakban: Európai Alkotmány). A magyar Országgyűlés – Litvániát követően, az EU-tagállamok közül másodikként – fogadta el az Európai Alkotmány megerősítéséről szóló határozatot 2004. december 20-án.

Az Európai Alkotmány

Várhatóan az Európai Alkotmány elfogadása azokban a tagállamokban lesz "időigényesebb", ahol nem a parlament, hanem népszavazás dönt a kérdésről. Az Európai Alkotmány számos – közvetett és közvetlen – munkajogi és foglalkozatási tárgyú rendelkezést tartalmaz. Ne számítsunk azonban jogrendszert rengető újdonságokra, többnyire ugyanis a korábbi irányelvek szabályait gyűjtötték egy csokorba az európai alkotmányozók.

Az Európai Alkotmány az EU célkitűzései között említi a fenntartható fejlődésért történő munkálkodást, amely -többek között – a teljes foglalkoztatottságot célul kitűző szociális piacgazdaságon alapul. Az EU előmozdítja a férfiak és a nők közötti egyenlőséget (I-3. cikk). Az unió intézkedéseket hoz a tagállamok foglalkozáspolitikájának összehangolása céljából, így különösen meghatározza az e politikára vonatkozó iránymutatásokat (I-15. cikk).

Az Európai Alkotmány rendelkezik a szociális partnerekről és az autonóm szociális párbeszédről, deklarálva: az egyes nemzeti rendszerek különbözőségeinek figyelembevételével az EU elismeri és támogatja a szociális partnerek uniós szintű szerepvállalását, önállóságuk tiszteletben tartása mellett elősegíti a szociális partnerek közötti párbeszédet (I-48. cikk). Az európai üzemi tanácsról szóló szabályozás mellett ez az első olyan uniós norma, amely nemcsak tagállami kötelezettségeket állapít meg e tárgykörben, hanem EU-léptékben rendelkezik is a szociális párbeszédről.

Alapvető jogok

Az alapvető jogokról és az uniós polgárságról szóló rész – többek között – tilalmazza a kényszermunkát (II-61. cikk). Elismeri, hogy mindenkinek joga van a munkavállaláshoz és a szabadon választott vagy elfogadott foglalkozás gyakorlásához. Az uniós polgárokat az EU bármely tagállamában megilleti a szabad álláskeresés és munkavállalás. A harmadik országok azon állampolgárait, akik a tagállamok területén való munkavállalásra engedéllyel rendelkeznek, az uniós polgárokkal azonos munkafeltételek illetik meg (II-75. cikk). A nők és a férfiak közötti esélyegyenlőséget minden területen, így a foglalkoztatás, a munkavégzés és a díjazás területén is biztosítani kell. Az egyenlőség elve ugyanakkor nem akadályozza, hogy az alulreprezentált nem számára különleges előnyöket biztosító rendelkezéseket tartsanak fenn vagy hozzanak meg (II-83. cikk).

Kollektív jogok

A kollektív jogokkal összefüggésben az Európai Alkotmány kimondja: a munkavállalók vagy képviselőik számára az uniós jogban, valamint a nemzeti jogszabályokban és gyakorlatban meghatározott esetekben, az azokban foglalt feltételekkel biztosítani kell a megfelelő szintű és kellő időben történő tájékoztatást és konzultációt. A kollektív tárgyaláshoz és fellépéshez való joggal kapcsolatban megállapítja: a munkavállalóknak és a munkaadóknak, illetőleg szervezeteiknek az uniós joggal, valamint a nemzeti jogszabályokkal és gyakorlattal összhangban joguk van arra, hogy megfelelő szinten kollektív tárgyalásokat folytassanak, és kollektív szerződéseket kössenek, valamint hogy érdekütközés esetén érdekeik védelmében együttesen lépjenek fel, a sztrájkot is beleértve (II-87-88. cikk).

Az egyén jogai

Az egyéni jogosultságokkal összefüggésben az Európai Alkotmány deklarálja a jogot az ingyenes munkaközvetítői szolgáltatások igénybevételéhez. Minden munkavállalónak joga van az indokolatlan elbocsátással szembeni védelemhez, az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez, továbbá a munkaidő felső határának korlátozásához, a napi és a heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.

A gyermekek és a fiatalok védelmével kapcsolatban egyrészt az Európai Alkotmány tiltja a gyermekek foglalkoztatását. A foglalkoztatás alsó korhatára a fiatalok számára kedvezőbb szabályok sérelme nélkül, korlátozott kivételekkel, nem lehet alacsonyabb, mint a tanköteles életkor felső határa. A fiatal munkavállalók részére életkoruknak megfelelő munkakörülményeket kell biztosítani, védeni kell őket a gazdasági kizsákmányolással szemben, és minden olyan munkával szemben, ami sértheti biztonságukat, egészségüket, fizikai, szellemi, erkölcsi és szociális fejlődésüket, vagy összeütközésbe kerülhet nevelésükkel, oktatásukkal (II-90-92. cikk).

Munka, család, biztonság

Az Európai Alkotmány rendelkezik a család védelméről, a család és a munka összeegyeztethetőségéről. Mindenkinek joga van a védelemre a gyermekvállalással összefüggő okból történő elbocsátás ellen, valamint joga van a fizetett szülési és szülői szabadságra, ha gyermeke születik, vagy gyermeket fogad örökbe (II-93. cikk). A szociális biztonságról és a szociális segítségnyújtásról rendelkezve az Európai Alkotmány elismeri és tiszteletben tartja a szociális biztonsági ellátásokra és szociális szolgáltatásokra való jogosultságot, amelyek védelmet nyújtanak az anyaság, betegség, munkahelyi baleset, továbbá a munkahely elvesztése esetén (II-94. cikk).

Munkavállalás – határok nélkül

A személyek és a szolgáltatások szabad mozgásával kapcsolatban az Európai Alkotmány deklarálja a munkavállalókat megillető, az Unión belüli szabad mozgás jogát. Tilos az állampolgárság alapján történő minden megkülönböztetés a tagállamok munkavállalói között a foglalkoztatás, a javadalmazás, valamint az egyéb munka- és foglalkoztatási feltételek tekintetében. A közrendi, közbiztonsági vagy közegészségügyi okok alapján indokolt korlátozásokra is figyelemmel a munkavállalóknak joguk van arra, hogy:

– tényleges állásajánlatokra jelentkezzenek,

– e célból a tagállamok területén szabadon mozogjanak,

– munkavállalás céljából valamely tagállamban tartózkodjanak az adott tagállam állampolgárainak foglalkoztatására vonatkozó törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseknek megfelelően,

– valamely tagállamban történő alkalmazásukat követően a Bizottság által elfogadott európai rendeletekben meghatározott feltételek mellett az adott tagállam területén maradjanak.

E szabályok a közszolgálatban történő foglalkoztatásra nem alkalmazhatóak. Amunkavállalók szabad mozgásának eléréséhez szükséges intézkedéseket az Európai Alkotmány rendelkezése alapján európai törvény vagy kerettörvény állapítja majd meg (ezek az EU új jogforrásai!). Ezeket a Gazdasági és Szociális Bizottsággal folytatott konzultációt követően kell majd elfogadni (III-133-134. cikk).

Az Európai Alkotmány példálózó jelleggel meghatározza, mely kulcsfontosságú kérdésekre kell fokuszálnia a megalkotandó európai törvénynek (kerettörvénynek). Ezek a célok a következők:

– a nemzeti foglalkoztatási szolgálatok közötti szoros együttműködés biztosítása,

– a munkavállalók szabad mozgását akadályozó, a nemzeti jogszabályokban vagy a tagállamok között korábban megkötött megállapodásokon alapuló közigazgatási eljárások, valamint a betölthető állások megszerzéséhez szükséges időtartamok megszüntetése,

– olyan megfelelő mechanizmusok kialakítása, amelyek összekapcsolják a munkaerő-piaci keresletet és kínálatot, elősegítve e téren az egyensúly kialakítását oly módon, hogy a különböző régiókban és iparágakban elkerülhető legyen az életszínvonal és a foglalkoztatási szint komoly veszélyeztetése.

Szociális biztonság

A foglalkoztatáshoz és a munkajoghoz elválaszthatatlanul kapcsolódik a szociális biztonság, ezzel összefüggésben az Európai Alkotmány szintén jogalkotási felhatalmazást fogalmaz meg az európai törvény (kerettörvény) számára. Ez az uniós jogforrás állapítja majd meg azokat az intézkedéseket, amelyek a munkavállalók szabad mozgásának megvalósításához szükségesek, így különösen olyan rendszert hoz létre, amely a migráns munkavállalók, valamint az azok jogán jogosultak számára biztosítja

– a különböző országok jogszabályai szerint figyelembe vehető összes időszak összevonását a juttatáshoz való jog megszerzése és fenntartása, valamint a juttatások összegének kiszámítása céljából (pl. szolgálati vagy jogviszonyban töltött idő), valamint

– a juttatások kifizetését a tagállamok területén lakó személyek számára (III-130. cikk).

A fenti rendelkezések egy közös munkaerőpiac megteremtésének alkotmányos garanciái, megfogalmazva a munkajogi, a foglalkoztatási és a szociális biztonsághoz fűződő, egymás mellett, konjunktívan érvényes jogosultságokat.

Az Európai Tanács és a foglalkoztatás

A foglalkoztatással összefüggésben az Európai Alkotmány rendelkezése alapján a Tanács évente megvizsgálja a foglalkoztatottság helyzetét az EU-ban, és következtetéseket fogad el arra vonatkozóan. A Tanács a Bizottság javaslata alapján évente iránymutatásokat dolgoz ki, amelyeket a tagállamoknak foglalkoztatáspolitikájukban figyelembe kell venniük. Minden tagállamnak éves jelentést kell benyújtania a Tanácsnak és a Bizottságnak azokról a főbb intézkedésekről, amelyeket az említett iránymutatásokat követve, a nemzeti foglalkoztatáspolitika végrehajtása céljából hozott. A Tanács a tagállami jelentések alapján évente megvizsgálja a tagállamok foglalkoztatáspolitikájának végrehajtását, és ajánlásokat tehet a tagállamok számára.

Az Európai Alkotmány szintén az európai törvényt (kerettörvényt) "hatalmazza fel" olyan ösztönző intézkedések megállapítására, amelyek előmozdíthatják az együttműködést a tagállamok között a foglalkoztatás terén olyan kezdeményezések révén, amelyek célja az információ és a bevált gyakorlatok cseréjének fejlesztése, összehasonlító elemzések és tanácsok szolgáltatása, valamint az innovatív megközelítések támogatása és a tapasztalatok kiértékelése – különösen kísérleti projektek útján.

Tanácsadói jogkörrel létrejön a Foglalkoztatási Bizottság annak érdekében, hogy elősegítse a tagállamok közötti koordinációt a foglalkoztatási és munkaerő-piaci politikák területén (III-204- 208. cikk ).

Szociálpolitika és munkavállalás

A szociálpolitika terén az Európai Alkotmány kimondja: az EU támogatja és kiegészíti a tagállamok tevékenységeit a következő területeken:

– a munkakörnyezet javítása a munkavállalók egészsége és biztonsága,

– munkafeltételek,

– a munkavállalók szociális biztonsága és védelme,

– a munkavállalók védelme munkaviszonyuk megszüntetése esetén,

– a munkavállalók tájékoztatása és véleményük meghallgatása,

– a munkavállalók és munkaadók érdekeinek képviselete és kollektív védelme, beleértve a vállalatvezetésben való részvételt,

– az EU területén jogszerűen tartózkodó harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatása,

– a munkaerő-piacról kirekesztett személyek beilleszkedésének lehetővé tétele,

– a nők és férfiak munkaerő-piaci esélyegyenlősége és az egyenlő munkahelyi bánásmód.

Kerettörvény

Szintén európai törvényben (kerettörvényben) állapíthatók meg azok az intézkedések, amelyek ösztönözhetik az együttműködést a tagállamok között olyan kezdeményezések révén, amelyek célja az ismeretek javítása, az információk és a bevett gyakorlatok cseréjének fejlesztése, az innovatív megközelítések támogatása és a tapasztalatok kiértékelése.

Az európai törvény (kerettörvény) nem írhat elő olyan korlátozásokat, amelyek hátráltatnák, akadályoznák a kis- és középvállalkozások alapítását és fejlődését. Az említett szabályok – összhangban a Római Szerződéssel – a díjazásra, az egyesülési jogra, a sztrájkjogra és a kizárás jogára nem alkalmazhatók.

Konzultáció, párbeszéd

Az Európai Alkotmány alapján a Bizottság elősegíti a szociális partnerek uniós szintű konzultációját annak érdekében, hogy a számukra nyújtott kiegyensúlyozott támogatással megkönnyítse a felek közötti párbeszédet. Ennek céljából a Bizottság a szociálpolitika területére vonatkozó javaslatok benyújtása előtt konzultál a szociális partnerekkel az EU fellépésének lehetséges irányáról.

A szociális partnerek a Bizottsághoz véleményt, vagy adott esetben ajánlást juttathatnak el. A szociális partnerek tájékoztathatják a Bizottságot arról, hogyha – az Európai Alkotmányban külön szabályozott – megállapodás megkötésére irányuló eljárás megindítását igénylik. Ezen eljárás időtartama nem haladhatja meg a kilenc hónapot, kivéve, ha az érintett szociális partnerek, valamint a Bizottság együttesen úgy határoznak, hogy azt meghosszabbítják.

Az említett megállapodásokat a szociális partnerek és a tagállamok eljárásainak és gyakorlatának megfelelően vagy az aláíró felek együttes kérelmére a Tanács által elfogadott európai rendelettel vagy határozattal kell végrehajtani. Erről az Európai Parlamentet tájékoztatni kell.

Kiemelt területek

A szociálpolitikai célkitűzések megvalósítása érdekében az Európai Alkotmány rendelkezése alapján a Bizottság a következő – a munkajoggal is összefüggő – területeken ösztönzi a tagállamok együttműködését, megkönnyítve intézkedéseik összehangolását:

– foglalkoztatás,

– munkajog és munkafeltételek,

– munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzése,

– munkahelyi egészségvédelem,

– egyesülési jog, valamint a munkaadók és a munkavállalók közötti kollektív tárgyalások.

E célból a Bizottság a tagállamokkal szoros kapcsolatot tartva tanulmányokat készít, véleményeket ad és konzultációkat szervez mind a nemzeti szinten felmerülő, mind a nemzetközi szervezetek érdeklődésére is számot tartó problémakörökben (III-209-213. cikk).

Egyenlő bánásmód nők és férfiak között

Az Európai Alkotmány a nők és a férfiak közötti egyenlő bánásmód körében tételes szabályokat állapít meg az egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért járó egyenlő díjazással kapcsolatban – biztosítva e követelmény érvényesülését. Díjazás a rendes alap- vagy minimálbér, illetve illetmény, valamint minden egyéb olyan juttatás, amelyet a munkavállaló a munkáltatójától közvetlenül vagy közvetve, készpénzben vagy természetben a munkaviszonyára tekintettel kap.

Egyenlő díjazás

A nemen alapuló megkülönböztetés nélküli egyenlő díjazás azt jelenti, hogy:

– teljesítménybér esetén az azonos munka érdemi díjazását azonos érték alapján kell megállapítani,

– időbér esetén azonos munkakörben azonos díjazás jár.

Az európai törvény vagy kerettörvény intézkedéseket állapít meg annak érdekében, hogy biztosítsák a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség és egyenlő bánásmód elvének alkalmazását a foglalkoztatás és a munka területén, beleértve a tételesen szabályozott, az egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért járó díjazás alapelvét is.

Támogatás a nőknek

Annak érdekében, hogy ténylegesen biztosítsák a teljes egyenlőséget a nők és férfiak között a munka világában, az egyenlő bánásmód elve nem akadályozza a tagállamokat abban, hogy bizonyos előnyöket nyújtó intézkedéseket tartsanak fenn, vagy fogadjanak el abból a célból, hogy az alulreprezentált nem számára a szakmai tevékenységek folytatását megkönnyítsék, illetve hogy a szakmai előmenetelükben őket érő hátrányokat megakadályozzák vagy kiegyenlítsék (III-214. cikk).

Szociális Védelemmel Foglalkozó Bizottság

Az Európai Alkotmány alapján a Tanács létrehozza a tanácsadói jogkörrel rendelkező Szociális Védelemmel Foglalkozó Bizottságot annak érdekében, hogy a szociális védelmi politika területén elősegítse az együttműködést a tagállamok között és az Európai Bizottsággal. E bizottság hatáskörébe tartozik:

– az uniós és a tagállami szociális helyzet és szociális védelmi politika alakulásának figyelemmel kísérése,

– az információk, a tapasztalatok és a bevált gyakorlatok tagállami cseréjének elősegítése, ideértve a tagállamok és a Bizottság közötti cserét is.

Európai Szociális Alap

A belső piacon a munkavállalók foglalkoztatási lehetőségének javításához és ezáltal az életszínvonal emeléséhez való hozzájárulás érdekében létrejön az Európai Szociális Alap, amelynek célja az EU-n belül a munkavállalók foglalkoztatásának megkönnyítése, földrajzi és foglalkoztatási mobilitásuk növelése, továbbá az ipari és a termelési rendszerben bekövetkező változásokhoz való alkalmazkodásuk megkönnyítése, különösen szakképzés és átképzés útján. Az alapot a bizottság kezeli, ebben a feladatában egy, a tagállamok, a szakszervezetek és a munkaadói szervezetek képviselőiből álló testület segíti (III-217-219. cikk).

Verseny – garanciával

Végezetül az ipar versenyképességéhez szükséges feltételeket szabályozó rendelkezések közül kiemelendő, hogy az Európai Alkotmány szabályai nem szolgáltathatnak alapot ahhoz, hogy az EU bármilyen olyan intézkedést vezessen be, amelyik a verseny torzulása mellett a munkavállalók jogait és érdekeit érintő rendelkezéseket tartalmaz (III-279. cikk).

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem